Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:12
Beste tweakers,

Ik zit met een vraag over het overstappen van energieleverancier. Op dit moment zitten wij bij Vattenfall en hebben wij een variabel tarief. Voordeel is dat we daardoor per direct kunnen overstappen.
Gas: € 2,24
Ela dal € 0,43
Ela piek € 0,55

Per 1 oktober gaan de prijzen overigens nog verder omhoog. De nieuwe tarieven worden op 19 september bekend gemaakt.

Anderzijds is onze jaarrekening gepland op 23 februari 2022. Nu zit ik met een kleine overweging. Binnen nu en 1,5 maand gaan wij een full-electric warmtepomp plaatsen, als het goed is nog net voor de koude. Daarnaast leggen we ook voldoende PV zodat het volledige verbruik wordt gedekt middels salderen. Als ik nu echter op 23 feb de jaarafrekening krijg dan mag ik het elektrisch verbruik van de warmtepomp vol bijlappen volgens de €0,55/€0,43 of zelfs meer. Salderen zit er dan niet in omdat de jaarperiode anders loopt.

Is het daarom verstandig om nu over te stappen zodat ik een hele zomer aan opwek mee kan nemen en daarmee de kosten kan drukken?

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Onze cv-ketel blijft nog wel even hangen. Om die reden zou ik de gasaansluiting nog niet direct de deur willen wijzen, ondanks het voordeel op het vastrecht. Ik ben echter erg benieuwd of we het full-electric redden. Zo heb ik hem wel doorgerekend, maar ik wil niet in de koude zitten.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Nilvo ik denk dat je correct denkt in dat je het winterverbruik wil kunnen wegsalderen. Wel even opletten dat je niet naar een saldeer knutselaar gaat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Nilvo
@Ronald, dank voor je antwoord! Wat bedoel je echter met "saldeer knutselaar"?

Edit: Ik zag dat Oxxio en Nuon €0,09 ct terugleververgoeding bieden. Essent zit op €0,05. Gezien de vele partijen die momenteel omvallen blijf ik graag bij de grotere zitten.

[ Voor 53% gewijzigd door Nilvo op 14-09-2022 21:38 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Leveranciers die niet zoals de wetgever/ACM bedoelt hebben op jaarbasis salderen, maar over een kortere.

En dan zit je met recht hebben vs recht krijgen... Zie de relevante topics in dit forum.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Nilvo
Ik las het net in een artikel. Bizar dat er partijen bestaan die zo met de klanten omgaan. Je reinste diefstal. Bedankt voor de tip!

https://www.maxmeldpunt.n...cht-salderingsregels-aan/

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een andere overweging die je volgens mij niet uit het oog moet verliezen is, bij welke partij kun je nu gelijke (of betere) tarieven krijgen? Oftewel is er niet een 'bestaande klant' voordeel wat je dan kwijtraakt en wat in the end misschien goedkoper is dan een winter doorstoken tegen dit electra tarief?

Je komt op dit moment overal modelcontracten tegen die erg hoog zitten in de prijzen. Kijk ook eens naar het
Energieleveranciers aanbiedingentopic

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Nilvo
@blackd Goed punt. Eneco zit op € 1,03479 piek en € 0,90195 dal. Essent op € 0,76300 voor enkeltarief. Wat dat betreft zat ik ook met de gedachte te spelen om Vattenfall te bellen om te vragen of we de einde jaarafrekening niet gewoon kunnen vervroegen. Ik snap ook dat zij liever geen klanten verliezen en liever stabiliteit hebben en dat de prijzen daar ook gewoon naar zijn.

Gas is overigens nog extremer, Eneco € 4,63003, Essent € 3,488000

Hoe dan ook, overstappen zal zorgen voor een hoger tarief, maar laten we hopen dat alles in de komende 3 jaar wat stabiliseert voordat het salderen afloopt.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In het TLV topic kwam ik ook tegen dat mensen een tussentijdse nota opvragen, om zodoende hun zomeropwek (tegen een hoge TLV) te cashen. Misschien is dat nog een optie die je aan Vattenfall kan voorleggen, wel even goed uitzoeken of dat dan de salderingstermijn 'reset'.

Hoge tarieven qua electra hoeft niet perse een probleem te zijn, zolang je alles maar kan wegsalderen.
Gastarieven hangt dan af van je verbruik tot je de warmtepomp hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door blackd op 15-09-2022 09:43 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Als het lukt lijkt het met zulke prijzen zinvol om zo weinig mogelijk gas te verbruiken.

• Nilvo
@MarkS90, uw opmerking snap ik niet helemaal. 1m3 gas bevat ongeveer 10 kWh aan energie, waardoor de gelijkwaardige prijs van elektra ongeveer 200% bedraagt van die van gas. Elektra is in 1-1 vergelijk dus 2x zo duur.
Met andere woorden, zodra je geen zonnepanelen hebt om te salderen, zal je warmtepomp minimaal een COP van 2 moeten hebben om break-even te spelen. 1 kWh elektra in, 2 kWh warmte uit.
Pagina: 1