Tegelvloer verwijderen icm vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-06 23:11
Beste tweakers,

Ik ben druk bezig om onze tegelvloer uit ons huis te verwijderen voor een nieuwe PVC vloer.

Wat is nu het probleem : Blijkbaar ligt de vloerverwarming behoorlijk aan de oppervlakte, dus net onder de lijm van de oorspronkelijke tegelvloer. Toen wij het huis kochten hebben wij een nieuwe tegelvloer over de bestaande heen laten leggen.

De situatie is nu dat er 2 tegelvloeren over elkaar heen liggen. Nu was het plan om de 2e tegelvloer eruit te halen en dan over de 1e vloer een nieuwe vloer te laten leggen, in dit geval PVC.

Nu ben ik vandaag echter wat enthousiaster geworden en heb in de keuken ook de 1e vloer verwijderd. Tot nu toe gelukkig maar een klein stukje want opeens is er op 3 plaatsen (ongeveer 1 cm) de buizen van de vloerverwarming zichtbaar. Ik heb van één van de plekken een foto toegevoegd.

Ik had het idee namelijk dat het mij beter leek om allebei de vloeren te verwijderen zodat het rendament van de vloerverwarming beter zal zijn met slechts 1 vloer erop (de nieuwe PVC vloer).

Nu durf ik dus niet meer verder te gaan, bang dat ik straks op veel meer plekken de buizen ga zien van de vloerverwarming of sterker nog, dat ik er één of meerdere beschadigd. Al lijkt me dat laatste de kans daarop vrij klein als ik voorzichtig de tegels verwijder (dit doe ik met met een hamer en beitel dus geen sloophamers of dergelijk materiaal).

maar nu verder, doorgaan met ook die 1e tegelvloer eruit halen? of dit idee los laten en de diepste tegellaag laten liggen?

De vloerenlegger wil namelijk de lijmresten gaan verwijderen met een schuurmachine zodat ze de boel goed kunnen egaliseren. Ik ben bang dat als je straks nog meer buizen ziet dat ze dit gaan raken met zo'n schuurmachine...

Misschien heb ik geluk en blijft het bij deze zichtbare 3 plekken, of is het straks één grote doffe ellende...

Wat te doen? En stel jullie geven aan om zeker niet verder te gaan met het slopen van de oorspronkelijke (1e) vloer, is het deel wat ik nu al weggehaald op te vullen met Egaline zodat het weer aansluit met de hoogte van de rest van de kamer? (de tegels zijn ongeveer 0,5 cm dik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeULc2mH5oSxZ0dGvkPaLtLgsEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xZsLnjvIDFrpkAtb1ShhKWx.jpg?f=fotoalbum_large

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hoe oud is de vloerverwarming? Is het een optie om nieuwe leidingen aan te leggen die dan ook dichter op elkaar liggen zodat je aan lage temperatuur kan verwarmen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:27
Is het wel vloerverwarming? Geen Electra kabel/buis?

[ Voor 5% gewijzigd door Woudtwe op 14-09-2022 22:20 ]

• martin484
Admiral Freebee schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:17:
Hoe oud is de vloerverwarming? Is het een optie om nieuwe leidingen aan te leggen die dan ook dichter op elkaar liggen zodat je aan lage temperatuur kan verwarmen.
De vloerverwarming is denk ik net zo oud als het huis (bouwjaar 2007).

Probleem in deze is een beetje dat we nu in de knel gaan komen met een planning. Binnenkort gaan er diverse mensen hier aan de slag tbv een nieuwe keuken en dus nieuwe vloer...
Ik denk niet dat ik het op hele korte termijn geregeld krijg om een nieuwe vloerverwarming aan te leggen...

• martin484
Woudtwe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:20:
Is het wel vloerverwarming? Geen Electra kabel/buis?
Ik twijfel eerlijk gezegd zelf ook omdat ik het een dunne buis vind en die ook nog eens behoorlijk aan de oppervlakte ligt.

Maar aangezien ik het nu op 3 plekken ben tegengekomen denk ik niet meteen aan elektra. Het is een flexibele buis en lijkt op een dunne vloerverwarmingsbuis. Elektra zit meestal toch ook in een gele flexibele omhulsel verwerkt?

• Woudtwe
Grijs kan ook prima hoor. Misschien kan je de tekst een beetje ontcijferen en googwlwn om zeker te zijn dat het je vloerverwarming is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-T
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

T-T

Even kijken bij de verdeler van de vloerverwarming. Daar kun je checken of de buizen die aangesloten zijn hetzelfde zijn.

Als het vloerverwarming is dan lijkt het er wel op dat die achteraf ingeslepen is. Maar dan is het rendement nooit maximaal geweest want ziet er naar uit dat ze de sleuven niet goed dicht gezet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:02
Of de vloerverwarming even aanzetten en aan de buis voelen?

• martin484
Woudtwe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:27:
Grijs kan ook prima hoor. Misschien kan je de tekst een beetje ontcijferen en googwlwn om zeker te zijn dat het je vloerverwarming is.
Ik ga dat morgen bij daglicht zeker even proberen al ben ik wel bang dat het de vloerverwarming betreft.
Ik zou namelijk niet weten waar dergelijke elektra kabels heen zouden moeten lopen.

• martin484
psychonetics schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:56:
Of de vloerverwarming even aanzetten en aan de buis voelen?
Goede tip! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht, dat ga ik morgen ook even doen!
Bedankt!

• martin484
T-T schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:54:
Even kijken bij de verdeler van de vloerverwarming. Daar kun je checken of de buizen die aangesloten zijn hetzelfde zijn.

Als het vloerverwarming is dan lijkt het er wel op dat die achteraf ingeslepen is. Maar dan is het rendement nooit maximaal geweest want ziet er naar uit dat ze de sleuven niet goed dicht gezet hebben.
Ik ben er voor 99% nu zeker van dat het dezelfde buizen zijn :

Ik heb gekeken net bij de verdeler en zag daar een stuk tekst die ik ook bij het zichtbare deel in de vloer zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FI0z4OtzdNMfawStMQVYtSDgqgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIRpjwL88ofq4699Z5hnFsfo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8xA6Ejt7faiINYqXVWXfg7iucM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMKNNeSEgZRujeEj1qJ8IpHe.jpg?f=fotoalbum_large

• martin484
Het lijkt mij nu vrij duidelijk dat het de vloerverwarming betreft die op 3 plaatsen zichtbaar is.
Op de laatste foto die ik hier net geplaatst heb is het het meest zichtbaar en betreft het een aantal cm. op de andere plekken veel kleiner.

Wat is wijsheid om te doen. Doorgaan met het verwijderen van de oorspronkelijke tegelvoer, of hier mee stoppen en het zo laten?

De reden dat ik het vraag/twijfel is omdat het mij beter lijkt om een PVC vloer op de cement dekvloer te hebben dan op een tegelvloer. Niet wetende dat deze vloerverwarming zo erg aan de oppervlakte zou liggen...

