• mijn-naam
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-10-2022
De nodige tijd werk ik binnen een midlance constructie in de IT. Ik ben hier echter toenemend ontevreden over. Ik sta 30% van mijn tarief af, hierin zou ik ontlast worden. Dit was de propositie(onder andere…) Voor mij een tussenstap naar freelance waarin ik een buffer opbouw voor een jong gezin.

Sinds het begin worden er fouten gemaakt, misberekeningen vooral. Ik wantrouw het werk van de accountmanagers en had in een freelance positie hen ontslagen. Ander frustratie punt is de exponentiële groei in ontwikkelaars, maar niet in het team van sales mensen en accountants. Klussen zijn er te weinig, uit de range van de originele propositie, wachttijden worden langer op alle vragen en veel wisselende stagiaires als eerste aanspreekpunt. Kortom mijn 30% wordt steeds minder waard voor mij en steeds meer voor hen. Wel heb ik de bekende gouden kettingen. Verplichte laptop, telefoon en de niet verplichte leaseauto, allen met een afkoopboete bij ontslag.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze "wurgcontracten" (zo voelen ze)? Kan een bedrijf aangesproken worden op het aanpassen van een besproken en aangeboden propositie? Of moest het takenpakket van die 30% zwart op wit in het contract staan?

• Joest-J
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 10:19
Het klinkt niet echt als een wurgcontract, wat ik zo lees. En je hebt hier ook zelf voor getekend toen je begon.

Over de inspanning van hun kant zou ik zeker in gesprek gaan met ze. Maar aangezien je wisselende (onervaren?) aanspreekpunten hebt en geen persoonlijke accountmanager/fieldmanager, zou ik hier niet te veel van verwachten.

Als je echt ontevreden bent, misschien switchen van Midlance partij of toch voor jezelf beginnen?

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-05 16:02
Een laptop en telefoon overnemen bij uitdiensttreden zie ik niet echt als een wurgconstructie. Als je al weet dat je niet heel lang gaat blijven dan kan je gewoon een laptop kiezen van < €1000, prive telefoon gebruiken en een prive auto rijden.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
Ik denk dat je het beste eens kan vragen of je iemand "hogerop" kan spreken hierover en open en eerlijk het gesprek aangaan. Je kan hier wel spreken over wurgcontracten etc. maar je kan beter intern eerst je zorgen uiten en kijken of er oplossingen mogelijk zijn waar eventueel collega's ook bij gebaat zijn.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 15:52
mijn-naam schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:12:
Verplichte laptop, telefoon en de niet verplichte leaseauto, allen met een afkoopboete bij ontslag.
Tja. Je hebt hier wel voor getekend. Je had hier toen nee tegen kunnen zeggen. Over wat voor'n boete hebben we het hier? Want het klinkt alsof de beste optie gewoon is om echt de stap naar freelancen te maken en die boete maar voor lief te nemen.

Ik vind overigens de afkoopboete voor een laptop en telefoon wel echt onethisch. Dat doen 'gewone' detacheerders ook niet over het algemeen. Of het legaal is, daarvoor heb je een jurist nodig.

https://niels.nu

• PdeBie
Hydra schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:36:
[...]

Ik vind overigens de afkoopboete voor een laptop en telefoon wel echt onethisch. Dat doen 'gewone' detacheerders ook niet over het algemeen. Of het legaal is, daarvoor heb je een jurist nodig.
Dat zie je vaker in dit soort constructies, omdat de werknemer vaak ook de keuze heeft om zelf iets uit te zoeken. Om te voorkomen dat het bedrijf met een wir-war aan hardware blijft zitten, hanteren ze dit soort constructies.
(Of het legaal is weet ik niet, maar lijkt mij dat daar echt wel over nagedacht is).

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:50
Ik zou ook gewoon afscheid nemen van die partij en opzoek gaan naar een andere middelacne partij of direct gaan freelancen.

• Hydra
PdeBie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:43:
Dat zie je vaker in dit soort constructies, omdat de werknemer vaak ook de keuze heeft om zelf iets uit te zoeken.
Bij detacheerders heb je dat ook maar heb je toch echt geen boetes als je binnen X jaar weggaat ofzo. De prijs van een laptop en telefoon valt sowieso compleet in het niet bij het uurtarief van een developer. Dit zijn weer typisch van de 'kleine lettertjes' bij Midlancers die je naaien als je je contract niet goed lees.

