• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:47
In onze woonkamer hebben wij een licht punt waar de blauw draad+kroonsteen nog wel zit maar de zwarte schakeldraad niet meer. Schakelpunt is er ook niet meer/wegstuct Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-4XTIKOyXG6aFCPoQdstGIuhnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LP35gVWSp9TqgSlJPTcyLOXt.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt mijn redenatie als volgt:

Kan ik de oude lasdoppen losmaken en vervangen door wagoklemmem oid? Dus de draad losmaken/uit elkaar draaien.

Kan ik het zelfde doen bij de bruine en een extra draad toevoegen voor de bruine en dan bruin en blauw aansluiten op de lamp?

De bedoeling is een slimme/hue lamp te plaatsen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:18
ja dat kan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja dat kan, wel vantevoren even de hoofdschakelaar uit zetten (of de juiste groep).

Het liefst ook valideren met een (contactloze) spanningszoeker die je daar voor en na test op iets waar wel spanning op staat
Als je het helemaal netjes wilt doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Accretion schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:07:
Ja dat kan, wel vantevoren even de hoofdschakelaar uit zetten (of de juiste groep).

Het liefst ook valideren met een (contactloze) spanningszoeker die je daar voor en na test op iets waar wel spanning op staat
Als je het helemaal netjes wilt doen.
en van tevoren even kijken of er nu wél spanning op staat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kurma schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:08:
[...]

en van tevoren even kijken of er nu wél spanning op staat :P
Als alle stopcontacten in de kamer het doen, waarschijnlijk wel. Dit is een centraaldoos, dus daar zitten de stopcontacten in (dit deel van) de kamer ook op. Als er geen spanning op zou staan, had je dat wel gemerkt.

• Kurma
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:12:
[...]

Als alle stopcontacten in de kamer het doen, waarschijnlijk wel. Dit is een centraaldoos, dus daar zitten de stopcontacten in (dit deel van) de kamer ook op. Als er geen spanning op zou staan, had je dat wel gemerkt.
Waarschijnlijk, ja, maar meten is weten. Als je die duspol toch al bij je hebt, waarom niet?

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
Je hebt nu een bruine draad die vermoed ik naar een schakelaar gaat. Officieel moet je die vervangen voor een zwarte schakeldraad. Maar dat hoeft niet perse. Je kunt de bruine draad ook beschouwen als zwarte draad zolang je maar niet vergist met aansluiten. Zie afbeelding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqi40zpCJ4pXF19ZwUZYSocjQ18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxVpvitkfhWSGk648tqXDk6c.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

hydex schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:22:
Je hebt nu een bruine draad die vermoed ik naar een schakelaar gaat. Officieel moet je die vervangen voor een zwarte schakeldraad. Maar dat hoeft niet perse. Je kunt de bruine draad ook beschouwen als zwarte draad zolang je maar niet vergist met aansluiten. Zie afbeelding

[Afbeelding]
Nee, ik vermoed dat ze die bruine draad tegelijk met de zwarte draad verwijderd hebben toen ze de schakelaar verwijderden en het gat dicht hebben gesmeerd. Je hebt nu een loze leiding die uitkomt in een dichtgesmeerde doos.

Heb ik hier in de keuken ook. Schakelaar is verplaatst naar een andere muur, omdat in de nieuwe keuken de schakelaar anders bijna pal boven het fornuis zou komen. Dus daar hebben we ook de bedrading (bruin + zwart) verwijderd en de doos dichtgesmeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2022 08:29 ]

Verwijderd

Kurma schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:18:
[...]

Waarschijnlijk, ja, maar meten is weten. Als je die duspol toch al bij je hebt, waarom niet?
Als alle stopcontacten in de kamer het doen, zie ik dat als "ja, we hebben spanning in die centraaldoos". Maar..... als ik niet zeker weet WELKE stopcontacten op die centraaldoos zitten, dan zou ik wel willen meten of de spanning weg is voor ik aan die lasdoppen zou beginnen. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2022 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 22:02
Nee dat kan NIET. Die draden zijn krom/beschadigd door het in elkaar draaien en dan krijg je geen goede verbinding.

Afknippen / opnieuw strippen maar daar zijn de draden wel een beetje kort voor.

Verwijderd

EricTC schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:35:
[...]

Nee dat kan NIET. Die draden zijn krom/beschadigd door het in elkaar draaien en dan krijg je geen goede verbinding.

Dat gaat nog wel lukken, gok ik. En als ik de topicstart lees, is dat dus ook precies het plan van de TS. De doppen verwijderen en dan aansluiten met klemmen. Draden zijn kort inderdaad. Ik denk dat iemand "proactief" dacht dat het een goed idee was om al die overlengte maar af te knippen toen ze bezig waren met het verwijderen van die schakelaar. Die overlengte vind ik ook altijd gruwelijk irritant, dus ik snap dat iemand daar zonder na te denken de tang in zou kunnen zetten. :)

• Kurma
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:31:
[...]

