Wonderlijk electra probleem

Pagina: 1
Acties:

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:43
Vorig jaar heb ik mijn meterkast laten vervangen door een Hager Vision. De oude was een uitpuilend Chinees exemplaar.

Alles werkt prima, echter ik had het idee om 1 automaat waarop twee elektrakabels zijn aangesloten te splitsen. Op die ene automaat zit best veel namelijk. Het is ook de enige groep met twee aangesloten kabelparen. Afgelopen week dus 1 bruin/blauw paar uit die automaat gepeuterd en die in een nog lege automaat achter een andere aardlekschakelaar gestoken. En toen begon het wonderlijke probleem.

Wanneer ik de aardlekschakelaar waar die afgesplitste groep achter zit inschakel knalt de aardlekschakelaar van de oorspronkelijke groep eruit en vice versa. Het enige wat ik kan bedenken is dat ergens verderop de twee kabelparen alsnog bij elkaar komen en bruin en blauw gewisseld zijn. Dat zou dit gedrag best logisch maken.

Ik heb de beide paren maar weer bij elkaar gebracht, maar vraag me af of dit überhaupt kwaad kan. Of dat er een andere oorzaak kan zijn die goed oplosbaar is.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:42
Hoe weet je zo zeker dat je een paar hebt gewisseld? En dat je dus niet de verkeerde nul bij de fase hebt?

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
klinkt gewoon als 2 groepen ergens in de installatie met elkaar verbonden, en niet "blauw / bruin verwisseld"

dan zou je in de oude situatie ook een probleem hebben...

makkelijk te testten:
1 kabel losnemen
spanning op de andere kabel
dan zou je nog steeds overal spanning hebben, én spanning moeten meten op de losgenomen kabel...

- kan niet direct kwaad, maar je hebt een lusje gecreeerd wat de installatie onoverzichtelijk maakt..
- ik zou geen andere oorzaak kunnen bedenken met wat jij beschrijft...

gang is alles

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 09:21

Glewellyn

is er ook weer.

Japidoff schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:00:

makkelijk te testten:
1 kabel losnemen
spanning op de andere kabel
dan zou je nog steeds overal spanning hebben, én spanning moeten meten op de losgenomen kabel...
Of iets makkelijker, beide paren los en continuïteit meten tussen de twee blauwe een de twee bruine draden. Weet je ook meteen waarnaar je moet zoeken als je het probleem wil verhelpen.

*zucht*

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:02
Lijkt er op of je de fase (bruin) en de 1e kabel heb gepakt en de nul (blauw) van de andere kabel.

• delpit
Royytje schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:15:
Lijkt er op of je de fase (bruin) en de 1e kabel heb gepakt en de nul (blauw) van de andere kabel.
Dat dacht ik eerst ook, maar in ieder geval niet de kast uit. Die Hager kasten zijn echt mooi overzichtelijk, dus ging echt mooi samen 1 buis in. En het andere paar een andere buis.

Van de winter nog maar een keer lostrekken en beetje meten. Het was vooral een kleine teleurstelling en een ultiem WTF moment. Het is een behoorlijk oud huis met de nodige elektra verrassingen. Zodra ik het plafond uit de keuken trek kan ik waarschijnlijk de betreffende verdeeldoos wel vinden en eens verder kijken.

Dat het niet direct kwaad kan, wat ik op zich al dacht, is nu het belangrijkste

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-01 10:41
Je zegt dat je de groep wou splitsen om dat er "best veel" op zit.
Maar wat is de definitie van best veel?

Zo veel dat de groep er dagelijks uitklapt?
Warmte ontwikkeling?

Zoals enkelen hierboven al reageren, zal er wellicht een lus in de installatie zitten.
Je zou nog kunnen proberen de splitsing op 2 groepen van dezelfde aardlek te zetten.
Maar dan is het probleem (tijdelijk) opgelost maar zit er nog steeds een fout ergens in de installatie.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-01 16:36
Dit heb ik in het huis van mijn vader ook meegemaakt. Daar was destijds ook niets onderverdeeld, toen er een nieuwe kast in kwam sloeg de AL er uit als een lamp aan ging.

Wat bleek, de groep van de keuken liep door de centraaldoos van de woonkamer. En iemand had deze groepen daar op elkaar aangesloten. Dit was geen probleem toen de kast nog niet onderverdeeld was, maar toen ze beide achter een andere AL kwamen tripte ze allebei.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-01 11:08

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je begint met te bevestigen wat we denken:
Zet 1 van de 2 automaten uit en de rest aan.

Dan ga je meten of je spanning hebt op de aansluitpunten boven de automaat die uit staat. Als je daar spanning hebt, dan heb je dus een doorverbinding elders in huis en is het splitsen van die 2 kabels in de meterkast niet genoeg. Dat is je eerste test. Daarvoor hoef je niets los te halen, maar gewoon even te meten.

Ja het gaat werken door de 2 groepen achter dezelfde aardlek te zetten zoals @Serpz0r aangeeft, maar daarmee los je het probleem niet op. Dit wil je wel echt goed en degelijk oplossen.

• delpit
Serpz0r schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:19:
Je zegt dat je de groep wou splitsen om dat er "best veel" op zit.
Maar wat is de definitie van best veel?

Zo veel dat de groep er dagelijks uitklapt?
Warmte ontwikkeling?

Zoals enkelen hierboven al reageren, zal er wellicht een lus in de installatie zitten.
Je zou nog kunnen proberen de splitsing op 2 groepen van dezelfde aardlek te zetten.
Maar dan is het probleem (tijdelijk) opgelost maar zit er nog steeds een fout ergens in de installatie.
Het is vooral "best wel veel" in ruimtes met aansluitingen, niet enorm veel in stroomverbruik of warmte-ontwikkeling. Groot deel van keuken - netwerk/internet - kantoor - hal - overloop - kantoor - badkamerverlichting allemaal op die ene groep. Dus als ik iets wil doen met electra in 1 van die ruimten dan ligt automatisch ook internet en de koelkast eruit. Ik hou gewoon van een installatie met veel groepen zodat ik dat een beetje gericht aan/uit kan zetten. Dat is voor de rest best aardig gelukt, op deze groep na.

Ik weet bijna zeker dat er een vorm van een lus aanwezig is, ik denk dat die een stuk verderop in een verdeeldoos zit. Het is een typisch jaren vijftig huis met gedeeltelijke moderniseringen die niet allemaal even goed geslaagd zijn. Dit is daar een voorbeeld van.

Wanneer dit niet direct kwaad kan (wat ik denk dat het geval is) dan kan ik dit aanpakken met de toekomstige verbouwing van de keuken. Dat is nu het plan dus.
Pagina: 1