kpn glasvezel tijdelijk zonder experia box gebruiken ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Hoi Ik heb al jaren KPN glasvezel.
Daarvoor gaat het glas in een NTU, welke vervolgens via RJ45 naar de experia box gaat.
Nu is de experia box er opeens mee opgehouden. en de vervangende kan ik pas vrijdagmiddag ophalen.

Op zich nette service, maar niet echt handig als ik moet thuiswerken :(
Nu dacht ik altijd dat die Experia box alleen maar router speelde, en er gewoon een tcp/ip signaal uit die NTU kwam.

Ik heb al mijn pc rechtstreeks in de NTU gestoken, maar dan krijg ik geen IP.
Iemand enig idee of ik met bepaalde settings (vast ip / vlan ofzo?) daar wel een internet signaal uit kan krijgen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Waarom denk/dacht je dat de Experiabox alleen router speelde? Als ik KPN's servicepagina over modem aansluiten goed begrijp is de Experiabox ook een modem, en gaat het niet werken zonder een (al dan niet ander) modem.

The devil is in the details.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:21
Je hebt PPPoE nodig, zie ook: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm
IP-adres krijg je via DHCP, op VLAN6. In [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3 staat ook wel e.e.a. beschreven als je zoekt op 'pppoe'.

Heb je niet nog een oude router liggen? Liefst eentje met wat meer geavanceerde settings zodat je dit kan instellen. Anders een oude PC/laptop voorzien van iets als pfSense.

[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 14-09-2022 16:32 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
ThinkPad schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:31:
Je hebt PPPoE nodig, zie ook: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm
IP-adres krijg je via DHCP, op VLAN6. In [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3 staat ook wel e.e.a. beschreven als je zoekt op 'pppoe'.

Heb je niet nog een oude router liggen? Liefst eentje met wat meer geavanceerde settings zodat je dit kan instellen. Anders een oude PC/laptop voorzien van iets als pfSense.
Tnx. had nog niet in die hoek gezocht.

Heb nog een oude modem liggen, maar die heeft denk ik alleen een vdsl ingang.
Vanavond eens even proberen, maar pfsense installeren en uitvogelen word iets te veel werk voor een dagje geen inet denk ik. dan maar eens kijken hoe goed 4g werkt :)
Hahn schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:30:
Waarom denk/dacht je dat de Experiabox alleen router speelde? Als ik KPN's servicepagina over modem aansluiten goed begrijp is de Experiabox ook een modem, en gaat het niet werken zonder een (al dan niet ander) modem.
Dunno, ergens een keer verkeerd begrepen, weer wat geleerd.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 12:02
Als je een switch hebt die VLAN-tagging ondersteund, of een netwerkkaart waarop je makkelijk een VLAN-id kan instellen (of wellicht via PowerShell, hangt van je adapter af), dan kan je op je PC gewoon een PPPoE connectie maken op VLAN6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:13

Cheezus

Luiaard

Hahn schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:30:
Omdat er gewoon een ethernet signaal over glas gaat. Er hoeft dus niks ge(de)moduleerd te worden. De experiabox is dus wel degelijk alleen een router bij glasvezel.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Cheezus schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:09:
[...]

Omdat er gewoon een ethernet signaal over glas gaat. Er hoeft dus niks ge(de)moduleerd te worden. De experiabox is dus wel degelijk alleen een router bij glasvezel.
Da's ook niet helemaal waar: De Experiabox werkt in geval van 'glas' zowel op de TCP/IP (OSI-Model) lagen L2 als L3 en is daarmee een MLS (Multi-Layer Switch) apparaat. Moduleren (wat een modem feitelijk doet) is een L1 techniek.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 14-09-2022 17:20 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1