Grondwerken - Definitie schone grond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:14
Onlangs is er bij ons schone zwarte grond aangelegd door een grondwerk bedrijf. De eerste keer zat er veel rotzooi in (bakstenen, plastic, stanleymessen etc.) en hebben ze alles opnieuw gedaan. Nu kwam ik dit keer zonder te zoeken op de oppervlakte allemaal stukken glas tegen, zie afbeelding. Ook wel in mindere mate andere rotzooi zoals bakstenen en buizen, maar omdat er gras op komt ben ik huiverig dat een van mijn kinderen er een keer de voeten aan open haalt.

Dit heb ik nogmaals aangekaart, maar dit keer wordt aangegeven (nadat ze hebben gezegd dat we zelf het glas er hebben ingegooid) dat er ook in schone grond rotzooi kan zitten. Ze geven aan wel een certificaat te hebben voor deze grond.

Helaas kan ik nergens vinden wat je mag verwachten van 'schone grond '. Bakstenen en dergelijke maakt mij niet uit, maar overal stukken glas van meer dan 5cm groot ben ik minder blij mee. Weet iemand of dit in zwarte schone grond mag zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJwtrnBdW0-HqS1me5QckgWkIDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VovlnbUnHhwKcsfqkwQ6XqBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37
Het ligt maar net aan hoe je "schone grond" wilt uitleggen.
Schone grond betekent; grond dat niet vervuild of verontreinigd is door bijvoorbeeld olie, zware metalen, bestrijdingsmiddelen of asbest.
Deze definitie sluit de aanwezigheid van wat puin niet uit.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Er zit precies bouwpuin in of dergelijke. Heb je in de offerte / factuur ergens staan dat de grond gezeefd was of niet ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-06 22:24
De term die hier in de regelgeving voor wordt gebruikt is bodemvreemd materiaal. Wat mag is afhankelijk van het soort materiaal. Kort: stenen en hout mag wel, overig materiaal niet. Wat zeker niet mag is het mengen van extra bodemvreemd materiaal in een partij grond.

Overigens is de term schone grond juridisch niet juist, er zitten altijd stoffen in de grond. Zolang deze onder de normen zitten die zijn vastgesteld, is grond bijvoorbeeld altijd toepasbaar, nooit toepasbaar, of toepasbaar in specifieke gebieden.

Ik heb geen zin om een sig te maken.

• Voltex
Stef2020 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:04:
Er zit precies bouwpuin in of dergelijke. Heb je in de offerte / factuur ergens staan dat de grond gezeefd was of niet ?
Nee dit is helaas op goed vertrouwen gegaan. Er is niet aangegeven dat er gezeefd ging worden, maar wel dat schone zwarte grond zou worden geleverd. Het feit dat het bedrijf aangeeft dat wij zelf het glas er hebben ingegooid doet mij vermoeden dat het er dus eigenlijk niet in hoort.

• Voltex
Thekk schreef op donderdag 15 september 2022 @ 06:59:
De term die hier in de regelgeving voor wordt gebruikt is bodemvreemd materiaal. Wat mag is afhankelijk van het soort materiaal. Kort: stenen en hout mag wel, overig materiaal niet. Wat zeker niet mag is het mengen van extra bodemvreemd materiaal in een partij grond.

Overigens is de term schone grond juridisch niet juist, er zitten altijd stoffen in de grond. Zolang deze onder de normen zitten die zijn vastgesteld, is grond bijvoorbeeld altijd toepasbaar, nooit toepasbaar, of toepasbaar in specifieke gebieden.
Dat is dus ook lastig te bepalen of het binnen die norm ligt. Er zit wel degelijk glas en plastic tussen, dus dat zou in principe dan bodemvreemd materiaal zijn. Zou je dit dan niet mogen verwachten?

