Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Game pc voor een vriend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Noppius
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-12-2024
Hallo allemaal!
Een goede vriend van me heeft mijn hulp ingeroepen voor een nieuwe game pc. Hij is jaren geleden moeten stoppen met gamen door de gewoonlijke dingen (werk, gezin, geld) maar nu heeft hij weer meer tijd en wil terug meer gaan gamen. Omdat het jaren geleden is dat hij de hardware markt heeft gevolgd kwam hij bij mij aankloppen om een build samen te stellen. En deze wil ik nu even aan jullie voorleggen.
Alvast bedankt voor de hulp/info!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt dus een game pc voornamelijk. Verder de gewone huis-tuin-keuken dingen zoals wat YouTube kijken, bankzaken enz. Niets wat een goede game pc niet aankan.
De games die hij momenteel op het oog heeft zijn dingen als Anno 1800, Factorio, Starfield (nieuwe Bethesda game) en als hij er weer wat mee vertrouwd is Fallout 4 maar dan stevig gemod. Geen FPS games!
Gamen gaat voornamelijk op 1080p zijn maar hij wil wel in de toekomst een 1440p scherm kopen en dan zou het leuk zijn als dat ook mogelijk is. Moet niet allemaal op Ultra settings zijn, maar wel vlot genoeg draaien zodat het geen slide show wordt ;)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is wel terug budget maar natuurlijk niet eindeloos veel. Zeker niet met de dure energie prijzen op dit moment. Daarom is het max 1400 euro tenzij met 100 euro meer er een groot prestatie verschil mogelijk is.
Andersom mag het ook natuurlijk altijd goedkoper zijn als dat de prestaties niet helemaal keldert.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is nog/reeds aanwezig. De kast met inhoud moet volledig nieuw zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur. Gezien hij er al zolang uit is weet hij ook niet wat er allemaal mogelijk is op dit moment. Zolang het degelijk is en duurzaam is het oke.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een vrij stille pc want hij komt in de woonkamer te staan. En gezien de prijzen voor elektriciteit is zuinigheid ook een plus.
Indien mogelijk GEEN RGB! Zeker een moeilijkheid voor de GPU maar als het beperkt is, geeft het niet voor hem. Zeker geen extra kosten maken om RGB te hebben.
Ook een goede airflow kast om het geheel lekker koel te houden en dus stiller.

Ga je overklokken?
Nee! Geen ervaring in en als ik het zo lees, is er ook nog weinig winst te behalen met overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een build samengesteld en hoop op jullie expertise te kunnen rekenen om te kijken of alles een beetje goed pas bij elkaar. Zijn er dingen mogelijk die het systeem beter/zuiniger/stiller maken? Is er overkil gedaan op sommige componenten? Kortom, een kritische blik op mijn voorstel ;)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 6700 XT (11306-01-20G)€ 603,62€ 603,62
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 129,90€ 129,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 34,55€ 34,55
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 112,36€ 112,36
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 80,84€ 80,84
Totaal€ 1.344,17

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Prima keuzes, maar je zou nog wel iets kunnen besparen. Bijvoorbeeld op de behuizing:
https://tweakers.net/pric...lack-solid/specificaties/
https://www.fractal-desig...p/pop-silent/black-solid/
Of op de videokaart: https://tweakers.net/pric...deon-rx-6700-xt-12gb.html
Een 650W voeding is voldoende: https://tweakers.net/pric.../corsair-tx650m-2021.html

• Noppius
Bedankt voor je reactie Woezik.
Een vraagje ivm de behuizing. Is er genoeg airflow om een goede koeling te bekomen? Het lijkt me nogal een gesloten behuizing.

Voor de GPU is er inderdaad goedkoper mogelijk. Ik had vooral deze genomen omdat hij hier toch regelmatig aangeraden wordt maar met de steeds veranderende GPU markt zou ik vooral willen kijken wat de beste deal is bij de 6700xt op het moment van bestellen. Maar ik neem deze zeker mee in de eindbeslissing.

Voeding aangepast!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
Noppius schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:11:
Een vraagje ivm de behuizing. Is er genoeg airflow om een goede koeling te bekomen? Het lijkt me nogal een gesloten behuizing.
Lees de recensie: https://tweakers.net/revi...ate-voor-kleine-kast.html (TL;DR - kast koelt goed, de voorkant is een mesh - een fijnmazig rooster wat lucht doorlaat)

• Woezik
  • Nu online
De Fractal Meshify is de best koelende voor een dikke game PC. Voor stilte kies je bijvoorbeeld een Fractal Define met geluiddemping of deze nieuwe en goedkopere Pop Silent die ook geluiddemping heeft.
Met dicht front en dichte bovenzijde zal deze warmer zijn, maar ook stiller. Met een zuinige cpu als de 5600 en geen al te gekke videokaart zal het geen probleem zijn.

De 65W van de cpu en 231W voor de videokaart, samen bijna 300W, zijn goed vergelijkbaar met de 250W van het basissysteem in de test: https://tweakers.net/revi...ultaten-basissysteem.html

PS: De Sapphire Nitro is een zeer stille kaart, maar de meerprijs is fors. Er is ook een iets lager geklokte Sapphire Nitro die iets goedkoper is.

