Gipsplaat niet vlak met metalstud staander

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AlM2022
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-10-2022
Goedenavond allemaal,

Ik ben thuis bezig met een cinewall alleen loop ik tegen een probleem aan. Wanneer ik de gipsplaat schroef tegen de staander staat de boven en onderkant van de gipsplaat niet vlak met de staander, en brokkelt de onder of bovenkant af tijdens het schroeven, ik gebruik een gipsbitje, schroef niet te diep en ook niet dicht bij de rand.

Ik heb de staanders boven en onder ingeknipt en omgevouwen en vastgezet met teksschroeven maar ze staan niet vlak, ligt het hieraan? Zou ik dit eventueel kunnen oplossen om in het midden van de staander uitvulplaatjes te gebruiken?

Zouden jullie mij kunnen helpen hiermee? Ik kan nu niet verder, hebben jullie wat tips/trucjes?

Bedankt alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O03-beIApGdh5kLJ01htBuJf-Z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6GLC7Wvnz3qhwX9gCXFHute.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzZt8VINvv1yMKHeEEd9_rWn0HY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cT8BMA9qPy7V4wzl5Y1BcNg.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via AlM2022 op 15-09-2022 07:51)

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:59

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Uw horizontale stud is een cm te kort. Daar zit uw probleem :)

Edit: steek ook houten balkjes in die studs, nu is er niets om uw haard in vast te zetten.

[ Voor 43% gewijzigd door Jellabie op 15-09-2022 05:59 ]

De Nederbelg !

Alle reacties

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:33

Ligone

Moeha!

Mja, dat is of die constructie met dat plaatje omdraaien of het gipsplaat stuk afvijlen tot die dat plaatje net wel/niet meer raakt.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:03

Illusion

(the art of)

Of de juiste U plafond/vloer profielen gebruiken en daar de staanders inschuiven, zonder knippen/buigen.

Heb je ook een foto van het geheel ipv alleen een close-up?

[ Voor 7% gewijzigd door Illusion op 14-09-2022 23:33 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• AlM2022
Illusion schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:33:
Of de juiste U plafond/vloer profielen gebruiken en daar de staanders inschuiven, zonder knippen/buigen.

Heb je ook een foto van het geheel ipv alleen een close-up?
Ja die heb ik, ik voeg hem even toe. Kan ik de flap die ik omgevouwen heb afknippen en vervolgens C profielen erin schuiven en dan vastzetten met een fixeertang? Dan zou alles vlak moet staan, maar is dit wel stevig? Heb jij misschien een tip voor me?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4rfU_4l7nATTU-QdvlhOm8Ugqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXUXjYkvYtLtrrvBZ4nR8lA4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRznBRAXepqGnsFS56N-Kw6m58I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lnLFywH6SQ65vSyHkn5jP16.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXz0N3NS3OUZBcni1A7mzAx5cZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5tUSamdw0yrN8CY5muMH7Q4.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
boven is de ligger gewoon een aantal mm te kort bij de vouw beneden is het denk ik net goed genoeg , maar doordat de omgevouwen lip erg kort is krijg je snel dat hoogteverschil in beeld, maar opzich is dat niet zo heel erg er moet toch getuct worden denk ik. opzich is dit een prima manier van werken, alleen moet je netter werken. als je de profielen knipt gaan ze vaak ook nog erger omhoog staan. tik met een hamer kan wonderen doen. persoonlijk zou ik altijd door het gevouwen deel heen schroeven en juist niet net er boven of er net onder zo zal het verschil niet zo extreem in beeld komen.

beneden heb je de vouwen nieteens nodig daar heb je C profielen staan en die kan je gewoon in het c profiel schroeven wat er naast staat. fixeren is voldoende en daarna zal de plaat zijn werk gaan doen. opzich kan je dit detail ook boven maken. maar het kan ook met vouwen.

edit ik zie ineens dat je het c profielen ook 90graden gedraaid hebt staan tpv het U profiel dan past het niet netjes.

