Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:19
Op dit moment ligt er voor 2800wp aan zonnepanelen op ons dak. Ik zit er aan te denken om de schuur en garage ook vol te gaan leggen. Dak is ongeveer 27m2 groot (vierkant met een kwart hap eruit). Er loopt al een aparte groep naar de schuur voor de wasmachine, dus daar zou eventueel een klein, extra meterkastje kunnen komen.
Schuur ligt schaduwvrij, behalve een korte periode als het diep winter is waarschijnlijk. Oost/west en zuid zijn allebei mogelijk (plat dak ligt op 175 graden).
In de toekomst, als er een elektrische auto komt, zou een eigen lader ook bij de schuur komen.

Vragen die bij me opkomen en waar ik naar antwoorden zoek:
- We hebben op dit moment 1 fase. Is dit wel voldoende, als we ook de schuur+garage vol leggen?
- hoeveel kan er veilig op het dak gelegd worden (wat is de afstand tot de dakrand die ik moet aanhouden)
- Oost/west of zuid ligging. Huidige panelen liggen op 175 graden zuid, 40 graden helling
- hoe handig moet je zijn om dit zelf goed neer te leggen. Ik kan nl. wel iets, maar ben ook weer geen techneut
- Bij regen staat er een klein laagje water op het dak (1.5 tot 2cm). Hoe erg is dit en moet ik dit eerst oplossen?
- Dak is bekleed met EPDM. Moet ik dan nog ergens mee rekening houden?
- Iets vergeten?

[ Voor 6% gewijzigd door celshof op 15-09-2022 01:09 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
celshof schreef op donderdag 15 september 2022 @ 01:05:
Vragen die bij me opkomen en waar ik naar antwoorden zoek:
- We hebben op dit moment 1 fase. Is dit wel voldoende, als we ook de schuur+garage vol leggen?
Met wat voor capaciteit? 35A? 40A?
Welke omvormer heb je nu? Hoe is die afgezekerd?
Even grof geschat zal de huidige omvormer 10 a 11A opleveren, dan heb je nog wel wat ruimte t.o.v. je hoofdzekering. Hoeveel je daadwerkelijk via de schuur kan aansluiten hangt ook af van de kabel die er loopt (draadoppervlakte in mm2) en afzekering van deze kabel.
- hoeveel kan er veilig op het dak gelegd worden (wat is de afstand tot de dakrand die ik moet aanhouden)
Heb je exacte maten van het dak? Binnen de regels van vergunningvrij leggen moeten de panelen net zover liggen van de dakrand, als dat de panelen hoog zijn.
- Oost/west of zuid ligging. Huidige panelen liggen op 175 graden zuid, 40 graden helling
Ik zou eerst beginnen met oost/west kijken of dat in te passen is. Je hebt al op zuid. Dan heb je mooi opwek in drie windrichtingen. O/W is vaak compacter te leggen en dan heb je gedurende de dag een redelijk stabiele opwek van je PV installaties.

Nog wat vergeten? Hou rekening met de maximale belasting van je meterkast. Deze kan vaak tot 40A, kijk of je een voorbeveiliging of verzwaring van je kast nodig hebt. Kijk even naar dit document van ABB. Misschien is dit al gedaan in het kader van eerdere PV aansluiting (afhankelijk van de waarde van je hoofdzekering).

Rest van de vragen kan ik je niet echt bij helpen, behalve dat je de materie, incl aansluiten op de meterkast goed zelf moet begrijpen voor je er aan begint.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:52

de Peer

under peer review

- Bij regen staat er een klein laagje water op het dak (1.5 tot 2cm). Hoe erg is dit en moet ik dit eerst oplossen?
op zich geen probleem. Maar je moet echt voorkomen dat de connectoren daar in komen te liggen, maak die dus driedubbel ergens aan vast.
bij voorkeur ook voorkomen dat de kabels in dat water komen te liggen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:52

de Peer

under peer review

- hoe handig moet je zijn om dit zelf goed neer te leggen. Ik kan nl. wel iets, maar ben ook weer geen techneut
in de basis is het erg eenvoudig. Je kan een kant en klaar systeem kopen of zelf iets van hout bouwen, of betonvoeten.

Je kunt zelf het beste inschatten of je ook aanpassingen aan de meterkasten zelf kunt doen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Je moet vooral weten waar het door komt, water op het dak is opzichzelf geen groot probleem, het kan echter wel een indicator zijn van een groot probleem. en je moet je realiseren dat het waarschijnlijk door het toevoegen van gewicht er meer water op blijft staan. Wat weer meer negatieve effecten heeft in de vorm van kruip indien er een houten balklaag onder ligt. En het is mogelijk dat je een mooie muggenkwekkerij aan het maken bent.

• celshof
blackd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:54:
[...]