• PdeBie
@Hydra er wordt hier gesproken over een afkoopboete, maar de term boete laat het wel heel hard klinken. Het komt er vaak op neer dat je de hardware overneemt voor een bepaald bedrag (bijvoorbeeld nieuwprijs - afschrijving).

En daar is wat van te zeggen, maar er is voor getekend. :)

• mijn-naam
Joest-J schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:56:
Het klinkt niet echt als een wurgcontract, wat ik zo lees. En je hebt hier ook zelf voor getekend toen je begon.

Over de inspanning van hun kant zou ik zeker in gesprek gaan met ze. Maar aangezien je wisselende (onervaren?) aanspreekpunten hebt en geen persoonlijke accountmanager/fieldmanager, zou ik hier niet te veel van verwachten.

Als je echt ontevreden bent, misschien switchen van Midlance partij of toch voor jezelf beginnen?
Wurgcontract is inderdaad overbodig lomp, kwam voort uit frustratie. Ik neem mijn verantwoordelijkheid ook voor het tekenen en zal desnoods mijn uren gewoon bij de externe klant maken. Ik heb wel een persoonlijke manager, deze is van alles op de hoogte. Mijn vertrekwens, klachten mbt fouten, mijn persoonlijke gesteldheid momenteel. Dingen zijn reeds geëscaleerd geweest en ook meermaals excuses zijn gemaakt door de partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joest-J
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 10:19
Dat verduidelijkt wel het een en ander.

Als het meermaals besproken is en je ziet geen verbetering zou ik mijn conclusie trekken. Heb je al met andere midlance partijen gesproken of heb je een goed gevoel (buffer e.d.) bij het freelancen?

• mijn-naam
Hydra schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:36:
[...]

Tja. Je hebt hier wel voor getekend. Je had hier toen nee tegen kunnen zeggen. Over wat voor'n boete hebben we het hier? Want het klinkt alsof de beste optie gewoon is om echt de stap naar freelancen te maken en die boete maar voor lief te nemen.

Ik weet dat ik getekend heb, maar wel getekend vanwege een propositie en een samenwerking. Mijn vraag is vooral of ik de screw-ups vrijblijvend moet blijven accepteren. Geen screw-ups, geen verandering m.b.t. de bedrijfspropositie, goede kwaliteit diensten. Allemaal zetjes richting de uitgang. Juridisch zie ik hier heel weinig info over i.c.m. de midlance constructie

Helaas is het lease contract pas laat in kunnen gaan door de grote vertragingen rondom auto leveringen. Ik nader ook de 2 jaar in dienst zijn. Elke maand dat ik langer in dienst ben zou uiteraard de boete verlagen. Totaal zal ongeveer op 3 maandlonen uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Yucon

*broem*

mijn-naam schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:11:
[...]

Helaas is het lease contract pas laat in kunnen gaan door de grote vertragingen rondom auto leveringen. Ik nader ook de 2 jaar in dienst zijn. Elke maand dat ik langer in dienst ben zou uiteraard de boete verlagen. Totaal zal ongeveer op 3 maandlonen uitkomen.
Is het echt een boete of betaal je om het contract over te nemen?

Verder moet je die boete niet vertalen naar je huidige maandloon maar naar je mogelijk te behalen omzet als freelancer.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 15-09-2022 11:15 ]

• mijn-naam
Joest-J schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:10:
Dat verduidelijkt wel het een en ander.

Als het meermaals besproken is en je ziet geen verbetering zou ik mijn conclusie trekken. Heb je al met andere midlance partijen gesproken of heb je een goed gevoel (buffer e.d.) bij het freelancen?
De buffer is laag, heb het nodige pech gehad. Corona hielp ook niet met opvang e.d. Dit is vooral persoonlijk, maar ook zaken als geen klanten heeft gedrukt op de bonus. Het basisloon is ongeveer kiet spelen met het jonge ouderschap (partner werkt minder) Dit gaat er helaas niet beter op worden deze winter. Ik heb een contract liggen buiten de detachering. Deze zal mij ongeveer hetzelfde bieden als wat ik momenteel verdien. Ik denk momenteel baadt te hebben bij een interne functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:01

3DDude

I void warranty's

maar wacht je midlanced nu dus zonder opdracht?