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 15-09-2022 00:32 ]

• AlM2022
twain4me schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:16:
boven is de ligger gewoon een aantal mm te kort bij de vouw beneden is het denk ik net goed genoeg , maar doordat de omgevouwen lip erg kort is krijg je snel dat hoogteverschil in beeld, maar opzich is dat niet zo heel erg er moet toch getuct worden denk ik. opzich is dit een prima manier van werken, alleen moet je netter werken. als je de profielen knipt gaan ze vaak ook nog erger omhoog staan. tik met een hamer kan wonderen doen. persoonlijk zou ik altijd door het gevouwen deel heen schroeven en juist niet net er boven of er net onder zo zal het verschil niet zo extreem in beeld komen.

beneden heb je de vouwen nieteens nodig daar heb je C profielen staan en die kan je gewoon in het c profiel schroeven wat er naast staat. fixeren is voldoende en daarna zal de plaat zijn werk gaan doen. opzich kan je dit detail ook boven maken. maar het kan ook met vouwen.
Bedankt voor je bericht, je hebt gelijk er wordt toch gestuct maar mijn maatvoering klopt dan niet. Want dit is de nis voor het elektrisch haard. Heb ik ook geprobeerd, is het een idee om het C profiel in de U profiel te klemmen met een fixeertang en van binnenuit vastschroeven op de hoofdstaander zodat ik het flapje dan kan afknippen? Dan krijg ik alles wel vlak, zou dit stevig zijn?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AlM2022 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:22:
[...]

Bedankt voor je bericht, je hebt gelijk er wordt toch gestuct maar mijn maatvoering klopt dan niet. Want dit is de nis voor het elektrisch haard. Heb ik ook geprobeerd, is het een idee om het C profiel in de U profiel te klemmen met een fixeertang en van binnenuit vastschroeven op de hoofdstaander zodat ik het flapje dan kan afknippen? Dan krijg ik alles wel vlak, zou dit stevig zijn?
als het lipje beneden zorgt dat je maatvoering niet ok is heb je het wel heel krap gemaakt. boven zou ik zeker aanpassen maar beneden zou wel moeten passen... je weet dat je iets van 1 meter doorgaans niet in een gat van 1 meter krijgt? en men daarom normaal stelruimte aanhoud. ;)

ik weet niet of je mijn edit hebt gezien maar op je 2e foto van je 2e foto post staat het c profiel verkeerd tov de U, die krijg je nooit vlak zo.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:27

MLLL

Palm Treo 650

Kort staandertje naast de lange staander plaatsen en die koppelen met een paar gipsschroeven
Vervolgens de oren van de ligger afknippen en die op de korte staander leggen

[ Voor 6% gewijzigd door MLLL op 15-09-2022 02:27 ]

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-12 11:05
Dat strookje gips plakken met hightack, door het vullend vermogen van ie lijm kun je het prima vlak krijgen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:59

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Uw horizontale stud is een cm te kort. Daar zit uw probleem :)

Edit: steek ook houten balkjes in die studs, nu is er niets om uw haard in vast te zetten.

[ Voor 43% gewijzigd door Jellabie op 15-09-2022 05:59 ]

De Nederbelg !

• AlM2022
Bedankt voor jullie berichten, ik heb namelijk geen zin om ze allemaal los te halen en nieuwe te knippen, ik heb ook niet meer genoeg u studs.

Bestaat er een mogelijkheid om het flapje eronder weg te knippen, vervolgens in het profiel een C staander plaatsen die fixeren en dan schroeven in de C staander ernaast? Dan heb ik ook geen flap meer waar ik last van heb. Weet niet of dat wel stevig genoeg is?

Zie foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVipaok1IKc62PT2F7izTdw9c4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUTAQxU4mS99FNH3O2VBoIux.jpg?f=fotoalbum_large

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
AlM2022 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:13:
Bedankt voor jullie berichten, ik heb namelijk geen zin om ze allemaal los te halen en nieuwe te knippen, ik heb ook niet meer genoeg u studs.

Bestaat er een mogelijkheid om het flapje eronder weg te knippen, vervolgens in het profiel een C staander plaatsen die fixeren en dan schroeven in de C staander ernaast? Dan heb ik ook geen flap meer waar ik last van heb. Weet niet of dat wel stevig genoeg is?

Zie foto

[Afbeelding]
Studs zijn er om je te helpen, niet om je te frustreren. Ik zou de flap weghalen en de constructie stevig maken met houten balkjes.

When life gives you lemons, start a battery factory

• AlM2022
KabouterSuper schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:52:
[...]

Studs zijn er om je te helpen, niet om je te frustreren. Ik zou de flap weghalen en de constructie stevig maken met houten balkjes.
Bedankt voor je bericht, ik ga de flap weghalen maar hoe zou ik ze stevig kunnen maken met balkjes? Is het niet mogelijk om dit met een c profiel vast te zetten als ik de flap weghaal en dit vervolgens vast te schroeven aan het profiel ernaast?

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-12 15:19

Audi-Arjan

★★★★★

je kunt de ligger toch ook fixeren door de gipsplaat op die overlap te schroeven?
- ligger losjes vastklemmen.
- gipsplaat ertegen houden
- schroef door gipsplaat, staander en ligger heen.
- repeat aan andere zijde en daarna op meerdere plekken ertussen in.