Met wat voor capaciteit? 35A? 40A?
Ik kan het niet zo snel vinden. Ga maar uit van 35A
Welke omvormer heb je nu? Hoe is die afgezekerd?
Hosola 2500TL. Heeft eigen groep
Even grof geschat zal de huidige omvormer 10 a 11A opleveren, dan heb je nog wel wat ruimte t.o.v. je hoofdzekering. Hoeveel je daadwerkelijk via de schuur kan aansluiten hangt ook af van de kabel die er loopt (draadoppervlakte in mm2) en afzekering van deze kabel.
Als er 35A in zit, begrijp ik dan dat ik nog ongeveer 25A ruimte heb?
Heb je exacte maten van het dak? Binnen de regels van vergunningvrij leggen moeten de panelen net zover liggen van de dakrand, als dat de panelen hoog zijn.
Dak is 6x6 met een hap van 3x3 er uit. Maakt het voor vergunningsvrij nog uit of de schuur aan het huis vast zit? Schuren staan namelijk allemaal los van de huizen (wel de schuren aan elkaar). En hoe zit het met de randen die niet aan de buren grenzen?
Ik zou eerst beginnen met oost/west kijken of dat in te passen is. Je hebt al op zuid. Dan heb je mooi opwek in drie windrichtingen. O/W is vaak compacter te leggen en dan heb je gedurende de dag een redelijk stabiele opwek van je PV installaties.
Ja, dat klinkt eigenlijk ook heel logisch.
Rest van de vragen kan ik je niet echt bij helpen, behalve dat je de materie, incl aansluiten op de meterkast goed zelf moet begrijpen voor je er aan begint.
Ik kan me zo voorstellen dat ik het elektra deel zou willen uitbesteden.
twain4me schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:38:
[...]Je moet vooral weten waar het door komt, water op het dak is opzichzelf geen groot probleem, het kan echter wel een indicator zijn van een groot probleem. en je moet je realiseren dat het waarschijnlijk door het toevoegen van gewicht er meer water op blijft staan. Wat weer meer negatieve effecten heeft in de vorm van kruip indien er een houten balklaag onder ligt. En het is mogelijk dat je een mooie muggenkwekkerij aan het maken bent.
In de 45 jaar dat het dak er op ligt is het iets verzakt, wellicht door de lading grind die er 40 jaar op gelegen heeft, behalve bij de pijp naar beneden.

[ Voor 4% gewijzigd door celshof op 16-09-2022 10:48 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De zwaarte van je hoofdzekering kan je opvragen bij de netbeheerder, anders kijken naar de smeltveiligheid/installatieautomaten onder de meter.

Uitgaande van 35A, die Hosola 2500TL geeft max 12A, dus dan hou je nog ongeveer 23A over (even afgezien van orientatie). Kan je dus ongeveer 5300W kwijt (let op, dat is geen Wp!).

Voor vergunningvrij bouwen, het gaat in dit geval om het principe van een plat dak. Zie deze folder, daar staat e.e.a. uitgelegd.
En daarnaast moet je zelf de afweging maken in hoeverre je hier rekening mee houdt, hoeveel last hebben anderen ervan?

Als je wilt dat we meedenken tav orientatie / legplan is het misschien wel even handig om een schetsje te plaatsen van het dak met windroos zodat we de orientatie t.o.v. de windrichting kunnen zien.
Je kan dit bijv. met Sunny Design intekenen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• celshof
blackd schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:59:
Uitgaande van 35A, die Hosola 2500TL geeft max 12A, dus dan hou je nog ongeveer 23A over (even afgezien van orientatie). Kan je dus ongeveer 5300W kwijt (let op, dat is geen Wp!).
Door de grootte van het dak kan ik niet alles volleggen volgens mij, dus denk dat het wel goed zit.
En daarnaast moet je zelf de afweging maken in hoeverre je hier rekening mee houdt, hoeveel last hebben anderen ervan?
Weinig. Zowel links als rechts van mij hebben de buren ook wat panelen op het schuurdak liggen en daar heb ik me nog nooit aan gestoord.
Als je wilt dat we meedenken tav orientatie / legplan is het misschien wel even handig om een schetsje te plaatsen van het dak met windroos zodat we de orientatie t.o.v. de windrichting kunnen zien.
Je kan dit bijv. met Sunny Design intekenen.
Goed idee. Heeft er ook voor gezorgd dat ik me realiseerde dat de schuur onder een andere hoek staat dan het huis. Plaatje komt van Maps af, met zuid aan de onderkant.
Huis op de foto staat minimaal 6,5 van onze dakrand af, oplopend tot ongeveer 9 meter. Dit huis is het enige dat potentieel schaduw oplevert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLwOVKwWMmRh6usbM7kIOyvUTxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTITXygkYqn4ME6T1XrVwoho.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1VSmUF2EAH54-cJU94_GKRzI88=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vaDaeRsoBwzhhXsiIQpvFb6D.jpg?f=user_large

Edit: heb nog even een foto van de meterkast. Heb 1x40A zo te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6zN1uC6yb7Rb9kJAln68yv3ErM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxV5UtTtIYlyXICJZeCyT6Rx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door celshof op 16-09-2022 17:42 ]

Pagina: 1