Alleen is het deel wat ik nu eruit gesloopt heb in de keuken nog op te vullen met egaline (tegevloer is ongeveer 0,5 cm dik) ? Ik heb begrepen dat als je wilt egaliseren je eerst moet schuren, maar schuren gaat nu een beetje moeilijk lijkt me met zichtbare verwarmingsbuizen...

[ Voor 16% gewijzigd door martin484 op 14-09-2022 23:16 ]

• T-T
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

T-T

martin484 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:12:
Het lijkt mij nu vrij duidelijk dat het de vloerverwarming betreft die op 3 plaatsen zichtbaar is.
Op de laatste foto die ik hier net geplaatst heb is het het meest zichtbaar en betreft het een aantal cm. op de andere plekken veel kleiner.

Wat is wijsheid om te doen. Doorgaan met het verwijderen van de oorspronkelijke tegelvoer, of hier mee stoppen en het zo laten?

De reden dat ik het vraag/twijfel is omdat het mij beter lijkt om een PVC vloer op de cement dekvloer te hebben dan op een tegelvloer. Niet wetende dat deze vloerverwarming zo erg aan de oppervlakte zou liggen...

Alleen is het deel wat ik nu eruit gesloopt heb in de keuken nog op te vullen met egaline (tegevloer is ongeveer 0,5 cm dik) ? Ik heb begrepen dat als je wilt egaliseren je eerst moet schuren, maar schuren gaat nu een beetje moeilijk lijkt me met zichtbare verwarmingsbuizen...
Ik zou er toch wel voor kiezen om alle tegels er uit te halen.
Bij mijn weten is het niet altijd nodig om te schuren.
Was dat niet het advies om er voor te zorgen dat er maar een dun laagje egaline op moet?

Dikker egaliseren is geen enkel probleem.
Wordt alleen duurder.

Zou morgen even contact opnemen met het bedrijf om te kijken wat hun er van zeggen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Dit is inderdaad een (dunne) vloerverwarmingsbuis. Vrij dun dus ook, 14mm buitendiameter… Meestal wordt daar 16mm voor gebruikt.
Met 14mm kun je iets minder warmte afgeven.

Daarnaast durf ik vrij zeker te zeggen dat deze achteraf is ingefreesd, dus niet meteen in de smeervloer is gelegd.. Normaal geen probleem, maar dan zouden ze dus wel de gefreesde sleuven even moeten dichtgieten zodat de buis overal goed contact met de vloer maakt… Hebben ze hier duidelijk niet gedaan, op een van de detailfotos zie je duidelijk wat ruimte tussen de slang en de vloer… Dat is dan een stilstaand strookje lucht, dus dat isoleert. Met als gevolg een minder goede warmteafgifte van de vloerverwarming naar de vloer toe.
Je kunt ook zien dat de tegellijm rechtstreeks over de open sleuven met slangen is gesmeerd… Met het lijm kampatroon is er ook vast niet overal contact met de slang, dus nog iets minder afgiftevermogen.

Wat heel interessant is om te achterhalen, is hoe ver de slangen onderling uit elkaar liggen… Is dat al te zien? Of misschien door hier en daar een paar stukjes tegel (lijm) verder weg te halen?
Stel dat dit 20cm is, dan heb je beduidend minder afgiftevermogen dan bij modernere setups die 15, 10 of zelfs 5 cm uit elkaar liggen (5 is meestal overkill hoor, maar minimaal 15cm wil je toch wel hebben).

Dus eigenlijk kun je zeggen dat je:

- verminderd afgiftevermogen hebt door de dunnere slangen,
- verminderd afgiftevermogen hebt door niet opgevulde frees sleuven,
- verminderd afgiftevermogen hebt door slecht (lijm) contact aan de bovenzijde,
- mogelijk verminderd afgiftevermogen hebt als de slangen ver (>>15cm) uit elkaar liggen.

Als dat laatste óók het geval is, dan zou ik er toch over gaan nadenken om het meteen opnieuw goed te doen.
Als de afstand wél goed is, zou ik proberen te kijken of ik de lijmlaag er bij de slangen zo goed mogelijk af kan kappen (deze lijkt vrij makkelijk van de vloer los te komen), zodat de slangen vervolgens vrij liggen, zodat je makkelijk alsnog met egalisatie de slangen fatsoenlijk kan ingieten zodat ze goed contact maken met de vloer…
Dat zal zeker wel verschil uitmaken.

Let er ook op dat PVC altijd slechter warmte geleid dan een tegelvloer (PVC isoleert beter, dat wil je bij vloerverwarming natuurlijk niet hebben)… dus een nog mindere warmteafgifte dan je waarschijnlijk nu al hebt. Liefst wil je dus zo goed mogelijke afgifte van alle andere factoren hebben…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
Ik kan me wel heugen dat egaline echt prijzig is, dat is misschien wel de reden dat hij het zo glad mogelijk wil.

@BrainCrash volgens mij valt de geleiding van pvc wel mee als het de versie is waarbij de pvc op de vloer wordt geplakt. Klik pvc maakt wel echt een verschil. Zo heb ik het begrepen toen wij er mee bezig waren.

• martin484
BrainCrash schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:09:
Dit is inderdaad een (dunne) vloerverwarmingsbuis. Vrij dun dus ook, 14mm buitendiameter… Meestal wordt daar 16mm voor gebruikt.
Met 14mm kun je iets minder warmte afgeven.

Daarnaast durf ik vrij zeker te zeggen dat deze achteraf is ingefreesd, dus niet meteen in de smeervloer is gelegd.. Normaal geen probleem, maar dan zouden ze dus wel de gefreesde sleuven even moeten dichtgieten zodat de buis overal goed contact met de vloer maakt… Hebben ze hier duidelijk niet gedaan, op een van de detailfotos zie je duidelijk wat ruimte tussen de slang en de vloer… Dat is dan een stilstaand strookje lucht, dus dat isoleert. Met als gevolg een minder goede warmteafgifte van de vloerverwarming naar de vloer toe.
Je kunt ook zien dat de tegellijm rechtstreeks over de open sleuven met slangen is gesmeerd… Met het lijm kampatroon is er ook vast niet overal contact met de slang, dus nog iets minder afgiftevermogen.

Wat heel interessant is om te achterhalen, is hoe ver de slangen onderling uit elkaar liggen… Is dat al te zien? Of misschien door hier en daar een paar stukjes tegel (lijm) verder weg te halen?
Stel dat dit 20cm is, dan heb je beduidend minder afgiftevermogen dan bij modernere setups die 15, 10 of zelfs 5 cm uit elkaar liggen (5 is meestal overkill hoor, maar minimaal 15cm wil je toch wel hebben).

Dus eigenlijk kun je zeggen dat je:

- verminderd afgiftevermogen hebt door de dunnere slangen,
- verminderd afgiftevermogen hebt door niet opgevulde frees sleuven,
- verminderd afgiftevermogen hebt door slecht (lijm) contact aan de bovenzijde,
- mogelijk verminderd afgiftevermogen hebt als de slangen ver (>>15cm) uit elkaar liggen.