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
In mijn beleving zijn de meeste grondwerkers boeven en zoeken de de grens op van het toelaatbare en het liefst er net iets overheen. Dat gezegd hebbende, achteraf gezien had je wellicht beter tuinaarde kunnen bestellen, daar mag namelijk geen puin inzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Voltex schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:43:
Ze geven aan wel een certificaat te hebben voor deze grond.
Het lijkt me een goed begin dat ze dat certificaat aan jou verstrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wat bedoel je met "op goed vertrouwen"? Geen offerte, geen factuur, is dit zwart gegaan? In dat geval is er kans dat je hebt betaald om andermans probleem op te lossen. Ik zou dan wel de grond laten bemonsteren als je kinderen er gaan spelen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dit is gewoon zooi imo. Zulk afval moet niet in grond zitten. Of heb je gebroken puin besteld?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-06 22:24
Voltex schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:03:
[...]

Dat is dus ook lastig te bepalen of het binnen die norm ligt. Er zit wel degelijk glas en plastic tussen, dus dat zou in principe dan bodemvreemd materiaal zijn. Zou je dit dan niet mogen verwachten?
Over de stenen kan je volgens de norm weinig zeggen. Sporadisch is juridisch gekozen omdat je niet redelijkerwijs kan verwachten dat al het andere materiaal wordt verwijderd. Voorbeeld: er valt een drinkglas in scherven naast je border, dan is het niet realistisch te verwachten dat alle glassplinters verwijderd worden. Maar over het algemeen vermengt een glasplaat of bouwplastic zich niet zomaar in de grond. De aannemer moet voor het afgraven eerst het afval verwijderen (en laten afvoeren, wat geld kost). Zie ook deze beschrijving.

Ik vermoed dus dat deze grond is vrijgekomen bij een andere bouwput en dat de aannemer goedkoop van z'n rommel af wilde komen.

Ik raad je ook aan te vragen naar het certificaat en te kijken wat je gekregen hebt.

Ik heb geen zin om een sig te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Voltex schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:43:
Weet iemand of dit in zwarte schone grond mag zitten?
Ja dat weet ik en nee dat hoort niet.

Maar goed, het is zoals vaak bij grondwerk "op goed vertrouwen" gegaan, dus je kunt er uiteindelijk vrij weinig mee en bent compleet afhankelijk van de coulance van deze beunhaas.

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-06 21:48

mmniet

De beetje weter

waarschijnlijk was je dan meer naar grond op zoek dat gezeefde grond of tuingrond wordt genoemd.

It's me Mario

• Voltex
Cheesy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:06:
In mijn beleving zijn de meeste grondwerkers boeven en zoeken de de grens op van het toelaatbare en het liefst er net iets overheen. Dat gezegd hebbende, achteraf gezien had je wellicht beter tuinaarde kunnen bestellen, daar mag namelijk geen puin inzitten.
We hebben een nieuwbouw woning en daarvan de bouwgrond laten afvoeren (veel klei en bouwmateriaal) en dat opnieuw met zwarte schone grond laten voorzien. Geen idee hoeveel kuub dat is, maar om dit met tuinaarde te vervangen was waarschijnlijk nog veel duurder geweest. De schone zwarte grond zou door het grondwerk bedrijf ook nog met compost worden gemixt.

• Voltex
Dre schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:08:
[...]

Ze zeggen dat ze deze kunnen sturen, maar heb mijn twijfels. Ze zijn teveel bezig om maar uit te leggen dat dit allemaal standaard is.

• Voltex
evilution schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:15:
Wat bedoel je met "op goed vertrouwen"? Geen offerte, geen factuur, is dit zwart gegaan? In dat geval is er kans dat je hebt betaald om andermans probleem op te lossen. Ik zou dan wel de grond laten bemonsteren als je kinderen er gaan spelen.
Ik heb een deel puinstraat, witzand en schone zwarte grond wat we wit betalen. De uren zouden we deels zwart betalen, maar alleen een richtprijs afgesproken omdat dit goedkoper zou zijn. Het is een bedrijf hier uit de omgeving, dus ga er vanuit dat het wel in de buurt komt van de afgesproken prijs...

• Voltex
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:55:
[...]

Ja dat weet ik en nee dat hoort niet.

Maar goed, het is zoals vaak bij grondwerk "op goed vertrouwen" gegaan, dus je kunt er uiteindelijk vrij weinig mee en bent compleet afhankelijk van de coulance van deze beunhaas.
Zou je kunnen onderbouwen waarom dit niet mag en hoort? Dan kan ik dit wellicht ook voorleggen aan het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Voltex schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:58:
[...]

