iPhone plotseling duizenden sms'en

Pagina: 1
Acties:

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-05 20:15
Mijn dochter haar abonnement had vroeger +- 25sms, nu vorige maand +2000, daarnet email van de provider gekregen dat ze buitengewoon hoog verbruik heeft.

Ze gebruikt vooral Messenger en Snapchat voor berichten te sturen dus ik ga er van uit dat dit gewoon via data is en niet sms...

Zou het kunnen dat ze virus heeft? Is dit mogelijk op iOS? Mogelijkheid te scannen over beter alles wissen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:59
Messenger gebruikt sms als de ontvanger geen iphone is, en daar zijn ook wat issues mee laatste tijd heb ik begrepen, dus het kan zijn dat dat het probleem is (nieuw contact met een android telefoon oid).

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik denk dat TS Facebook Messenger bedoelt, wellicht kan @n0sTRa dat verduidelijken?

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:05
sjaakwortel schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:50:
Messenger gebruikt sms als de ontvanger geen iphone is, en daar zijn ook wat issues mee laatste tijd heb ik begrepen, dus het kan zijn dat dat het probleem is (nieuw contact met een android telefoon oid).
Dat is iMessage van Apple. Messenger is van Facebook.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien rare vraag maar als je gemiddeld 2.5 smsjes per uur krijgt een hele maand door, trekt er dan niemand even aan de bel van "he ouder, ik weet niet wat er gebeurt maar ik vind het wel erg veel smsjes".

That said, waar gaan die smsjes over? Inhoud? Je hoeft het hier niet te delen maar is het spam?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:59
MAX3400 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:53:
Misschien rare vraag maar als je gemiddeld 2.5 smsjes per uur krijgt een hele maand door, trekt er dan niemand even aan de bel van "he ouder, ik weet niet wat er gebeurt maar ik vind het wel erg veel smsjes".

That said, waar gaan die smsjes over? Inhoud? Je hoeft het hier niet te delen maar is het spam?
Het gaat waarschijnlijk over verzonden sms berichten, anders zou het geen probleem zijn lijkt me.

• n0sTRa
MAX3400 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:53:

Ze krijgt geen sms, ze verstuurd er pakken zonder dat dit ergens vermeld staat, alleen via de provider zen afrekening. Soms in een minuut naar 5tal verschillende nr's.

Messenger bedoel ik inderdaad Facebook.

• n0sTRa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39nJv0wH6VkicOay87cSd8cIMAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vt87IdhzOr0YMP13tm284pAb.png?f=fotoalbum_large

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wow, dat gaat wel heel hard.
Even voor onze beeldvorming, staan deze sms-jes dan ook in de berichten-app als zijnde verzonden?
Zo ja, wat zijn dat voor sms-jes?
Worden deze sms-jes ook ontvangen door bekenden?

[ Voor 24% gewijzigd door Cheesy op 14-09-2022 17:01 ]

• n0sTRa
nee, staat niets vermeld daar

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:55

Releases

Ja maar!

Even in der iCloud account kijken of er meerdere apparaten gekoppeld zijn aan dat iCloud account.
Wanneer dat zo is, even goed nagaan of dat correct is.

Mogelijk is het iCloud account op een andere device ingelogd en kan via daar de berichten versturen. Ik meen dat dit een functie was.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Even voor de duidelijkheid hier…..het gaat dus om verzonden SMS~berichten?

Waarom trek je die SIM niet uit dat toestel?

Geen SIM, geen SMS.

Blijven die dingen dan alsnog verstuurd worden zit er iets niet lekker bij je provider.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat moet een app zijn met toestemming om berichten te versturen.

Zoals @Fraggert schrijft, haal de sim uit het toestel, verwijder vervolgens alle apps die je niet kent of niet gebruikt.

Voer alle updates uit (systeem en apps).

SIM terug erin, en testen of het klaar is.

Invoegen doe je zo!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik neem aan dat je de nummers niet kent? Staan er rare apps tussen de lijst met applicaties?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• n0sTRa
apps overlopen en zijn spelletjes of apps die ze gebruikt, niets verdacht.

Als sim eruit is is er ook geen data beschikbaar. Voor thuis mogelijkheid om op de wifi te gaan maar buitenhuis niet.

