Legadvies click-PVC nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:22

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Dag mede-klussers,

Onlangs is onze tussenwoning opgeleverd. Op dit moment zijn de schilders druk bezig om de muren te voorzien van vliesbehang en een laag saus.

Over twee weken wil ik beginnen met het leggen van een click-PVC vloer op de 1e verdieping. Daarvoor ben ik opzoek naar adviezen en ervaring, beginnend met het leggen van dezelfde vloer over meerdere kamers.

Vanzelfsprekend gaat onze voorkeur uit naar één strakke vloer zonder drempels onder de deurkozijnen. Mijn idee is om daarbij rechtsboven in slaapkamer 3 te beginnen. Daarmee zou je nagenoeg geen vloer tegendraads hoeven te leggen. Is deze aanname correct? Voor de duidelijkheid, de planken worden met het licht meegelegd. In de plattegrond betekent dat een verticale legrichting.

Is dit de beste werkwijze of zien jullie nog andere mogelijkheden? Het is volgens mij niet mogelijk om in meerdere ruimtes tegelijk te beginnen of wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzQPBdHhwHP6nvGKI5MOBU8Hlvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsHU5gc6M5eEUq7lApdqQLuy.jpg?f=fotoalbum_large

Rondom de vloer zal een 120x12 mm mdf-plint tegen de muur worden geplakt. Bij de kozijnen zien we dat vaak plakplinten worden gebruikt. Echter vinden wij dat niet erg mooi. Op internet lees ik ook het e.e.a. over het inkorten van de kozijnen aan de onderzijde om de vloer er onder te schuiven.

De verdieping is voorzien van standaard kozijnen met opdekdeuren. Dit zijn metalen kozijnen (staal of aluminium). Onderlangs wordt alles nog met siliconenkit afgewerkt, zowel bij de hoge plint als het ingekorte kozijn. Hoe zijn jullie ervaringen om een dergelijk kozijn met een multitool in te korten? Of moeten we hier niet aan gaan beginnen en gewoon plakplinten gebruiken?

Jullie tips en adviezen worden enorm op prijs gesteld _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:29

Matis

Rubber Rocket

Ik heb mijn PVC vloer laten leggen (plakken), dus heb geen hands-on ervaring. Dit was ook in een nieuwbouwhuis met stalen deurkozijnen en opdekdeuren. Ook wij hebben Hoge plinten (RAL 9010 12x70 mm MDF)

Vanuit esthetisch oogpunt adviseerde de PVC-boer ook om vanuit de trapopgang altijd met de stroken mee te kijken. Dan oogt het ruimer dan dat je haaks op de stroken naar boven komt.

Dus ook dat lijkt aan te sluiten op jouw idee om vanuit rechtsboven te werken.

De afwerking bij ons rondom de duren is gewoon heel strak gelegd en de plinten stoppen tegen het deurkozijn (dat ook 12mm dik is).

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:27
Die kun je gewoon losmaken en omhoog schuiven. Zitten wat rubberen dopjes, haal je die eruit zit er een schroef waarmee het kozijn klemt.

Inkorten ben ik geen fan van, gewoon netjes de vloerdelen uitzagen en daarna afkitten werkt netter.

Maar met de stalen kozijnen is dat dus niet nodig.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Thanks voor jullie reactie
Matis schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:26:

Vanuit esthetisch oogpunt adviseerde de PVC-boer ook om vanuit de trapopgang altijd met de stroken mee te kijken. Dan oogt het ruimer dan dat je haaks op de stroken naar boven komt.

Dus ook dat lijkt aan te sluiten op jouw idee om vanuit rechtsboven te werken.
Is dat dan niet juist andersom? Ik bedoel de planken met het licht mee. Als je dan de trap op komt kijk je dwars op de planken
De afwerking bij ons rondom de duren is gewoon heel strak gelegd en de plinten stoppen tegen het deurkozijn (dat ook 12mm dik is).
Ik geloof dat plak PVC minder werkt en daarom strakker tegen een deurkozijn strakker. Daarbij moet click-PVC natuurlijk in elkaar geklikt worden. Daarvoor heb je ook nog speelruimte nodig als je in de buurt komt van het kozijn om ze in elkaar te klikken.
meenkdrie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:26:
Die kun je gewoon losmaken en omhoog schuiven. Zitten wat rubberen dopjes, haal je die eruit zit er een schroef waarmee het kozijn klemt.