Dus dit is voor niemand dan toch rendabel? Dan zou ik met ze bespreken want 30% van niks is niks, en zo maken ze alleen kosten...

Met wederzijds goedvinden exit / zonder boete dingen is beter lijkt mij.

Of zit je wel op een opdracht maar voor heel laag tarief (zeg maar 50 euro p uur ofzo - 15 voor hun is 35 voor jou... dan schiet het niet op ook niet bij fulltime).

Dat is dus een beetje de vraag; want verdien je wel zou ik zeggen spaar het even en als je een buffer hebt, hak dan een knoop door.. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door 3DDude op 15-09-2022 11:18 ]

Be nice, You Assholes :)

• mijn-naam
Yucon schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:15:
[...]

Is het echt een boete of betaal je om het contract over te nemen?

Verder moet je die boete niet vertalen naar je huidige maandloon maar naar je mogelijk te behalen omzet als freelancer.
Zal richting de 10k gaan totaal. Ik kan het contract private overnemen. Ik kan hem meenemen, als de toekomstige werkgever dat zou willen. Anders is de boete een percentage over de resterende leasekosten. Dat is fors en kan ik niet opbrengen. Het bedrijf biedt wel een betalingsregeling aan, maar ik wil geen schulden. Ik vind het ook niet eerlijk, aangezien ze mij naar de deur werken door slechte service. De service waar zij een percentage voor vragen.

Ik durf het freelancn niet aan momenteel, de buffer is er nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:27
Denk dat in je huidige situatie 't misschien wel een idee is om opzoek te gaan naar een andere midlance provider en daar goede afspraken te maken over 't meenemen/overnemen van middelen.

En ook met (de meeste) leasemaatschappijen is wel te onderhandelen. De tweedehandsmarkt voor auto's is booming Dus met een lagere afschrijving kan een verkorte looptijd niet veel duurder zijn. Dit kunnen ze prima voor je uitrekenen en is vaak voordeliger dan een standaardregeltje in een autoregeling van je arbeidsovereenkomst.

• mijn-naam
3DDude schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:17:
maar wacht je midlanced nu dus zonder opdracht?

Dus dit is voor niemand dan toch rendabel? Dan zou ik met ze bespreken want 30% van niks is niks, en zo maken ze alleen kosten...

Met wederzijds goedvinden exit / zonder boete dingen is beter lijkt mij.

Of zit je wel op een opdracht maar voor heel laag tarief (zeg maar 50 euro p uur ofzo - 15 voor hun is 35 voor jou... dan schiet het niet op ook niet bij fulltime).

Dat is dus een beetje de vraag; want verdien je wel zou ik zeggen spaar het even en als je een buffer hebt, hak dan een knoop door.. ;)
Ik zit bij een klant, een stuk buiten mijn regio.. Na een aantal weigeringen helaas aangenomen, omdat mijn bonus leeg liep. Ook hier zit een shift t.o.v. de originele propositie. Compensatie is veelal remote werken. Mijn tarief is goed. Feit blijft dat ik het een partij niet gun om geld te verdienen voor diensten, die ze ondermaats doen. Buiten dat merk ik dat ik mijn onvrede meebreng naar mijn familie.

• mijn-naam
PROnline schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:23:
Denk dat in je huidige situatie 't misschien wel een idee is om opzoek te gaan naar een andere midlance provider en daar goede afspraken te maken over 't meenemen/overnemen van middelen.

En ook met (de meeste) leasemaatschappijen is wel te onderhandelen. De tweedehandsmarkt voor auto's is booming Dus met een lagere afschrijving kan een verkorte looptijd niet veel duurder zijn. Dit kunnen ze prima voor je uitrekenen en is vaak voordeliger dan een standaardregeltje in een autoregeling van je arbeidsovereenkomst.
Verbaasde me een beetje. Private met een aanzienlijk lagere kilometrage ging alsnog omhoog qua leasekosten. Qua lagere afschrijvingen heb ik eigenlijk niet zo veel kennis momenteel. Ik probeer met hen te kijken wat er iig mogelijk is.

