Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor een luchtverwarmingsinstallatie met WTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PJ_in_HD
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-11 15:31
Ik heb recent een huis gekocht en ik ben bezig dit te renoveren. Op dit moment ben ik aan het nadenken over de verwarming.

Het huis is ver gelegen van de straat en er is daarom geen gasaansluiting beschikbaar. Er werd altijd met een mazoutketel en centrale verwarming gewerkt. Het sanitair water werd verzorgd door een doorstromer op gas uit gasflessen.

Ik zou graag van de fossiele brandstoffen af zijn en enkel met elektriciteit werken (ik besef dat ze voor de opwekking hiervan ook gas gebruiken maar dat even ter zijde, er worden zonnepanelen geplaatst die dit deels zullen gaan compenseren :) ). De doorstromer op flessengas heb ik al vervangen door een warmtepompboiler.

Aangezien het gaat om een bungalowwoning (dus enkel gelijkvloers) en er op de zolder onder het schuine dak plaats genoeg is, was ik aan het denken om een luchtverwarminginstallatie te zetten. Door de plaats op zolder is het zeer gemakkelijk om luchtkanalen en andere leidingen te plaatsen. Ik zou ook graag de ventilatie hiermee willen combineren. Liefs een klasse D ventilatie met warmte terugwinning. De verwarming/koeling van deze lucht zou dan met een warmtepomp gaan.

Ik verkies het liefste om alles grotendeels zelf te installeren omwille van een beperkt budget. Koelleidingen laat ik doen door een kennis van mij. Ik vind momenteel hier geen totaaloplossing voor. Ik zou bijvoorbeeld een Fujitsu ARXG KMLA kunnen combineren met een apart WTW systeem en kunnen werken met kleppen om alles juist af te regelen. Aansturing en automatisatie hiervan zou geen probleem voor mij moeten zijn. Ik ga werken met een domotica PLC systeem voor de elektriciteit. Voor mijn job ontwikkel ik elektronica dus ik kan goed overweg met protocollen zoals MODBUS, het aansturen van actuators, het uitlezen van sensoren... Maar het zou natuurlijk fijner zijn als er meer een totaaloplossing is die dit allemaal al voor mij regelt (tegen een niet te hoge meerprijs liefs).

Heeft er iemand hier al ervaring mee en wat zou je zoal aanraden?