docking station verschillen?

Pagina: 1
Acties:

• rickvdvulkaan
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06 08:53
Hallo,

Voor op de zaak gebruiken we losse HDD's om backups te maken van onze data.
Dit doen we via docking stations, bijv deze: docking station Tegenwoordig in combinatie met een paar van deze schijven: schijf
vervolgens leggen we de schijf in de kast, en zo nu en dan pakken we het er weer bij, om eventueel wat bestandjes er vanaf te halen. Simpel en effectief. Dit doen we al zo'n 10 jaar, en heel sporadisch (zegmaar 1 keer per 2 jaar) kon het wel is voorkomen dat we een schijf via recover software weer tot leven moesten wekken.

Nu is het zo dat we geleidelijk steeds vaker zo'n recover moesten uitvoeren, en zit me af te vragen waar het aan kan liggen. Het is ondertussen schrikbarend vaak. Het lijkt wel alsof het te maken heeft met de grootte van de schijven. Hoe groter, hoe gevaarlijker. Is dat zo? En is het zo dat voor bijvoorbeeld 10Tb schijven bepaalde docking stations "beter" zijn? Kan de voeding van de dockingstation ongeschikt zijn?

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-07 13:50
Wat bedoel je precies met "weer tot leven moesten wekken"? Is de back-up schijf dan niet meer benaderbaar dat deze hersteld moet worden ? Meestal is dat al geen goed voorteken. Dat je hem weer even tot leven kan wekken betekent niet dat deze op hardware niveau weer zo goed als nieuw is. Als het bij meerdere schijven gebeurt kan het zijn dat je een slechte batch te pakken hebt.

Begrijp ik het nu goed dat je een SATA docking station hebt met een SAS interface schijf?

Ik vind de methode trouwens ook niet echt aan te raden tegenwoordig voor bedrijven. Als al die data verloren gaat (brand, ransomware, schijf stuk) dan heb je een probleem. Waarom gaan jullie niet voor een professionele back-up oplossing?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De kans op corruptie wordt natuurlijk groter als er meer bits zijn die corrupt kunnen raken. Daarom is het verstandig iets van een CRCcheck in te bouwen.

Ik zou zelf ook niet snel voor losse disks gaan, maar kijken of je een wat betere oplossing hebt. Een NAS icm een Cloudbackup.
1 backup is geen backup. Zorg dat je het altijd op meerdere plekken hebt staan.

Stroomvoorziening kan een probleem zijn bij schijven. Dus die units waar je de disks gewoon los inklikt is leuk voor incidenteel gebruik, imho niet als backupoplossing.

[ Voor 19% gewijzigd door TERW_DAN op 14-09-2022 14:06 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gaat dit over de "recovery" van de losse backup schijven?

Kijk in de smart waarden naar de registratie van een schok (g-sense error rate) en andere waarden. Je mag ze hier posten of in het topic over SMART waarden.

De docking stations hebben een gebruiksaanwijzing nodig met waarschuwingen, maar die zit er niet altijd bij.

Je moet weten of uitzoeken hoe de koppen van de hard disks in de veilige stand komen. Als de koppen vrij blijven hangen kunnen ze het oppervlak van de disk raken en zo schade aanrichten aan zowel de kop als de schijf.

Ik gebruik zelf deze "gebruiksregels":
• behandel de schijf als uiterst breekbaar, leg het heel voorzichtig op een stabiele tafel.
• het docking station moet zeer stabiel staan (niet op het bureau waar je zelf aan zit).
• laat het docking station zonder stroom, steek dan de schijf er voorzichtig in
• verbind de USB kabel met de computer
• doe de stekker in het contact en schakel de station aan.

Na gebruik:
• zet de koppen in de veilige stand via software als dat kan of volg anders de handleiding van het docking station.
• ontkoppel de USB verbinding in het besturingssysteem, wacht 10 seconden
• schakel het docking station uit.
• haal de adapter uit het contact
• haal voorzicht de schijf uit het docking station en leg het op een stabiele plaats.
• ontkoppel de USB kabel

Op zich is de methode van backup goed, maar ter bescherming van de data moet je niet steeds dezelfde schijf gebruiken. Maak bijvoorbeeld een maandelijkse, wekelijkse en dagelijkse backup of een ander veilig schema, met andere disks. Zo kun je voorkomen dat ransomware alle backups versleuteld. Controleer de backup altijd.

