vervanging wifi adapter Qualcomm Atheros QCA61x4A Wireless

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• MarcBEl
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-01 19:57
Beste,

Ik bezit een Acer Aspire VN7-792G laptop met een Qualcomm Atheros QCA61x4A Wireless Network Adapter die me van wifi voorziet.

Ik zou de netwerkadapter willen vervangen door een exemplaar met wifi 6 of zelfs liever nog wifi 6E eigenschappen.
Ik stelde deze vraag tevens aan zowel Acer als Qualcomm maar beide firma's kunnen me om diverse redenen niet helpen.
Acer zegt wel dat een andere kaart eventueel wel zo passen.

Ik wou graag weten welke compatible kaart met voorgenoemde eigenschappen ik zou kunnen plaatsen in mijn Acer, teneinde te kunnen genieten van sneller internet. (fabrikant is niet zo belangrijk, als het maar werkt).

Alvast dank voor alle suggesties.

mt+

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:50
Wifi 6 gaat je echt geen snellere wifi opleveren en al helemaal geen sneller internet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MarcBEl schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:54:
Beste,

Ik bezit een Acer Aspire VN7-792G laptop met een Qualcomm Atheros QCA61x4A Wireless Network Adapter die me van wifi voorziet.
"QCA61x4A" is niet de naam van je netwerkadapter, maar van de familie van chips die erop zit. Wat die "x" is, is hier nogal relevant...

QCA6104A is een 1x1 SISO WiFi-4 geval, terwijl een QCA6174A 2x2 MIMO WiFi-5 doet.

In dat laatste geval ga ik volledig mee met Ben(V) dat de upgrade de moeite hoogstwaarschijnlijk niet waard is, in dat eerste geval is het hoognodig.

Komt bij: die chips kunnen op adapters zitten met mPCIe form factor maar ook op M.2. Wel zo relevant om te weten wat er exact in je laptop zit. Ook "VN7-792G" is niet precies, dat is een reeks die een paar jaar lang geproduceerd is, met zo te zien meerdere interne wijzigingen over die periode, dus ik durf niet op basis hiervan te roepen welke het is.

Dus... we moeten allereerst weten wat er exact in je laptop zit. In plaats van dat in Windows uit te lezen, maak je laptop open en kijk naar de NIC die je wilt vervangen:
- is het mPCIe of M.2?
- hoeveel antenneaansluitingen zitten erop? En zijn dat u.fl of w.fl aansluitingen?
- wat is exacte merk en typenr op de sticker op de NIC?

Als je de eerste twee niet zeker weet, kunnen we die (mogelijk) uit de laatste halen, maar optisch bevestigen wat het is, is altijd beter. Specs kunnen veranderen...

Oslik blyat! Oslik!