Vraag

• Brandaris
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-03 15:02
Hi!

Ik wil graag elektriciteitsbelasting kunnen balanceren wanneer mijn totale elektriciteitsvraag hoger wordt dan mijn maximale belasting op de hoofdaansluiting in huis.

Situatie
Een regelbare accu oplader met een vermogen van 1000 - 6000 watt staat gedurende de dag enkele uren op te laden (als het even kan op zijn maximale vermogen van 6000 watt). Tegelijkertijd wil ik in huis ook andere apparaten kunnen blijven gebruiken zonder over mijn maximale netaansluiting te gaan van 9200 watt (1x 40A).

Nu trekt de kookplaat al gauw 3500+ watt als ik sta te koken, dit zou icm met de accu oplader al een overschrijding van het maximale vermogen (9200 watt) geven waardoor de hoofdzekering eruit slaat. Ik zoek naar oplossingen om op een moment als deze, de accu lader uit te laten schakelen of het vermogen van de lader naar beneden bij te stellen (dit kan met een microcontroller gemakkelijk gedaan worden maar heeft een paar tellen reactietijd).

De volgende ideeën kwamen in mij op:

1. Combiregelaar
Zo'n stekkerdoos die vaak voor wasmachine/droger gebruikt wordt om één van de twee apparaten uit te schakelen als er te veel vermogen gevraagd wordt. Enkel ben ik dan wel op zoek naar een systeem wat bij een hoger vermogen dan 16A pas gaat schakelen.

2. Actieve load balancing
Menig laadpaal voor een elektrische auto doet precies wat ik nodig heb. "active load balancing" wordt daarin vaak toepast om het laadvermogen van de auto naar beneden bij te regelen als de rest van het huis meer stroom nodig heeft. Maar! Ik vraag mij af hoe dit zit, een kookplaat trekt nagenoeg direct zijn vermogen van 3500+ watt en een actieve loadbalancer zal altijd wat tijd nodig hebben om zichzelf naar beneden bij te regelen waardoor je een window hebt waarin de zekering er alsnog uitklapt. Ik heb te weinig ervaring om in te schatten of dit een goede optie is.

3. Vermogens begrenzer
Hier weet ik ook te weinig over. Maar ik lees hier en daar online dat er ook vermogensbegrenzers (current limiters) moeten bestaan. Wellicht zou zoiets een optie zijn.

TLDR: Wanneer mijn stroom behoefte in huis de maximale netaansluiting overschrijd wil ik een apparaat kunnen afregelen, maar hoe?

Alle reacties

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:51
4 - aansluiting veranderen naar 3 fase, kost eenmalig rond de 320 euro. + De kosten van je meterkast aanpassen.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:30
Brandaris schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:40:
Situatie
Een regelbare accu oplader met een vermogen van 1000 - 6000 watt staat gedurende de dag enkele uren op te laden (als het even kan op zijn maximale vermogen van 6000 watt). Tegelijkertijd wil ik in huis ook andere apparaten kunnen blijven gebruiken zonder over mijn maximale netaansluiting te gaan van 9200 watt (1x 40A).
Kan je meer info over die accu geven? Zit daar iets op waarmee je kan regelen?
Nu trekt de kookplaat al gauw 3500+ watt als ik sta te koken, dit zou icm met de accu oplader al een overschrijding van het maximale vermogen (9200 watt) geven waardoor de hoofdzekering eruit slaat. Ik zoek naar oplossingen om op een moment als deze, de accu lader uit te laten schakelen of het vermogen van de lader naar beneden bij te stellen (dit kan met een microcontroller gemakkelijk gedaan worden maar heeft een paar tellen reactietijd).
Die paar tellen reactietijd is geen probleem omdat die 300W ook geen probleem is. Waarschijnlijk schakelt de automaat zelfs nooit uit bij dat vermogen. Een automaat kan best een tijdje het dubbele van zijn nominale stroom aan voordat hij uitschakelt. Zie ook de curves: https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA277439/
2. Actieve load balancing
Menig laadpaal voor een elektrische auto doet precies wat ik nodig heb. "active load balancing" wordt daarin vaak toepast om het laadvermogen van de auto naar beneden bij te regelen als de rest van het huis meer stroom nodig heeft.
Een veel voorkomende misvatting, een AC laadpaal is geen echte lader, het laadcircuit zit in de auto. Eenvoudig samengevat vertelt een laadpaal tegen de wagen met hoeveel stroom deze maximaal mag laden. Als tijdens het laden de laadpaal meet dat het vermogen zal worden overschreven, zal hij aan de wagen vragen om de stroom te verminderen. Indien de wagen daarop niet zou reageren, zou deze moeten afgeschakeld worden;
Maar! Ik vraag mij af hoe dit zit, een kookplaat trekt nagenoeg direct zijn vermogen van 3500+ watt en een actieve loadbalancer zal altijd wat tijd nodig hebben om zichzelf naar beneden bij te regelen waardoor je een window hebt waarin de zekering er alsnog uitklapt. Ik heb te weinig ervaring om in te schatten of dit een goede optie is.
Een automaat is dus traag zoals ik eerder zei ;)

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 15-09-2022 21:19 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Met @D-Three, door een zekering kan je vele minuten veel hogere dan de nominale stroom trekken voor ie uitvalt.
Een beetje vlotte regeling kan wel handig zijn om verbruik op opwek zonnepanelen af te stemmen, als je niet meer mag salderen win je daar veel mee (dan laad je op met het lagere teruglevertarief).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-03 15:02
@D-Three @naftebakje Thanks voor de uitleg!

Ik was mij niet bewust van de curve die zo'n automaat volgt. Hierin is inderdaad duidelijk zichtbaar dat er enige speelruimte is afhankelijk van de belasting.

De oplader is een hybride omvormer die ik reeds met een raspberry PI aanstuur. Samen met de gegevens die van de P1 poort op de slimme meter komen kan ik prima meten hoeveel vermogen er door de hoofdautomaat gaat.

Ik verwacht, na wat rekenen, hooguit op 1.4x het max automaat vermogen te komen wat mij tijd genoeg geeft (aldus de curve) om via een stuk code de omvormer tijdelijk naar beneden bij te regelen om de boel binnen de juiste grenzen te houden.