Verbeteren van de reactiekwaliteit

Pagina: 1
Acties:
  • 1.274 views

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Beste,
Naar aanleiding van dit onderwerpje op een heel ander blog: https://www.niamat.nl/blo...an-nederlandse-techsites/
voelde ik mijn milde teleurstelling over het toenemend aantal reacties van laag niveau weer terugkomen.
Ik heb hier geen zin om mijn mening of dit blog verder inhoudelijk te verdedigen, maar wél dacht ik dat het dan misschien tijd is om een topic alhier te starten met suggesties waarmee de reactiekwaliteit verbeterd kan worden.

Idee 1:
Alle reageerders met zonder profielfoto of X-karma voorsorteren op lagere weergave. Natuurlijk is het al zo dat ongemodereerde reacties op nul eindigen, wat al zeker een verbetering is.

Idee 2:
Maar dit kan een stap verder: Snel aangemaakte accounts, nauwelijks actieve accounts of accounts die amper ingevuld zijn, gewoon geen reageer mogelijkheid geven. Het is prima dat iedereen mee mág doen aan deze (verder hartstikke leuke) community maar het mag ook wel een beetje van 2 kanten komen.

Idee 3:
Is wat lastiger, maar bewezen waardevolle accounts juist wel weer meer zichtbaar maken. Ik ben even bomen en bos aan het sorteren hier, maar de standaard weergave - niet ingelogd, zou de beste content qua reacties mogen weergeven. Of dat nu zo is? Nee. -1 reacties kunnen weliswaar ingeklapt toch bovenin eindigen, dit is ongewenst lijkt mij.

Het uiteindelijke doel is het verhogen van de leesbaarheid, contentkwaliteit alsmede de drempel om een commentaar te plaatsen. Mogelijk heeft dat als neveneffect betere inkomsten, zoals in de blog wordt gesuggereerd, maar daar heb ik geen kaas van gegeten verder.

Meer suggesties? Van harte welkom O-)

Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
1. Karma moet opgebouwd worden en zegt niets over de kwaliteit van een poster tenzij je ook naar andere gegevens kijkt.

2. Vindt ik een zeer slecht idee, net alsof iemand die 1x per maand meepraat over een onderwerp waar die heel veel vanaf weet slechtere postings maakt dan iemand die algemene zooi bij de helft van de onderwerpen plaatst. En wat is een snel aangemaakte account? En waarom zou ik mijn hobby's en sociale mediaprofielen in mijn profiel willen zetten? En hoe worden mijn postings daar beter van. Op het moment dat bekend is dat als je dat invult dat je hoger in de lijst komt gaat elke trol met en IQ van hoger dan 75 zijn profiel gelijk volplempen met onzin.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-07 11:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Verbeterd dat echt de kwaliteit van de reacties?
Of je krijgt dan gewoon minder reacties?

Je kunt toch ook filteren op +2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dit gaat echt nergens over. Je opent een topic met een bepaalde achtergrond zonder daarover te discussieren. Dan breng ik het volgende idee maar: respecteer en accepteer dat iedereen anders is en inhoudelijk minder kan reageren dan jij.

• Ulysses
  • Niet online
DR!5EQ schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:13:
Dit gaat echt nergens over. Je opent een topic met een bepaalde achtergrond zonder daarover te discussieren.
Klopt, ik heb geen zin om de afgelopen 5 jaar aan verloren tijd verder in kaart te brengen. En kijk liever vooruit naar hoe het beter kan. Dat is een persoonlijk dingetje.

Als iemand toch te behoefte voelt om op het blog inhoudelijk te reageren, be my guest. Ik zeg alleen dat ik mijn mening niet wil gaan verdedigen. Fundamenteel ander ding. Net zo min als ik zin heb om een betoog te houden voor de geneugten van aardbei boven bosbessen-smaak bijvoorbeeld.
Kan als men ingelogd is. Kan altijd. (edit) Ik had gewoon het idee dat de weergave voor nog niet ingelogde versie van de site beter mocht.

