• TryPleX
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-06 07:51
Goedemorgen,

Zoals zovelen wil ik ook zonnepanelen laten plaatsen.

Ik heb een hele lading bedrijven aangeschreven maar ik heb er voorlopig 2 terug gehad (na meer dan een week).

Coolblue en Medhurst Solar.

Ik heb me redelijk ingelezen maar ben geen expert dus ik zou graag horen wat jullie vinden van de 2 offertes en welke jullie zouden kiezen.

Het betreft een huis uit 1982. Verbruik ligt rond de 3500kwh per jaar. Schaduw is vrijwel nihil. Misschien in de winter een klein beetje. Tuin op het Zuid-Oosten.

Beide heb ik 10 panelen laten aanbieden voor een opbrengst voor 4000 wattpiek

Coolblue is maximaal 4 maanden leveren (uiterlijk Januari plaatsen).
Medhurst geeft aan 3 maanden (December plaatsen).

Coolblue levert:
10x Suntech Ultra V Mini 400 FB (15j garantie, 25j opbrengst)
Growatt MIN 3600 TL-XE omvormer (10j garantie)
Inclusief plaatsing, extra groep, etc.
10 jaar garantie op installatie.

6000 euro incl BTW

Medhurst levert:
10x AEG Full Black 400wp full black (AS-M3407U-S (M6 CELLEN)) (25j garantie, 25j opbrengst)
Goodwe GW3600-NS omvormer.
Inclusief plaatsing, extra groep, etc.
25 Jaar garantie op montage materiaal.

6250 euro incl BTW

Beide hebben overigens een gratis BTW teruggave service.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ghNGGmX7j-dpEDQ-ZSk9CY4MXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXq1wPQU3p8bV0UuV4djakP8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door TryPleX op 15-09-2022 13:14 ]

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16:00
Zijn de prijzen ex BTW? Beide niet de goedkoopste. Technische zijn beide installaties goed en zit er vrijwel geen verschil tussen. Installeren in december of januari maakt niet uit, de zon is dan toch vrijwel niet te zien. Past er niet meer op het dak?

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• TryPleX
Dat_Doc schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:21:
Zijn de prijzen ex BTW? Beide niet de goedkoopste. Technische zijn beide installaties goed en zit er vrijwel geen verschil tussen. Installeren in december of januari maakt niet uit, de zon is dan toch vrijwel niet te zien. Past er niet meer op het dak?
De prijzen zijn incl btw. Ik zal het even aanpassen.

Er past denk ik max 12/13 op het dak als ik het helemaal vol leg. Maar ik weet niet of ik zoveel wil investeren op dit moment omdat ik ook niet weet of ik hier nog 1 jaar of 10 jaar woon.

[ Voor 18% gewijzigd door TryPleX op 15-09-2022 12:42 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je wat schaduw?
Dan zou ik de goodwe kiezen

Zelfmontage kost dit:
https://www.sun-solar.nl/...t-set-3950wp-op-voorraad/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• TryPleX
Mogelijk wat in de winter, maar vrij weinig. Ik zag vooral hoop ellende met de Goodwe wifi hier op het forum dus heb daar wel paar vraagtekens bij.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik blijf van beide graag weg.
Ik heb liever SMA

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:09
@TryPleX Even verder zoeken. Je hoeft voor maart 2023 geen haast te hebben... daarvoor is de productie toch lik-me-vestje.

Voor €1,50/Wp verwacht ik een vergulde SMA, SolarEdge met een gouden lintje of Enphase met de gouden stift.. niet het standaard setje veel voordeligere Chinese spul.

Ofwel... 12-13 x 400Wp moet kunnen voor dit geld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TryPleX
Ronald schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:26:
@TryPleX Even verder zoeken. Je hoeft voor maart 2023 geen haast te hebben... daarvoor is de productie toch lik-me-vestje.

Voor €1,50/Wp verwacht ik een vergulde SMA, SolarEdge met een gouden lintje of Enphase met de gouden stift.. niet het standaard setje veel voordeligere Chinese spul.

Ofwel... 12-13 x 400Wp moet kunnen voor dit geld.
Ik ben bang dat het er niet goedkoper op gaat worden de komende tijd. Ik kan eventueel vragen of ze een andere omvormer kunnen leveren voor dezelfde prijs natuurlijk maar mensen vallen over elkaar heen om panelen te kopen dus voor mij nog 10 andere klanten. Oftewel onderhandelruimte is er denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@TryPleX Dat het voor wat minder kan komt niet uit de lucht vallen.

Diverse offertes deze week voor duidelijk minder. Inclusief een riant Sunpower systeem voor €`1,18... Op een extra lastig te leggen leien dak.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 17-09-2022 00:39 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:03
TryPleX schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:41:
[...]

Ik ben bang dat het er niet goedkoper op gaat worden de komende tijd. Ik kan eventueel vragen of ze een andere omvormer kunnen leveren voor dezelfde prijs natuurlijk maar mensen vallen over elkaar heen om panelen te kopen dus voor mij nog 10 andere klanten. Oftewel onderhandelruimte is er denk ik niet.
Ik heb afgelopen week getekend voor 11x 410wp met micro omvormers voor 1.09 euro per wp.

• TryPleX
Maar waar? 😅 @Ramon_1984 @Ronald. Bij Coolblue kost me 10 panelen met micro omvormers 7200 euro.

Van wat ik zag is er hier lokaal eentje 10x jinko solar 370wp met solar edge omvormer ook 6000 euro en dan heb ik nog lagere opbrengst.

[ Voor 88% gewijzigd door TryPleX op 17-09-2022 09:16 ]

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:44
Als alles goed gaat qua wetgeving, dan hoef je per 1 januari 2023 geen BTW meer te betalen en dus ook niet terug te vragen.

De prijzen zijn wel een lastig onderwerp. Momenteel loopt het zo'n stom met zonnepanelen leggen dat omvormers en mankracht schaars zijn. Dat duwt de prijs omhoog, maar de aflopende energiecontracfen en een vereenvoudigd BTW gebeuren zullen vast ook niet echt remmen.

Als je er nog maximaal 10 jaar gaat wonen, dan moet je accepteren dat je niet alles uit deze investering gaat halen.

De restwaarde bij verkoop van een woning is beperkt en meestal is de terugverdientijd zelfs met salderen al 6 a 7 jaar zonder de recente prijsverhogingen. Aan de andere kant kunnen de energieprijzen ook verder stijgen, waardoor je het er sneller uit hebt.

Zie het als lange termijn belegging die goed is voor het milieu. Als je het maar lang genoeg aanhoudt, dan ga je vanzelf winst maken. Maar of na dat 5 jaar of 15 jaar is, weet je pas achteraf.

Technisch zit je met bijna elke omvormer wel goed als je geen schaduw hebt. Met schaduw is het wel een stuk lastiger. 1 paneel kan de hele string blokkeren, en eenmaal op het dak is het allemaal niet meer gemakkelijk aan te passen.

Met SolarEdge heeft elk paneel optimale opbrengst, ook als het ene paneel wat harder slijt dan de andere. Als je geen omvormer in huis wilt of weinig panelen hebt, dan zou ik voor Enphase micro omvormers gaan:

Als je 100% zeker bent dat er geen gedeeltelijke schaduw is, dan is een string omvormer zonder optimizers wel goedkoper.

• TryPleX
netappie schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:24:
Als alles goed gaat qua wetgeving, dan hoef je per 1 januari 2023 geen BTW meer te betalen en dus ook niet terug te vragen.

De prijzen zijn wel een lastig onderwerp. Momenteel loopt het zo'n stom met zonnepanelen leggen dat omvormers en mankracht schaars zijn. Dat duwt de prijs omhoog, maar de aflopende energiecontracfen en een vereenvoudigd BTW gebeuren zullen vast ook niet echt remmen.

Als je er nog maximaal 10 jaar gaat wonen, dan moet je accepteren dat je niet alles uit deze investering gaat halen.

De restwaarde bij verkoop van een woning is beperkt en meestal is de terugverdientijd zelfs met salderen al 6 a 7 jaar zonder de recente prijsverhogingen. Aan de andere kant kunnen de energieprijzen ook verder stijgen, waardoor je het er sneller uit hebt.

Zie het als lange termijn belegging die goed is voor het milieu. Als je het maar lang genoeg aanhoudt, dan ga je vanzelf winst maken. Maar of na dat 5 jaar of 15 jaar is, weet je pas achteraf.

Technisch zit je met bijna elke omvormer wel goed als je geen schaduw hebt. Met schaduw is het wel een stuk lastiger. 1 paneel kan de hele string blokkeren, en eenmaal op het dak is het allemaal niet meer gemakkelijk aan te passen.

Met SolarEdge heeft elk paneel optimale opbrengst, ook als het ene paneel wat harder slijt dan de andere. Als je geen omvormer in huis wilt of weinig panelen hebt, dan zou ik voor Enphase micro omvormers gaan:

Als je 100% zeker bent dat er geen gedeeltelijke schaduw is, dan is een string omvormer zonder optimizers wel goedkoper.
toon volledige bericht
Zelfs met maar deels salderen ligt m'n terugverdien tijd rond de 3/4 jaar. Ongeveer 1500 euro per jaar besparing met 3500kwh opbrengst. Het geld is het issue niet zo maar ik wil wat het maximale krijgen voor m'n geld en niet afgescheept worden met spul dat veel goedkoper is. Als ik de mannen hierboven mag geloven, moet het beter kunnen maar veel bedrijven reageren amper op offertes, laat staan dat het ook nog een heel aantrekkelijke is.

• Ronald
@TryPleX Er zijn een aantal webshops met installatie afdelingen: Solar Outlet, Winkelman, Solar Bouwmarkt en nog een aantal anderen.

• TryPleX
Ronald schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:35:
@TryPleX Er zijn een aantal webshops met installatie afdelingen: Solar Outlet, Winkelman, Solar Bouwmarkt en nog een aantal anderen.
Als ik daar (solar outlet) op dit moment 10 suntech panelen en een solar edge omvormer pak + installatie (en dat is nog zonder bekabeling) kom ik ook rond de 6000 euro uit incl btw? En de helft is niet op voorraad of aan te komen binnenkort dus het kan niet eens in de winkelmand.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:44
TryPleX schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:30:
[...]

Zelfs met maar deels salderen ligt m'n terugverdien tijd rond de 3/4 jaar. Ongeveer 1500 euro per jaar besparing met 3500kwh opbrengst. Het geld is het issue niet zo maar ik wil wat het maximale krijgen voor m'n geld en niet afgescheept worden met spul dat veel goedkoper is. Als ik de mannen hierboven mag geloven, moet het beter kunnen maar veel bedrijven reageren amper op offertes, laat staan dat het ook nog een heel aantrekkelijke is.
Het is echt zo druk dat veel installateurs gewoonweg niet reageren omdat ze toch niet kunnen leveren of plaatsen. En er is een groep die hier dankbaar gebruik van maakt door de eigen marge te verhogen.

Nu is het wel zo dat de wintermaanden heel weinig opleveren qua zon. Plaatsen in februari 2023 is een mooi moment als je nu nog niet aan een belachelijke energieprijs zit. Dus neem de tijd om het goed te doen. Het kan helpen om eens referenties in de buurt op te vragen.

Als je nu de hoofdprijs betaalt voor stroom is het wel interessant om er wat vaart achter te zetten. Je moet ook goed nadenken wat je eigen tijd kost. Eenmalig 300 euro besparen met 60 uur uitzoekwerk is ook niet echt lonend tenzij je het als hobby ziet of werkelijk niets anders omhanden hebt.

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:43

ewf

Kijk eens op: https://www.zonnigewinkel.nl/

Volgens mij kan je daar toch wat goedkoper uit zijn...

• Ronald
@TryPleX En waarom zou je meer geld uitgeven aan SolarEdge als daar geen enkele noodzaak voor is?

Waarom zoek je problemen op?

12x https://www.solar-outlet....-white-half-cut-perc.html = 12x215
1x https://www.solar-outlet.nl/goodwe-4200t-ds-omvormer.html = 1x799
3x https://www.solar-outlet....4381574.html?id=252639255 = 3x 299
1x https://www.solar-outlet....-van-12-zonnepanelen.html = 1x1322
----
4626 ex
972 btw
5598 in

Kan naar 14 tot 15 panelen voor dezelfde kosten als je offertes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:02
Ronald schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:43:
@TryPleX En waarom zou je meer geld uitgeven aan SolarEdge als daar geen enkele noodzaak voor is?

Waarom zoek je problemen op?

12x https://www.solar-outlet....-white-half-cut-perc.html = 12x215
1x https://www.solar-outlet.nl/goodwe-4200t-ds-omvormer.html = 1x799
3x https://www.solar-outlet....4381574.html?id=252639255 = 3x 299
1x https://www.solar-outlet....-van-12-zonnepanelen.html = 1x1322
----
4626 ex
972 btw
5598 in

Kan naar 14 tot 15 panelen voor dezelfde kosten als je offertes.
Is deze omvormer van hetzelfde kwalitatieve niveau als SolarEdge dan? Heb er echt nog nooit van gehoord.
Ook wat makkelijk om te stellen "vraag wat offertes aan en je zit aan 14/15 panelen". Ben door heel wat offertes heen gegaan, van heel wat bedrijven, en (in ieder geval in de Randstand wellicht oosten land anders) biedt geen enkele leverancier zoveel panelen voor zo weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stoffa schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:11:
Is deze omvormer van hetzelfde kwalitatieve niveau als SolarEdge dan? Heb er echt nog nooit van gehoord.
Nee is Chinese makelarij. Maar prima voor jouw use case.

SolarEdge is vooral een duur systeem en pas rendabel met behoorlijke schaduw. Dat heb jij niet, dus investeer je zo ~ 1000 euro extra in een duur systeem wat je niet perse nodig hebt. Die 1000 euro kan je beter in extra panelen steken.

Als je goodwe/growatt niks vindt, kijk naar een SMA omvormer.

Ik begrijp je zorgen over wifi verbindingen, maar er zijn ook andere manieren om de opbrengst te monitoren.
Ook wat makkelijk om te stellen "vraag wat offertes aan en je zit aan 14/15 panelen". Ben door heel wat offertes heen gegaan, van heel wat bedrijven, en (in ieder geval in de Randstand wellicht oosten land anders) biedt geen enkele leverancier zoveel panelen voor zo weinig.
Ronald bedoelde volgens mij dat je voor hetzelfde geld van Medhurst /Coolblue, dus 6000 incl, naar 14/15 panelen kan.

De huidige offertes liggen op ongeveer EUR 1.30 per wattpiek ex btw. Dat is erg prijzig voor wat je er voor terug krijgt.

Als je niet zeker weet of je hier nog 1 of 10 jaar woont zou ik een zo goedkoop mogelijk systeem neerleggen en een duur SolarEdge systeem met uitgebreide garantie links laten liggen. Doordat je een lage investering hebt, heb je die eerder terugverdiend.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
blackd schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:38:
[...]

Nee is Chinese makelarij. Maar prima voor jouw use case.

SolarEdge is vooral een duur systeem en pas rendabel met behoorlijke schaduw. Dat heb jij niet, dus investeer je zo ~ 1000 euro extra in een duur systeem wat je niet perse nodig hebt. Die 1000 euro kan je beter in extra panelen steken.

Als je goodwe/growatt niks vindt, kijk naar een SMA omvormer.

Ik begrijp je zorgen over wifi verbindingen, maar er zijn ook andere manieren om de opbrengst te monitoren.

[...]

Ronald bedoelde volgens mij dat je voor hetzelfde geld van Medhurst /Coolblue, dus 6000 incl, naar 14/15 panelen kan.

De huidige offertes liggen op ongeveer EUR 1.30 per wattpiek ex btw. Dat is erg prijzig voor wat je er voor terug krijgt.

Als je niet zeker weet of je hier nog 1 of 10 jaar woont zou ik een zo goedkoop mogelijk systeem neerleggen en een duur SolarEdge systeem met uitgebreide garantie links laten liggen. Doordat je een lage investering hebt, heb je die eerder terugverdiend.
toon volledige bericht
Dank kerel dit was heel verhelderend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Stoffa schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:11:
Mag ik even grof geïrriteerd zijn?

Ik link naar dezelfde piiiiiieeeeeep omvormer als in je offerte voor een 1 op 1 vergelijk.

Met alle respect: je zoekt het zelf maar uit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Ronald schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:48:
[...]

Mag ik even grof geïrriteerd zijn?

Ik link naar dezelfde piiiiiieeeeeep omvormer als in je offerte voor een 1 op 1 vergelijk.

Met alle respect: je zoekt het zelf maar uit dan.
Als je even beter oplet dan zie je dat ik niet de op bent. Ik haak simpelweg aan in dit topic en vraag naar de kwaliteit van deze omvormer. Thats all.

Je bent echt zo snel geirriteerd man, ontspan jezelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoffa op 18-09-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Stoffa schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:59:
Als je even beter oplet dan zie je dat ik niet de op bent. Ik haak simpelweg aan in dit topic en vraag naar de kwaliteit van deze omvormer. Thats all.
Ik had dat ook niet door hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TryPleX
[...]

Als je er geen verstand van hebt moet je eigenlijk geen vragen stellen volgens mij...

Ik kan hooguit vragen om een betere offerte zelf maar ik ga niet zelf alles kopen en dan weken in opslag laten liggen tot er iemand komt en er achter komt dat ik dingen niet goed gedaan heb ofzo. Pc's bouw ik zelf, zonnepanelen niet...

Dit topic was dan ook vooral bedoeld om feedback te krijgen voor de 2 offertes en eventueel een alternatief maar het koop alles los op hoop van zegen is niet mijn ding hiermee.

Ik hoop dat men dat hier snapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
blackd schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:03:
[...]

Ik had dat ook niet door hoor ;)
Nee maar jou vergaf ik dat want je reageerde tenminste constructief :+
TryPleX schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:04:
[...]

Als je er geen verstand van hebt moet je eigenlijk geen vragen stellen volgens mij...
Als we die instelling hadden kregen we nergens verstand van.

[ Voor 37% gewijzigd door Stoffa op 18-09-2022 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:07
[...]

Ik reageer niet snel online/op tweakers, maar nu moet ik toch even zeggen:

Als er één is die altijd netjes, geduldig en uitgebreid reageert is het @Ronald wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
TryPleX schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:04:
Dit topic was dan ook vooral bedoeld om feedback te krijgen voor de 2 offertes en eventueel een alternatief maar het koop alles los op hoop van zegen is niet mijn ding hiermee.

Ik hoop dat men dat hier snapt.
De vergelijking is (volgens mij) vooral bedoeld om aan te geven dat deze offertes aardig aan de prijs zijn.

En zo te zien kun je via die partijen ook het leggen "bestellen", zelf geen ervaring mee.

Heb je de grote landelijke partijen al benaderd? Enie, Zonneplan, dat soort partijen? Die doen over het algemeen prima systemen met simpele string omvormer en hopelijk tegen een iets wat scherpere prijs. Alles wat onder 1.30 zit is mooi meegenomen toch?
Geneuzel schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:10:

Als er één is die altijd netjes, geduldig en uitgebreid reageert is het @Ronald wel.
Volledig eens! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Stoffa schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:04:

Als we die instelling hadden kregen we nergens verstand van.
In het topic van een ander zaai je daar alleen maar verwarring mee.
En bedankt voor het compliment hè 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TryPleX
blackd schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:12:
[...]

De vergelijking is (volgens mij) vooral bedoeld om aan te geven dat deze offertes aardig aan de prijs zijn.

En zo te zien kun je via die partijen ook het leggen "bestellen", zelf geen ervaring mee.

Heb je de grote landelijke partijen al benaderd? Enie, Zonneplan, dat soort partijen? Die doen over het algemeen prima systemen met simpele string omvormer en hopelijk tegen een iets wat scherpere prijs. Alles wat onder 1.30 zit is mooi meegenomen toch?
[...]