Als dat laatste óók het geval is, dan zou ik er toch over gaan nadenken om het meteen opnieuw goed te doen.
Als de afstand wél goed is, zou ik proberen te kijken of ik de lijmlaag er bij de slangen zo goed mogelijk af kan kappen (deze lijkt vrij makkelijk van de vloer los te komen), zodat de slangen vervolgens vrij liggen, zodat je makkelijk alsnog met egalisatie de slangen fatsoenlijk kan ingieten zodat ze goed contact maken met de vloer…
Dat zal zeker wel verschil uitmaken.

Let er ook op dat PVC altijd slechter warmte geleid dan een tegelvloer (PVC isoleert beter, dat wil je bij vloerverwarming natuurlijk niet hebben)… dus een nog mindere warmteafgifte dan je waarschijnlijk nu al hebt. Liefst wil je dus zo goed mogelijke afgifte van alle andere factoren hebben…
toon volledige bericht
Bedankt voor dit uitgebreide verhaal! Erg duidelijk.

Ik ga proberen of ik kan nagaan hoe ver de slangen uit elkaar liggen.
Tot nu toe moet ik zeggen dat we nooit problemen/last van de vloerverwarming hebben gehad. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat we in ons vorige huis geen vloerverwarming hadden en dat we misschien niet goed in de gaten hebben gehad dat de vloerverwarming veel beter kan dan wat het nu altijd is geweest.

Ik zit wel in dubio nu. Ene kant ben ik het zeker met je eens om het nu maar meteen goed aan te pakken en de vloerverwarming ook opnieuw (maar dan goed) aan te laten leggen, maar aan wat voor een kostenpost moet je dan denken? (dit is iets waar we eigenlijk geen rekening mee hebben gehouden tijdens deze verbouwingsplannen (keuken, vloer, stucwerk etc). En los daarvan, iemand moet maar tijd hebben om dit tijdens deze planning nog even uit te voeren...

En de vraag is natuurlijk wel, liggen de slangen overal zo beroerd, of heb ik nu toevallig een heel slecht plekje gevonden?

Of de tegelvloer toch laten liggen en PVC eroverheen....
.

• martin484
Woudtwe schreef op donderdag 15 september 2022 @ 06:15:
Ik kan me wel heugen dat egaline echt prijzig is, dat is misschien wel de reden dat hij het zo glad mogelijk wil.

@BrainCrash volgens mij valt de geleiding van pvc wel mee als het de versie is waarbij de pvc op de vloer wordt geplakt. Klik pvc maakt wel echt een verschil. Zo heb ik het begrepen toen wij er mee bezig waren.
Ja, of kan het te maken hebben met de hechting van Egaline op tegellijm? Het kan ook zeker te maken hebben met kosten. Maar dan denk ik, doe dan tegen een meerprijs maar dikker egaline.

Het gaat inderdaad om plak pvc rechtstreeks op de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:27
Ik zou kijken wat de hart op hart afstand van de slangen is, en als deze meer is dan 10cm sowieso de hele vloer opnieuw laten voorzien van vloerverwarming en 16 mm slangen pakken.

Zeker omdat je plak pvc wilt toepassen, dan is de vloerverwarming namelijk geschikt voor lage temperatuur verwarming.

In de nabije toekomst zul je mogelijk met een warmtepomp moeten gaan verwarmen, en dan is je vloerverwarming in ieder geval al geschikt daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Zou beide tegel lagen eruit halen een nieuwe vloerverwarming leggen. Dat doen ze razendsnel, vaak in 1 dag. In dat geval vrezen ze dwars door de oude verwarming heen.

• martin484
FRANQ schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:30:
Ik zou kijken wat de hart op hart afstand van de slangen is, en als deze meer is dan 10cm sowieso de hele vloer opnieuw laten voorzien van vloerverwarming en 16 mm slangen pakken.

Zeker omdat je plak pvc wilt toepassen, dan is de vloerverwarming namelijk geschikt voor lage temperatuur verwarming.

In de nabije toekomst zul je mogelijk met een warmtepomp moeten gaan verwarmen, en dan is je vloerverwarming in ieder geval al geschikt daarvoor.
Ik weet al bijna zeker dat dit meer dan 10cm is maar dat ga ik zeker nog even controleren. Ik ga hier wel vanuit.

Met het oog op de toekomst, is de vloerverwarming nu niet geschikt voor een warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
martin484 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:13:
[...]

Ik weet al bijna zeker dat dit meer dan 10cm is maar dat ga ik zeker nog even controleren. Ik ga hier wel vanuit.

Met het oog op de toekomst, is de vloerverwarming nu niet geschikt voor een warmtepomp?
Voor zover ik weet niet nee.

Ons werd 16mm aangeraden en HoH 10cm
Een warmtepomp stookt met 35 graden water en heeft daardoor dus een hogere flow en meer afgifte oppervlak nodig.

Wat je nu hebt liggen noemen ze bijverwarming.

• martin484
FRANQ schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:23:
[...]

Voor zover ik weet niet nee.

Ons werd 16mm aangeraden en HoH 10cm
Een warmtepomp stookt met 35 graden water en heeft daardoor dus een hogere flow en meer afgifte oppervlak nodig.

Wat je nu hebt liggen noemen ze bijverwarming.
Dat laatste wat je zegt is wel grappig, het is namelijk onze hoofdverwarming. Er hangen beneden geen radiatoren, enkel een gashaard die we als bijverwarming gebruiken.

Hoe meer ik nu hier lees hoe meer ik nu denk, hoe hebben ze dit zo kunnen aanleggen...

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-06 15:58
martin484 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:25:
[...]
Hoe meer ik nu hier lees hoe meer ik nu denk, hoe hebben ze dit zo kunnen aanleggen...
Deze vraag heb ik mij tijdens de verbouwingen in mijn huis ook meerdere keren afgevraagd.
Uiteindelijk bleek het altijd uit kostenoverweging/-besparing te zijn:
In dit geval minder oppervlak, minder materiaal, goedkoper materiaal, en een minder groot/ervaren bedrijf voor de uitvoer en je krijgt al snel een lagere offerte dan de concurrentie. Kies je als leek vervolgens de laagste offerte voor in jouw ogen 'hetzelfde', dan eindig je met dit soort resultaten. Geen opzet, maar vooral vervelend.

Wij hadden ook de situatie dat er dunne leidingen gebruikt waren, deze te ver uit elkaar lagen, en niet goed vastgelegd waren. Bovendien was de dekvloer van zeer slechte kwaliteit en lagen er diverse elektra leidingen door de vloer, op ongeveer dezelfde diepte als de vloerverwarming. Ik heb destijds ervoor gekozen om alles eruit te halen, nieuwe dekvloer erin (beschadigd en bovendien van slechte kwaliteit) en opnieuw te laten leggen, met de leidingen op ~10cm afstand. Dit heeft héél veel invloed gehad op het comfort in mijn huis, dat daarvoor eigenlijk nauwelijks warm te stoken was met de vloerverwarming.

