Toon posts:

Smart Home voor Senioren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Dotdoc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 23:55
Hallo, graag een advies over een simpele smarthome voor senioren.
Welke hardware/software zou het simpelste / meest betrouwbaar zijn?

Voor een senior:
- die spraakgestuurd
- zijn TV aan/uit wil zetten en van zender veranderen
- maar die ook op afstand aan te sturen is (door familie bijv) om de senior te helpen (bijv om het juiste programma te vinden)

En:
- met de mogelijkheid om (wrsch via een tablet)
- een dag-agenda op tafel te hebben
- waarin alle afspraken van de dag staan
- en waar op afstand de afspraken in kunnen worden gezet (bijv door familie)

De TV en systeem zijn nog niet gekocht (TV is liefst klein < 46 inch met hoog contrast).

Wat zou een fool-proof oplossing kunnen zijn?

Ik denk uiteraard aan deze systemen:
https://www.coolblue.nl/a...mart-home-platformen.html

Graag jullie advies/ervaring hiermee.

PS: Zou je daarmee ook de telefoon spraakgestuurd kunnen starten? "Hé, bel nu mijn zoon op.", oid.

Alle reacties

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:11
Je begint over een simpele smarthome, dat is het dus niet.

Vooral de integratie met de telefoon zal niet eenvoudig worden.

Homeseer heeft een aantal zaken die in je lijstje staan, zoals integratie met google agenda
https://shop.homeseer.com/search?type=product&q=calender

tv zou kunnen met een ir controller

maar de telefoon laten starten?? wordt lastig denk ik

• Anoniem: 30722
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Denk dat je al snel aan Google/Nest moet gaan denken voor het spraakgestuurde stuk, omdat Alexa nog altijd geen Nederlands kan.
TV aan en wisselen van kanaal op die manier heb ik zelf werkend met een Logitech Harmony (hier wel via Alexa) maar helaas maken ze deze niet meer. De Broadlink RM4 PRO zou hier mogelijk een goed alternatief in kunnen zijn, zelf geen ervaring mee.
De tablet, alles met een browser zal wel werken, vermoed dat je in de android modellen met een beetje geluk het screen nog wel kunt forceren naar de agenda ook en zodoende hoeft hij hem alleen nog maar opgeladen te houden.

Maar out of the box gaat je oplossing zeker niet zijn, het bellen kan lastig worden (Bij Alexa zou je nog "drop in" kunnen doen als je er zelf ook een neerzet of op de mobiele app inlogt", geen idee of google zoiets ook heeft)

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:11
Zou ook per vraagstuk herzien of dit perse 'smart' moet. Vooral het spraakgestuurd, ik heb nog zat keren dat Google mn boodschap niet goed/voldoende interpreteert en zo half of iets anders doet (of hey Google niet eens reageert). Dus wmb is het hele spraakgebeuren niet fool-proof.

Bellen naar een specifiek persoon zou ik of op de homescreen zetten van het toestel, als favoriet of kijken of er fysieke knoppen zijn die dat nummer kunnen sturen aan een (VoIP) telefoon toestel.l en dat gaat bellen.

Agenda, tablet in kiosk mode en een familie agenda opzetten waar mensen de nodige afspraken in kunnen zetten. (Zoiets heb ik ook met mn vrouw, minus de tablet dan).

Bediening tv, tja dat doe ik dan dmv home assistant, andere home automation kunnen dat vast ook. Het is zien hoe gemakkelijk de tv zich laat bedienen en of er een integratie gemaakt is binnen het home automation platform. Mn LG laat zich prima bedienen, maar kan hem alleen niet aan zetten via deze weg. Dat doe ik dan weer via de Chromecast die aan de hdmi ARC zit.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:27
Tja, weet waar je aan begint :)

Heb bij mijn ouders ook het nodige draaien met onder andere spraaksturing via google nest en die zijn redelijk technisch onderlegt en nog geen 70, maar vallen vaak genoeg er over dat google net niet snapt wat ze zeggen omdat de zin net even een andere volgorde heeft. De standaard dingen zoals het aansturen van de radio werkt prima, maar vooral bij het aan- en uitzetten van verlichting blijkt wat je zegt vrij precies te komen.

Onderschat ook niet hoeveel moeite ouderen hebben met contextgevoelige bedieningen. Ik kom ongeveer 2 keer per maand bij mijn 80 jarige buurman omdat hij zijn tv van het hdmi kanaal voor de Ziggo ontvanger heeft verzet. Letterlijk een kwestie van één of twee keer op het P+ of P- knopje om weer goed te krijgen, maar vraagt wel dat je een goed gevoel voor context afhankelijkheid hebt, in dit geval op welk kanaal staat de tv om te weten welke kant je op moet om weer naar het hdmi kanaal te gaan. Een app of webinterface voor een domoticasysteem zal dan ook al snel veel te complex worden. Een oplossing met een afstandsbediening waarbij elke knop altijd het zelfde doet, onafhankelijk van de context op dat moment, is dan het beste. Dus niet een togle knop voor de verlichting, maar één voor licht aan en één voor licht uit.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:33
En ik zou er wel rekening mee houden dat je wekelijks langs mag komen voor support.

[Voor 6% gewijzigd door Sethro op 16-09-2022 07:40]

• Larsson Yorgen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-10-2022
Hallo! Denkt u dat deze systemen kunnen worden gebruikt voor kinderopvang, of zijn er anderen beter voor een dergelijke taak?