Ach, weet men wat, ik heb dit onderwerp nu een paar keer aangehaald in de 23 jaar dat ik hier kom. En dan vooral de laatste paar jaar.
Misschien is het inderdaad zo dat ik te hoge eisen stel. Zou kunnen. Misschien ben ik wel beter geworden en is Tweakers FP-reacties hetzelfde gebleven? Ik heb er geen uitputtend onderzoek naar gedaan.

Als mijn beleving niet gedeeld wordt door andere langdurige gebruikers van de site, en het hier - net als op de discord, bijna met hoon, maar vooral niet positief wordt ontvangen... dan hoef ik er verder ook niets meer mee.
8)7

[ Voor 37% gewijzigd door Ulysses op 15-09-2022 20:58 . Reden: Testen testen. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hmm, de functie om te sorteren op +2 of +3 zou prima bruikbaar gemaakt kunnen worden voor niet-ingelogde gebruikers, daar ben ik het mee eens.

Bij Tweakers wordt wel het sterkste gemodereerd op troll/flamebait/off-topic.

Maar voor inhoudelijke discussies kun je beter een (goed geschreven) topic schrijven in het forum. De reacties op de frontpage zijn veelal de eerste gedachten die random mensen hebben op een random onderwerp.

• Ulysses
  • Niet online
Ik weet ook niet eens meer waarom het vanochtend zo hoog opliep dat ik er een topic aan wou wijden inmiddels.
Ik heb Dit Topic gelezen rond een uur of ochtend ergens, en toen dat blog, en het kwam zo samen.

Heel zwaar leven. Echt waar.
Fijne avond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet om heel lastig te doen maar ik constateer in de post-history en een aantal van jouw topics, posts, je comment op die blog; het komt een beetje op mij over dat je jezelf heel belangrijk vindt en/of doet voorkomen.
Aangezien ik er op den duur persoonlijk gefrustreerd van raakte heb ik zelfs uiteindelijk van 2017 tot 2020 mijn Tweakers account geheel opgeschort.
In genoemde periode reageer je echter wel op het forum hier en op de Frontpage en je "kaffert" over je abonnement.

Ik ken jou niet, ik weet niet wat je allemaal wel/niet betekent (of heb gedaan) voor Tweakers in het verleden maar het enige wat men zou kunnen constateren dat veel van jouw topics / posts voornamelijk in de "ik vorm" geschreven zijn. Ook daar kan een hele goede en logische reden voor zijn; de toon is echter wel heel wisselend dus misschien dat jouw (dagelijkse) gesteldheid toch meekomt in een bepaalde visie op/over de website van Tweakers en hoe "de community" op jou overkomt.

Het enige advies: als jij vindt dat de reakties beter / anders / mooier / kwalitatiever kunnen (en daar al vaker iets over zegt), allicht dat je dan toch eens (meer) in de spiegel kan kijken omtrent jouw eigen posts.

Maar, zoals zoveel op Tweakers: mijn constatering en wat je er zelf van vindt, dat is jouw goed recht.

Fijne avond in ieder geval; hopelijk morgen een betere dag :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ulysses schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:01:
Ik heb Dit Topic gelezen rond een uur of ochtend ergens, en toen dat blog, en het kwam zo samen.
Tja, alles rondom corona roept vaak uitgebreide meningen op.
Het moderatiesysteem werkt dan vaak ook slecht, doordat mensen gebaseerd op mening gaan modereren.

Bij een bericht over Apple gaat het ook altijd over dat het veel te duur is.
Bij een bericht over Google alleen maar over privacy.

Wellicht terecht, maar je wordt er wel moe van.
Vooral omdat het meningen zijn en zelden informatief objectief en onderbouwd met bronnen.

Denk dat dat wel een beetje de aard van reacties in het algemeen is.
Maar het filteren met de +2 knoppen werkt best prima over het algemeen.