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:44
mijn-naam schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:20:
[...]

Zal richting de 10k gaan totaal. Ik kan het contract private overnemen. Ik kan hem meenemen, als de toekomstige werkgever dat zou willen. Anders is de boete een percentage over de resterende leasekosten. Dat is fors en kan ik niet opbrengen. Het bedrijf biedt wel een betalingsregeling aan, maar ik wil geen schulden. Ik vind het ook niet eerlijk, aangezien ze mij naar de deur werken door slechte service. De service waar zij een percentage voor vragen.

Ik durf het freelancn niet aan momenteel, de buffer is er nog niet.
Bij mij heeft mijn volgende werkgever de boete betaald, maak het gewoon onderdeel van je onderhandeling dat ze hem overnemen of afkopen. Overal in de detachering nemen ze hem toch wel over.

De laptop en telefoon kan je eventueel overnemen en op marktplaats verkopen, daar verlies je hoogstwaarschijnlijk niet eens zoveel op met al 2 jaar afschrijving (de helft?).

• mijn-naam
PdeBie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:14:
@Hydra er wordt hier gesproken over een afkoopboete, maar de term boete laat het wel heel hard klinken. Het komt er vaak op neer dat je de hardware overneemt voor een bepaald bedrag (bijvoorbeeld nieuwprijs - afschrijving).

Het gaat volgens mij niet eens om een overname. Daar moet je na het verplichte leasen nog gewoon een deel voor betalen. De kosten van de hardware is echter te overzien.

Mijn vraag is vooral, heeft die midlance partij ook voor iets getekend qua kwaliteit van werk?

[ Voor 7% gewijzigd door mijn-naam op 15-09-2022 11:47 ]

• mijn-naam
Thomas18GT schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:31:
[...]

Bij mij heeft mijn volgende werkgever de boete betaald, maak het gewoon onderdeel van je onderhandeling dat ze hem overnemen of afkopen. Overal in de detachering nemen ze hem toch wel over.

De laptop en telefoon kan je eventueel overnemen en op marktplaats verkopen, daar verlies je hoogstwaarschijnlijk niet eens zoveel op met al 2 jaar afschrijving (de helft?).
Ja, dat is een optie. Hardware zie ik ook niet echt als een issue. Ik heb momenteel een aanbod liggen qua werk, maar die willen de auto niet doen en ook niet coveren. Buiten dat een prima aanbieding waar ik graag zou werken. Gaat daar om een interne functie, buiten de detachering. Wens ligt ook om daar uit weg te gaan.

• mijn-naam
PdeBie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:33:
Ik denk dat je het beste eens kan vragen of je iemand "hogerop" kan spreken hierover en open en eerlijk het gesprek aangaan. Je kan hier wel spreken over wurgcontracten etc. maar je kan beter intern eerst je zorgen uiten en kijken of er oplossingen mogelijk zijn waar eventueel collega's ook bij gebaat zijn.
Dit is uiteraard al gebeurt. Heb ook excuses gehad, lessen zijn geleerd voor nieuwe collega's. Het voelt nu enkel wurgend, omdat ik of naar een vergelijkbare partij moet vertrekken. Of ik met een kostenplaatje zit die ik niet kan betalen zonder schulden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
mijn-naam schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:35:
[...]

Ja, dat is een optie. Hardware zie ik ook niet echt als een issue. Ik heb momenteel een aanbod liggen qua werk, maar die willen de auto niet doen en ook niet coveren. Buiten dat een prima aanbieding waar ik graag zou werken. Gaat daar om een interne functie, buiten de detachering. Wens ligt ook om daar uit weg te gaan.
Tsja dat is het nadeel van een leaseauto in deze constructie. Je tekent voor x jaar (4?) en zit vast aan een boete wanneer je er eerder vanaf wil.

Je kan nog proberen om de auto aan een nieuwe collega over te dragen, die moet anders ook weer lang wachten op een auto op het moment.

• mijn-naam
Thomas18GT schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:38:
[...]