Dit was midden in Corona-tijd, dus ook erg weinig ruimte om te schuiven in planning omdat er geen werklui te krijgen waren. Uiteindelijk het geluk gehad dat na veel bellen en smeken, de vloer snel gestort kon worden, electricien tijd had en bovenal alle partijen een paar weken konden opschuiven. Vertraging is daardoor tot 2 weken beperkt gebleven. Zelf het voorwerk doen zorgde ervoor dat het bij de meeste partijen tussendoor gepland kon worden.

Destijds baalden we als een stekker, maar tijdens de eerste winter waren we dat snel vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
martin484 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:25:
[...]

Dat laatste wat je zegt is wel grappig, het is namelijk onze hoofdverwarming. Er hangen beneden geen radiatoren, enkel een gashaard die we als bijverwarming gebruiken.

Met je gas cv ketel kun je natuurlijk gewoon veel heter water de vloerverwarming verdeler in sturen.

Maar dat is ook best wel oncomfortabel.
Je had er nu 2 tegelvloeren op liggen die de warmte egaal verdeelden, maar straks met een dun laagje egaline en plak pvc zou je zomaar kunnen voelen dat de vloer op de ene plek heet is en op de andere plek minder heet.

Als je hart op hart 10 cm doet dan kun je je gasketel al op een lagere temperatuur instellen. Bijvoorbeeld 45 graden. Dan voed je de vloerverwarming verdeler al met een lagere temperatuur.
Daarmee bespaar je al gas omdat de ketel efficienter werkt.

• martin484
Vullisbak schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:44:
[...]

Deze vraag heb ik mij tijdens de verbouwingen in mijn huis ook meerdere keren afgevraagd.
Uiteindelijk bleek het altijd uit kostenoverweging/-besparing te zijn:
In dit geval minder oppervlak, minder materiaal, goedkoper materiaal, en een minder groot/ervaren bedrijf voor de uitvoer en je krijgt al snel een lagere offerte dan de concurrentie. Kies je als leek vervolgens de laagste offerte voor in jouw ogen 'hetzelfde', dan eindig je met dit soort resultaten. Geen opzet, maar vooral vervelend.

Wij hadden ook de situatie dat er dunne leidingen gebruikt waren, deze te ver uit elkaar lagen, en niet goed vastgelegd waren. Bovendien was de dekvloer van zeer slechte kwaliteit en lagen er diverse elektra leidingen door de vloer, op ongeveer dezelfde diepte als de vloerverwarming. Ik heb destijds ervoor gekozen om alles eruit te halen, nieuwe dekvloer erin (beschadigd en bovendien van slechte kwaliteit) en opnieuw te laten leggen, met de leidingen op ~10cm afstand. Dit heeft héél veel invloed gehad op het comfort in mijn huis, dat daarvoor eigenlijk nauwelijks warm te stoken was met de vloerverwarming.

Dit was midden in Corona-tijd, dus ook erg weinig ruimte om te schuiven in planning omdat er geen werklui te krijgen waren. Uiteindelijk het geluk gehad dat na veel bellen en smeken, de vloer snel gestort kon worden, electricien tijd had en bovenal alle partijen een paar weken konden opschuiven. Vertraging is daardoor tot 2 weken beperkt gebleven. Zelf het voorwerk doen zorgde ervoor dat het bij de meeste partijen tussendoor gepland kon worden.

Destijds baalden we als een stekker, maar tijdens de eerste winter waren we dat snel vergeten.
toon volledige bericht
Ik ga vanmiddag ook eens bellen of op korte termijn de vloerverwarming opnieuw gelegd kan worden. Ik herken het stukje van nauwelijks warm te stoken. Tot 20 graden ging prima maar daarboven stond de cv heel de dag te draaien om het warmer te krijgen.

Ik ben wel zeer benieuwd naar wat voor extra kostenpost ik tegenaan ga lopen.

Overigens is het hier al wel zo dat komende maandag de loodgieter al aan de slag gaat om allerlei leidingen te verleggen voor een kookeiland, en dinsdag de elektricien aan de gang gaat om zijn gedeelte te doen voor de nieuwe keuken. Laat ik dit nu allemaal doorgaan en de vloer daarna?
ik ben bang dat als ik nu een loodgieter en elektricien ga afbellen dat ik pas over een aantal weken (zoniet langer) aan de beurt ben...

[ Voor 9% gewijzigd door martin484 op 15-09-2022 10:38 ]

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:59
martin484 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:35:
[...]

Ik ga vanmiddag ook eens bellen of op korte termijn de vloerverwarming opnieuw gelegd kan worden. Ik herken het stukje van nauwelijks warm te stoken. Tot 20 graden ging prima maar daarboven stond de cv heel de dag te draaien om het warmer te krijgen.

Ik ben wel zeer benieuwd naar wat voor extra kostenpost ik tegenaan ga lopen.

Overigens is het hier al wel zo dat komende maandag de loodgieter al aan de slag gaat om allerlei leidingen te verleggen voor een kookeiland, en dinsdag de elektricien aan de gang gaat om zijn gedeelte te doen voor de nieuwe keuken. Laat ik dit nu allemaal doorgaan en de vloer daarna?
ik ben bang dat als ik nu een loodgieter en elektricien ga afbellen dat ik pas over een aantal weken (zoniet langer) aan de beurt ben...
Weet je wat voor isolatie onder de vloer zit?

• martin484
Jron667 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:45:
[...]

Weet je wat voor isolatie onder de vloer zit?
In de kruipruimte bedoel je? zo ja, daar zit piepschuim (dikke laag/blokken).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoeveel m2 is het?

In principe zit je met 10cm h-o-h op 7-10m2 per groep.

Maar eens met degenen die zeggen alles opnieuw aanleggen. Ben je er voor een hele lange tijd vanaf. Paar groepen extra erin knallen ook.

[ Voor 84% gewijzigd door MikeyMan op 15-09-2022 10:49 ]

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:59
martin484 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:46:
[...]

In de kruipruimte bedoel je? zo ja, daar zit piepschuim (dikke laag/blokken).
Ja, het werd nergens benoemd maar is toch wel van belang om te weten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jron667 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:49:
[...]

Ja, het werd nergens benoemd maar is toch wel van belang om te weten.
Het huis is uit 2007...

• martin484
MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:48:
Hoeveel m2 is het?

In principe zit je met 10cm h-o-h op 7-10m2 per groep.

Maar eens met degenen die zeggen alles opnieuw aanleggen. Ben je er voor een hele lange tijd vanaf. Paar groepen extra erin knallen ook.
ongeveer 55 m2

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dan is vijf groepen nieteens zo heel verkeerd.

Met een warmtebeeldcamera zou je -met verwarming aan- kunnen zien hoe eea loopt.

• martin484
MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:51:
[...]

Dan is vijf groepen nieteens zo heel verkeerd.

