Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Contentcreatie ~1000e zonder GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fijnedagvan
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Hallo allen,

Bedankt voor het lezen! We gaan voor een vriend een volledig nieuw systeem in elkaar zetten, vanwege de betere prijs/prestatie verhouding maar met name vanwege het beter laten aansluiten van de specificaties met de wensen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit nieuwe systeem gaat gebruikt worden voor de gebruikelijke taken (browsen, office) en daarnaast de onderstaande programma's. Er zal niet op gegamed gaan worden.
  • Adobe Photoshop
  • Indesign
  • Illustrator
  • Revit
  • Citrix connectie werk
Wat mag het systeem gaan kosten?
Origineel zaten we aan een maximum van 1000,- te denken maar na het samenstellen van de wenslijst kregen we de prijs niet ver genoeg omlaag zonder te schrappen in onze wensen. Dus kort gezegd we willen richting de 1000,- gaan maar hierdoor niet teveel inleveren op de prestaties van de processor en onze wensen.
Verzendkosten en assemblage kunnen we buiten beschouwing laten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eerste PC dus geen componenten, we zijn van plan om een Ultrawide monitor (nog aan te schaffen) aan te sluiten (waarmee totaal <1600e uitkomt?). Er is daarnaast wel al een USB muis en toetsenbord gekocht, is verder niet relevent voor de discussie vermoed ik?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Tray€ 376,75€ 376,75
1MoederbordenMSI MAG B660 Tomahawk WiFi DDR4€ 219,90€ 219,90
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 148,71€ 148,71
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 59,89€ 59,89
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 112,32€ 112,32
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 92,33€ 92,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.074,80

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
We willen graag het systeem bouwen rondom een sterke recente processor, in dit geval de Intel Core i7-12700

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- De PC komt zichtbaar in de woonkamer de behuizing en is daarom om esthetische redenen gekozen.
- De PC heeft Wifi nodig omdat we geen ethernetkabel willen neerleggen in de woonkamer
- De 3.5 mm aansluiting en microfoon voorop de behuizing moet functioneren

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een aantal doelen met het plaatsen van de post:
  1. Denken jullie dat de specificaties van dit systeem voldoende zijn voor normaal gebruik van de gebruikte programma's?
  2. Indien de prestaties toch niet voldoende blijken te zijn willen we graag de mogelijkheid een simpele videokaart <200e te plaatsen biedt dit systeem de mogelijkheid?
  3. is er genoeg stroom beschikbaar? (ook voor een toekomstige videokaart zie 2.)
  4. Zien jullie wijzigingen die niet inleveren op onze wensen maar wel de prijs omlaag kunnen brengen?
  5. Zijn de componenten compatibel, passen de case-fans op het moederbord, de front-panel aansluitingen in de kast op het moederbord
  6. Zijn er nog zaken waar we op moeten letten bij het uitzoeken van een monitor i.c.m. de iGPU en programma-wensen?
Alvast bedankt!

PS. Fijne dag van de democratie!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:03
Dat is een prima lijst.

Een videokaart van € 200 is nauwelijks beter dan de ingebouwde GPU, als je het bij licht 2D werk houdt zal het wel gaan in Revit met de UHD 770 van de i7, en ook de meest voorkomende taken in Photoshop/Illustrator/Indesign lukken wel.
Voor Revit wordt in het algemeen een mid-range pro videokaart aangeraden - die zijn wel wat duurder, bv AMD Radeon PRO W6600 of PNY Nvidia RTX A4000 (VCNRTXA4000-SB))

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 15-09-2022 23:10 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De 12700 heeft een lage normale non-turbo single core snelheid.

Ik zou kijken naar een 12500 of 12600, dat is goedkoper. Qua processorkracht is dat meer dan voldoende.

Indesign en standaard Photoshop werkt zonder moeite. Photoshop en Illustrator zijn afhankelijk van wat je er mee doet, die programma's werkten 10 jaar geleden ook al op een toen normale processor.

Het gekozen geheugen werkt op 2133 MT/s op JEDEC settings. Het is overklok XMP geheugen. Ik zou standaard JEDEC DDR4-3200 (PC4-25600) geheugen op 1.2V kiezen. Dat past bij de processor en veroorzaakt geen hitte, ze hebben vaak geen koeler. Pricewatch selectie. Bijvoorbeeld de daar aanwezige Crucial sets voldoen.