Tsja dat is het nadeel van een leaseauto in deze constructie. Je tekent voor x jaar (4?) en zit vast aan een boete wanneer je er eerder vanaf wil.

Je kan nog proberen om de auto aan een nieuwe collega over te dragen, die moet anders ook weer lang wachten op een auto op het moment.
Dat is het zeker, niet goed beseft bij het inleveren van mijn vorige auto. Ben me hier ook bewust van, is prima. Is ook niet zo zeer de vraag in het topic. Auto laten overnemen is inderdaad de beste oplossing voor mij.

• PdeBie
mijn-naam schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:38:
[...]

Dit is uiteraard al gebeurt. Heb ook excuses gehad, lessen zijn geleerd voor nieuwe collega's. Het voelt nu enkel wurgend, omdat ik of naar een vergelijkbare partij moet vertrekken. Of ik met een kostenplaatje zit die ik niet kan betalen zonder schulden.
Of je blijft bij de partij waar je nu zit, dan heb je geen kosten, maar dat lijkt mij geen optie meer kijkende naar je gevoel bij het bedrijf ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
mijn-naam schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:45:
[...]

Dat is het zeker, niet goed beseft bij het inleveren van mijn vorige auto. Ben me hier ook bewust van, is prima. Is ook niet zo zeer de vraag in het topic. Auto laten overnemen is inderdaad de beste oplossing voor mij.
Concreet dan:

- Zijn er mensen die ervaring hebben met deze "wurgcontracten" (zo voelen ze)?
Jazeker, overnemen of af laten kopen door de volgende werkgever of over laten nemen door een collega.

- Kan een bedrijf aangesproken worden op het aanpassen van een besproken en aangeboden propositie?
Aanspreken kan je altijd doen, dus ja. Waarschijnlijk doen ze er niks mee want dit was hun idee vanaf het begin. Zoveel mogelijk mensen in dienst waar ze 30% van afsnoepen voor zo min mogelijk werk en kosten.

- Of moest het takenpakket van die 30% zwart op wit in het contract staan?
Om ze hierop te willen vervolgen(?) wel. Lijkt me sterk dat je het voor elkaar gaat krijgen dat ze je gaan vergoeden omdat ze hun werk niet goed genoeg (volgens jou, terwijl je gewoon een opdracht hebt) doen.

Ik snap verder je gevoel of je wens ook niet zo. Een midlance partij pakt 30% van jouw uurloon, daarvoor zorgen zij voor een opdracht of een basissalaris voor wanneer je geen opdracht hebt. Je hebt nu een opdracht, dus wat verwacht je nog meer van ze?

Bij de midlance partijen die ik heb gesproken was het ook mogelijk om zelf je opdracht te zoeken, dan kreeg je meestal een hoger percentage van je uurloon (75 of 80). Misschien dat je zelf iets dichterbij/beters kan vinden?

[ Voor 16% gewijzigd door Thomas18GT op 15-09-2022 11:54 ]

• mijn-naam
PdeBie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:47:
[...]

Of je blijft bij de partij waar je nu zit, dan heb je geen kosten, maar dat lijkt mij geen optie meer kijkende naar je gevoel bij het bedrijf ;)
haha ja dat is het vooral. Ik moet eerlijk zeggen dat het goede gevoel bij midlance sowieso weg is. Paar jaar afzien is momenteel mijn beste optie. Alhoewel ik wel op mijn tandvlees loop, dit is bij het bedrijf ook bekend. Als dat negatief doorzet zal het voor alle partijen zeer nadelig worden.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zie het dan ook vooral als leergeld voor jezelf. Niet alles zomaar tekenen.

Afkopen van laptop telefoon slaat echt nergens op. Is gewoon gereedschap om je werk te kunnen doen.
Auto alleen een bedrag wat je boven je leasebedrag zelf betaalt, kan ik me voorstellen, maar het complete bedrag. No way om daarvoor te tekenen.

Maar goed, voor een midlance bedrijf is dat natuurlijk het doel, om je zo vast mogelijk te leggen om zo lang mogelijk geld binnen te harken zonder er echt iets voor te hoeven doen....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijn-naam
ZeRoC00L schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:04:
Zie het dan ook vooral als leergeld voor jezelf. Niet alles zomaar tekenen.