Met een warmtebeeldcamera zou je -met verwarming aan- kunnen zien hoe eea loopt.
Maar bedoel je dan dat vervanging misschien niet nodig is?

dan zou het een kwestie zijn van (voorzichtig) beide tegelvloeren verwijderen, dan de boel laten schuren om van de lijmresten af te zijn en dan egaliseren. Al vraag ik me af of je nog wel kan schuren als je op sommige plekken de vloerverwarming open en bloot ziet liggen...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

martin484 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:02:
[...]

dan zou het een kwestie zijn van (voorzichtig) beide tegelvloeren verwijderen, dan de boel laten schuren om van de lijmresten af te zijn en dan egaliseren. Al vraag ik me af of je nog wel kan schuren als je op sommige plekken de vloerverwarming open en bloot ziet liggen...
Nouja, 16mm is sowieso beter dan 14.

Grote vraag is, hoeveel meter slang ligt erin. Als het 5x 20 meter is schiet het niet op. Is het 5x 100 is het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Als je het nu netaan 20 graden krijgt, zonder vol continue bedrijf dan gaat een warmtepomp dat nooit trekken.

Je kan gewoon door de huidige vloerverwarming heen frezen.
Tegels kan ook, maar die wil je er toch al uit hebben.

Wij hebben het ook laten infrezen toen alles voor de keuken al aangelegd was, gewoon de leidingen recht omhoog uit de vloer laten steken en de kabel op een rolletje, en dan frezen ze er omheen.

Alleen is de uitdaging om het er nog tussen te plannen met je vloer en plaatsing van de keuken.

Het is nu een paar duizend euro extra, maar als je het later nog wilt doen kost het nog veel meer.

Frezen is 0,5- 1 dag en het leggen van de verwarming een halve dag. (Bij mijn klushuis hebben ze beneden en boven in een ochtend erin gelegd)
Besteed je het uit bij een bedrijf die beide zelf doet kunnen ze in 1 dag klaar zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 15-09-2022 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat je het niet warmer krijgt dan 20 graden kan natuurlijk liggen aan de beperkte capaciteit van je vloerverwarming, maar het kan ook zijn dat andere zaken van invloed zijn.

Denk aan goede inregeling van je flows bijvoorbeeld of een brakke cv ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
martin484 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:02:
[...]

Als je voorzichtig bent, kan je vervanging vermijden. Zie op KabouterSuper in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" een voorbeeld van mijn meet- en hakwerk.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin484
FRANQ schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:46:
Als je het nu netaan 20 graden krijgt, zonder vol continue bedrijf dan gaat een warmtepomp dat nooit trekken.

Je kan gewoon door de huidige vloerverwarming heen frezen.
Tegels kan ook, maar die wil je er toch al uit hebben.

Wij hebben het ook laten infrezen toen alles voor de keuken al aangelegd was, gewoon de leidingen recht omhoog uit de vloer laten steken en de kabel op een rolletje, en dan frezen ze er omheen.

Alleen is de uitdaging om het er nog tussen te plannen met je vloer en plaatsing van de keuken.

Het is nu een paar duizend euro extra, maar als je het later nog wilt doen kost het nog veel meer.

Frezen is 0,5- 1 dag en het leggen van de verwarming een halve dag. (Bij mijn klushuis hebben ze beneden en boven in een ochtend erin gelegd)
Besteed je het uit bij een bedrijf die beide zelf doet kunnen ze in 1 dag klaar zijn.
het netaan 20 graden krijgen kan te maken hebben met de vloerverwarming maar inderdaad ook met een CV ketel die op leeftijd is.

Ik heb zojuist contact gehad met het bedrijf wat toentertijd ook de vloerverwarming heeft gelegd. Ze werken nog steeds met 14mm slangen en zeggen dat dit prima is, ook voor een eventuele warmtepomp.

De slangen van de vloerverwarming liggen nu op 12,5 cm geeft hij aan. Dit lijkt mij dan toch prima te zijn?
De verdeler/pomp is natuurlijk nu ook wel een ding wat op leeftijd is. Dit bedrijf gaf ook aan dat er nu veel energiezuinigere modellen op de markt zijn.

Maar nu vraag ik me af of het nodig is om alle slangen te laten vervangen. Wat ik nog wel moet noemen is dat het nu afgestemd is op de situatie van de oude keuken, straks komt er een keuken + kookeiland en ligt de vloerverwarming minder gunstig dan met de vorige keuken, dit kan ook nog een dingetje zijn plus dat we de plek van de verdeler/pomp nu momenteel ook minder ideaal vinden. Het liefst hadden we die op een andere plek gezien (in een voorraadkast).

Ik ben het met je eens in ieder geval om er nu zeer goed naar te kijken, het kost inderdaad nu dan misschien even (veel) geld maar minder dan als het later nog een keer aangepast moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door martin484 op 15-09-2022 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin484
KabouterSuper schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:31:
[...]

Als je voorzichtig bent, kan je vervanging vermijden. Zie op KabouterSuper in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" een voorbeeld van mijn meet- en hakwerk.
bedankt!
tot nu toe werk ik zonder boorhamer en enkel met een hamer en beitel, dat gaat volgens mij voorzichtig genoeg. Het is wel veel meer werk...maar heb daarvoor ook de tijd (nog).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

martin484 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:33:
[...]

Ik heb zojuist contact gehad met het bedrijf wat toentertijd ook de vloerverwarming heeft gelegd. Ze werken nog steeds met 14mm slangen en zeggen dat dit prima is, ook voor een eventuele warmtepomp.

De slangen van de vloerverwarming liggen nu op 12,5 cm geeft hij aan. Dit lijkt mij dan toch prima te zijn?
De verdeler/pomp is natuurlijk nu ook wel een ding wat op leeftijd is. Dit bedrijf gaf ook aan dat er nu veel energiezuinigere modellen op de markt zijn.
Tsjah... Het is -even platgeslagen- 25% concessie op de h-o-h afstand en 50% op de inhoud op basis van de diameter (14x2 vs 16x2).

Wat is je backup plan als het ontoereikend blijkt?

Aan de ketel zal het niet liggen. Die doet het ook op 35 graden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 15-09-2022 13:10 ]

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-06 09:06
Ik zou, in kader van de toekomst, volledig de boel eruit halen goede / nieuw type vloerverwarming leggen.

Zodat je klaar bent met de vloer.... je bent nu toch begonnen... Je moet het wel kunnen betalen natuurlijk.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55
Ik zou het dan weer lekker laten. Je hebt al VV en wellicht iets minder afgifte dan gewoon, maar het is beter dan niks. Een convector is er altijd zo bijgeplaatst..

Zou de vloer rustig weghalen en laten egaliseren. Scheelt een hoop onnodig geld, of koop een Jaga als je tzt een WP overweegt..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ID-College schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:36:
Ik zou het dan weer lekker laten. Je hebt al VV en wellicht iets minder afgifte dan gewoon, maar het is beter dan niks. Een convector is er altijd zo bijgeplaatst..