Je moet dan wel het juiste type profiel gebruiken.
Dus het juiste type staander en het juiste type ligger.

Heb op die manier ooit een wand gemaakt. Die zat dus zonder tang aan elkaar enkel door de schroeven.
Door gips, door ligger en door staander.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
AlM2022 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:39:
[...]

Bedankt voor je bericht, ik ga de flap weghalen maar hoe zou ik ze stevig kunnen maken met balkjes? Is het niet mogelijk om dit met een c profiel vast te zetten als ik de flap weghaal en dit vervolgens vast te schroeven aan het profiel ernaast?
In een c-profiel past precies een balkje van 44x44mm dacht ik. Als je zo'n balkje van pakweg 30cm in je staande of liggende profiel stopt, dan kan je je profielen daarop vastschroeven. Tuurlijk kan het ook met een extra c-profiel, maar die is net wat groter en schroeft net wat lastiger.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:40
Tip voor de volgende keer, als u een dwarsverbinding moet maken zoals hier dan is het altijd lastig om het exacte punt te vinden waar er gebogen moet worden. U heeft nu de zijkanten ingeknipt/geslepen en toen gebogen.
In plaats van de zijkanten te knippen zou je ook de onderkant er uit kunnen halen voor de laatste 5 cm. Op die manier lopen de zijkanten gewoon door tot op de verticale staander en kun je die schroeven of persen op de verticale staander. De tussenafstand komt dan niet zo heel nauw. Je moet dan wel voldoende ruimte hebben om het profiel er schuin in te leggen.

En voor nu, ik zou het gebogen stuk eraf knippen, twee vlakke platen knippen en deze aan beide zijdes van de horizontale ligger en verticale staander persen.
Ongeveer zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obU_bhF57GqGkLyfLz8cod51PYk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tZsN2ZDnBeK976e6Zzgxb3cZ.png?f=user_large

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-12 17:18
Hoe ga je de afwerking doen ?
Als je het laat stuken waar ik een klein beetje vanuit ga aangezien je met gips werkt dan gewoon de boel lekker vast schroeven en het met stuc glad trekken.

• AlM2022
Nilvo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:10:
Tip voor de volgende keer, als u een dwarsverbinding moet maken zoals hier dan is het altijd lastig om het exacte punt te vinden waar er gebogen moet worden. U heeft nu de zijkanten ingeknipt/geslepen en toen gebogen.
In plaats van de zijkanten te knippen zou je ook de onderkant er uit kunnen halen voor de laatste 5 cm. Op die manier lopen de zijkanten gewoon door tot op de verticale staander en kun je die schroeven of persen op de verticale staander. De tussenafstand komt dan niet zo heel nauw. Je moet dan wel voldoende ruimte hebben om het profiel er schuin in te leggen.

En voor nu, ik zou het gebogen stuk eraf knippen, twee vlakke platen knippen en deze aan beide zijdes van de horizontale ligger en verticale staander persen.
Ongeveer zo:
[Afbeelding]
Bedankt allemaal voor jullie berichten, ik heb alleen nog een paar tips nodig. Dit is namelijk de eerste keer dat ik dit doe.

Moet ik de nis binnenin bekleden met gips waar het elektrisch haard in komt?

Verder zou ik graag willen weten hoe ik dit voortaan kan voorkomen, zie foto.
Ik heb de C-profielen verkeerd omgedraaid omdat ik anders geen vlees heb om te schroeven aan de binnenzijde van de vakken, ik kan nu de horizontale liggers niet laten overlappen naar de profielen die ik met een pijl gemarkeerd heb omdat ik ze dan niet kan fixeren.

Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-E2wfncFkr8fy1bRFQz-Gvo8ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06igu13OwnliFc4kkQ6xnAAV.jpg?f=fotoalbum_large

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:40
Geen probleem, al doende leert men en je vraagt het tenminste!

Ik moest wel even 3x kijken wat je bedoelde. Bij de roze pijlen kijken we tegen de onderkant van het profiel. In dat geval moet je de aanhechting van de horizontale liggers wel buigen om vlees te hebben. De achterzijde vanaf het de kant waar we vandaan kijken heeft immers geen vlees.

In dat geval is het gewoon goed meten, nog een keer meten en dan zeker weten dat het goed is.

Ik ga ervanuit dat het aan de foto ligt, maar zijn de liggers horizontaal en de staanders vertikaal? Anders gezegd, zijn de hoeken haaks, want de foto lijkt het wat te vertekenen. Ik zou ter controle even de waterpas pakken. Het niet recht zijn krijg je met stucen niet weggewerkt.
Pagina: 1