Als alle stopcontacten in de kamer het doen, zie ik dat als "ja, we hebben spanning in die centraaldoos". ..
OK, bijzonder. Steek jij dan ook blind je vingertjes in die draden als alle stopcontacten in de kamer het niet doen?

Verwijderd

Kurma schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:55:
[...]

OK, bijzonder. Steek jij dan ook blind je vingertjes in die draden als alle stopcontacten in de kamer het niet doen?
Nee. Dat is een heel andere situatie. Dan heb je een defect in je installatie. Dat is hier helemaal niet het geval.
Ik zou dan eerst achter de niet werkende stopccntacten aan gaan en pas als dat allemaal in orde is, ga ik pas beginnen aan het ophangen van die lamp. En dan zou ik beginnen.... met meten of er spanning in de centraaldozen is. :)

Sterker nog: ik accepteer een woning niet als de electra deels niet werkt. Dan hou je die hut maar fijn, of je laat het eerst fixen door een goed aangeschreven partij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:06:
[...]

Nee. Dat is een heel andere situatie. ..
Dat is een andere situatie, maar het gaat om jouw logica. Jij neemt aan dat als de stopcontacten het doen, dat er dan dus spanning staat op alle draden in de centraaldoos in die kamer. Mijn punt is dat je dat niet zomaar aan mag nemen. Er is gerommeld in de centraaldoos (de schakeldraden zijn immers verwijderd) dus er kan van alles aan de hand zijn. Jij denkt logisch na, tuurlijk, maar je gaat voorbij aan het feit dat niet iedereen dat doet of heeft gedaan. Dus ik vraag me werkelijk af wat je ermee opschiet om níet van tevoren even te meten of er spanning aanwezig is, maar het risico neemt om achteraf te constateren dat de boel het niet doet.
Sterker nog: ik accepteer een woning niet als de electra deels niet werkt. Dan hou je die hut maar fijn, of je laat het eerst fixen door een goed aangeschreven partij.
Stoere praatjes hoor. Heb je de woningmarkt de laatste paar jaar een beetje in de gaten gehouden?

Verwijderd

Kurma schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:21:
[...]

Dat is een andere situatie, maar het gaat om jouw logica. Jij neemt aan dat als de stopcontacten het doen, dat er dan dus spanning staat op alle draden in de centraaldoos in die kamer. Mijn punt is dat je dat niet zomaar aan mag nemen. Er is gerommeld in de centraaldoos (de schakeldraden zijn immers verwijderd) dus er kan van alles aan de hand zijn. Jij denkt logisch na, tuurlijk, maar je gaat voorbij aan het feit dat niet iedereen dat doet of heeft gedaan. Dus ik vraag me werkelijk af wat je ermee opschiet om níet van tevoren even te meten of er spanning aanwezig is, maar het risico neemt om achteraf te constateren dat de boel het niet doet.

[...]

Stoere praatjes hoor. Heb je de woningmarkt de laatste paar jaar een beetje in de gaten gehouden?
Heb in 2020 een woning verkocht en weer een andere gekocht. Ja dus.
Jammer van je laatste opmerking, die haalt de rest van je post echt fors onderuit.

Ik vind niet dat er "gerommeld" is in die zin. Het is perfect duidelijk wat er gedaan is en waarom. Dat de uitvoering niet helemaal is zoals je had gewild (lasdoppen zijn volgens mij al wat langer een no-go), dat is waar. Maar wat ze hier gedaan hebben IS logisch. Dan maak ik me inderdaad niet druk om de 0,01% kans dat mijn lamp het niet zal doen na het inschakelen van de groep. Dan meet ik voor mijn veiligheid en dan wil ik dus juist zien dat er GEEN spanning is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 21:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

EricTC schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:35:
[...]

* Thijsmans is with@EricTC, afknippen en lasklemmen plaatsen wordt een drama.

Ik zou kijken of je de lasdoppen niet kunt verwijderen, draad kunt toevoegen en een maatje grotere lasdop kunt terugplaatsen over de nieuwe bundel.

[ Voor 8% gewijzigd door Thijsmans op 15-09-2022 09:58 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Tja gewoon de hoofdschakelaar uitdoen als dit niet je dagelijkse koek is.

Ik had zelf bij de verbouwing even alleen de aardlek uitgezet in mn oude stoppenkast.Toen ging ik even met de tang door het installatiedraad van de wasmachine en er kwam een goeie knal.
Bij navraag bij de elektricien die mijn stoppenkast ging vervangen met een nieuwe 3F groepenkast zei hij dat het vroeger normaal was dat de wasmachine voor de aardlek zat :+

Maarja die lasdoppen vervangen met Wago's kan. Let wel op dat die aders niet te ver verdraaid zijn. Anders een stukje vanaf knippen.

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:47
Thijsmans schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:57:
[...]

* Thijsmans is with@EricTC, afknippen en lasklemmen plaatsen wordt een drama.

