Just wondering: is het mogelijk om bij bv. 4 ventilatoren die allemaal een eigen aan/uit-schakelaartje hebben, een extra schakelaar te maken waarmee je ze in één keer allemaal AAN kunt zetten?
zet alle aan/uit schakelaren van alle fans op AAN. stop alle plussen bijmekaar en alle minnen bijmekaar, stop die elk in een aansluitpunt van de nieuwe schakelaar, stop de plus en min aan de andere kant van de schakelaar in het stopcontact/voeding en hopla, je hebt 1 schakelaar voor 4 fans
of denk ik te simpel??
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Verwijderd
en hopla, je sluit je voeding kort!!!Op maandag 27 augustus 2001 22:18 schreef limoentje het volgende:
zet alle aan/uit schakelaren van alle fans op AAN. stop alle plussen bijmekaar en alle minnen bijmekaar, stop die elk in een kant van de nieuwe schakelaar, stop de plus en min daarvan in het stopcontact/voeding en hopla, je hebt 1 schakelaar voor 4 fansof denk ik te simpel??
Hij wil ze allemaal tegelijk aan kunnen zetten. Niet UITOp maandag 27 augustus 2001 22:18 schreef limoentje het volgende:
zet alle aan/uit schakelaren van alle fans op AAN. stop alle plussen bijmekaar en alle minnen bijmekaar, stop die elk in een kant van de nieuwe schakelaar, stop de plus en min daarvan in het stopcontact/voeding en hopla, je hebt 1 schakelaar voor 4 fansof denk ik te simpel??
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Hmm, dat moet ik es proberen 
edit:
Als ik de antwoorden zo zie kan ik beter eerst ff een programmaatje zoeken waarmee je elektronische schakelingen kunt testen...
Als ik de antwoorden zo zie kan ik beter eerst ff een programmaatje zoeken waarmee je elektronische schakelingen kunt testen...
1) dan sluit je je voeding niet kort, je hebt immers alle plussen aanmekaar en alle minnen aanmekaar, daartussen zitten ventilators dus kortsluiten gaat niet lukken
2) als je ze allemaal op AAN zet en dan de "hoofdschakelaar" gebruikt als schakelaar, dan kun je ze daar toch mee AAN EN UIT zetten, snorkeltje
2) als je ze allemaal op AAN zet en dan de "hoofdschakelaar" gebruikt als schakelaar, dan kun je ze daar toch mee AAN EN UIT zetten, snorkeltje
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
en als je een schakelaar hebt die niet tegelijk de plus en de min schakelt (vaak het geval) dan moet je dus alle plussen aanmekaar doen en in de ene kant van de schakelaar stoppen, de plus van de voeding in de andere kant van de schakelaar, en alle minnen van alle schakelaars samen verbinden met de min van de voeding ... et voila
De antwoorden die hierboven kloppen (deels) wel maar even voor de duidelijkheid, je hebt 4 één-polige schakelaars nodig en 1 vier-polige.
Alle zwarte draden van fan's de moet je de min aansluiten.
En daarna tussen elke fan (rode draad, plus) een één-polige schakelaar, en dan ook de vierpolige aansluiten, netzoals je de eenpolige deed (dus de vier-polige- moet parrallel aan de éénpolige-schakelaars). ..
..
Beeeetje ingewikkeld uitgelegt, maar als je het nie snapt dan maak ik even een schema.
Het lijkt mij trouwens handiger om dit softwarematig aan te sturen. (ja dat kan al heel simpel) Bekijk dit: http://members1.chello.nl/~a.o.r.broek/artikel/hw_anst_lpt/index.htm
Alle zwarte draden van fan's de moet je de min aansluiten.
En daarna tussen elke fan (rode draad, plus) een één-polige schakelaar, en dan ook de vierpolige aansluiten, netzoals je de eenpolige deed (dus de vier-polige- moet parrallel aan de éénpolige-schakelaars). ..
Beeeetje ingewikkeld uitgelegt, maar als je het nie snapt dan maak ik even een schema.
Het lijkt mij trouwens handiger om dit softwarematig aan te sturen. (ja dat kan al heel simpel) Bekijk dit: http://members1.chello.nl/~a.o.r.broek/artikel/hw_anst_lpt/index.htm
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

(beetje brakke tekening)
have fun
Veroorzaak je met die laatste geen kortsluiting als je de verkeerde schakelaars tegelijk aanzet?