Inkorten ben ik geen fan van, gewoon netjes de vloerdelen uitzagen en daarna afkitten werkt netter.

Maar met de stalen kozijnen is dat dus niet nodig.
Ah ja ik snap wat je bedoeld, echter vraag ik mij af of dat voldoende werkt. Kan het kozijn zo ca. 15 mm omhoog? Daarbij zal het raampje voor het bovenlicht ingekort moeten worden, niet waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:02
Ik zou eerst eens gaan meten hoe je uitkomt als je in de kleinste slaapkamer gaat beginnen.
Als je dan uitkomt op smalle strookjes in de 2 grote slaapkamers ben je niet blij.
Die kan je dan beter in de kleinste kamer hebben.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-06 21:05
ron321 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:48:
Ik zou eerst eens gaan meten hoe je uitkomt als je in de kleinste slaapkamer gaat beginnen.
Als je dan uitkomt op smalle strookjes in de 2 grote slaapkamers ben je niet blij.
Wut? Als dat zo blijkt te zijn kun je toch ook gewoon een x cm van je laminaat afsnijden in de kleine slaapkamer zodat je in de grote kamers beter uitkomt? Sowieso moet je ook kijken naar hoe je bij de muur in de gang uitkomt en hoe je aan de trapzijde uitkomt, en je zult nooit overal perfect uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:07
Ook even de bovenste tree van de trap gelijk schaven met de vloer zodat je de pvc over de bovenste trede legt en afwerkt met een hoeklijn.
Zo ligt de vloer mooi gelijk en voorkom je een overgangsstripje.

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:47
ron321 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:48:
Ik ben zelf ook bezig met de planning van mijn bovenverdieping.

Wat ik heb gedaan is de bouwtekening op hoge resolutie inladen in paint.net en precies resizen zodat 1 pixel 1cm is.
Vervolgens heb ik een grid getekend van de pvc-stroken, op de opgegeven breedte van de fabrikant.

Daarna kan je schuiven met de layer zodat je uit kan zoeken hoe je het beste kan leggen, zodat je bij zoveel mogelijk muren een halve plank hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ctl4JiG96-WglHs1vb_cl1Z3U-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNdBtAT7SCTnVSqlPMGBGNpD.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn geval lijk ik mazzel te hebben: Ik begin linksonder, en daar kan ik precies met een hele plank beginnen. Zover ik nu kan zien kom ik dan overal goed uit :)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Dat heb ik ook gedaan. Je moet minimaal met een halve plank kunnen werken. Afhankelijk van het kliksysteem kan je wel in de knel komen, ik heb toch tussen de kamers dorpelprofieltjes van een cm of 3-4 geplaatst zodat ik per ruimte e.e.a. zou kunnen vervangen indien noodzakelijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Bedankt voor de reacties mannen (en vrouwen?)!
FrankSpin schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:57:
Waarom de keuze voor click bij nieuwbouw? Verwacht je niet meer comfort te behalen met plak?
Ik wil de vloer zelf aanleggen en ik heb geen ervaring met het plakken van PVC. Daardoor zit er in de kosten een groot verschil tussen het laten leggen van een plak PVC vloer en het zelf aanleggen van een click-PVC vloer. Vandaar de keuze voor de laatste.
ConQuestador schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:58:
[...]

Ik ben zelf ook bezig met de planning van mijn bovenverdieping.

Wat ik heb gedaan is de bouwtekening op hoge resolutie inladen in paint.net en precies resizen zodat 1 pixel 1cm is.
Vervolgens heb ik een grid getekend van de pvc-stroken, op de opgegeven breedte van de fabrikant.

Daarna kan je schuiven met de layer zodat je uit kan zoeken hoe je het beste kan leggen, zodat je bij zoveel mogelijk muren een halve plank hebt.

[Afbeelding]

In mijn geval lijk ik mazzel te hebben: Ik begin linksonder, en daar kan ik precies met een hele plank beginnen. Zover ik nu kan zien kom ik dan overal goed uit :)
Goede tip. Ik ben zelf er handig met AutoCAD dus heb de bovenverdieping binnen no-time nagetekend, zodat ik eenvoudig kan schuiven met de planken. Vanavond de verdieping en de planken maar eens opmeten.
Señor Sjon schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:15:
Dat heb ik ook gedaan. Je moet minimaal met een halve plank kunnen werken. Afhankelijk van het kliksysteem kan je wel in de knel komen, ik heb toch tussen de kamers dorpelprofieltjes van een cm of 3-4 geplaatst zodat ik per ruimte e.e.a. zou kunnen vervangen indien noodzakelijk.
Ik vind het nog niet eens zo'n heel gek idee om toch dorpelprofieltjes toe te passen. Mag ik vragen welke je gebruikt hebt?

@Señor Sjon @ConQuestador: hoe zijn jullie omgegaan bij de kozijnen? Vooral als je een dorpel onder de deur toepast is het eenvoudiger om het click-PVC relatief strak om het kozijn te leggen, zodat een kitrand volstaat denk ik. Bij voorkeur wil ik zo min mogelijk plakplinten gebruiken.

• Señor Sjon
Ik heb houten kozijnen, dus multitool gebruikt. Bij staal de kozijnen iets omhoog halen door ze los te draaien. Met een beetje geluk hoef je niet in het bovenlichtje te snijden.

Deze ligt als overgangprofiel: https://www.praxis.nl/ver...ilver-33x4mm-95cm/0827923

Deze heb ik eronder verlijmd zodat ik niet hoefde te boren in de vloer: https://www.praxis.nl/ver...ofiel-38x4mm-95cm/0828509

• ConQuestador
Señor Sjon schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:32:
Ik heb houten kozijnen, dus multitool gebruikt. Bij staal de kozijnen iets omhoog halen door ze los te draaien. Met een beetje geluk hoef je niet in het bovenlichtje te snijden.

Deze ligt als overgangprofiel: https://www.praxis.nl/ver...ilver-33x4mm-95cm/0827923

Deze heb ik eronder verlijmd zodat ik niet hoefde te boren in de vloer: https://www.praxis.nl/ver...ofiel-38x4mm-95cm/0828509
Waarom heb je een overgangprofiel, en niet alles in 1 stuk doorgelegd ?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Señor Sjon
Omdat het kliklaminaat wat ik toen had gekocht éénrichtingsverkeer was, je kon niet aan de 'verkeerde' kant planken plaatsen.. Ook woonden we er al, dus op die manier kon ik het netjes gefaseerd leggen. Tot slot tegen werking, aangezien het een plaat laminaat van grofweg 7,5x10,5 meter zou worden anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 29-05 10:58
Ik geloof dat plak PVC minder werkt en daarom strakker tegen een deurkozijn strakker. Daarbij moet click-PVC natuurlijk in elkaar geklikt worden. Daarvoor heb je ook nog speelruimte nodig als je in de buurt komt van het kozijn om ze in elkaar te klikken.
In principe werkt klik ook niet of maximaal nauwelijks. Het is geen laminaat.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:58
Señor Sjon schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:45:
Omdat het kliklaminaat wat ik toen had gekocht éénrichtingsverkeer was, je kon niet aan de 'verkeerde' kant planken plaatsen.. Ook woonden we er al, dus op die manier kon ik het netjes gefaseerd leggen. Tot slot tegen werking, aangezien het een plaat laminaat van grofweg 7,5x10,5 meter zou worden anders.
Ook klik laminaat kan je twee kanten opleggen. Heb menig huis gelegd waar je soms hoeken krijg waardoor je verplicht ben om om te leggen.

Het is lastiger en wat arbeids intensiever.

Mijn ouders handelen al ruim 40 jaar in laminaat nog voor quick-step met click kwam. Wij leggen nooit met dorpels op e tussen verdiepen tenzij de klant dat expliciet wil.

Werking als alle zijden minimaal 5mm is zou je in een normaal Nederlandse woning geen probleem hebben.

Dit geld in de regel ook voor pvc. Plak pvc moet je ook niet strak tegen de muur leggen. Het werkt minder, maar werkt wel

[ Voor 6% gewijzigd door To_Tall op 19-09-2022 07:24 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
To_Tall schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:22:
[...]

Ook klik laminaat kan je twee kanten opleggen. Heb menig huis gelegd waar je soms hoeken krijg waardoor je verplicht ben om om te leggen.

Het is lastiger en wat arbeids intensiever.

Mijn ouders handelen al ruim 40 jaar in laminaat nog voor quick-step met click kwam. Wij leggen nooit met dorpels op e tussen verdiepen tenzij de klant dat expliciet wil.

Werking als alle zijden minimaal 5mm is zou je in een normaal Nederlandse woning geen probleem hebben.

Dit geld in de regel ook voor pvc. Plak pvc moet je ook niet strak tegen de muur leggen. Het werkt minder, maar werkt wel
Ik had Gamma klikmeuk met plastic profielen in de groef op de koppen. Wat een spijt heb ik van die zooi. Normaal gesproken kan je verkeerdom de planken er wel inkrijgen, maar deze vloer had daar geen trek in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Gisteren de kamer opgemeten en checkt met het ontwerp. Op een paar cm na in twee kamers klopt het. Op basis van die schets dus een legplan gemaakt, zie onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJhcYsH5S5PCvuXZkniQsNrXbPw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rlQ9ylTACNHG00mckSwdqJR2.png?f=fotoalbum_large

Het idee is om in de kleinste kamer te beginnen. Hiervoor heb ik twee redenen:
  1. Hierdoor zijn er in feite geen (of één enkele rij) planken die tegengesteld gelegd moeten worden
  2. Zodoende werk je af van de aanslag van het kozijn i.p.v. naar toe. Hiermee bedoel ik dat het smalle gedeelte van de plank naar de legzijde ligt. Andersom kan dit volgens mij erg lastig zijn.
Punt 2 heb ik geprobeerd uit te schetsen. Zie onderstaande afbeelding. In het geval van optie B zal de deur boven de naad vallen, maar volgens mij is die plank nooit goed te leggen. Vandaar dat ik in het huidige legplan voor optie A ga. Is mijn beredenering correct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofZgrYVd4uJnMVfFVvnjqBgykRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uYnqZVQNMA9NU5JU0DVVWUj4.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen maandag waren bij bezig in het huis en hebben we aan de uitvoerder (projectbouw) gevraagd naar de mogelijkheid om de kozijnen omhoog te stellen om zodoende de vloer er onderdoor te leggen. Bij begreep direct wat de bedoeling was en gaf aan dat hij exact hetzelfde had gedaan. Na een korte toelichting van zijn kant zijn we aan de slag gegaan, maar kregen het kozijn niet omhoog. Even later toch weer terug, waarna twee behulpzame timmermannen meehielpen. Schijnbaar heeft het kozijn toch wel even een stootje nodig om los te komen. Hoogstwaarschijnlijk omdat er al geschilderd en afgekit is. Het bijwerken hiervan nemen we voor lief. Dus @meenkdrie/@Señor Sjon ; bedankt voor de tip. We gaan de vloer er dus proberen onderdoor te leggen.

Aan allen bedankt voor de geleverde input. Uiteraard zijn aanvullende opmerkingen op het bovenstaande van harte welkom. (@ConQuestador @Señor Sjon @meenkdrie)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
A is beter, de naad bij B met de muur kan net te groot worden voor een reguliere plint.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:05:
A is beter, de naad bij B met de muur kan net te groot worden voor een reguliere plint.
Klopt, maar buiten dat... is de plank bij optie B uberhaupt wel te leggen? Met een beetje fantasie wordt het een uitgerekte H-vorm die je om het deurkozijn moet leggen. Volgens mij is dat fysiek haast onmogelijk, niet waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
ChillPascal schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:13:
[...]

Klopt, maar buiten dat... is de plank bij optie B uberhaupt wel te leggen? Met een beetje fantasie wordt het een uitgerekte H-vorm die je om het deurkozijn moet leggen. Volgens mij is dat fysiek haast onmogelijk, niet waar?
Niet 1 plank gebruiken, maar 2 planken die je in het midden aan elkaar klikt.

