LED-strip aansluiten zonder solderen?

Pagina: 1
Acties:

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:24
Goedenavond Tweakers, ik hoop op iemand die met net even het juist item/oplossing kan wijzen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik wil onder mijn keukenkastjes (2x) en legplanken (2x) dual white LED-strips monteren, verzonken en gemonteerd in een profiel met een diffuse afdekking er overheen. Nu heb ik daarvoor in de kastjes en planken sleuven laten frezen en die sleuven zijn voorzien van een gat naar achteren tbv de kabeldoorvoer. Het zijn dus vier aparte sleuven, dus ook aparte strips en mijn idee was om ze gewoon alle vier aan een kabeltje te hangen en die vier kabeltjes naar de driver te leiden en ze daar aan te sluiten.

Ik heb de boel even aangesloten om te testen, werkt als een trein, maar nu moet ik de strip gaan opdelen en kom ik er niet uit hoe ik die (opgedeelde) strip nu moet gaan verbinden aan mijn kabeltjes. In verband met de (beperkte) diameter van de kabeldoorvoer en ruimte in/onder/achter het profiel kan ik volgens mij niet van die standaard aansluitkabeltjes gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7Skg0oRwqRi9wsi2d5umzW4g5M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaYG5RuQRcD4qVWR907faOFI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khB1gDFezUBw4JhLmYHyRUCaytY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSKVfqfrYKvNnZM9Whz8lHd9.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit krijg ik bijvoorbeeld niet weggewerkt, dus ik zat te bedenken of ik deze connectors niet werkend zou kunnen krijgen: (gestripte) kabel aan de ene kant erin klemmen, LED-strip aan de andere kant.

Of ontkom ik er dan echt niet aan om de kabels rechtstreeks aan de strips te solderen? In dat geval zoek ik nog een Tweaker in de buurt die dat beter kan dan ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:48

breinonline

Are you afraid to be known?

Die koppelstukjes heb ik hier laatst ook gebruikt op de koof boven mijn keukeneiland. Ik had alleen een uitdaging bij mijn RGB strip met 120 leds/m dat de aansluiting over de eerste led viel. Maar zelfs na het uitsnijden van een stukje van de koppeling werkt het goed aan de kant van de ledstrip.

Maar zonder solderen aan de andere kant een draadje klemmen gaat je denk ik niet een betrouwbare connectie geven. Daar is het te klein voor en het verschuift te gemakkelijk.

Waarom neem je niet de eerste koppeling waar je naar linkt en knip je het draadje door? Die verbind je dan in het kasje weer met een kroonsteentje of een wago klem. Of je verbind de draden überhaupt met een wagoklem aan elkaar en gebruikt geen stekkertjes. Dat heb ik hier ook gedaan.

Bij elke Nederlandse webshop betaal je je trouwens scheel aan die aansluitblokjes. Via aliexpress heb je 10 koppelingen voor drie keer niks maar de levertijd is natuurlijk wel langer.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:24
Niemand ervaring met deze situatie? :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:52
Aardig van je om @breinonline ’niemand’ te noemen. Hij geeft je toch een paar praktische tips.
En nee, een draadje klemmen in de door jou genoemde connector gaat niet werken. Ze schieten er zo weer uit.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:16
Solderen lijkt me toch het beste. Paar youtube filmpjes kijken en dan gewoon proberen. Zo super moeilijk is het niet, een 'derde handje' kan wel helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:24
Je hebt in zo'n beperkte ruimte denk ik geen andere optie dan solderen.

Ik zou wel andersom werken: Eerst op het gemak aan de tafel iedere strip van een stuk kabel voorzien, dan pas de kabel door de keuken leiden. Ik zou niet boven het aanrechtblad gaan staan prullen met solderen.

Bij de driver kun je alle kabeltjes verbinden met bijvoorbeeld Wago klemmen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:26
Xander schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:05:
Je hebt in zo'n beperkte ruimte denk ik geen andere optie dan solderen.

Ik zou wel andersom werken: Eerst op het gemak aan de tafel iedere strip van een stuk kabel voorzien, dan pas de kabel door de keuken leiden. Ik zou niet boven het aanrechtblad gaan staan prullen met solderen.

Bij de driver kun je alle kabeltjes verbinden met bijvoorbeeld Wago klemmen.
Dit inderdaad. Ik heb voor mijn trapverlichting ook alle led-strips voorzien van ca. 30cm 2-aderig draad door middel van solderen, adereindhulsjes op de uiteindes. Daarna alles onderling verbonden door middel van WAGO klemmen.

Zo'n soldeerbout gekocht, werkt perfect: https://www.toolstation.nl/soldeerbout/p65450

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je de laatste led(s) door het gaatje in de kast doet, dan past het stekkertje toch daar in de kast er op.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1