Het lijkt mij nu toch handiger om maar gewoon 4 schakelaartjes om te zetten, dan heb je gelijk ook minder kabels in je kast die de luchtstroom niet bepaald bevorderen
TNX anyway
Het lijkt mij nu toch handiger om maar gewoon 4 schakelaartjes om te zetten, dan heb je gelijk ook minder kabels in je kast die de luchtstroom niet bepaald bevorderen
TNX anyway
Verwijderd
Uhm dit klopt niet, als je 1 van de schakelaars aanzet, zullen direct alle fans aangaan. Je zal diodes moeten gaan gebruiken. (ik heb een tekeningetje gemaakt maar weet (nog) niet hoe ik 'm moet uppen)Op maandag 27 augustus 2001 22:39 schreef Eraser127 het volgende:
[afbeelding]
(beetje brakke tekening)
have fun
-----
Ok heb het gevonden

De diodes zorgen er dus voor dat de stroom niet 'terugloopt' en dat + klemmen van de fans dus niet met elkaar worden verbonden, anders zou je, wanneer je eender welke schakelaar bedient, alle fans tegelijk aanzetten. Ik denk dat het niet moeilijk is om deze zelf uit te breiden naar 4 fans (anders zal ik 't wel tekenen). De diodes zijn gewone vermogendiodes. De weerstanden van 1 Kohm zijn eigenlijk de Fans.
Verwijderd
klopt als een busOp maandag 27 augustus 2001 22:39 schreef Eraser127 het volgende:
[afbeelding]
(beetje brakke tekening)
have fun
Verwijderd
is dit niet gewoon makkelijker:
edit:
neeee
nee dit wil ook niet........ aarch dom
niet goed gelezen sorry
neeee
nee dit wil ook niet........ aarch dom
niet goed gelezen sorry
Idd, dat lijkt me ook de oplossing.. De post eronder is geen oplossing, moet ie eerst ALLE fans aanzetten, EN nog eens een hoofdknoppieOp maandag 27 augustus 2001 23:02 schreef D-dayzz het volgende:
[..]
Uhm dit klopt niet, als je 1 van de schakelaars aanzet, zullen direct alle fans aangaan. Je zal diodes moeten gaan gebruiken. (ik heb een tekeningetje gemaakt maar weet (nog) niet hoe ik 'm moet uppen)
-----
Ok heb het gevonden..nu maar hopen dat het lukt
[afbeelding]
De diodes zorgen er dus voor dat de stroom niet 'terugloopt' en dat + klemmen van de fans dus niet met elkaar worden verbonden, anders zou je, wanneer je eender welke schakelaar bedient, alle fans tegelijk aanzetten. Ik denk dat het niet moeilijk is om deze zelf uit te breiden naar 4 fans (anders zal ik 't wel tekenen). De diodes zijn gewone vermogendiodes. De weerstanden van 1 Kohm zijn eigenlijk de Fans.
Edit: Hioxz kwam hier ook zelf al achter
Diode's doen de truck hier prima..
Vermogensdiode's is niet nodig, 1N4001 of vergelijkbaar kan perfect, mogen tot 1A gaan.. Beste fan als ie al 1A nodig heeft
Diode levert wel 0.7V spanningsverlies, anders voor een germaniumdiode gaan, kost t je maar 0.2V
idd, sorry foutjeOp maandag 27 augustus 2001 23:02 schreef D-dayzz het volgende:
[..]
Uhm dit klopt niet, als je 1 van de schakelaars aanzet, zullen direct alle fans aangaan.
-----
Verwijderd
Sjit betraptOp maandag 27 augustus 2001 23:36 schreef DJSmiley het volgende:
..De post eronder is geen oplossing, moet ie eerst ALLE fans aanzetten, EN nog eens een hoofdknoppie
Edit: Hioxz kwam hier ook zelf al achter
..
en ik had m nog zo snel weggehaald.
4 polige schakelaar is helemaal niet nodig als je alle plussen aanmekaar zet in een 1 polige hoofdschakelaar en alle minnen aanmekaar zet aan de min van de voeding...
Dit ziet er idd werkend uit. Nu nog ff ergens zo'n diodes vinden...Op maandag 27 augustus 2001 23:02 schreef D-dayzz het volgende:
[..]
Uhm dit klopt niet, als je 1 van de schakelaars aanzet, zullen direct alle fans aangaan. Je zal diodes moeten gaan gebruiken. (ik heb een tekeningetje gemaakt maar weet (nog) niet hoe ik 'm moet uppen)
-----
Ok heb het gevonden..nu maar hopen dat het lukt
[afbeelding]
Verwijderd
vaag wat doen jullie moeilijk? je maakt gewoon een 7/0/12 schakeling alleen bij de 5v maak je nog een extra schakelaar...oeps dat is niet de vraag
kan je niey met een relais werken dan?
Verwijderd
Gewoon halen bij de lokale electronicaboer of zo...ik denk dat de 1N4001 een gangbare diode is. Deze kan een max. stroom aan van 1AOp maandag 27 augustus 2001 23:43 schreef Spaceknarf het volgende:
[..]
Dit ziet er idd werkend uit. Nu nog ff ergens zo'n diodes vinden...