Ze zeggen dat ze deze kunnen sturen, maar heb mijn twijfels. Ze zijn teveel bezig om maar uit te leggen dat dit allemaal standaard is.
Zeg maar dat je andere verwachtingen had bij schone grond, en dat je graag het certificaat ontvangt van wat ze geleverd hebben. Dan kan je het voorleggen bij een deskundige.

Ik weet niet in hoeverre bedrijven zomaar grond mogen verplaatsen. Iets met PFAS en dergelijke.

Even wachten met betalen totdat je het certificaat hebt ;)

• Voltex
Thekk schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:52:
[...]

Over de stenen kan je volgens de norm weinig zeggen. Sporadisch is juridisch gekozen omdat je niet redelijkerwijs kan verwachten dat al het andere materiaal wordt verwijderd. Voorbeeld: er valt een drinkglas in scherven naast je border, dan is het niet realistisch te verwachten dat alle glassplinters verwijderd worden. Maar over het algemeen vermengt een glasplaat of bouwplastic zich niet zomaar in de grond. De aannemer moet voor het afgraven eerst het afval verwijderen (en laten afvoeren, wat geld kost). Zie ook deze beschrijving.

Ik vermoed dus dat deze grond is vrijgekomen bij een andere bouwput en dat de aannemer goedkoop van z'n rommel af wilde komen.

Ik raad je ook aan te vragen naar het certificaat en te kijken wat je gekregen hebt.
Valt je uitleg ook onder de definitie van zwarte schone grond? We moeten de factuur nog ontvangen, waar hopelijk meer informatie uit is te halen wat je mag verwachten.

We betalen zo'n ±4500/5000 euro voor;
266m2 zwarte grond (waarschijnlijk tot 50/80cm uitgegraven van het peil)
55m2 puinstraat
75m2 witzand

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Voltex schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:01:
[...]

Ik heb een deel puinstraat, witzand en schone zwarte grond wat we wit betalen. De uren zouden we deels zwart betalen, maar alleen een richtprijs afgesproken omdat dit goedkoper zou zijn. Het is een bedrijf hier uit de omgeving, dus ga er vanuit dat het wel in de buurt komt van de afgesproken prijs...
Mijn punt is niet of de prijs ok is maar hoe schoon en veilig is de grond waar je je kinderen op wil laten spelen? Is de grond wellicht dusdanig vervuild dat afvoer daarvan de leverancier geld zou kosten. Er bestaat ook verontreiniging die je niet ziet, vandaar: bemonsteren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voltex schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:16:
[...]

Valt je uitleg ook onder de definitie van zwarte schone grond? We moeten de factuur nog ontvangen, waar hopelijk meer informatie uit is te halen wat je mag verwachten.

We betalen zo'n ±4500/5000 euro voor;
266m2 zwarte grond (waarschijnlijk tot 50/80cm uitgegraven van het peil)
55m2 puinstraat
75m2 witzand
Nou, hopen dat niet dezelfde boeven komen en je overal 1cm dik leveren. Of heb je stiekem toch wel per kuub besteld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-06 10:23
Mijn vak maar daar ga je niet blij van worden...

Op basis van artikel 34 van het BBK mag er maximaal 20% bodemvreemd materiaal in grond zitten. Aanvullend is vastgesteld dat er niet meer dan sporadisch plastics in de bodem mogen voorkomen... De normstelling gaat verder over de chemische parameters (Bijlage B regeling bodemkwaliteit eerste kolom voor "schone grond").

Uitleg op de bodemplus website...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 20:43
Als het meer dan 50m3 is heeft de aannemer het moeten aanmelden bij de omgevingsdienst. Als je wantrouwend blijft kan je de aannemer of de omgevingsdienst vragen naar de transport bonnen en de keuring of certificaten.

Uit de bonnen kan je achterhalen waar het wegkomt en bij het melding horen ook de onderzoeken te zitten of een ap04.