[ Voor 8% gewijzigd door Accretion op 15-09-2022 21:16 ]

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-07 13:06
Idee 2: wat versta jij onder "amper ingevuld"? Er moet wel een zekere mate van privacy mogelijk zijn, dus als je niet heel veel wilt invullen, dan moet dat m.i. gewoon kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TheVivaldi schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:11:
Idee 2: wat versta jij onder "amper ingevuld"? Er moet wel een zekere mate van privacy mogelijk zijn, dus als je niet heel veel wilt invullen, dan moet dat m.i. gewoon kunnen.
Je kunt gewoon verzonnen gegevens invullen natuurlijk. Net als een profielfoto van internet geplukt kan worden.
Daarmee zijn idee 1 en 2 gewoon kansloos.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Ulysses
  • Niet online
TheVivaldi schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:11:
Het valt mij op dat trollen in het hierboven genoemde artikel vaak compleet lege profielen aanmaken. Zonder ook maar een pictogrammetje. Nou, laten we dat uitzoeken van een plaatje, het eerst wat laag geplaatste (in sortering op de FP) comments bekijken, en dan pas iemand full user maken... De classificatie dmv karma is er al.
En m.i. zouden bepaalde sujetten die in herhaling stoken op de FP wel gewoon een (andere site term:) --Opgerot-- mogen krijgen. Maar daarvoor weet ik te weinig van wat de beëdigde FP-Mods doen, misschien is het al wel een heel strak beleid.

• Ulysses
  • Niet online
evilution schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:24:
[...]

Je kunt gewoon verzonnen gegevens invullen natuurlijk. Net als een profielfoto van internet geplukt kan worden.
Ik heb ervaring met het modereren van een (andere) grote discord community, en het actief vereisen van een pictogram weert wel degelijk trollen.

• TheVivaldi
Ulysses schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:55:
[...]

Ik heb ervaring met het modereren van een (andere) grote discord community, en het actief vereisen van een pictogram weert wel degelijk trollen.
Dat vind ik moeilijk te geloven, want je kunt elk willekeurig plaatje uploaden, hoe stom dat plaatje ook is. Een trol laat zich niet tegenhouden door het wel of niet moeten hebben van een profielfoto (pictogram).

• TheVivaldi
Ulysses schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:53:
[...]

Het valt mij op dat trollen in het hierboven genoemde artikel vaak compleet lege profielen aanmaken.
Dat is geen antwoord op mijn stelling omtrent privacy...

• TheVivaldi
Ulysses schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:53:
[...]

En m.i. zouden bepaalde sujetten die in herhaling stoken
Ik begrijp je frustratie, maar ik neem aan dat je wel weet dat 'sujet' verachtelijk iemand, schoft betekent? Mensen daarvoor uitmaken is geen manier om in discussie te gaan.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:52
Idee 1.1: Ik zou niet weten wat een profielfoto toevoegt. Iedereen krijgt automatisch al een unieke "afbeelding". Een seconde Googlen en je hebt wel iets gevonden, al dan niet met wat rechten-problemen.

Idee 1.2: Op basis van karma is een aardige. Maar dan wel op basis van specifieke karma. Iemand die alleen modereert hoeft nog geen zinnige reactie te plaatsen, om maar iets te noemen. Of iemand die erg actief is binnen één topic op het forum en zo duizenden karma-punten binnentrekt, die hoeft nog geen toevoeging te plaatsen over een heel ander onderwerp.

Idee 2: Voorheen werd iedere bezoeker aardig richting de inlog-functie geduwd. Het dunkt me dat Tweakers met opzet de drempel relatief laag heeft gezet om te reageren, ws om die klanten-binding te vergroten. Hier zie ik niet zo snel een verandering in komen. Waarom zou iemand een account maken of behouden indien je niet kan reageren? En dan voor hoelang? Je leest een artikel, wilt een reactie plaatsen en dat kan dan niet. Sjah...

Optie 3: Ik zou niet weten hoe je hierin onderscheid maakt.

Volgens mij heeft de FP al een aardig systeem waarin de community kan aangeven wat waardevol is en wat niet, gebruik makend van de moderatie tools met de richtlijnen in acht nemend.

Als we met zijn allen nou eens minder mening-modden en gewoon objectief modereren, dan is dit hele probleem al een stuk minder aanwezig. Dan komen de waardevolle draadjes vanzelf bovenaan te staan.

• Ulysses
  • Niet online
TheVivaldi schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:14:
[...]

Ik begrijp je frustratie, maar ik neem aan dat je wel weet dat 'sujet' verachtelijk iemand, schoft betekent? Mensen daarvoor uitmaken is geen manier om in discussie te gaan.
Er is niks mis met mijn taalkundige vermogens. Dit is een volstrekt normale classificatie die ik kan geven aan mensen die hier de sfeer komen verzieken, daar doel ik namelijk op.

• Ulysses
  • Niet online
[b]eric.1 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:18:[/b

Als we met zijn allen nou eens minder mening-modden en gewoon objectief modereren, dan is dit hele probleem al een stuk minder aanwezig. Dan komen de waardevolle draadjes vanzelf bovenaan te staan.
_/-\o_
Helemaal voor.
Ik modereer al een systeempje of 3 mee, van toen vroegâh +1Grappig nog een ding was, en ik heb mij toentertijd en in die evolutie van systemen bijzonder toegelegd op het zo zuiver mogelijk modereren. Ik heb dus ook een hele tijd mismods gemeld. Maar de jeu is er een beetje af gegaan door een samenloop van omstandigheden waarbij minstens de helft niet aan Tweakers.net zelf ligt overigens, maar in de privé sfeer.
Dat ik dit topic start geeft wel aan dat ik wel weer wil kijken of ik - in ieder geval de onderwerpen die ik graag lees - weer meer actief wil beoordelen. Maar dat is het ook altijd hè, ergens blijft moderatie een persoonlijke beoordeling, en meningmodden vermijden klinkt makkelijk, maar het 'vak' bijspijkeren ... hmmm, hoe doen we dat effectief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ulysses schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:21:
[...]

Er is niks mis met mijn taalkundige vermogens. Dit is een volstrekt normale classificatie die ik kan geven aan mensen die hier de sfeer komen verzieken, daar doel ik namelijk op.
Probleem is alleen dat je zelf ook de sfeer verziekt, en hard ook, als je dat soort termen gebruikt, die, laten we eerlijk zijn, behoorlijk kinderachtig zijn.

Virussen? Scan ze hier!

• Ulysses
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:41:
[...]

Probleem is alleen dat je zelf ook de sfeer verziekt, en hard ook, als je dat soort termen gebruikt, die, laten we eerlijk zijn, behoorlijk kinderachtig zijn.
Nou ik weet niet waar jij taal hebt aangeleerd, maar het zou wellicht helpen als je mij persoonlijk zou kennen. Ik gebruik het woord zuiver, niet om te trollen en sujet is in mijn vocabulaire een normale classificatie voor mensen met minder goede bedoelingen. Dat jij mijn taalgevoel niet deelt is eigenlijk niet heel erg mijn probleem verder. Anders doe er wat aan of ik stop nu even met reageren. Ik laat mij namelijk door niemand vertellen hoe ik mijn volstrekte ABN mag uitdragen, mits dat niet tegen de huisregels is. Kortom: Je ziet intenties die er niet zijn.

• Ulysses
  • Niet online
evilution schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:24:
[...]
Als we het over constructieve bijdragen hebben. Kansloos. Ik heb niet met je geknikkerd. Dag. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-07 04:22
Dit lijkt zelf wel een troll topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:10
Geef eens een voorbeeld van die reacties dan? Ben wel benieuwd hoe slecht het echt is.
Ulysses schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:49:
[...]

Als we het over constructieve bijdragen hebben. Kansloos. Ik heb niet met je geknikkerd. Dag. |:(
Waar val je nou precies over? Ze zeggen helemaal niets geks.

Als het woordje kansloos je al zo hoog zit, denk ik toch dat het vooral een probleem van jezelf is.

Ik vind je punten eigenlijk ook vrij kansloos. Die dingen hebben toch totaal niets te maken met het niveau van iemand? Je kan al wel 10 jaar op Tweakers zitten, en er toch rare ideeën op na houden, of een laag niveau hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door WEBGAMING op 17-09-2022 16:57 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Ik heb niet met je geknikkerd. Dag. |:(
Nee, daar ben je te jong voor.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:25
[...]

Leeftijd speelt geen rol. Ben zelf docent, ik weet heel veel en soms weet een leerling iets beter.

Na het lezen van dit topic denk ik dat je de oplossing bij jezelf moet zoeken.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:11

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Goed, op deze toon gaat er niets nuttigs uit dit topic komen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.