De processorkoeler die je hebt gekozen is natuurlijk niet slecht, maar kost 40 euro meer. De standaard boxed processorkoeler is ook voldoende. Die is wel luidruchtiger onder zware belasting, maar het is de vraag of je daar last van zal hebben, want je gaat niet continu zwaar belasten zoals bij gamen. Een kwalitatief goede, stille 140mm koeler (voor youridv1: dat is een fan) die warme lucht uit het systeem haalt bovenaan de kast is belangrijk. Je hebt dan maar 2 fans nodig in je systeem. Je hoeft alleen maar de warmte van (en rond) de processor af te voeren.

Voor opslag (vooral bij high-res) zou ik er nog een koele Samsung QVO 2TB aan toevoegen. Dan heb je meteen een ingebouwde lokale (image) backup mogelijkheid. Dat kan later ook nog worden toegevoegd.

Het moederbord is zwaar uitgevoerd. Dat is ook te zien aan het relatief hoge idle verbruik.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
@mrmrmr
De 12700 heeft een lage normale non-turbo single core snelheid.
Die wordt in de praktijk nooit gebruikt. Moderne intel processoren boosten gewoon all core zo ver als power budget en temperatuur toelaten. Geen relevante specificatie.
Het gekozen geheugen werkt op 2133 MT/s op JEDEC settings. Het is overklok XMP geheugen. Ik zou standaard JEDEC DDR4-3200 (PC4-25600) geheugen op 1.2V kiezen. Dat past bij de processor en veroorzaakt geen hitte, ze hebben vaak geen koeler. Pricewatch selectie. Bijvoorbeeld de daar aanwezige Crucial sets voldoen.
Ik weet niet waar jij het over hebt met die hitte, maar dit is echt een totale non issue. De hitte die van dimms af komt is echt compleet verwaarloosbaar. De geselecteerde ram kit heeft tevens heatspreaders. Je druk maken over ram hitte is echt iets dat al jaren niet meer relevant is. Dat is echt gestorven met ddr2

Bovendien heb je aan je pricewatch selectie geen latency filter toegevoegd. Zodra ik de cas latency op een reëele maximaal 18 zet, blijven er gelijk 0 kits over.
De processorkoeler die je hebt gekozen is natuurlijk niet slecht, maar kost 40 euro meer. De standaard boxed processorkoeler is ook voldoende. Die is wel luidruchtiger onder zware belasting, maar het is de vraag of je daar last van zal hebben, want je gaat niet continu zwaar belasten zoals bij gamen.
Nee, dat is hij niet. De meeste B series alder lake moederborden unlocken PL1 naar een veel hogere waarden waardoor je geheid throttled als je daadwerkelijk iets zwaarders doet voor langere tijd met de stock koeler.

Er staan in de pricewatch tevens geen 140mm koelers die een betere value zijn dan de Fuma, of je moet er een kunnen noemen.

Moederbord kan inderdaad een stapje omlaag naar bij een pricewatch: ASUS TUF Gaming B660M-Plus WiFi D4

[ Voor 12% gewijzigd door youridv1 op 16-09-2022 15:07 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@youridv1 Als je turbo wil uitschakelen is het wel relevant. Dit zijn overklokprocessoren die aan de top zijn losgelaten met een niet lineair (scheef) effect versus verbruik+lawaai ratio. Er wordt overmatig veel energie verbruikt voor een beetje meer prestatie. Dat is geen wenselijke situatie.

Zoek eens wat op over het verbruik en temperatuur van XMP geheugen dat op hogere spanning draait. JEDEC heeft de standaard timings vastgegelegd. Als het geheugen exact aansluit op Intel's specificaties is dat ook een voordeel.

Zoals ik al schreef, een continue hoge belasting zoals bij gaming zal er niet zijn. Het beperken van PL2 is nodig als je geluidsoverlast wil voorkomen. Dat is wel zo prettig als je aan het werk bent.

Ik sprak over een 140mm uitlaatfan omdat die stiller kunnen zijn en meer lucht kunnen verstouwen bij die lagere snelheid. Je verwart een processorfan met een uitlaatfan.

• youridv1
@mrmrmr

“Als je turbo uit wil schakelen” Waar staat die niche wens in deze thread? 99,9% van de gebruikers laat turbo boost aan staan. Tenzij je een goede reden hebt voor extreme stilte of je de warmte niet kwijt kunt gooi je namelijk gewoon performance weg waar je wel voor hebt betaald. Gezien de ATX kast en full size luchtkoeler kun je aannemen dat het met hitte afvoer helemaal snor zit.