Mocht het dan nog niet lukken dan kan je altijd nog de klikrand wegsnijden/schuren.
(zie laatste tip : https://www.skil.nl/stappenplannen/laminaatvloer-leggen.html)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan met het begin van die baan bepalen waar de naad komt bij de deur, dus dat valt onder het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ChillPascal schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:19:
Over twee weken wil ik beginnen met het leggen van een click-PVC vloer op de 1e verdieping. Daarvoor ben ik opzoek naar adviezen en ervaring, beginnend met het leggen van dezelfde vloer over meerdere kamers.

Vanzelfsprekend gaat onze voorkeur uit naar één strakke vloer zonder drempels onder de deurkozijnen.
Zelf ben ik op de gang begonnen zodat ik beter uit kwam overal.
Je kan namelijk beide kanten op werken.

Voordeel was dat ik bijna direct bij alle deurkozijnen uit kwam om te passen en meten.
Fout? Was ik zo weer opnieuw begonnen.

Meeste werk zit wel in de plinten rondom je deuren en CV leidingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDpJJrFCkiJUiSbRGzQNDr-6FU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/We9VcFj3C5wyi8Sfl01z17Ut.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFSnMlhKsKLNfKO0rWLfF8tXC9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mMhEdjKUM04QTMNqwT3mGjR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door DJMaze op 25-09-2022 21:33 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Het is gelukt om alle kozijnen zo'n 8 mm omhoog te schuiven. De kozijnen zijn voorzien van een bovenlicht. Dit glas wordt omhoog gedrukt met een veer, waardoor er voldoende speling zit in de hoogte zonder het glas te moeten verkleinen. De kunststof glaslatten aan de zijkant zijn eenvoudig met een zijkniptang in te korten. De enigste tegenvaller was dat de muren al behangen, gekit en gesausd waren. Vooral door de kit was er in eerste instantie geen beweging in de kozijnen te krijgen. Toen de kitnaad eenmaal doorgesneden was, waren de kozijnen met een beetje geweld goed los te krijgen.
ChillPascal schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:02:
Gisteren de kamer opgemeten en checkt met het ontwerp. Op een paar cm na in twee kamers klopt het. Op basis van die schets dus een legplan gemaakt, zie onderstaande afbeelding.

[Afbeelding]

Het idee is om in de kleinste kamer te beginnen. Hiervoor heb ik twee redenen:
  1. Hierdoor zijn er in feite geen (of één enkele rij) planken die tegengesteld gelegd moeten worden
  2. Zodoende werk je af van de aanslag van het kozijn i.p.v. naar toe. Hiermee bedoel ik dat het smalle gedeelte van de plank naar de legzijde ligt. Andersom kan dit volgens mij erg lastig zijn.
Punt 2 heb ik geprobeerd uit te schetsen. Zie onderstaande afbeelding. In het geval van optie B zal de deur boven de naad vallen, maar volgens mij is die plank nooit goed te leggen. Vandaar dat ik in het huidige legplan voor optie A ga. Is mijn beredenering correct?

[Afbeelding]

Afgelopen maandag waren bij bezig in het huis en hebben we aan de uitvoerder (projectbouw) gevraagd naar de mogelijkheid om de kozijnen omhoog te stellen om zodoende de vloer er onderdoor te leggen. Bij begreep direct wat de bedoeling was en gaf aan dat hij exact hetzelfde had gedaan. Na een korte toelichting van zijn kant zijn we aan de slag gegaan, maar kregen het kozijn niet omhoog. Even later toch weer terug, waarna twee behulpzame timmermannen meehielpen. Schijnbaar heeft het kozijn toch wel even een stootje nodig om los te komen. Hoogstwaarschijnlijk omdat er al geschilderd en afgekit is. Het bijwerken hiervan nemen we voor lief. Dus @meenkdrie/@Señor Sjon ; bedankt voor de tip. We gaan de vloer er dus proberen onderdoor te leggen.

Aan allen bedankt voor de geleverde input. Uiteraard zijn aanvullende opmerkingen op het bovenstaande van harte welkom. (@ConQuestador @Señor Sjon @meenkdrie)
Gistermiddag dus de eerste stroken gelegd. Zoals hierboven aangegeven in de rechter bovenhoek begonnen. 3/4 van de kleine kamer is gereed en daarmee ook de eerste paar lange banen tot aan de dorpel van de badkamer. Bij het kozijn moest ik de groef van één strook wegschuren, omdat ik de plank niet onder een hoek kon krijgen. Uiteindelijk werkte dit prima. Voorlangs de badkamer heb ik besloten om het kozijn (en dus ook de siliconen kitranden in de badkamer) te handhaven. Hier leg ik de vloer op 2-3 mm van de dorpel en het kozijn, zodat het strak af te werken is met kit. Aan de andere zijde van de baan zal zo'n 8 a 10 mm speling zitten tussen de muur en de vloer om de werking op te vangen.

