Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies m.b.t. keuzen warmtepomp/zonnepanelen installatie

Pagina: 1
Acties:

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:59

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
Goedemiddag,
Nu ik een beetje van de schrik ben bijgekomen van mijn (elektriciteit) jaar afrekening van afgelopen jaar (geintje) waag ik maar eens een topic aan mijn situatie. Ik ben al een tijdje bezig om wat meer klimaat neutraal te worden en ja daar ook een financieel voordeel uit te halen.

Zo heb ik in 2020 een lucht/lucht warmtepomp (Mitsubishi SCM80ZS-W) laten plaatsen met 4 binnenunits
(3 slaapkamers + woonkamer) met het idee om uiteraard te koelen in de zomer maar ook om eventueel te verwarmen in de winter. Sindsdien heb ik getwijfeld over zonnepanelen maar toen de gasprijzen begin dit jaar (flink) gingen stijgen en iedereen wel kon voorspellen dat hetzelfde zou gaan gebeuren met de elektriciteit prijzen (energie = energie toch?) heb ik in maart de knoop doorgehakt.

Ik ben dus sinds eind juli de trotse eigenaar van 38 zonnepanelen (370WP, Enphase IQ7+).
De geschatte opbrengst van dit systeem is z’n 11.500 kWh per jaar, prachtig dacht ik mijn verbruik min de opbrengt van de zonnepanelen bedroeg in augustus z’n -750 kwh.
De geschatte opbrengst min mijn verbruik zou dus (ongeveer) net onder 0 moeten uitkomen.
Mijn idee hierbij was dan ook verbruik terugdringen (2000 kWh ofzo) en dit vervolgens gebruiken om de warmtepomp aan het werk te zetten in de winter.

Verwarming hier gaat via stadsverwarming, ik heb geeneens gas.
Dus verwarmen voor mij is of stadsverwarming of warmtepomp.
Maar goed even terugkomend op het elektra deel, ik heb dus mijn jaar afrekening gehad
(Budget Energie):

Ehm?:
Elektriciteit normaal tarief 5.100 kWh € 0,35509
Elektriciteit dal tarief 4.598 kWh € 0,29288
Terugleververgoeding normaal -815 kWh € 0,21134
Terugleververgoeding dal -151 kWh € 0,20384

Dit zal vast te maken hebben met het “per maand salderen i.p.v. per jaar salderen” verhaal maar op
deze manier is het voor mij natuurlijk totaal niet rendabel om te gaan verwarmen met de warmtepomp in de winter waar zonnepanelen in verhouding amper wat opleveren (lees hoge elektriciteit kosten lage opbrengst). Je hebt geen glazen bol nodig om te voorspellen dat de gas prijzen (dus elektra prijzen) gaan stijgen deze winter en je dus wel “moet” afnemen links of rechts om. Ik heb trouwens geen contract o.i.d. kan gaan en staan waar ik wil betreft energie aanbieders.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

• Siepie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-11 00:28
Of je wel of niet het beste in de winter kunt gaan verwarmen met de lucht-lucht warmtepomp, is (financieel) natuurlijk voornamelijk afhankelijk van de kosten die je voor de stadsverwarming maakt. Als je al langer in dit huis woont, dan kun je op basis van de specificaties van eerdere jaar afrekeningen van de stadsverwarming inschatten hoeveel de kosten gaan zijn komend stookseizoen. Het lastige is alleen dat er geen vuistregels zijn (ik ken ze niet in elk geval) voor hoe je de joules van de stadsverwarming ongeveer moet omrekenen naar het extra verbruik in kWh dat de warmtepomp dan gaat kosten. Misschien zijn er anderen die wel een dergelijke vuistregel kennen. Of heb je afgelopen winter ook al met de lucht-lucht warmtepomp verwarmd? Dan moet je even kijken hoeveel meer kWh je verbruikte in een heel jaar ten opzichte van toen je nog niet verwarmde met de l/l-warmtepomp. Er zit dan een kleine mismatch in de berekening omdat de koeling van de l/l- warmtepomp dan niet meegenomen is, maar dit is meestal niet een heel groot aantal kWh op jaarbasis.

Overstappen op een leverancier die wel per jaar saldeert is sowieso een goed plan en kan denk ik altijd uit.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Per kWh is stadsverwarming vrij vaak enorm duur.

En als je bij een leverancier zit die de wet niet volgt.... waarom blijf je dan... Dus gaan rekenen waar je beter uit bent...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MasterL schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:59:
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Allereerst zou ik zo snel mogelijk overstappen naar andere energieleverancier.

Zoals hierboven al gezegd, kies er een die saldeert per jaar, daar ten minste een heel jaar blijven zitten om het komende winterverbruik te salderen met de zomeropbrengst van 2023.
Het Energieleveranciers aanbiedingentopic is momenteel dicht, maar via VLB kan je nog aan een jaarcontract komen via Gewoon Energie. Lukt dat niet, dan zit je vast aan een duur modelcontract bij een van de grotere partijen (Eneco, Vattenfall, Essent/ED,...). Maar zolang je electra kan salderen moet dat niet zo'n probleem zijn. Blijf weg bij de 'day-ahead' leveranciers (Frank, ANWB, Zonneplan, ...).

Daarnaast zou ik kijken hoe ik de komende winter zo goedkoop mogelijk doorkom.

Je hebt twee manieren van verwarmen, namelijk de l/l wp en de stadsverwarming. Zet eens op een rij wat stoken in de winter kost met deze warmtebronnen en kies de goedkoopste uit. Volgens mij zou je daar zo op uit moeten komen: kijk hoeveel GJ energie je hebt afgenomen van de stadsverwarming, ik lees op internet "1 gigajoule is de energie die gewonnen kan worden uit ongeveer 30 kubieke meter aardgas of 278 kWh", vervolgens kan je met de COP van de airco voor verwarmen kijken hoeveel stroom je dan nodig hebt. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, dus als iemand een betere methode weet, laat het vooral weten. Hou er wel rekening mee dat stadsverwarming waarschijnlijk je hele woning verwarmt, en je met je l/l warmtepomp gerichter bepaalde ruimtes kunt verwarmen, bijv. alleen de woonkamer. Het verbruik zal dan lager zijn met de l/l warmtepomp dan met de stadsverwarming.
Met het benutten van het salderen van je PV installatie zullen de kosten de komende 2 jaren zeer gunstig zijn, maar hou ook rekening dat salderen er ooit een keer af gaat.

Daarna zou ik me (na de winter) afvragen of ik de stadsverwarming nog wel nodig hebt.

Je betaalt waarschijnlijk hoge vastrechtkosten (400-500 per jaar?). De gerbruikskosten zijn momenteel nog vaak aan de gasprijs gekoppeld. Daar willen ze wel vanaf, maar dat lukt niet meer dit jaar.
Eigenlijk betaal je nu dubbel voor het gebruik van een verwarmingsinstallatie, via je l/l wp en via vastrecht. Dat is best zonde.

Ik weet niet hoe jouw SWW geregeld is, als je voor SWW bijv. nog afhankelijk bent van stadsverwarming, overweeg dan een warmtepompboiler te plaatsen. Of dat financieel interessant is, bepaal je (grof gezegd) door de kosten van het afsluiten van stadsverwarming, de investering van de WPB en de gebruikskosten per jaar af te zetten tegen de gebruikskosten voor SWW en vastrechtkosten per jaar.

En misschien mis je nog ruimtes die je wil verwarmen en niet met l/l wp verwarmd kunnen worden, daar zal je dan een alternatief voor moeten zoeken.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023