Volledig eens! _/-\o_
Ik heb er al meerdere aangeschreven en ik krijg van niemand iets terug (nu 2 weken later).

Coolblue is wat mij betreft ook een grote partij en dat lijkt voor de prijs op dit moment weinig uit te maken. Enie geeft op de website 6000 incl btw aan voor 11 panelen maar geen idee wat voor kwaliteit en omvormer. Maar ik ga van de week zeker nog wat rondjes bellen en mailen voordat ik een beslissing maak. Ik heb iig wel een idee nu wat wel of geen goede prijs is en wat beter wat voor omvormers ik op moet letten als + punt.

Jammer genoeg dus alleen nog geen heel aantrekkelijke offerte omdst het overal zo druk is.

[ Voor 4% gewijzigd door TryPleX op 18-09-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
In welke provincie woon je ?

Voor noord holland weet ik nog wel een bedrijf die scherpe prijzen hanteert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TryPleX
Ramon_1984 schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:34:

Zuid Holland. Onder Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:04

ericplan

5180 Wp PV

Wat betreft opbrengst is er geen enkele urgentie. Oktober, november en december zijn niet echt de maanden waarvan je het moet hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
TryPleX schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:35:
[...]

Zuid Holland. Onder Rotterdam.
Solarnrg al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
TryPleX schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:26:
Jammer genoeg dus alleen nog geen heel aantrekkelijke offerte omdst het overal zo druk is.
Helemaal eens met @ericplan, "rustig" blijven doorzoeken voor een mooie deal.

En staar je niet blind op 11 panelen, kijk wat je maximaal uit je dak kan halen. Ga op basis daarvan kijken naar de beste deal.

We kijken bewust naar de prijs per wattpiek en bij kleinere systemen is de prijs per wattpiek over het algemeen hoger dan bij grotere systemen. Voorbeelden: van Zonneplan had ik (inmiddels bijna half jaar geleden) een prijs van EUR 1,03 / Wp (kun je waarschijnlijk nu niet meer voor die prijs krijgen). Voor een SolarEdge systeem met zelfde aantal en type panelen kom ik nu op EUR 1,15 / Wp bij een lokale installateur (offerte deze maand uitgebracht). Maar dan hebben we het ook over 24 panelen.
Dus groter systeem = lagere kosten per Wp.

Enie is hier wel eens voorbij gekomen, gebruiken ook Growatt omvormers en Trina Solar panelen, maar kan zijn dat ze inmiddels weer wat anders gebruiken. Zonneplan gebruikt DMEGC panelen (400Wp) en Huawei omvormers (met eigen labeltje).

Als je nog bedrijven zoekt zou je wellicht via platforms als offerte.nl, echteinstallateur.nl of garantiefondsen zoals sgze een lokale partij kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TryPleX
Net gelijk een offerte aangevraagd. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TryPleX
blackd schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:58:
[...]

Helemaal eens met @ericplan, "rustig" blijven doorzoeken voor een mooie deal.

En staar je niet blind op 11 panelen, kijk wat je maximaal uit je dak kan halen. Ga op basis daarvan kijken naar de beste deal.

We kijken bewust naar de prijs per wattpiek en bij kleinere systemen is de prijs per wattpiek over het algemeen hoger dan bij grotere systemen. Voorbeelden: van Zonneplan had ik (inmiddels bijna half jaar geleden) een prijs van EUR 1,03 / Wp (kun je waarschijnlijk nu niet meer voor die prijs krijgen). Voor een SolarEdge systeem met zelfde aantal en type panelen kom ik nu op EUR 1,15 / Wp bij een lokale installateur (offerte deze maand uitgebracht). Maar dan hebben we het ook over 24 panelen.
Dus groter systeem = lagere kosten per Wp.

Enie is hier wel eens voorbij gekomen, gebruiken ook Growatt omvormers en Trina Solar panelen, maar kan zijn dat ze inmiddels weer wat anders gebruiken. Zonneplan gebruikt DMEGC panelen (400Wp) en Huawei omvormers (met eigen labeltje).

