Vraag

• LeDutchShepherd
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-03 11:03
Beste,

We komen er niet uit, en misschien dat de heren techneuten hier, een licht kunnen laten schijnen.

Systeem betreft een laptop ( met volledige Gen4 support )

Lenovo legion Gen 7 met intel 12900HX en 3080Ti ( Legion 7 16IAX7 - Type 82TD )

er komen na onderzoek 2 stickjes bovendrijven. ( betreft beide de 2tb versie )

Namelijk de Seagate Firecuda 530 met bijbehorend gegevensblad

en de Samsung 980 Pro met bijbehorend gegevensblad

De meeste ( vrijwel alle ) stemmen gaan voor de 980 pro, echter kan ik na vergelijk niet anders concluderen dat de seagate sneller, én betrouwbaarder is?

Echter weet ik ook niet alles, en vraag daarom bij deze om jullie raad!

---edit---

om de desbetreffende user óók te helpen met z'n andere vraag ( als ik zo vrij mag zijn )

Zit er een wezenlijk verschil ( ? ) in prestaties tussen de Kingston Fury met bijbehorende fabrikantpagina/specsheet

en de Gskill Ripjaw set werkgeheugen? ( 64gb, 2x32 ) fabrikantpagina/specsheet

Ik zelf zou zeggen van niet ( cas van 38 t.o. 39 )

[ Voor 39% gewijzigd door LeDutchShepherd op 15-09-2022 16:29 ]

Beste antwoord (via LeDutchShepherd op 16-09-2022 09:36)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:09
Als je twee produkten met elkaar wilt vergelijken heeft Pricewatch op deze site daar een handige optie voor, hier https://tweakers.net/pricewatch/compare/1648262;1717722/ om je vraag over SSD's te beantwoorden - en dan kom ik tot dezelfde conclusie.

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 15-09-2022 16:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:09
Als je twee produkten met elkaar wilt vergelijken heeft Pricewatch op deze site daar een handige optie voor, hier https://tweakers.net/pricewatch/compare/1648262;1717722/ om je vraag over SSD's te beantwoorden - en dan kom ik tot dezelfde conclusie.

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 15-09-2022 16:32 ]

• LeDutchShepherd
martyw schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:30:
Als je twee produkten met elkaar wilt vergelijken heeft Pricewatch op deze site daar een handige optie voor, hier https://tweakers.net/pricewatch/compare/1648262;1717722/ om je vraag over SSD's te beantwoorden
Die ken ik inderdaad, en daar uit zou naar voren komen dat de firecuda inderdaad de beste keuze is. echter ben ik dan benieuwd waarom er 30 stemmen voor de 980 pro zijn, en 2 voor de 530.

wellicht een verschil tussen theorie en praktijk? wellicht schaapachtig klikgedrag? daar hoop ik nu meer helderheid in te krijgen.

--edit--- qua cache zie ik ook het volgende ( strookt niet met de tweakers pagina, die zegt dat er geen cache op de 530 zit )

seagate’s FireCuda 530 utilizes a large SLC cache for writes, and is one of the fastest SSDs to fill. But in our testing, it did not recover the SLC cache within our idle rounds. The cache spans roughly 225GB on our 2TB sample when empty and will write at up to 6.9 GBps until full.

225gb cache, tegenover de 2gb?! van de samsung 980 pro..

[ Voor 26% gewijzigd door LeDutchShepherd op 15-09-2022 16:43 ]

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
LeDutchShepherd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:33:
[...]

Die ken ik inderdaad, en daar uit zou naar voren komen dat de firecuda inderdaad de beste keuze is. echter ben ik dan benieuwd waarom er 30 stemmen voor de 980 pro zijn, en 2 voor de 530.

wellicht een verschil tussen theorie en praktijk? wellicht schaapachtig klikgedrag? daar hoop ik nu meer helderheid in te krijgen.

--edit--- qua cache zie ik ook het volgende ( strookt niet met de tweakers pagina, die zegt dat er geen cache op de 530 zit )

seagate’s FireCuda 530 utilizes a large SLC cache for writes, and is one of the fastest SSDs to fill. But in our testing, it did not recover the SLC cache within our idle rounds. The cache spans roughly 225GB on our 2TB sample when empty and will write at up to 6.9 GBps until full.

225gb cache, tegenover de 2gb?! van de samsung 980 pro..
Over welke stemmen heb je het? :) De firecuda is hier de betere keus inderdaad.

• LeDutchShepherd
dylan111111 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:57:
[...]

Over welke stemmen heb je het? :) De firecuda is hier de betere keus inderdaad.
Mijn excuses! de stemmetjes in mn hoofd op reddit, bij het bijbehorende topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKP2xLxm1a2touCUB1jVdUpeMJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPQsqygpmqQ6TZqGGOqVPfq3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door LeDutchShepherd op 15-09-2022 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
reviews: WD Black SN850X 2TB: opnieuw de ssd-prestatiekroon in handen

Verder zal de Samsung veel bekender zijn en bij veel meer mensen zal daarvan een variant in hun systeem zitten. Aangezien ze meestal prima werken zullen veel mensen dan voor de Samsung kiezen.

• LeDutchShepherd
White Feather schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:07:
reviews: WD Black SN850X 2TB: opnieuw de ssd-prestatiekroon in handen

Verder zal de Samsung veel bekender zijn en bij veel meer mensen zal daarvan een variant in hun systeem zitten. Aangezien ze meestal prima werken zullen veel mensen dan voor de Samsung kiezen.
Daar neigde ik ook naar ( naamsbekendheid )

Naar de WD is dus nóg sneller? ik zal dadelijk de review lezen, dank!

[ Voor 3% gewijzigd door LeDutchShepherd op 15-09-2022 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:17
In dagelijks gebruik zal je totaal geen verschil merken tussen de Firecuda 530, 980 Pro en SN850X. Neem daarom de goedkoopste van de 3. Of worden er de hele dag benchmarks gedraaid want dan is het een ander verhaal natuurlijk en de e-peen op een verjaardag niet te vergeten.

• LeDutchShepherd
Uszka schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:06:
In dagelijks gebruik zal je totaal geen verschil merken tussen de Firecuda 530, 980 Pro en SN850X. Neem daarom de goedkoopste van de 3. Of worden er de hele dag benchmarks gedraaid want dan is het een ander verhaal natuurlijk en de e-peen op een verjaardag niet te vergeten.
Niet het antwoord waar de redditor naar op zoek is denk ik. Maar, toch bedankt!

Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat iemand die een laptop van 4300 euro koopt, dat misschien ook met een reden doet, en het prettig vind om snelle filetransfers te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door LeDutchShepherd op 16-09-2022 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, naar welk antwoord ben je op zoek? Het juiste antwoord (wat je zelf al gevonden hebt) of het rationele antwoord wat hierboven genoemd wordt (dat je er in praktijk niks van gaat merken)?

Als de laptop 4+ k euro kost is het natuurlijk klein bier qua prijsverschil welke ssd je er in hangt. Als snelheidsverschil de doorslaggevende factor is (wat de topic titel en LeDutchShepherd in "Snelste ( in de praktijk ) m.2 ssd voor systeem zoals in OP." suggereert) dan heb je toch je antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
br00ky schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 06:49:
Tja, naar welk antwoord ben je op zoek? Het juiste antwoord (wat je zelf al gevonden hebt) of het rationele antwoord wat hierboven genoemd wordt (dat je er in praktijk niks van gaat merken)?

Als de laptop 4+ k euro kost is het natuurlijk klein bier qua prijsverschil welke ssd je er in hangt. Als snelheidsverschil de doorslaggevende factor is (wat de topic titel en LeDutchShepherd in "Snelste ( in de praktijk ) m.2 ssd voor systeem zoals in OP." suggereert) dan heb je toch je antwoord?
Tja, ik zal het proberen uit te leggen.

Het antwoord waar ik naar op zoek was was het antwoord op de vraag zoals gesteld in de titel, en in de OP.

Martyw, Dylan111111 en WhiteFeather hebben ook daadwerkelijk antwoord gegeven op die vraag.

Queue Uszka, die kwam vertellen dat het in de praktijk weinig uit maakt ( dat was me al helder )
Prima, daar niet van. Maar daar "kopen we niks voor"

We zijn allemaal tweakers toch? als we willen weten wat het snelste is ( en niet de meest sensible choice i.v.m. minieme verschillen ) dan willen we weten wat het snelste is, nietwaar?

Hoe kan ik het anders verwoorden, stel iemand is helemaal radiatorknopjesgeil.. voor 5 euro koop je een knop met 20 standen, en voor 350 euro een knop met 23 standen.. dan zijn er gekken die 350 euro betalen, ondanks dat ze missschien zelfs ZELF weten dat ze het nooit gaan gebruiken.

enfin, ik reageer op Uszka dat z'n antwoord niet het antwoord is waar we naar op zoek zijn ( zie uitleg boven )

en dan kom jij ( br00ky ) mij weer vragen naar wat voor antwoord ik op zoek ben?

( wellicht in de trend van "je wil alleen horen wat je wil horen" zou dat de insteek van je antwoord kunnen zijn, en vandaar ook je "tja" ? )

Je mag me corrigeren als ik het mis heb hoor, gebrek aan intonatie is een bitch. :|

Dat het klein bier is qua prijsverschil is niet relevant, tenminste naar mijn weten niet. De redditor wou weten welke het snelst is, en heeft iirc niks geopperd over de prijs.

anyhoo,

wat ik wil horen? zie bericht boven!

dan beginnen we weer te lezen vanaf

"Het antwoord waar ik naar op zoek was was het antwoord op de vraag zoals gesteld in de titel, en in de OP"

[ Voor 66% gewijzigd door LeDutchShepherd op 16-09-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik doel meer op het gegeven dat je de benchmarks zelf al had opgeduikeld, dus een topic niet per se nodig was geweest, dus ik vroeg me af of er niet toch nog een andere reden was om het topic te openen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
br00ky schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:10:
Ik doel meer op het gegeven dat je de benchmarks zelf al had opgeduikeld, dus een topic niet per se nodig was geweest, dus ik vroeg me af of er niet toch nog een andere reden was om het topic te openen :).
Kijk, benchmarks opduikelen had ik inderdaad al gedaan, en als eigenaar van r/gaminglaptops ben ik ook niet helemáál vreemd in de laptopwereld, om het maar zo te zeggen.

Máár, ik ben maar 1 persoon, en ik kan het fout hebben, hoeveel onderzoek ik ook doe.
Ik help graag iemand, maar dan wil ik hem wel goed kunnen helpen. ( vandaar was ik ook verbaast over de poll op reddit )
als daar dan ( voor mij, en voor jou waarschijnlijk ook ) een hele rare uitkomst uit komt, ga je aan jezelf twijfelen. nouja, twijfelen niet zozeer, maar omdat je zeker wil zijn van je zaak ga je uitzoeken of je dan toch niet iets over het hoofd ziet ( omdat je de gebruiker die info nodig heeft niet met de onjuiste info wil laten vertrekken ) snapt u?

En dan is een topic júist nodig, nietwaar?

[ Voor 3% gewijzigd door LeDutchShepherd op 16-09-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat snap ik. Of je had het daar op Reddit gevraagd, want daar staat je poll. Wellicht was hier immers de uitslag van de poll anders geweest. Maar goed, maakt verder niet uit. Fijn dat je hier geholpen bent. Topics gooien we overigens niet dicht als de oplossing er is. Aangeven wie het beste antwoord heeft gegeven is voldoende. Dat is heb je inmiddels gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
br00ky schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:16:
Dat snap ik. Of je had het daar op Reddit gevraagd, want daar staat je poll. Wellicht was hier immers de uitslag van de poll anders geweest. Maar goed, maakt verder niet uit. Fijn dat je hier geholpen bent. Topics gooien we overigens niet dicht als de oplossing er is. Aangeven wie het beste antwoord heeft gegeven is voldoende. Dat is heb je inmiddels gedaan.
Op reddit vragen, daar waar de mening al gevormd is? dát heeft geen zin mijn inziens.
elders vragen, om te dubbelchecken, leek me beter.

Helder, het is al een poosje gelee, wist niet meer hoe het reilen en zeilen was. dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:23

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

LeDutchShepherd schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:35:
[...]

Hoe kan ik het anders verwoorden, stel iemand is helemaal radiatorknopjesgeil.. voor 5 euro koop je een knop met 20 standen, en voor 350 euro een knop met 23 standen.. dan zijn er gekken die 350 euro betalen, ondanks dat ze missschien zelfs ZELF weten dat ze het nooit gaan gebruiken.
Nigel Tufnel : [pause] These go to eleven.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• LeDutchShepherd
DeBolle schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:34:
[...]

Nigel Tufnel : [pause] These go to eleven.
Precies!

Maargoed, ik heb hem m'n / deze / onze bevindingen doorgespeeld ( dat de 530 sneller is ) maar ben benieuwd of de muur van 980 pro fanboys gebroken wordt.
Pagina: 1