Vraag

• AJB87
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-06-2024
Hallo allemaal,

In maart 2023 krijgen wij de sleutel van ons aangekochte jaren 70 woning. (rijtjeshuis 127m2)
Wij zijn druk bezig om een plan te maken om deze woning te gaan verduurzamen. Echter zien wij door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel keus en wij hebben er geen tot weinig verstand van wat er wel/niet mogelijk is.
Daarom vragen wij hulp van jullie !

Over het huis:
Energie label B
oude CV ketel (moet vervangen worden)
geen mechanische ventilatie
Wat is er gedaan : spouwmuurisolatie, dakisolatie, dubbel glas (geen HR++)
Waardes en wat voor isolatie weten we helaas niet.

Wat we tot nu toe gaan doen/planning:
Zonnepanelen 7 stuks verwachte opbrengst 2800kWh
Vloerisolatie Tonzon
(Vincent)* dit is ons aangeraden maar is het een juiste keus

Ons huidige verbruik in ons huurhuis (rijtjeshuis jaren 70 124m2)
Energielabel weet ik niet maar zal ergens tussen de G en D zitten.
2200kWh 800m3

Het liefst gaan we helemaal van het gas af mits dat mogelijk is.
In de nieuwe woning hangen nog normale radiatoren.
Vloerverwarming is nog geen optie er ligt op de begane grond een mooie parket vloer die we willen behouden. Ook een buitenunit voor een warmtepomp zien wij niet zitten.

Budget: +-20K (blijft over na de zonnepanelen en vloerisolatie)

Vragen:
Is het verstandig om een warmtepomp te nemen ?
Zo ja, wat is de beste keus een hybride/all electric ?
Welke merken/systemen zijn aan te raden ?
Welke maatregelen kunnen wij verder nog nemen om het huis beter te isoleren ?

Vast bedankt voor de tijd en eventuele tips/adviezen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:07
Ik zou eens beginnen met je budget te stellen? Er is onbeperkt veel mogelijk maar daar moet ook voor betaald worden.

• AJB87
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-06-2024
Scrtz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:31:
Ik zou eens beginnen met je budget te stellen? Er is onbeperkt veel mogelijk maar daar moet ook voor betaald worden.
Dat was ik vergeten te vermelden ! nu toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Ik zit ook in een '74 rijtjeshuis. Ik ga even uit dat jouw nieuwe woning - een fractie groter dan mijne - ongeveer vergelijkbaar is. Die zijn heel lastig onder de 5-6kW aan verlies bij -10 te krijgen.

6kW door radiatoren krijgen bij warmtepompvriendelijke water temperatuur (idealiter 35 graden) is heel, heel, heel hard werken.
En dan moet rustig 2/3e van die afgifte op de beneden etage gerealiseerd worden.

1 Vincent doet volgens hun site 2,9kW bij -10.

Hybride is altijd een tussenstap. Soms verstandig. Soms niet. Als je voor hybride gaat, zorg dan dat het WP deel die 6kW bij -10 kan en geschikt is voor solo bedrijf. Dan hoef je slechts afgifte aan te passen en een boiler te plaatsen om hybride af te kunnen

Of je voldoende afgifte kunt realiseren zonder vloerverwarming?

Ik ga uit van 3,5kW afgifte via 2x1,8 meter, 1x 3 meter T10, 2 meter T15 Jaga Tempo met ventilatoren met water van 35 graden. Beeld je dat even in in je woonkamer.

Gelukkig had mijn woonkamer al vloerverwarming... Moet er niet aan denken zoveel radiatoren nodig te hebben in de woonkamer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
De 1e stap is kijken wat je zelf kan doen omdat de orderboeken vol zitten bij de mensen die het uitvoeren.
Er zijn diverse topics daarover te vinden ;)

[ Voor 18% gewijzigd door PP_Sound op 15-09-2022 21:59 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:27
Ronald schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:49:
Ik zit ook in een '74 rijtjeshuis. Ik ga even uit dat jouw nieuwe woning - een fractie groter dan mijne - ongeveer vergelijkbaar is. Die zijn heel lastig onder de 5-6kW aan verlies bij -10 te krijgen.

6kW door radiatoren krijgen bij warmtepompvriendelijke water temperatuur (idealiter 35 graden) is heel, heel, heel hard werken.
En dan moet rustig 2/3e van die afgifte op de beneden etage gerealiseerd worden.

1 Vincent doet volgens hun site 2,9kW bij -10.

Hybride is altijd een tussenstap. Soms verstandig. Soms niet. Als je voor hybride gaat, zorg dan dat het WP deel die 6kW bij -10 kan en geschikt is voor solo bedrijf. Dan hoef je slechts afgifte aan te passen en een boiler te plaatsen om hybride af te kunnen

Of je voldoende afgifte kunt realiseren zonder vloerverwarming?

Ik ga uit van 3,5kW afgifte via 2x1,8 meter, 1x 3 meter T10, 2 meter T15 Jaga Tempo met ventilatoren met water van 35 graden. Beeld je dat even in in je woonkamer.

Gelukkig had mijn woonkamer al vloerverwarming... Moet er niet aan denken zoveel radiatoren nodig te hebben in de woonkamer.
Puur uit interesse, waarom zou je voor T10 radiatoren gaan en niet voor Tempo T20's?

@AJB87 indien een buitenunit van een warmtepomp niet gewenst is dan kan een water/water warmtepomp een optie zijn. Alleen is dat wel behoorlijk prijzig. Verder is warmteverlies beperken verstandig. HR++ glas, decentrale ventilatie met WTW, dakisolatie controleren en zo nodig upgraden. Een Vincent zou ik persoonlijk niet aan beginnen, zo'n geluidsbron moet je niet binnen willen hebben naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:37
Als extra stap lijkt mij dakisolatie logisch.
Voor de ramen is het belangrijker om te bepalen hoelang de kozijnen nog meekunnen. Indien langer dan 20 jaar kan je aan alleen vervanging van de ramen denken. Indien minder dan kan je beter bekijken of je de totale vervanging kan vervroegen.

De cv ketel wil je idealiter nog even laten hangen en bekijken of je het huis op lage temperatuur warm kan houden. jaren 70 huis dus hopelijk grote en zware radiators.

Gezien het lage gasverbruik is hybride warmtepomp vermoedelijk niet rendabel. Komen wel een paar interessante aan waaronder Quatt die betaalbaar zijn maar nog niets reëel wat nu in de markt is.
Het klinkt stom maar een cv ketel blijft voor het rendement wat het oplevert nog steeds 1 van de betaalbaardere opties op dit moment. Zelfs met de hoge gasprijzen gerekend.

Wacht een paar jaar totdat de prefab oplossingen die in je dak geplaatst worden goed beschikbaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Insert12 t10 blijft onder de vensterbank
Even opletten dat dit dezelfde naam is als een plaatradiator, maar dus een convector is.

Ik heb genoeg lengte langs de muur.

T20 zijn enorm.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
PP_Sound schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:58:
De 1e stap is kijken wat je zelf kan doen omdat de orderboeken vol zitten bij de mensen die het uitvoeren.
Er zijn diverse topics daarover te vinden ;)
Niet alleen de order boeken zitten vol. Ook de vooroordelen dat een jaren 70 woning niet kan.

Dat kan wel, met de juiste aanpassingen.
https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/

Deze site is goed, zijn boeken gaan nog veel, veel dieper.

Pagina: 1