Afkopen van laptop telefoon slaat echt nergens op. Is gewoon gereedschap om je werk te kunnen doen.
Auto alleen een bedrag wat je boven je leasebedrag zelf betaalt, kan ik me voorstellen, maar het complete bedrag. No way om daarvoor te tekenen.

Maar goed, voor een midlance bedrijf is dat natuurlijk het doel, om je zo vast mogelijk te leggen om zo lang mogelijk geld binnen te harken zonder er echt iets voor te hoeven doen....
Zo zie ik het ook, was mede de reden voor midlance i.p.v. freelance. Ik was/ben niet goed in die zaken. Mijn conclusie is ook dat ik gewoon lekker intern ergens mijn vrede moet gaan vinden. Worst case moet ik nog 2 jaar de consequenties pakken. Dan helpt dit topic hopelijk een ander om een betere keus te maken.

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:53
Klinkt bekend dit, die met heel zwart-gele logo'tje toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijn-naam
Thomas18GT schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:49:
[...]

Concreet dan:

- Zijn er mensen die ervaring hebben met deze "wurgcontracten" (zo voelen ze)?
Jazeker, overnemen of af laten kopen door de volgende werkgever of over laten nemen door een collega.

- Kan een bedrijf aangesproken worden op het aanpassen van een besproken en aangeboden propositie?
Aanspreken kan je altijd doen, dus ja. Waarschijnlijk doen ze er niks mee want dit was hun idee vanaf het begin. Zoveel mogelijk mensen in dienst waar ze 30% van afsnoepen voor zo min mogelijk werk en kosten.

- Of moest het takenpakket van die 30% zwart op wit in het contract staan?
Om ze hierop te willen vervolgen(?) wel. Lijkt me sterk dat je het voor elkaar gaat krijgen dat ze je gaan vergoeden omdat ze hun werk niet goed genoeg (volgens jou, terwijl je gewoon een opdracht hebt) doen.

Ik snap verder je gevoel of je wens ook niet zo. Een midlance partij pakt 30% van jouw uurloon, daarvoor zorgen zij voor een opdracht of een basissalaris voor wanneer je geen opdracht hebt. Je hebt nu een opdracht, dus wat verwacht je nog meer van ze?

Bij de midlance partijen die ik heb gesproken was het ook mogelijk om zelf je opdracht te zoeken, dan kreeg je meestal een hoger percentage van je uurloon (75 of 80). Misschien dat je zelf iets dichterbij/beters kan vinden?
Klopt allemaal als een bus. Van hen heb ik niks meer of minder dan gebruikelijk ondertekend. Loon, pensioen e.d. Buiten dat was het contract vooral boetes voor als ik iets fout deed.

Het is allemaal zo listig opgeschreven naar mijn mening. Ze praten over een partnerschap, vriendschap en ontlastende functie. Puntje bij paaltje laten ze je stikken en fouten maken. 30% is meer dan basissalaris en opdracht. Het basissalaris betaal je effectief daarnaast zelf doordat ze dit uit je opgebouwde bonus trekken. Na gesprekken met collega's lijkt bij het bedrijf ook pas urgentie te ontstaan bij de sales als de bonus dreigt leeg te raken. Dat is helaas super logisch, maar echt listig naar mijn mening. Hopelijk dat iemand dit leest en zijn conclusies daarover trekt.

Mijn gevoel en wens zit hem vooral in het feit dat ik enkele malen fouten van 1000en euro's in mijn bonus ben tegenkomen. Ik vertrouw het bedrijf niet dat ze hun service goed doen. Ik vertrouw er niet op dat er genoeg mankracht is om klussen te vinden. Daarbij is er een shift in soort klanten, dat afwijkt van de originele visie. Er komen te veel ontwikkelaars binnen, maar hoofdkantoor schaalt niet mee. Budgetten worden opgeslurpt door marketing, maar niet door het aannemen van de juiste professionals. Skip een billboard en betaal een seniore accountmanager zijn/haar eis. Ik vind het persoonlijk mislijkmakend.

Buiten dat is dit een harde realisatie en de werkelijkheid voor mij. Ik heb ook niet de illusie dat ik hier echt iets mee kan. Ik had alleen graag een topic als deze tegengekomen toen ik op het punt stond om te tekenen.