Zou de vloer rustig weghalen en laten egaliseren. Scheelt een hoop onnodig geld, of koop een Jaga als je tzt een WP overweegt..
In een dichte vloer ff een convector plaatsen?

Iets is niet beter dan niets als het structureel te weinig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martin484
Bedankt allemaal voor jullie reacties, erg waardevol! :-)

Wat is tot nu toe het plan ;
Ik ga beide tegelvloeren verwijderen, dat lijkt me sowieso het beste plan.
Ik heb inmiddels een offerte opgevraagd voor een nieuw VV systeem maar weet nog niet of ik er gebruik van ga maken. Als het geen hele absurde bedragen zijn valt er zeker over na te denken.

De twijfel zit hem in ; is het echt nodig/noodzakelijk, of volstaat een laag egaline ook...

De slangen liggen nu op 12,5 centimeter en dat is volgens mij niet verkeerd. Het is dan weliswaar 14mm maar een nieuw systeem gaat behoorlijk in de kosten lopen en of het nu echt zo noodzakelijk is...

Een voordeel van een nieuw systeem is wel dat het uiteraard beter zal werken, maar ook dat je de verdeler op een betere plek kan laten installeren en dat de pomp een energiezuiniger model zal zijn. Ook kunnen de slangen beter afgestemd liggen op de nieuwe keuken dus als je het zo schrijft dan zijn het best wel wat voordelen.

Alle voor- en nadelen gaan we tegen elkaar afwegen. En het belangrijkste is of dit op korte termijn gerealiseerd kan worden anders houd het sowieso op.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je de verdeler gaat verplaarsen en vervangen, waar in principe niet zo'n noodzaak toe is, kies dan wel een model waarvan je de pomp kunt verwijderen in de toekomst. Liefst een kunststof model als je nog eens wilt gaan koelen ook.

En zoals ik hierboven al becijferde, het verschil tussen 12,5 cm h-o-h met 14mm en 10 cm h-o-h bij 16mm is qua capaciteit vrij fors. Ruim 85%.

Of het nu te weinig is doe ik geen uitspraak over, maar het is niet niks zeg maar.

Overigens, weet niet hoeveel ramen en deuren je hebt, maar ik heb bij alle glas de eerste vier slangen op 5cm gelegd.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:56
MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:49:
[...]

In een dichte vloer ff een convector plaatsen?

Iets is niet beter dan niets als het structureel te weinig is.
Een convector hoeft niet altijd in de vloer hè. Das ouderwets. Convector is alleen het type radiator. Jaga heeft nu speciaal voor LTV ook convector radiatoren. Met 2 leidingen richting de plek (via kruipruimte) kan je prima een convector ergens plaatsen. Al lijkt me dat niet ideaal. Zorg gewoon dat je verwarmingsvermogen op orde is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t14wo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:25:
[...]

Een convector hoeft niet altijd in de vloer hè. Das ouderwets. Convector is alleen het type radiator. Jaga heeft nu speciaal voor LTV ook convector radiatoren. Met 2 leidingen richting de plek (via kruipruimte) kan je prima een convector ergens plaatsen. Al lijkt me dat niet ideaal. Zorg gewoon dat je verwarmingsvermogen op orde is.
Leidingen door de kruipruimte is verre van ideaal. Dan raak je nog een hoop warmte kwijt. Zelfs geïsoleerd. Maar idd, is een optie.

Al zou ik dan nog eerder een airco erbij pakken.

• ID-College
MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:29:
[...]

Leidingen door de kruipruimte is verre van ideaal. Dan raak je nog een hoop warmte kwijt. Zelfs geïsoleerd. Maar idd, is een optie.

Al zou ik dan nog eerder een airco erbij pakken.
"Hoop warmte".. laten we alsjeblieft niet gaan overdrijven hier.. leidingen in kruipruimte kan prima, zeker als je ze goed isoleert.. VV als bijverwarming is niks mis mee.. steek dat geld in een convector als je de ruimte hebt.. bovendien kan je er een DBE van maken..

Mogelijkheden zat ipv een hele verwarming opnieuw aan te leggen.. dat is altijd duurder en gezien de strakke planning zou ik het lekker zo laten op het moment..

[ Voor 25% gewijzigd door ID-College op 15-09-2022 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ID-College schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:01:
[...]

"Hoop warmte".. laten we alsjeblieft niet gaan overdrijven hier.. leidingen in kruipruimte kan prima, zeker als je ze goed isoleert.. VV als bijverwarming is niks mis mee.. steek dat geld in een convector als je de ruimte hebt.. bovendien kan je er een DBE van maken..

Mogelijkheden zat ipv een hele verwarming opnieuw aan te leggen.. dat is altijd duurder en gezien de strakke planning zou ik het lekker zo laten op het moment..
Het wordt pas duur als je er achteraf achter komt dat het toch niet helemaal naar wens is en dan weer aan het knutselen moet. Teveel afgifte heb je nooit. Te weinig kan wel een uitdaging worden.

Genoeg redenen om het nu niet te doen, maar evengoed genoeg redenen om het wel te doen. Lukt het niet ivm planning of budget, soit. Maar het is m.i. de poging waard om het in één keer goed te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 15-09-2022 16:07 ]

• ID-College
MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:07:
[...]

Het wordt pas duur als je er achteraf achter komt dat het toch niet helemaal naar wens is en dan weer aan het knutselen moet. Teveel afgifte heb je nooit. Te weinig kan wel een uitdaging worden.

Genoeg redenen om het nu niet te doen, maar evengoed genoeg redenen om het wel te doen. Lukt het niet ivm planning of budget, soit. Maar het is m.i. de poging waard om het in één keer goed te doen.
Dit moet gewoon voldoende zijn. Er zijn hier zat mensen met minder die ook een WP hebben en er warm bij zitten. Als dit niet voldoende is kan je kan altijd extra bijverwarmen met b.v. een Jaga. En als je dan nog niet goed zit, dan schort er iets aan je isolatie. Nieuwe VV laten frezen en leggen kost zo 2k (als je het al redt vandaag de dag). Die zou ik lekker in je zak steken of investeren in isolatie ipv je afgifte te verhogen.

Meer afgifte is altijd welkom maar imo klopt er iets niet als je met een cv en VV het niet warmer kan krijgen dan 20 graden..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ID-College schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:16:
[...]

Dit moet gewoon voldoende zijn. Er zijn hier zat mensen met minder die ook een WP hebben en er warm bij zitten. Als dit niet voldoende is kan je kan altijd extra bijverwarmen met b.v. een Jaga. En als je dan nog niet goed zit, dan schort er iets aan je isolatie. Nieuwe VV laten frezen en leggen kost zo 2k (als je het al redt vandaag de dag). Die zou ik lekker in je zak steken of investeren in isolatie ipv je afgifte te verhogen.

Meer afgifte is altijd welkom maar imo klopt er iets niet als je met een cv en VV het niet warmer kan krijgen dan 20 graden..
Das lekker simplistisch gesteld. Een warmtepomp kun je ook op 50 graden zetten. Werkt het dan? Ja hoor.
Werkt het ook efficiënt? Zeker niet.