Verwijderd
Een vierpolige relais is ook een oplossing, maar veel te duur voor zo'n eenvoudig probleem. Voor een paar diodes betaal je ongeveer 1-,.Op maandag 27 augustus 2001 23:51 schreef clvy82 het volgende:
vaag wat doen jullie moeilijk? je maakt gewoon een 7/0/12 schakeling alleen bij de 5v maak je nog een extra schakelaar...oeps dat is niet de vraag
Verwijderd
hoezo 4polig relais
je kan toch een relais parallel schakelen aan die schakelaar voor je fan
en zodra je de switch verandert van de fan verandert dan het relais ook
en het relais sluit je ook aan allemaal op een extra schakelaar
of zit ik nu heel scheef te dneken?
je kan toch een relais parallel schakelen aan die schakelaar voor je fan
en zodra je de switch verandert van de fan verandert dan het relais ook
en het relais sluit je ook aan allemaal op een extra schakelaar
of zit ik nu heel scheef te dneken?
Nee wat doen JULLIE moeilijk, ga niet zitten klooien met diodes, ik ben maar weer is wat gaan tekenen...

ZO moet het en ZO is het het goedkoopst!! Ga niet zeuren dat er vanalles scheef staat!

ZO moet het en ZO is het het goedkoopst!! Ga niet zeuren dat er vanalles scheef staat!
Verwijderd
Ik denk niet dat je beseft hoeveel een 4-polige tuimelschakelaar kost. Voor da geld heb je er al gemakkelijk 40 diodes voor !Op dinsdag 28 augustus 2001 00:01 schreef laupro het volgende:
ZO moet het en ZO is het het goedkoopst!!
Verwijderd
Hoezo een tuimelschakelaar?Op dinsdag 28 augustus 2001 00:06 schreef D-dayzz het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je beseft hoeveel een 4-polige tuimelschakelaar kost. Voor da geld heb je er al gemakkelijk 40 diodes voor !
Verwijderd
Je weet wel, zo'n chrome schakelaartje wat ze meestal gebruiken op een baybus...Misschien hebben jullie daar een andere benaming voor??Op dinsdag 28 augustus 2001 00:07 schreef hioxz het volgende:
[..]
Hoezo een tuimelschakelaar?
Zo'n schakelaartje gelijk hier : http://www.oc-shop.nl/nl/images/baybus-big.jpg
Verwijderd
iedereeen gebruikt ze inderdaad, je benaming klopt ook wel,Op dinsdag 28 augustus 2001 00:10 schreef D-dayzz het volgende:
[..]
Je weet wel, zo'n chrome schakelaartje wat ze meestal gebruiken op een baybus...Misschien hebben jullie daar een andere benaming voor??
Zo'n schakelaartje gelijk hier : http://www.oc-shop.nl/nl/images/baybus-big.jpg
maar vind zelf die dingen nogal lelijk,
edit:
en niet iedereen gebruikt dus persé tuimelschakelaars, er zijn ook wel goedkopere en mooiere schakelaars denk ik
dat bedoelde iken niet iedereen gebruikt dus persé tuimelschakelaars, er zijn ook wel goedkopere en mooiere schakelaars denk ik
ik zou dus niet een tuimelschakelaar gebruiken...
(maar volgens mij zei ik dat net niet helemaal duidelijk)
though: respect 4 all with tuimelschakelaars in their fanbus
Heb nu ook tuimelschakelaar
welke schakelaarz zijn er nog meer dan?
electronicaboer gaf mij zo'n tuimelding en zei dat-die perfect was waarvoor ik em wou gebruiken (sorry ff te lui voor leestekens)
welke schakelaarz zijn er nog meer dan?
electronicaboer gaf mij zo'n tuimelding en zei dat-die perfect was waarvoor ik em wou gebruiken (sorry ff te lui voor leestekens)
Pff dan gebruik je toch een 'Wip-schakelaar' (dan denk ik niet zoveel meer aan elektronica eerder gezegt, ahum..) of een 'visi-rocket' (die dingen zijn me toch duur!) of de 'schuifschakelaar', wat dacht je van de 'impulstoets' of de 'platte subminiatuur toets' (maar natuurlijk).
Afijn, ik ga(at) nu een beetje offtopic, maar ik moet wel toegeven dat die 4-pol. schakelaars vrij duur zijn (vb: Conrad # 70 31 92-24 = 9,95 (of als je van plan was om er 10 te kopen (wie doet dat nou vraag ik me soms af!) kast die 'maar' fl 9.25,- (en in 2002 zijn ze nog weer duurder bla bla bla))
Als je een beetje technisch bent kan je wel zelf een schakelaar in elkaar prusten!
Afijn, ik ga(at) nu een beetje offtopic, maar ik moet wel toegeven dat die 4-pol. schakelaars vrij duur zijn (vb: Conrad # 70 31 92-24 = 9,95 (of als je van plan was om er 10 te kopen (wie doet dat nou vraag ik me soms af!) kast die 'maar' fl 9.25,- (en in 2002 zijn ze nog weer duurder bla bla bla))
Als je een beetje technisch bent kan je wel zelf een schakelaar in elkaar prusten!
Pagina: 1