• mijn-naam
jessy100 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:18:
Klinkt bekend dit, die met heel zwart-gele logo'tje toevallig?
Dat laat ik in het midden. Ik ga geen bedrijven onder de bus gooien, wat mij betreft is dit inherent aan de midlance constructie. Bouw je buffer lekker op in de detachering of intern. En zorg daarna dat je gaat freelancen en je team om je heen lekker kan op- en afschalen. Goedkoper dan die 30% haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
mijn-naam schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:11:
Ik weet dat ik getekend heb, maar wel getekend vanwege een propositie en een samenwerking. Mijn vraag is vooral of ik de screw-ups vrijblijvend moet blijven accepteren. Geen screw-ups, geen verandering m.b.t. de bedrijfspropositie, goede kwaliteit diensten. Allemaal zetjes richting de uitgang. Juridisch zie ik hier heel weinig info over i.c.m. de midlance constructie.
Je bent waarschijnlijk gewoon medewerker dus je hebt gewoon een arbeidsjurist nodig als je echt wil weten wat je rechten zijn. An sich prima om hier om ervaringen te vragen maar als je echt de intentie is om te kijken of je onder die boetes e.d. uit kunt komen heb je een jurist nodig.

• Hydra
PdeBie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:14:

Hoe je het noemt is niet zo relevant en dat TS er voor getekend heeft, is wel duidelijk. De vraag is vooral waar TS juridisch staat en dat moet 'ie aan een jurist vragen. Niet hier.

• Hydra
Dat is wel jammer. Nu ben ik (als ZZPer) niet bepaald een fan van midlanceconstructies (beetje worst of both worlds wat mij betreft) maar het bedrijf waar jij 't specifiek over hebt gaat wel vrij ver. Als je dit topic ziet als een 'waarschuwing' voor anderen, dan is het juist alleen maar netjes om gewoon het bedrijf te melden. Desnoods tussen MO tags.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijn-naam
Hydra schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:18:
[...]

Dat is wel jammer. Nu ben ik (als ZZPer) niet bepaald een fan van midlanceconstructies (beetje worst of both worlds wat mij betreft) maar het bedrijf waar jij 't specifiek over hebt gaat wel vrij ver. Als je dit topic ziet als een 'waarschuwing' voor anderen, dan is het juist alleen maar netjes om gewoon het bedrijf te melden. Desnoods tussen MO tags.
Snap wat je zegt juridisch gezien zegt, wellicht dat iemand dit pad al bewandelt had.
Wat betreft het de bedrijfsnaam heb ik er momenteel nog te veel baad bij om dat niet te doen. Ik denk dat midlance en ook dit bedrijf nog altijd veel mensen helpt. Het gros van de collega's is zeer te spreken over het hele proces. Daarnaast moet ik met deze mensen (soms ook super leuke) nog altijd samenwerken, ook in de zoektocht naar een eventuele oplossing. Denk dat de situatie niet uniek is bij deze partij.

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-05 20:09
mijn-naam schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:21:
[...]

Dat laat ik in het midden. Ik ga geen bedrijven onder de bus gooien, wat mij betreft is dit inherent aan de midlance constructie. Bouw je buffer lekker op in de detachering of intern. En zorg daarna dat je gaat freelancen en je team om je heen lekker kan op- en afschalen. Goedkoper dan die 30% haha.
Enerzijds siert je dat, maar anderzijds is/hoort dit niet inherent te zijn aan de midlance constructie. Midlance is relatief gezien nog redelijk nieuw, en dat maakt het concept kwetsbaar voor cowboys. Zo te zien heb je nu helaas zo'n cowboy te pakken, en als je dan het bedrijf uit de wind houdt dan geef je ze alleen maar meer & langer de mogelijkheid om hun praktijken voort te zetten.