Dat er iets anders mis zit als het met een cv ketel en vijf groepen vloerverwarming op 50 meter niet lukt ben ik met je eens overigens. Voorlopig hebben we alleen het woord van de installateur dat er consequent 12,5cm h-o-h is gelegd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 15-09-2022 16:26 ]

• ID-College
MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:22:
[...]

Das lekker simplistisch gesteld. Een warmtepomp kun je ook op 50 graden zetten. Werkt het dan? Ja hoor.
Werkt het ook efficiënt? Zeker niet.

Dat er iets anders mis zit als het met een cv ketel en vijf groepen vloerverwarming op 50 meter niet lukt ben ik met je eens overigens. Voorlopig hebben we alleen het woord van de installateur dat er consequent 12,5cm h-o-h is gelegd ;)
Ik weet natuurlijk niet hoevaak jij het L/W topic hier doorleest maar daar zit niemand met een Ta van 50 te verwarmen hoor. Met een Ta van 50 denk ik dat de meeste hun warmte dan nieteens meer kwijt kunnen in hun woning. Je WP gaat dan alleen maar pendelen.
Afgifte verhogen kan ook door je flow te verhogen, dus TS zou ook dikkere aanvoerleidingen kunnen leggen naar z'n verdeler of de pompsnelheid hoger te zetten (als dat nog kan)..

Volgens mij dwalen we een beetje af nu.. ik gok erop dat het makkelijk kan en er zat alternatieven zijn dan een complete VV op voorhand te vervangen.. en wellicht wil TS wel nooit naar een WP, maar dan heeft ie een ander probleem.. dan lijkt mij dat er echt iets mis zit ergens :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ID-College schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:41:
[...]

Ik weet natuurlijk niet hoevaak jij het L/W topic hier doorleest maar daar zit niemand met een Ta van 50 te verwarmen hoor. Met een Ta van 50 denk ik dat de meeste hun warmte dan nieteens meer kwijt kunnen in hun woning. Je WP gaat dan alleen maar pendelen.
Afgifte verhogen kan ook door je flow te verhogen, dus TS zou ook dikkere aanvoerleidingen kunnen leggen naar z'n verdeler of de pompsnelheid hoger te zetten (als dat nog kan)..

Volgens mij dwalen we een beetje af nu.. ik gok erop dat het makkelijk kan en er zat alternatieven zijn dan een complete VV op voorhand te vervangen.. en wellicht wil TS wel nooit naar een WP, maar dan heeft ie een ander probleem.. dan lijkt mij dat er echt iets mis zit ergens :)
Pendelen gebeurt juist bij lagere temperaturen.
En ff de aanvoerleidingen aanpassen in een huis uit 2007 lijkt me nog lastiger.

Heb zelf mijn huis -toevallig ook uit 2007- toen ik er in 2018 in ging, helemaal gereed gemaakt. Op de verdiepingen vvw gefreesd, begane grond de hele vloer eruit getikt. Ligt nu een kleine 2 kilometer aan leiding in de vloeren. En sinds dit jaar staat er ook een monoblok te pruttelen ;)

Dat gezegd hebbende, denk dat TS inmiddels een weloverwogen keuze kan maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-06 22:53
Lastige keuzes @martin484. Het is te begrijpen dat misschien de planning in de war komt doordat je dit hebt ontdekt. Toen ik mijn huis kocht heb ik geen moment stil gestaan bij het (laten) infrezen van vloerverwarming. Achteraf denk ik, had ik dat nou maar meteen gedaan.

Zoals hierboven al gezegd is, teveel afgifte kan niet, te weinig wel. Mocht je nou in de nabije toekomst met een warmtepomp willen verwarmen, dan wil je wel zeker weten dat je genoeg capaciteit hebt.

Het is erg vervelend om nu je planning aan te moeten passen, en extra geld uit te geven. Maar dit is wel een investering die zichzelf terugverdient, omdat dit er voor zorgt dat je met een warmtepomp kan verwarmen.

Het is erg makkelijk om te roepen vanaf de zijlijn, maar als ik jou was zou ik de vloerverwarming vervangen door 16mm buis en hart op hart afstand van maximaal 10 cm. Dan de vloer laten egaliseren zodat alle buizen goed contact maken met je nieuwe verlijmde PVC vloer (die inderdaad goed geschikt is voor vloerverwarming).

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-06 16:50
Wellicht ter overvloed, maar nog even inhaken op de situatie qua buisdiameter.
Wij hebben in onze woning uit 1988 ook vloerverwarming laten frezen op begane grond en 1e verdieping. Dit is gebeurd met 14mm, 16mm deden ze niet aan. Onze HoH afstand is tussen de 8 en 10cm door de hele woning.

Tijdens de winter krijgen wij het op de begane grond (welke het koudst is) met gemak naar de 24 graden gestookt, met ~30 graden door de buizen door de warmtepomp. We moeten de ramen (dubbel glas net zo oud als woning) nog vervangen en spouwmuurisolatie zit er ook nog niet in (zit een klein beetje in vanaf de bouw).

Dus de ramp van 14mm zie ik totaal niet, maar de HoH afstand is vaak wel een dingetje (ook vaak te voelen dar er warme en koude stroken zijn, niet egaal). Uiteindelijk is het een totaalplaatje qua verwarmingsvermogen en verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:57
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar bedenk wel dat als je al 2 lagen tegels over je VV hebt liggen dat dit de warmteafgifte ook niet bevorderd! Afhankelijk van hoe "massief" beide lagen verlijmd zijn.

Heb je luchtbellen en/of "lijm strepen" in de lijmlagen zitten dan heeft dat een isolerende werking.

De kans is denk ik redelijk hoog dat je na het opnieuw aanleggen van 1 goede tegellaag je wel de kamer goed boven de 20°C kan krijgen!

• martin484
hupie679 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:54:
Lastige keuzes @martin484. Het is te begrijpen dat misschien de planning in de war komt doordat je dit hebt ontdekt. Toen ik mijn huis kocht heb ik geen moment stil gestaan bij het (laten) infrezen van vloerverwarming. Achteraf denk ik, had ik dat nou maar meteen gedaan.

Zoals hierboven al gezegd is, teveel afgifte kan niet, te weinig wel. Mocht je nou in de nabije toekomst met een warmtepomp willen verwarmen, dan wil je wel zeker weten dat je genoeg capaciteit hebt.

Het is erg vervelend om nu je planning aan te moeten passen, en extra geld uit te geven. Maar dit is wel een investering die zichzelf terugverdient, omdat dit er voor zorgt dat je met een warmtepomp kan verwarmen.

