Toon posts:

Vraag betreffende 'make menuconfig' (RH 7.1)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig een linuxservertje op te zetten, en heb voor rh7.1 gekozen (voorlopig, ik weet dat velen dit een minder goeie keus vinden).
Maar waar het om gaat is het volgende:
Op het moment dat ik volgens IP-Masq verhaal tot de stap van 'make menuconfig' kom (waarvan ik niet zeker weet of deze stap benodigd is..) dan wil ie dat niet doen. Na vele howto's enzo ben ik tot het volgende gekomen. Ik kan geen make menuconfig uitvoeren omdat ik niet de Kernel-sources heb geinstalled. Klopt deze bevinding? Want ik kan namelijk geen rpm vinden met kernel-sources-etc.. om het te testen.

Hij btw iets dergelijks als foutmelding: No targets to make 'menuconfig'

Dus zit ik in de goede hoek met die kernel-sources?(het blijft wel lachen hoor dat prutsen met linux als newbie) of niet?

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Bij RedHat 7.1 zitten al die modules al standaard in de kernel gecompiled dus je hoeft dat volgens mij niet te doen.

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat dacht ik dus al. Maar puur uit nieuwsgierigheid: klopt het dat ik eerst die kernel-sources moet hebben om make menuconfig uit te kunnen voeren om vervolgens het te compilen?

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Op maandag 27 augustus 2001 22:29 schreef Mephistopheles het volgende:
Ok, dat dacht ik dus al. Maar puur uit nieuwsgierigheid: klopt het dat ik eerst die kernel-sources moet hebben om make menuconfig uit te kunnen voeren om vervolgens het te compilen?
Make is een comile-commando. Menuconfig is de naam van het script dat een leuk menu bevat waar je alle kernel-opties in kan stellen alvorens het ding te compilen.
En wat gaan we compilen ??
een source code ... dus die moet je dan idd hebben he :+
voor make moet je gcc en gcc-c++ hebben (rpm's staan op de RH cd)

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

Verwijderd

Wat wil je compileren ?
Iptables ? Nieuwe kernel ? En wat denk je er mee te bereiken ?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, volgens mij hoef ik dus niets meer te compileren, maar dat met die kernel-sources was ik niet zeker van (het rare is dat deze sources niet te vinden zijn op de RedHat cd's?!?!)
Maar ik las de IP-Masquerading verhaal waarin als eerste wordt aangegeven dat je je kernel moet compileren, maar kernel 2.4.2 niet meer nodig dus?

Tja.. ik ga zo maar weer opnieuw alles proberen..

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 27 augustus 2001 23:02 schreef Mephistopheles het volgende:
Ok, volgens mij hoef ik dus niets meer te compileren, maar dat met die kernel-sources was ik niet zeker van (het rare is dat deze sources niet te vinden zijn op de RedHat cd's?!?!)
Als het goed is is er wel een sources-cd van Redhat. Maar kernels kun je halen bij kernel.org, of een tucows of uu.net mirror ofzo.
Maar ik las de IP-Masquerading verhaal waarin als eerste wordt aangegeven dat je je kernel moet compileren, maar kernel 2.4.2 niet meer nodig dus?
IP masquerading en firewalling gebeurt in de Linux kernel met hetzelfde systeem. Voor 2.2 kernels is dit systeem 'ipchains', en voor 2.4 kernels 'iptables'. ipchains of iptables zal in je kernel gecompiled moeten zijn, anders kun je deze features niet gebruiken, vandaar dat die howto daar over begon. Maar ik neem eigenlijk aan dat een door Redhat gecompilede kernel (Redhat's grootste doelgroep is servers meen ik) dat wel aan heeft staan.

Merk wel op dat firewalling/ipmasquerading met iptables anders werkt dan met ipchains. Met andere woorden, als je een HOWTO leest die bedoelt is om masquerading in orde te maken op een 2.2 kernel, en je hebt een 2.4 kernel, dan kom je voor rare problemen te staan ;)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kernel sources staan in /usr/src/linux/ ...

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb ff weer een schone install opgezet. Heb nu wel de kernel source meegepakt! Theoretisch gaat het allemaal nog, maar ik zal snel genoeg merken of het in de praktijk ook zo is!
Ik had wel veel eerder aan linux moeten beginnen merk ik nu! Het is geweldig, weer lekker een prompt voor je neus te hebben en uren te prutsen enzo totdat je weer wat wijzer wordt!

Maar over dat ipchains, ik kan het wel gewoon doen als ik de regels overtik van de howto's (krijg geen foutmelding of iets dergelijks), is dat voldoende, of moet ik vanwege mijn kernel toch echt met iptables werken?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:03
Neu, je kan met ipchains support compilen. Ik draai zelf met een 2.4.x kernel met ipchains support

* Ronald raakt namelijk flink :? van iptables

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
in dat geval richt ik me voorlopig ook op ipchains, daar heb ik tenminste al het een en ander over gelezen :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

2.4 heeft idd ook nog ipchains support, maar deze is minder feature-rijk (ik meende gehoord te hebben dat hij geen masquerading kon - I could be wrong).

iptables is iig sowieso krachtiger, maar ipchains werkt ook goed.

* deadinspace 's gateway draait vrolijk ipchains.
Pagina: 1