Als je nog bedrijven zoekt zou je wellicht via platforms als offerte.nl, echteinstallateur.nl of garantiefondsen zoals sgze een lokale partij kunnen vinden.
toon volledige bericht
Ik kan denk ik max 14 panelen ofzo kwijt op het zuid oosten. De andere kant van m'n dak is vrij nutteloos (alleen uurtje of 2 einde dag maximaal in de zomer). Maar dan word het per Wp wel goedkoper maar het totaalplaatje word me dan veel te duur. Dan gaan we waarschijnlijk al over de 7000 euro heen ivm meer panelen en zwaardere omvormer.

11/12 is eventueel een optie zolang de prijs in die 6000 blijft maar meer niet. Ik heb icm de tips hier zo'n 10 verschillende bedrijven aangeschreven en ik zal wat meer geduld hebben met de offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:50
nog een paar:
saman groep
bluehome (obl)
govolt (ridderkerk)

• TryPleX
Ik heb ondertussen een nieuwe offerte ontvangen en ook die is wel aan de prijs

Ik heb gevraagd om 11 Panelen van JA Solar met 395Wp (13 jaar garantie en 25j opbrengst) inclusief een Solar Edge omvormer (Se 4000 HD) met optimizers (s440). Dit kwam uit op 6959 Incl. Btw. Ze hebben ook een Growatt omvormer ervoor waarvan ik de prijs opgevraagd heb omdat ik er van uit ga dat dat de prijs flink zal drukken. Daar wacht ik nog even op. Verder nog weinig reacties vanwege de drukte op al m'n emails en belletjes...

Edit: Zelfde 11 Panelen met Growatt MIN 4.200TL-XH is 5533 Incl btw. Op zich geen gekke prijs denk ik?

[ Voor 9% gewijzigd door TryPleX op 28-09-2022 14:55 ]

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-06 02:35

Zou je mij dit willen sturen in PM, ik ben ook opzoek naar offertes voor ZP

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 10:18
ericplan schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:36:
Wat betreft opbrengst is er geen enkele urgentie. Oktober, november en december zijn niet echt de maanden waarvan je het moet hebben.
Misschien juist wel als het installeren betreft. En als er lange wacht- en besteltijden aan de orde zijn.
Afwachten hoeveel betrouwbare leveranciers/installateurs in januari nog nieuwe opdrachten kunnen aannemen en hoe de prijzen er dan bij liggen. Vraag en aanbod, tekort aan arbeidskrachten en de huidige hoge inflatie trekken zich niks aan van minder daglicht en minder zonuren. Dus wellicht is installatie in de komende wintermaanden voordeliger dan veel minder zonuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@TryPleX €1,32 / Wp ex. Btw voor solaredge is okay.

€1,05 / Wp voor het growatt systeem, heel scherp.

Is dat dan het maximum wat ze denken te kunnen leggen? Dat is echt wel een prijs dat het echt zonde is je dak niet vol te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TryPleX
Ronald schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:29:
@TryPleX €1,32 / Wp ex. Btw voor solaredge is okay.

€1,05 / Wp voor het growatt systeem, heel scherp.

Is dat dan het maximum wat ze denken te kunnen leggen? Dat is echt wel een prijs dat het echt zonde is je dak niet vol te gooien.
Heb uiteindelijk gekozen voor het JA Solar JAM54S31/395 + Growatt systeempje voor 5500 Incl btw. Dus 11 Panelen en Growatt 4200TL-XH met Shine Link X. 11 of misschien 12 is wel zo'n beetje max inderdaad en ik heb getekend voor een nieuwbouwhuis dat over 2 jaar opgeleverd word dus ga geen extra panelen meer leggen voor toekomstige opbrengst in die situatie.

Alle nieuwe offertes die deze maand werden gemaakt waren allemaal ruim duurder zelfs met bijna identieke systemen blijkbaar omdat landelijk de prijzen per 1 Oktober omhoog zijn gegaan? Dus ik denk de juiste keuze nu.

[ Voor 4% gewijzigd door TryPleX op 16-10-2022 09:44 ]

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:33

Vertel ik zit in noord holland
Pagina: 1