Alles wat je zegt doet mij overkomen dat je hier inderdaad met zo'n cowboy te maken hebt. Ook al zijn de nieuwe ontwikkelaars wel tevreden met met hoe het er aan toe gaat, vermoed ik sterk dat ze ofwel nog niet zo lang in dienst zijn (logisch gezien je zegt dat men heel veel ontwikkelaars aanneemt), ofwel ze zijn nog geen tegenslagen tegen gekomen. Het feit dat men hun boekhouding niet op orde heeft is trouwens ook een grote rode vlag. Je collega's zijn waarschijnlijk meteen veel gaan verdienen, zonder dat ze eens goed gekeken hebben op hun loonstrook / bonus uitkering (men staart zich vaak blind op dat men meer is gaan verdienen). Kan dus best goed zijn dat die ook last hebben van de slechte boekhouding. En dat laatste kan ook expres zijn, een extra verdien model, en als men dan klaagt dan pas gaat men er naar kijken.

Maar het feit dat de backoffice niet mee groeit met de werkvloer (zeker als detacheer / midlance partij) en er over het algemeen gebruik gemaakt wordt van stagiares, is een indicatie voor mij dat men beknibbeld op de operationele kosten. Als men dan wel geld over heeft voor marketing, dan kan ik de conclusie wel trekken dat men uit is op winst maximalisatie & zoveel mogelijk verdienen. Die 30% wordt voor hun als pure winst gezien. Overige kosten nemen weg van die winst, echter wordt marketing dan vaak gezien als investering voor meer winst. En nu het bij jou wat moeilijker wordt (klinkt niet eens als echte tegenslagen, gewoon wat moeilijkere periode), dan geven ze niet thuis. Er wel wat mee doen kost geld, dus liever niet. En als het leidend voorwerp er niet mee eens is, dan pest je hem gewoon weg. Als je vervolgens zegt dat je situatie niet uniek is, dan klinkt dat alsof men heel goed weet wat er speelt, maar dat er een bewuste keuze gemaakt wordt om er niets mee te doen.

Je kan de situatie met je rechtsbijstand bespreken. Klinkt alsof je partij niet aan goed werkgeverschap doet. En documenteer alles: Ik vermoed dat als je vertrekt men zoveel mogelijk uit je probeert te trekken (bonus niet uitbetalen of te weinig betalen, extra kosten in rekening brengen, etc.).

Bindend advies voor iedereen die midlance overweegt: Lees de contracten heel goed door. En laat ook zoveel mogelijk dingen op papier (bevestigd via email) terecht komen. Met name rondom ondersteuning, regelingen, etc. De cowboys willen te vaak dingen mondeling heel goed doen lijken, maar in de praktijk kan daar nog wel eens niets terecht van komen.

• mijn-naam
Chromoris schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:00:
[...]

Enerzijds siert je dat, maar anderzijds is/hoort dit niet inherent te zijn aan de midlance constructie. Mi....
Ik snap goed wat je zegt en is wat mij betreft ook een prima samenvatting van het topic.
Ik vond vooral de vraag belangrijk. "Hoe kan een werknemer zichzelf beschermen tegen slecht werk van de werkgever"? Ik denk oprecht dat daar bescherming moet komen voor de werknemer. Op dit moment is het vrij spel naar mijn mening.

Ik ben lang tevreden geweest, tot er meer fouten kwamen. Dit lijkt op een "string of bad luck", zoveel collega's zijn zo tevreden. Mede om die reden wil ik mij niet branden aan het betere schandpaal werk.

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-05 20:09
mijn-naam schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:01:
[...]
Ik ben lang tevreden geweest, tot er meer fouten kwamen. Dit lijkt op een "string of bad luck", zoveel collega's zijn zo tevreden. Mede om die reden wil ik mij niet branden aan het betere schandpaal werk.
Ik zou de werkgever niet zo makkelijk laten wegkomen met een zogenaamde "string of bad luck". De tevreden collega's zijn ofwel nog niet de pineut, ofwel passen vooralsnog in de happy flow.

Cowboys zullen niet alles laten vallen in hun streven naar geld/winst (dan is het namelijk wel heel snel voorbij voor hen). Dus die zullen een paar happy flows (geautomatiseerd) ingericht hebben om de schijn voor te houden. Maar je valt er buiten, en dan pas kom je er echt achter wat je werkgever waard is.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vind het echt bizar dat je geen klus hebt op dit moment, de economie koelt wellicht af maar IT personeel is nog steeds schaars.
Pagina: 1