De foto's volgen later deze deze week. Dus dank allen voor de hulp en reacties, met speciaal dank aan @meenkdrie @Señor Sjon @ConQuestador voor de tips van o.a. het legplan, het omhoog schuiven van het kozijn en het wegschaven van de klikrand/groef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Goed om te horen dat het truucje om de groef weg te schuren werkte. Ik kende deze zelf ook nog niet maar kwam die tegen toen ik zelf voorbereidend onderzoek deed naar dit probleem.
Nu kan ik deze zelf ook gaan toepassen wanneer ik aan de beurt ben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WytskeM
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-10-2024
@ChillPascal heb je al foto's van het eindresultaat? Benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
ConQuestador schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:51:
Goed om te horen dat het truucje om de groef weg te schuren werkte. Ik kende deze zelf ook nog niet maar kwam die tegen toen ik zelf voorbereidend onderzoek deed naar dit probleem.
Voordeel van PVC is dat je het warm kan maken en dan buigen.
Vervolgens iets zwaars op zetten en laten afkoelen, hoef je ook niks te schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
DJMaze schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:00:
[...]

Voordeel van PVC is dat je het warm kan maken en dan buigen.
Vervolgens iets zwaars op zetten en laten afkoelen, hoef je ook niks te schuren.
Dat is wel interessant, ga ik onthouden.

Hoewel click pvc wel vrij dik is, ben benieuwd hoe goed dat lukt.

Desalniettemin, ik ga m onthouden voor wanneer ik aan de beurt ben en tegen een uitdaging aanloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@ConQuestador het is vooral handig voor:

Ergens is 1 kapot en dat is precies midden in de kamer.
Hoe krijg je die vervangen zonder je hele vloer er uit te halen en opnieuw te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
DJMaze schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:23:
@ConQuestador het is vooral handig voor:

Ergens is 1 kapot en dat is precies midden in de kamer.
Hoe krijg je die vervangen zonder je hele vloer er uit te halen en opnieuw te leggen?
Ik ben wel benieuwd in hoeverre dat ook echt lukt met "rigid klik" wat toch pretendeert een stuk stijver te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
ConQuestador schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:56:
Ik ben wel benieuwd in hoeverre dat ook echt lukt met "rigid klik" wat toch pretendeert een stuk stijver te zijn
Daar heb ik gelukkig nog geen aanleiding voor.
Deze staan wel gebookmarked:

YouTube: Allura Click repair | Forbo Flooring Systems
YouTube: How to Repair a Damaged Rigid Core Luxury Vinyl Plank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 20:08
Señor Sjon schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:15:
Ik denk dat ik ook met profieltjes ga werken tussen de ruimtes. Het is alles bij elkaar toch een hele plak. Jij hebt de profieltjes gelijmd toch? In de omschrijving waar je naartoe linkt https://www.praxis.nl/ver...ofiel-38x4mm-95cm/0828509 hebben ze het eerst over lijmen en daarna toch over boren. Is dat een foutje of begrijp ik de tekst niet helemaal?

Waar heb je de profielen uiteindelijk geplaatst? Precies onder de deur, of net voor of na de deur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
De onderste strip met montagekit, voor erboven heb je een soort slagplugjes die je in korten en zo in de bovenste strip kan schuiven. Die klikt dan weer in de onderste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ye0MN19KAa6Yh2AhTedj0B8EBOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsYsVRdql1aULNh7cPm4ZFmc.jpg?f=fotoalbum_large

Het netste vond ik het profiel tussen het smalle deel van kozijn; tegen de sponning van de opdekdeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 20:08
Ok, dus de deur sluit hiervandaan gezien aan de verre kant van het profieltje. Klopt dat?
En is de hoogte van het profiel even hoog als de ruimte onder de deur?
Pagina: 1