Ik zou kijken of je de lasdoppen niet kunt verwijderen, draad kunt toevoegen en een maatje grotere lasdop kunt terugplaatsen over de nieuwe bundel.
Dus een extra draad er om heen vlechten zonder de andere te ontvlechten? En dan een grotere lasdop er op?

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
rickskeg99 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:41:
[...]

Dus een extra draad er om heen vlechten zonder de andere te ontvlechten? En dan een grotere lasdop er op?
Een lasdop is meer dan alleen dat "plastic hoedje". In de lastop zit een veer/spiraal die om de koperdraden heen zit, het zijn dus niet wat bij elkaar gevlochten koperdraden en dan alleen een plastic dopje er op.
Gaat in ieder geval geen fraaie/veilige oplossing worden als het al op een 'fatsoenlijke' manier lukt.

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-08 22:50
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:29:
[...]

Heb in 2020 een woning verkocht en weer een andere gekocht. Ja dus.
Jammer van je laatste opmerking, die haalt de rest van je post echt fors onderuit.
Kurma heeft het volledig bij het rechte eind.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:44
[...]

Waarom geen lamp ophangen en zonder schakelaar werken?

Als je alsnog een schakelaar nodig hebt, dan eentje die op batterij en met HUE werkt?

We hebben hier alle schakelaars verwijderd en alle lampen zijn Zigbee, zodat wij via draadloze schakelaars op batterijen of app kunnen aan/uitzetten.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
BK >>> DEI

@Lelletje Je kan prima met een muurschakelaar werken (nul + fase) en de schakeldraden weglaten voor een draadloos systeem. Dan heb je immers alleen spanning nodig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:14
Als het doel alleen is om een slimme lamp aan te sluiten geen punt.
In de groepenkast de betreffende groep uitzetten en iedereen even informeren dat de spanning er af is. Dit voorkomt ongelukken.
Even met een duspel meten of er op de fase en nul geen spanning meer staat. Multimeter kan ook maar let op de instelling ac dc en hoe de meeldraden zijn aangesloten. Je wilt spanning meten V en geen stroom A.
Draaidop losnemen en draden opnieuw strippen en aansluiten met wago klem oid.
Ter info, huidige nen1010 bepaalt niet meer de minimale licht en aansluitpunten in een woonhuis. Echter is er nog een blad 51 van npr5310 die adviseerd. Nen1010 is indirect een wet omdat deze staat vernoemd in het bouwbesluit wat wet is.

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 10:41
hydex schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:22:

[Afbeelding]
Bij een smart lamp kan je die ook op bruin blauw aansluiten en schakelen met je app. Dat is het voordeel. Dus hoeft geen schakeldraad mer te trekken. Ik geloof dat dit zijn vraag is.

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
[...]

Als de lengte het toelaat zou ik persoonlijk altijd lasklemmen gebruiken:
Spanning er af, lasdop eraf, netjes ontvlechten, het beschadigde stukje afknippen, desnoods beetje extra afstrippen en dan netjes in een lasklem. Los of het wel of niet wenselijk is, als je ooit nog wat wil kan je gewoon normaal wat toevoegen/verwijderen/wijzigen.

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 20:09
Gewoon extra bruine draad er bij oplassen. Grote kans dat de zwarte lasdop er zo af te draaien is zonder dat het binnenwerk blijft zitten om de draden.

Die ouderwetse lasdoppen zijn wel veel beter in ammoniak rijke omgevingen enzo. Bv varkensstallen. Als de klemmen worden aangetast houd je bij deze lasdoppen nog een perfecte verbinding

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14

mmniet

De beetje weter

misschien heb ik het niet goed gelezen.

Maar bij je lichtpunt heb je alleen blauw. Dan moet je nog wel controleren of dit dezelfde draad is als in je wanddoos. Zie plaatje @hydex .

Wat namelijk kan is dat je ergens een centrale lasdoos in het plafond heb waar van alles heen gaat. Vervolgens gaat er vanaf centraal bruin en blauw naar je wanddoos en alleen blauw naar je lichtpunt. Tijdens eerdere renovatie dacht iemand het lichtpunt niet meer nodig te hebben en is de zwarte draad weggesloopt. Mogelijke reden is ruimte maken in de leidingen voor andere draden.

Als je geluk hebt loopt je blauw draad gelijk door (van lichtpunt) naar je wanddoos, dan kan je er inderdaad gewoon een draad bij leggen. Ik zou altijd een zwarte draad doen, omdat dit voor een schakelpunt nodig is.

Maak je er een smartlamp van dan heb je altijd de optie om je zwart direct op bruin te zetten of er een slimme inbouwmodule in te maken en de lamp gewoon 'dom' te houden.

en zoals veeel gezegd, welke klemmen je er op zet maakt niet zo uit. Wat je eigen voorkeur geniet. Ga in ieder geval niet voor kroonsteentjes. Dat is A) onhandig en B) niet volgens de gangbare gebruiken in wanddozen

[ Voor 10% gewijzigd door mmniet op 15-09-2022 13:54 ]

It's me Mario

Pagina: 1