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:43

Fontainemelon

Zuiderbuur

Van de Pop Silent is er ook een review: https://tweakers.net/revi...of-stilte-met-silent.html. Een mooi alternatief is de Pop Air die ook in de review wordt vermeld, die heeft dezelfde form factor als de Pop Silent maar een open front met mesh voor betere koeling. Is vandaag voor rond de 90 euro te krijgen (of EUR 80 als je Max ICT aandurft).

https://tweakers.net/pric...p-air-black-tg-clear.html
Of de versie met solide zijkant:
https://tweakers.net/pric...-pop-air-black-solid.html

Je vriend zal dus moeten afwegen of 'ie een gesloten kast wil met minder optimale airflow, of een open kast met betere airflow. Al denk ik dat je de algemene build stil genoeg kan houden dat het tokkelen op een klavier sneller stoort in een woonkamer dan het geluid van de PC zelf. :+

• Noppius
Bedankt voor de input allemaal. Ik heb het samen met mijn vriend overlegt en hij vond de behuizing een interessant voorstel.
Enkele vraagjes nog:

Er zit geen stoffilter in de behuizing. Is dit niet vragen om problemen? De pc komt wel op het bureau terecht, misschien dat het dan in orde is?

De GPU prijzen blijven dagelijks veranderen dus we gaan kijken wat het meest interessant is als we gaan bestellen.
Dan had mijn vriend nog 1 vraagje. Is het een goed idee om nog even te wachten tot de nieuwe GPU's zijn uitgebracht om te kijken of de prijzen van de huidige een duik nemen? Overal hoor je dat je beter nog even kan wachten om te bestellen want de prijzen zouden nog gaan dalen. Wat is jullie idee hierover?
Hij heeft nog wel even tijd om te wachten, het is niet superdringend om nu een nieuwe pc te bestellen.
Graag jullie ideeën hierover.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:29
De meshify 2 compact heeft wel stoffilters...
Ik zou persoonlijk geen behuizing zonder meer kopen, die filters zijn super chill.

2r vraag: helaas is mijn glazen bol de laatste apk afgekeurd, dus die zit nog in onderhoud, over maand kan ik je zeggen wat de prijzen hebben gedaan.

• Woezik
  • Nu online
De Pop Silent heeft aan de onderzijde voor de voeding een uitneembaar filter. Aan beide zijden van het voorfront zitten ook filters, maar het is niet duidelijk of die uitneembaar zijn (het gehele front uiteraard wel).
Op de afbeeldingen van de witte uitvoering is dit beter zichtbaar als bij de zwarte uitvoering.
Aan de achterzijde zitten nooit filters, daar wordt de warme lucht afgevoerd.

Je krijgt voornamelijk prijsdalingen als in hetzelfde segment als waarin je shopt betere modellen worden aangeboden. De introductie van de RTX4000 zal beginnen met een dure RTX4090 en daarvan hoef je geen prijsdaling te verwachten voor 6700XT videokaarten. Pas bij een RTX4070 ga je wellicht wat effect zijn. Er zitten zoveel onderdelen in een PC, dat er altijd wel ergens beweging in zit. De gpu is echter wel het duurste onderdeel. Gezien de zwakke euro zou ik niet teveel verwachten.
PS: voor morgen staat de introductie van de Ryzen 7000/X670 gepland, maar dat zit qua prijssegment boven de 5600/B550 wat nu in je build zit.

• Noppius
Terug een update.

Na overleg gaat mijn vriend toch bij de Meshify 2 blijven, hij vond het uiteindelijk een mooiere kast en de stoffilter heeft de doorslag gegeven.

Voor de GPU, gezien de steeds veranderende prijzen blijft dit echt wel een moeilijke. Zou een RX 6650XT ook een goede kaart kunnen zijn (zijn toch merkelijk wat goedkoper) om nu te bouwen. Dan zou hij over een jaar of 2 een upgrade kunnen doen met wat hopelijk dan een betaalbare nieuwe generatie GPU is. Een 6600 XT lijkt mij een stap teveel omlaag als hij toch op 1440p wilt gaan gamen.

• Woezik
  • Nu online
Een 6650XT is een licht overklokte 6600XT met een iets hoger stroomverbruik die bijna niets toevoegt. Gauw vergeten dus. Hier vindt je een vergelijking: https://www.techradar.com/reviews/amd-radeon-rx-6650-xt

• Noppius
Bedankt voor de link Woezik. Inderdaad niet echt een goed idee.

Ik ga hem voorstellen om ofwel voor een Rx 6600 of 6600xt te gaan als het budget wat spannend wordt aangezien hij voorlopig toch nog op 1080p gamed (zijn huidig scherm is max 1080p) ofwel door te zetten en dan een goede Rx 6700xt te gaan.

Alvast allemaal bedankt om mee te denken. Ik zal de finale build hier nog even posten voordat hij wordt besteld.

• Noppius
De beslissing is gevallen!
Hij heeft net zijn nieuwe pc besteld en nu is het wachten tot alles geleverd is en dan kan het bouwen beginnen. Allemaal bedankt voor het meedenken.
Dit is het uiteindelijk geworden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6700 XT 12GB GDDR6€ 469,-€ 469,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 129,90€ 129,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 34,55€ 34,55
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-32GVK€ 122,90€ 122,90
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 80,84€ 80,84
Totaal€ 1.220,09

Mooie build lijkt me en goed voor weer heel wat jaren game plezier EN mooi onder het budget van 1400 euro! :)
Pagina: 1