Het is erg makkelijk om te roepen vanaf de zijlijn, maar als ik jou was zou ik de vloerverwarming vervangen door 16mm buis en hart op hart afstand van maximaal 10 cm. Dan de vloer laten egaliseren zodat alle buizen goed contact maken met je nieuwe verlijmde PVC vloer (die inderdaad goed geschikt is voor vloerverwarming).
Ik vind het nog steeds een lastige keuze. Moet ik de slangen die nu op 12,5 cm liggen wel vervangen, ga ik me niet onnodig veel werk op m'n hals halen (en veel kosten).
Ene kant neig ik naar het compleet vervangen, andere kant denk ik...
allebei de tegelvloeren eruit, laten egaliseren en dan de PVC vloer erbovenop. Zoals ik hieronder ook las zal één PVC vloer zal altijd meer warmte afgeven dan 2 tegelvloeren boven elkaar met daartussen ook nog lijm.

Ik ga morgen denk ik beginnen aan de resterende vloer eruit halen, en dan maar zien hoeveel VV slangen ik ga zien.Ik hoop alleen niet dat ik er ook één kapot maak, ik heb op dit moment nog geen idee wat je dan moet doen (behalve de CV en pomp uitzetten...)

Zou overigens het ook niet een optie zijn om de pomp en/of verdeler een keer te vervangen? en de slangen te laten voor wat het is. Deze zijn ook uit 2007/2008 en dus ook al weer aardig oud.

Zoals jullie lezen, ik ben er nog niet helemaal uit. Wat is nu wijsheid pfff.

• martin484
MRTNbos schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:16:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar bedenk wel dat als je al 2 lagen tegels over je VV hebt liggen dat dit de warmteafgifte ook niet bevorderd! Afhankelijk van hoe "massief" beide lagen verlijmd zijn.

Heb je luchtbellen en/of "lijm strepen" in de lijmlagen zitten dan heeft dat een isolerende werking.

De kans is denk ik redelijk hoog dat je na het opnieuw aanleggen van 1 goede tegellaag je wel de kamer goed boven de 20°C kan krijgen!
Er komen geen tegels meer. Beide tegellagen gaan eruit en dan komt er een PVC (plak) vloer voor in de plaats.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je hem lek maakt loopt die leeg.. je kan voor de veiligheid de kranen op de verdeler dicht zetten.. dan loopt niet het hele circuit leeg.. maar eigenlijk alleen die groep

en tja daarna wordt t een feest om een 14mm leiding te repareren

404 Signature not found

• martin484
SMSfreakie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:39:
als je hem lek maakt loopt die leeg.. je kan voor de veiligheid de kranen op de verdeler dicht zetten.. dan loopt niet het hele circuit leeg.. maar eigenlijk alleen die groep

en tja daarna wordt t een feest om een 14mm leiding te repareren
Als ik voorzichtig te werk ga acht ik de kans klein dat ik er één kapot maak, maar je weet het niet ;-)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
martin484 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:41:
[...]

Als ik voorzichtig te werk ga acht ik de kans klein dat ik er één kapot maak, maar je weet het niet ;-)
ik hak persoonlijk liever rond een vloerverwarmingsbuis dan rond een wicu buis :P

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:09
Volgens mij zijn er al genoeg adviezen en meningen gegeven maar toch wil ik mijne toelichten.
Mede doordat ik pas een verbouwing achter de rug heb, en daarin een vvw heb laten leggen ('70 huis dan wel).

Idealiter zou ik zeggen sloop alles eruit en begin opnieuw dat zal altijd de beste keuze zijn.
Maar realiseer je wel dat je zit met een wachttijd en extra kosten zit, alleen laat dat ook niet het enige zijn wat je ervan weerhoudt.
Dat heeft mij eerlijk gezegd juist problemen bezorgd, mede door te luisteren naar iederen die zogenaamd ineens specialist is geworden..

Ik lees een vvw van 12,5 cm hoh met 14cm in een huis van 2007.
Daarmee doe ik even de aanname dat het huis oké geisoleerd is, dat zou in principe wel kunnen volstaan.
Tijdens mijn offertes heb ik begrepen dat 12,5cm-15cm de standaard is voor nieuwbouw omdat icm de isolatie het niet zoveel verschil zou maken.
Dus dat is in principe niet persé negatief en zou kunnen volstaan.

Nadelen die ik las is dat de vvw niet ideaal ligt tov de nieuwe inrichting.
Gezien (als ik de foto zo zag) de vvw is ingefreest kan dat nog wel eens een enorm verschil betekenen in gevoelswarmte van de vloer op bepaalde plekken, dit heb ik in mijn oude huis gehad(zelfs een tegelvloer) waar ik mij persoonlijk soms wel druk over maakte.

Vergis je dan niet dat een ingefreesde vvw vele malen sneller opwarmt, maar ook weer specifiekere plaatsen verwarmt dus voel je de warmte tussen de buizen eerder.
Icm pvc zal dat nog eens veel meer zo aanvoelen dan tegels, tegels nemen echt de warmte op en pvc laat het meer door om het zo maar te zeggen.

Dat zijn dus wel serieuze afwegingen die je moet gaan maken, om te voorkomen dat je later spijt krijgt.
Het later stukje is namelijk wel belangrijk, eenmaal alles gedaan kan je niet zomaar terug en nu is de kans.

Ik weet natuurlijk niet wat voor werk en kosten je in gedachten had.

Maar ik vrees dat het opnieuw infrezen van 10cm hoh niet echt een optie is, dit zal de dekvloer veel te zwak maken wat waarschijnlijk in afbrokkelen zal resulteren.
Dat betekend dan óf aanzienlijke kosten om alles opnieuw te laten vullen(egaliseren) om de buizen heen of simpelweg een nieuwe dekvloer.

Qua kosten scheelde het bij mij allemaal "niks".
Bij mij was repareren van de gehele oude dekvloer 'of een nieuwe dekvloer een verschil van welgeteld 300,-(repareren was 2100, tov 2400 voor een nieuwe dekvloer).

Ik heb toen gekozen voor een nieuwe dekvloer, waar ik dan vooraf de vvw op netten heb laten leggen.
Dat leggen op netten is wel iets duurder dan infrezen, maar dan liggen de buizen toch een stuk dieper in de vloer, wat ervoor zorgt dat het meer als een geheel opwarmt omdat de hele vloer de warmte moet opnemen, langer duurt, maar ook langer vast houdt.
Daar heb ik voor gekozen omdat ik ook voor een pvc vloer ben gegaan en daar geen last van wilde hebben.
De vvw op netten kosten mij volgens mij iets van 3-3,5k, dus met een nieuwe dekvloer daarbij opgeteld ~5-6k op basis van iets minder dan 60m2.

Met wat hulp en 1 of 2 sloophamers is een dekvloer er binnen een dag uit.
Mocht je toch de oude tegels gaan bikken, wees dan idd voorzichtig en haal de pomp van het stroom zodat het rustig leeg loopt mocht je een buis raken.
Bij mij is na het leggen een buis lek geraakt, en die is toen gewoon met een perskoppeling gemaakt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en als je nog vragen hebt hoor ik het graag.
De stress die al dat gedoe mij opleverde werd ik niet altijd even vrolijk van, vooral met iedereen die spontaan specialist is geworden, dus wens je hoe dan ook veel succes :)
Pagina: 1