Turbo uitschakelen op een pc die primair singlecore loads gaat zien is trouwens sowieso compleet van de zotten. Je halveert je performance zowat in het geval van de 12700 en je krijgt er niets voor terug omdat het stroomverbruik tijdens singlecore toch al vrij beperkt is

Waar haal je overclockprocessoren vandaan trouwens? Als er geen K in de naam zit, is het bij intel per definitie geen overclock model

Ik ben prima op de hoogte over ram verbruik. Zelfs tijdens XOC onder vloeibaar stikstof zit DDR4 zelden boven 5 watt. Dat is verwaarloosbaar. Zeker qua hitteproductie is het het niet waard om rekening te houden met 5 watt
Buiten een niche groep boeiein de JEDEC specs niemand. Je enabled gewoon XMP

Waarom zou je de powerlimit beperken als er toch geen lange belastingen zijn? Dan kun je net zo goed een stille cpu koeler nemen die nooit ver optoert zoals een Scythe Mugen PCGH edition. Een fuma is met 1500 toeren trouwens ook niet luid te noemen. Geluid komt nauwelijks de kast uit met een Define.

Nee, ik verward niks. Jij gebruikt het woord “koeler” om aan een behuizing uitlaat ventilator te refereren. Een ventilator is geen koeler en ik kan niet in jouw hoofd kijken om die fout te doorzien.

[ Voor 19% gewijzigd door youridv1 op 16-09-2022 20:12 ]

• fijnedagvan
  • Niet online
@martyw @mrmrmr @youridv1 Bedankt voor jullie reacties! Fascinerende discussie, ik moet eerlijk bekennen dat de technische details van de hardware boven mijn pet gaan. Vandaar dat ik alleen de suggestie overneem om een stapje terug te doen op het moederbord.

Indien jullie nog tijd vinden om mijn vragen te beantwoorden, wordt dat op prijs gesteld. Met name 5. of de (3.5mm, mic) frontpanel aansluitingen van de behuizing aangesloten kunnen worden op het nieuwe moederbord?
2. Indien de prestaties toch niet voldoende blijken te zijn willen we graag de mogelijkheid een simpele videokaart <200e te plaatsen biedt dit systeem de mogelijkheid?
3. is er genoeg stroom beschikbaar? (ook voor een toekomstige videokaart zie 2.)
5.Zijn de componenten compatibel, passen de case-fans op het moederbord, de front-panel aansluitingen in de kast op het moederbord
1MoederbordenASUS TUF Gaming B660M-Plus WiFi D4€ 189,-€ 189,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 149,-€ 149,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 90,19€ 90,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.042,05

• youridv1
Alles behalve de type c poort. Daar heb je een moederbord met een interne type c header voor nodig.

pricewatch: MSI Pro B660M-A WiFi DDR4
pricewatch: MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4

Deze twee hebben die poort wel. Grappig genoeg is een van de twee je originele, relatief dure moederbord keuze. Ik had type c even over het hoofd gezien

• fijnedagvan
  • Niet online
Goed, nu snap ik pas wat 'Aansluitingen - USB/TB intern' betekent in de moederbord specs. Lijstje wordt dan zo:

1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4€ 196,14€ 196,14
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.049,19

• youridv1
Weinig mis mee. Je zou kunnen overwegen een iets compactere kast te nemen.
pricewatch: Fractal Design Define 7 Mini Black Solid

is niet per se veel goedkoper, maar wel iets compacter. Een niet extreme videokaart kan hier ook nog gewoon goed in functioneren. Zolang het geen 700 euro drie sloten dik superding is gaat dat helemaal goed komen. En zelfs dan zou het met een extra casefan of twee nog goed gaan vermoed ik.
En voor je huidige lijstje is die kast ook meer dan toerijkend.

• fijnedagvan
  • Niet online
Dank voor suggestie, drukt de prijs toch weer richting de 1000 en staat wat beter in de woonkamer. Uiteindelijke lijst die vandaag besteld gaat worden:
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4€ 196,14€ 196,14
1BehuizingenFractal Design Define 7 Mini Black Solid€ 127,51€ 127,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.027,70
Pagina: 1