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-03 10:35

ImDion

professioneel amateur

Larsson Yorgen schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:19:
Hallo! Denkt u dat deze systemen kunnen worden gebruikt voor kinderopvang, of zijn er anderen beter voor een dergelijke taak?
Wellicht handig om een nieuw topic te starten met meer details? ;)

3x proberen dan meten... toch?

• Dotdoc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 23:55
Dank voor alle reacties tot op heden!

Zo te horen is een fool-proof oplossing nu nog een utopie.
Al hebben meerdere dit al wel geprobeerd voor hun ouders of buren zo te horen.

Wat ik opmaak uit de reacties is:

A.
Vooralsnog zou een Google Nest het meest aangewezen zijn vanwege de ondersteuning van de Nederlandse taal.
TV aansturen zou misschien kunnen via een ingebouwde chromecast.
Maar in de praktijk reageert de Google Nest niet altijd goed op de commando's.

B.
Een tablet in 'kiosk mode' met Google Agenda op de homepage zou een optie kunnen zijn (als de Google Nest deze functie zelf niet heeft). Het lijkt me dat ik Teamviewer kan gebruiken voor het beheer zo lang de tablet is opgeladen en aan staat.

C.
Commando's al 'Hey Google, bel mijn buurman even' zijn nog geen oplossing voor het telefoneren door een senior.

Dank voor het delen van jullie ervaringen. Ik blijf het topic volgen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:14
Mijn ervaring met mijn moeder die de 70 nog niet eens gepasseerd is, is dat nieuwe dingen altijd een gigantische frons opleveren. Ik zou dus niet eens proberen om een spraakgestuurd systeem te introduceren, maar gewoon te blijven binnen wat nu al bekend is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Bianca_
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09-2022
Ik zou, ongeacht voor welke oplossing je kiest ook kijken of je iets xoals wAppLoxx kan integreren.
Hiermee kan de deur niet alleen door senior geopend worden maar ook door familie op afstand als er iets mis is.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-03 16:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

akatar schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:30:
Je begint over een simpele smarthome, dat is het dus niet.

Vooral de integratie met de telefoon zal niet eenvoudig worden.

Homeseer heeft een aantal zaken die in je lijstje staan, zoals integratie met google agenda
https://shop.homeseer.com/search?type=product&q=calender

tv zou kunnen met een ir controller

maar de telefoon laten starten?? wordt lastig denk ik
Tv kan ook via cec met een google home compatibel kastje. Ik kan tegen mijn nest ding zeggen 'turn on shield' en dan gaat tv en receiver ook aan.

Volgens mij kan die nest ook calendar weergeven en notificaties geven. Als je de max hebt kun je ook beeld bellen via duo/meet

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:27
Ik heb op mijn slaapkamer als wekker een google nest met een klein schermpje er aan. Daar kan je tegen praten, maar ook met touch bedienen. Deze zijn niet al te duur (€99,-), dus wellicht eens het proberen waard.

https://www.coolblue.nl/p...gle-nest-hub-2-chalk.html

• Larsson Yorgen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-10-2022
Bedankt voor het advies!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:35
Ik denk dat je in eerste instantie het meer moet zoeken bij aangepaste apparaten.

Telefoon met foto knoppen
TV afstandbediening met versimpelde versie (aan/uit hard/zacht kanaal omhoog/omlaag) met grote toetsen
Gas (behalve CV) voor koken afsluiten.

Een vast scherm met beeldtelefonie ook met foto knoppen.

Van de verzekeraar zijn er ook hulpmiddelen die evt. vergoed worden . Bijv. slechthorende krijgen bel met flitslamp, rookmelders onderling verbonden, triller onder het kussen, berichten naar buiten (bijna allemaal op draadloze proprior 868MHz freq.)

In mij stadje loopt een project waar oudere mensen in de buurt naar elkaar omzien.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:48
Invisible_man schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:00:
Ik heb op mijn slaapkamer als wekker een google nest met een klein schermpje er aan. Daar kan je tegen praten, maar ook met touch bedienen. Deze zijn niet al te duur (€99,-), dus wellicht eens het proberen waard.

https://www.coolblue.nl/p...gle-nest-hub-2-chalk.html
[Afbeelding]
Ook al heb ik heel graag dat je bij m'n werkgever bestelt, met een klein beetje zoeken kom je de Nest Hub 2 ook tegen voor rond de €60-65 :P

[Voor 4% gewijzigd door Hahn op 20-09-2022 18:00]

The devil is in the details.

• humptydumpty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-03 10:18
Wellicht een beetje laat maar met die Google speakers kun je ook onderling bellen. Zolang die naam met link maar in je telefoon staat. Met die max hub kan je ook beeldbellen.

Gebruik het zelden dus of het echt werkt weet ik niet.

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:17

jurroen

Security en privacy geek

Er zijn genoeg oplossingen te bedenken. Maar daarmee ga je voorbij aan de vraag wat je wilt oplossen. Komt de vraag vanuit jou of de senior?

Indien dat eerste zou ik, met alle respect, mezelf afvragen of het wenselijk is. Hoe makkelijk de techniek ook te maken is, er zit áltijd een leercurve aan - terwijl er in feite niets mis is met het ouderwets 'zappen' door TV kanalen.

Indien het tweede: vraag eerst eens naar zijn of haar gedachtegang / ingebeeld scenario. En waar ze het vandaan hebben, mogelijk gezien bij anderen of de hoop dat het zo vlekkeloos werkt ald in Star Trek :+
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee