Smart plug en meerdere gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 13:34
Ik wil graag advies voor het volgende vraagstuk.
Sinds de corona uitbraak werk ik en veel van mijn collega's 'op afstand'. Dat wil zeggen dat ze m.b.v. Extern Bureaublad inloggen op hun pc op kantoor. De pc's op kantoor zijn zo ingesteld dat ze op werkdagen om 7 uur 's ochtends aan gaan. Het gevolg is dat pc's ook aan staan als dat niet nodig is. Wat we willen is de mogelijkheid om de pc op afstand te starten. WOL gaat het niet worden - ik krijg het domweg niet aan de praat.

We denken daarom een smart plug te gebruiken. En daar zijn er veel van. Wat we willen is voor elke gebruiker een smart plug die hij / zij met de smartphone vanaf huis kan bedienen. En elke gebruiker mag alleen zijn eigen smart plug bedienen.

Ik heb de Philips Hue uitgebreid bekeken. Die heeft als nadeel dat bediening vanaf 'buiten' door slechts 1 account kan worden gedaan. En dat account kan alle aangesloten apparaten bedienen.

Ik ben benieuwd hoe we dit kunnen oplossen?

Alle reacties

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-05 10:33

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Shelly plug S, elk device onder een eigen account registreren.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:10
Of zo'n plug in een home assistant achtige situatie stoppen (er is vast een beter alternatief dan HASS voor deze situatie), en dan iedereen een apart account geven met alleen toegang tot zn eigen plug geven. Voordeel is dat je zelf dan makkelijk bij alles kan zonder bij 10 accounts in te loggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bartske op 15-09-2022 13:18 ]

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:46
Volgens mij kan je bv met fibaro elke gebruiker rechten geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Elke smartplug die je aan homeassistnatn kunt koppelen is bruikbaar, VPN naar kantoor en daar de HA interface openen en je bent er.

Maar 2022 en je neemt je bureaublad op kantoor over? Ik weet niet of je oplossing in slimme stekkers moet zitten of in deugdelijke werkplekken als ik heel eerlijk ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Maar 2022 en je neemt je bureaublad op kantoor over? Ik weet niet of je oplossing in slimme stekkers moet zitten of in deugdelijke werkplekken als ik heel eerlijk ben...
Wat versta je onder 'deugdelijke werkplekken'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Lawwie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:44:Shelly plug S, elk device onder een eigen account registreren.
Ik heb advies gevraag aan Robb shop en die hadden precies hetzelfde antwoord. Ik heb de handleiding, voor zover aanwezig, van die Shelly plug gelezen. Voor een enkele gebruiker is het eenvoudig op te zetten. Maar ik wil ook in staat zijn alle plugs te bedienen met een enkele account? Of dat kan is niet uit de handleiding te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Simon Weel schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:41:
[...]
Wat versta je onder 'deugdelijke werkplekken'?
Zorg voor laptops zodat ze de apps mee kunnen nemen, zet je data centraal of over een VPN bereikbaar.
Bedoel, vanaf thuis met een remote desktop werken, niet echt hoe bedrijven dat anno 2022 wensen op te lossen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:49

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 30722 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:29:
Zorg voor laptops zodat ze de apps mee kunnen nemen, zet je data centraal of over een VPN bereikbaar.
Bedoel, vanaf thuis met een remote desktop werken, niet echt hoe bedrijven dat anno 2022 wensen op te lossen toch?
Een vriendin van me logt ook via remote desktop op haar werk PC in. Op haar werk staat dan ook een 64-core bakbeest van een systeem. Ik ken geen laptop die dat voor elkaar krijgt en dat ding mee naar huis sjouwen gaat hem ook echt niet worden.

Soms heb je geen andere optie.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Croga schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:34:
[...]

Een vriendin van me logt ook via remote desktop op haar werk PC in. Op haar werk staat dan ook een 64-core bakbeest van een systeem. Ik ken geen laptop die dat voor elkaar krijgt en dat ding mee naar huis sjouwen gaat hem ook echt niet worden.

Soms heb je geen andere optie.....
Soms niet, maar wil dat soort taken dan lekker over een remote desktop?
Denk het ook niet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 30722 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:47:
Soms niet, maar wil dat soort taken dan lekker over een remote desktop?
Denk het ook niet... ;)
Waarom niet? Als het puur om ruwe rekenkracht gaat is er helemaal niets mis met remote desktop..... Het gaat niet over computerspellen of zo, het gaat in dit geval om het compileren van grote code-bases. Dat loopt zonder enig probleem over RDP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Croga schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:58:
[...]

Waarom niet? Als het puur om ruwe rekenkracht gaat is er helemaal niets mis met remote desktop..... Het gaat niet over computerspellen of zo, het gaat in dit geval om het compileren van grote code-bases. Dat loopt zonder enig probleem over RDP.
Code compileren op je werkstation? 8)7
Code kloppen, git commit, git push en daar laten afhandelen op de achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 30722 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:02:
[...]

Code compileren op je werkstation? 8)7
Code kloppen, git commit, git push en daar laten afhandelen op de achtergrond.
Ik ben blij dat Dunning en Krueger ook hier gewoon aan het werk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:31

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Op zich kan Hue wel maar dan moet je er iets als HA of Domoticz tussen zetten waar je accounts en switches koppelt.

Als je een beetje handig bent kan je ook vrij een eenvoudig een web pagina/script maken die (per account / plug) de hue bridge API aanroept.

Persoonlijk zou ik toch wat meer effort stoppen in WOL, dat is echt niet lastig en veel handiger in gebruik.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 20-09-2022 11:27 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simon Weel
Anoniem: 30722 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:29:Zorg voor laptops zodat ze de apps mee kunnen nemen
Off-topic, maar zoals @Croga al zegt - dat gaat niet lukken met 'zware' applicaties. We werken voornamelijk met Autodesk Revit en daar heb je een dikke pc voor nodig. Combineer dit met Enscape voor de mooie plaatjes, en je hebt ook een dikke videokaart nodig. En dan wil je in Revit ook nog eens met meerdere mensen aan 1 project werken. Alles bij elkaar leent dat zich niet voor een reguliere notebook / VPN oplossing.

Ik werk inmiddels een paar jaar vanaf huis via RDP met Revit en ik moet zeggen - het valt me reuze mee! Het werkt allemaal zeer soepel - dat had ik niet gedacht. Er zijn zo nu en dagen dat de verbinding regelmatig wordt verbroken, en dat is vervelend. Maar erg lang duren die haperingen meestal niet. Al met al ben ik heel tevreden over de RDP oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

Op het netwerk van je kantoor kijken of je WOL werkt (WOL alleen toelaten/instellen vanaf je LAN op je Kantoornetwerk). PC's moeten het ook toelaten (UEFI/BIOS instelling). Dan kijken hoe je dat flexibel kan inrichten. Geen smarthome etc. nodig.

Wake-on-LAN (WoL or WOL) is an Ethernet or Token Ring computer networking standard that allows a computer to be turned on or awakened by a network message.

Oeps, WOL was al gemeld.

[ Voor 16% gewijzigd door Antonio di op 20-09-2022 14:40 ]

Pagina: 1