Bijmenging van bodem vreemd materiaal mag. Maar het is wel wat je uitvraagt. Je kan ook rustig teelaarde krijgen zonder bijmenging.

Als je teelgrond hebt gekregen uit een andere ontgraving. Zit het ook straks vol onkruid etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Tito129 op 15-09-2022 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
De Definitie schone grond hangt af van de bepaling van de provincie.
Kan zijn dat de waarde van de grond het ene jaar oke is en volgend jaar vervuilend is.

Nu is grond afkomstig uit steden meestal meer vervuilend omdat daar meer menselijke activiteiten hebben plaats gevonden.
Het fijne weet ik er niet van in uw gemeente zou een Bodemloket moeten zijn waar u terecht kunt met uw vragen. Verder zou er in de bodemwetgeving een antwoord op uw vraag kunnen staan.

Het is wel zo dat voor het afvoeren van een partij stenen en bouw zooi betaald moet worden.
Wordt deze partij gemengd met grond dat is het nog steeds grond volgens de wet.
Nadeel voor een particulier is dat deze als de grond niet bedekt is met graszoden deze komen "bovendrijven" na bv een regenbui.
Voor potgrond, tuinaarde geld het zelfde als deze afkomstig is van een tuinder kan deze ook verontreinigd zijn.

Zelf de grond laten testen dat kan als particulier maar reken wel op een bedrag tussen de 750 en 1000 euro.
Als u dit gedaan heeft ontvangt de gemeente graag een kopietje van het rapport voor het bodem archief.
Dit archief bevat ook data van bv acties uit het verleden zo was er ooit een actie tankslag waarbij olietanks verwijderd diende te worden uit tuinen.

https://www.rivm.nl/ggd-r...tieve-fase/bodemwetgeving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Tito129 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:36:
Als het meer dan 50m3 is heeft de aannemer het moeten aanmelden bij de omgevingsdienst. Als je wantrouwend blijft kan je de aannemer of de omgevingsdienst vragen naar de transport bonnen en de keuring of certificaten.

Uit de bonnen kan je achterhalen waar het wegkomt en bij het melding horen ook de onderzoeken te zitten of een ap04.

Bijmenging van bodem vreemd materiaal mag. Maar het is wel wat je uitvraagt. Je kan ook rustig teelaarde krijgen zonder bijmenging.

Als je teelgrond hebt gekregen uit een andere ontgraving. Zit het ook straks vol onkruid etc.
Als het minder is dan 50 m3 dan hoeft niet gemeld te worden maar alleen als dit "schone grond" betreft, grond die voldoet aan de achtergrondwaarden.

[ Voor 13% gewijzigd door bvdbos op 16-09-2022 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:08:
[...]

Als je het certificaat 'niet kunt lezen', omdat je niet weet waar het over gaat - dan heb je er niets aan.
Je kunt dan zeggen 'kijk, ik heb een certificaat' - maar dat zegt helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
onno oliver schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:02:
De Definitie schone grond hangt af van de bepaling van de provincie.

Kan zijn dat de waarde van de grond het ene jaar oke is en volgend jaar vervuilend is.
Nee, dit is landelijke regelgeving die al sinds 2008 geldt..
...
Het is wel zo dat voor het afvoeren van een partij stenen en bouw zooi betaald moet worden.
Wordt deze partij gemengd met grond dat is het nog steeds grond volgens de wet.
Mengen van grond met "een partij stenen" of "bouwzooi" is verboden, dat is afvalstoffen met elkaar vermengen.
Zelf de grond laten testen dat kan als particulier maar reken wel op een bedrag tussen de 750 en 1000 euro.
Als u dit gedaan heeft ontvangt de gemeente graag een kopietje van het rapport voor het bodem archief.
Dit archief bevat ook data van bv acties uit het verleden zo was er ooit een actie tankslag waarbij olietanks verwijderd diende te worden uit tuinen.
Als je zelf een emmer grond bij een onderzoeksbureau aanlevert dan is onderzoek veel goedkoper (ordegrootte 100-150 euro). Zo'n onderzoek wordt niet "automatisch" bij de gemeente gemeld maar idd, die ontvangen graag een afschrift.
Pagina: 1