Toestel heeft nodige updates, los van IOS16

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@n0sTRa LIjkt er meer op dat er 'iemand' ergens misbruik maakt van het mobiele nummer van je dochter waardoor je deze verzonden SMS'jes terug ziet op de rekening.

Neem sowieso even contact op met de provider van de SIM kaart, ook als je 'onbeperkt bellen / sms' hebt dan wil je niet hebben dat dit soort zaken op jouw conto gelogd (blijven) worden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• n0sTRa
zal idd even contact opnemen met provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:03

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

n0sTRa schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:56:
[...]
Soms in een minuut naar 5tal verschillende nr's.
En heb je die nummers al gecontrolleerd? Zijn het nummers van vrienden/vriendinnen van je dochter? of totaal onbekende nummers?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
n0sTRa schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:25:
apps overlopen en zijn spelletjes of apps die ze gebruikt, niets verdacht.

Als sim eruit is is er ook geen data beschikbaar. Voor thuis mogelijkheid om op de wifi te gaan maar buitenhuis niet.

Toestel heeft nodige updates, los van IOS16
De sim eruit halen is natuurlijk niet bedoeld als een permanente oplossing, maar om te kijken of de telefoon het daadwerkelijk verstuurt, of dat het ergens anders door komt.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Microkid schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:29:
[...]

En heb je die nummers al gecontrolleerd? Zijn het nummers van vrienden/vriendinnen van je dochter? of totaal onbekende nummers?
Dan zou het een 'dialer-app' moeten zijn welke toegang heeft tot de lokale adressenlijst én onder iOS16 z'n werk kan doen?

Zou wel een stunt zijn als dát nu al gelukt is :o

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 10:44
Is dit niet gewoon SIM cloning or swapping ? Dus dat iemand anders controle heeft over het nummer via een gekloonde SIM ?

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

loekf2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:39:
Is dit niet gewoon SIM cloning or swapping ? Dus dat iemand anders controle heeft over het nummer via een gekloonde SIM ?
Daar lijkt het wel (veel) op. Provider kan dat vrij snel zien aan de hand van de IMEI nummers welke er gebruikt zijn / worden.

• n0sTRa
nr's lijken op eerste zicht niet van vrienden...

Bezig aan het wachten op de chat van Orange, vraag of ze kunnen controleren.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En niet 1 of andere school app of SMS groep gemaakt waar ze met klasgenoten praat?

• n0sTRa
school groepen zijn via whatsapp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

n0sTRa schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:25:

Ja, en? Wat heeft er hier nu prioriteit….die 1000en sms-jes of dat je dochter ff niet bij TikTok kan .

Die sim verwijderen doe je om te checken of er dan nog steeds sms-jes verstuurd worden.

Is dat het geval…..dan gebeurt dat dus 100% zeker weten NIET vanuit jullie toestel.

Edit:

En als je wilt dat ze bereikbaar is voor jullie, dan gooi je er een prepaidje in, kun je meteen checken of het vanuit de iphone ook misgaat met een nieuw nummer.

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 14-09-2022 21:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tik op de iPhone even op "Instellingen" -> iCloud (helemaal bovenaan) en kijk op welke apparaten is ingelogd. Log ze allemaal uit, verander eventueel het wachtwoord en log dan de telefoon weer in. Als het dan nog gebeurt ligt het in ieder geval niet aan je iCloud.

Uitsluiten wat je kunt uitsluiten.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Zet ze haar telefoon ook wel eens uit?

Voor zover ik het begrijp stuurt je Iphone bij aanzetten een SMS naar de apple voor verificatie als je Imessage en Facetime gebruikt.

https://radar.avrotros.nl...447786205094-t166715.html

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

n0sTRa schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:54:
nr's lijken op eerste zicht niet van vrienden...

Bezig aan het wachten op de chat van Orange, vraag of ze kunnen controleren.
Kun je ze niet gewoon zelf even 'bellen'? Klinkt érg ouderwets maar is vaak wel de snelste manier om vlug iets gedaan te gaan kunnen krijgen.

+32 2 745 97 72 (zelfstandigen).

Volgens d'r eigen website is dat het nummer in .BE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Crxtreem schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:02:
Zet ze haar telefoon ook wel eens uit?

Voor zover ik het begrijp stuurt je Iphone bij aanzetten een SMS naar de apple voor verificatie als je Imessage en Facetime gebruikt.

https://radar.avrotros.nl...447786205094-t166715.html
Dat is eenmalig nadat je je iPhone hebt geactiveerd. Dus niet 2500 keer per maand 😛

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@n0sTRa hoe staat het er hier nu voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0sTRa
Geen tijd meer gehad om voor te kijken. Morgen voormiddag richting orange shop.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• n0sTRa
Blijkbaar via link van vriendin naar "Facebook" gestuurd, ingelogd, en daar via daar is haar nr gehackt, waarschijnlijk in gebruik om mensen geld af te troggelen...

Iphone resetten, nieuw nr aanvragen en klacht bij de politie in dienen. Hopelijk een les voor haar hoe gevaarlijk het net kan zijn...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@n0sTRa doet de provider nog iets met dat overschot aan SMSjes? Kreeg je daar uberhaupt een rekening voor?

Wel fijn dat het uitgezocht is; hopelijk een wijze les inderdaad :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0sTRa
Is onbeperkt sms dus geen meerkosten...
Geachte mevrouw, Geachte heer,

Wij schrijven u aan naar aanleiding van onze vaststelling van het ongewoon hoog verbruik van sms’jes als onderdeel van uw abonnement « *********** ».

Met het pakket "onbeperkt sms’en" opgenomen in de residentiële abonnementen, stelt Orange Belgium (ex-Mobistar - hierna 'Orange’ genoemd) een maandelijkse bundel ter beschikking van haar klanten voor een normaal persoonlijk, tot zelfs intensief, verbruik.

Het begrip “normaal gebruik” wordt gedefinieerd in onze algemene voorwaarden (artikel 5.1) en in de gebruiksvoorwaarden van Orange. Op het ogenblik van het afsluiten van uw contract met Orange, hebt u zich akkoord verklaard met onze algemene- en gebruiksvoorwaarden.

De algemene voorwaarden bepalen, bij wijze van voorbeeld, dat een verbruik abnormaal is wanneer dit op een significante manier afwijkt van de gemiddelden die gelden bij de verschillende Klanten van de Orange-dienst. De gebruiksvoorwaarden voorzien bijvoorbeeld een maximale benutting van 10.000 sms-berichten per maand tot een maximum van 250 geadresseerden per maand.

Wij stellen vast dat uw maandelijks verbruik aanzienlijk afwijkt van hetgeen wordt gedefinieerd als normaal verbruik. Orange heeft bijgevolg het recht om uw abonnement te annuleren overeenkomstig de algemene voorwaarden.

Om elk ongemak te vermijden verzoeken wij u om hetgeen als een normaal verbruik wordt gedefinieerd te respecteren, en dit vanaf heden.

Bij gebrek aan een correcte naleving, zoals hierboven geschetst, heeft Orange het recht om uw abonnement stop te zetten, zonder voorafgaande kennisgeving of enige schadevergoeding.

Huidig schrijven geldt als laatste aanmaning.

Wij blijven ter beschikking voor verdere toelichting.

Hoogachtend,

De Orange Klantendienst

• n0sTRa
Betreft de wijze les, we proberen haar zoveel mogelijk te waarschuwen voor de gevaren, ik denk dan aan niet overal op klikken, nooit paswoorden delen, heel belangrijk voor een mooie dochter van 13j, geen naakt foto's delen, niet chatten met mensen die je niet kent,...

Ze zit al enkele jaren op internet, elke vriendschap verzoek die ze krijgt op sociale media wordt bekeken door ons, email is alias op mijn mail dus krijgen notificaties van...

Ze is zeker verstandig maar toch kan zoiets eens voorkomen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Van het Facebook account ook maar meteen het wachtwoord resetten en MFA inschakelen (als dat nog gaat).

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11-2023

MXL

Even leuke variant hierop maar wel in dezelfde hoek. Mijn nichtje had door dat ze ivm scherm tijd geen Whattsapp meer kon gebruiken maar wel de berichten app. Deze werd nu doodleuk als een soort Whattsapp gebruikt met als gevolg 500 sms berichten in een week. Dus zo bijzonder is die 2500 niet. Ik zeg niet dat dat hier is gebeurd maar wel een mooie om even te checken