Je kunt ook externe behuizingen kopen voor de backup disks, of kant en klare externe disks. Die zijn meestal beter beschermd tegen schokken en de schijven kunnen proactief in een veilige stand staan.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:37
Er is geen verschil in docking stations, daar zit het niet in.
Het enige wat die dingen doen is een usb naar sata conversie.
Hoe de disken beschreven worden is enkel een samenspel tussen je PC, de backup software en de harddisk.

Uiteraard neemt de kans op omgevallen bits toe met de grootte van de disken dat ligt voor de hand.

Verder is het van belang waar je die disken opslaat (temp/vochtigheid) en of er voorzichtig mee omgegaan wordt (shock).

Als laatste is de kwaliteit van de disk van belang.

En opmerking als crc gebruiken of dat een Nas beter zou zijn, snijden uiteraard geen hout.
Disken gebruiken zelf al crc en je backup software ook.
En waarom een draaiende schijf in een Nas beter zou zijn dan disken die op de plank liggen zie ik ook geen logica in.
Alles wat beweegt slijt en gaat dus op den duur kapot.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• rickvdvulkaan
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06 08:53
lamaa1 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:01:
Wat bedoel je precies met "weer tot leven moesten wekken"? Is de back-up schijf dan niet meer benaderbaar dat deze hersteld moet worden ? Meestal is dat al geen goed voorteken. Dat je hem weer even tot leven kan wekken betekent niet dat deze op hardware niveau weer zo goed als nieuw is. Als het bij meerdere schijven gebeurt kan het zijn dat je een slechte batch te pakken hebt.

Begrijp ik het nu goed dat je een SATA docking station hebt met een SAS interface schijf?

Ik vind de methode trouwens ook niet echt aan te raden tegenwoordig voor bedrijven. Als al die data verloren gaat (brand, ransomware, schijf stuk) dan heb je een probleem. Waarom gaan jullie niet voor een professionele back-up oplossing?
Hmm, verkeerde link naar de schijf, het is geen SAS, maar een SATA icm een sata docking.

Met "tot leven wekken" bedoel ik dat hij niet word herkend in de windows verkenner, maar zodra ik een recoverprogramma (zoals wondershare) gebruik, het allemaal te herstellen is na een lange scan.

Ik schetste overigens niet een volledig plaatje van onze setup. We werken met videobestanden waarbij een project vaak rond de 500gig zit. Deze word eerst opgeslagen op onze QNAP server in een raid5 opstelling, die gesynct word met een andere (synology) server als backup. De QNAP staat via 10Gb aangesloten op 5 computers, en de synology op 1Gb, die dus meer als een backup dient.

Zodra een project al een tijdje klaar en niet meer relevant is, zetten we dit op een losse schijf, dit doen we via die docking stations. De final producten (exports, geen ruw materiaal), doen we ook naar de google drive (onbeperkte data) . Misschien is een backup niet echt de juiste omschrijving voor deze schijven, meer een archiefschijf. Die toveren we soms wel weer is uit de kast, maar gebeurt niet echt vaak.

Een volledig project naar de de cloud uploaden was toen we aan deze workflow begonnen ondenkbaar, ondertussen gaat het wel steeds meer die kant op natuurlijk. Maar toch kan ik me nog niet echt voorstellen dat 500gig (bijna elke dag) lekker werkt, ook omdat sommige projecten kunnen overlappen met andere projecten, of even een paar uurtjes blijven liggen, om later op de dag op te pakken, etc. Lijkt me een bende als dat allemaal de cloud in moet.

We kunnen elke archiefschijf ook dubbel maken natuurlijk, voorheen bleek dit niet echt nodig, en als we ooit ruwe bestanden van een project kwijtraakten (wat nooit is gebeurd), tja, is dat in ons geval niet echt het einde van de wereld. We deden vaak wel even een check om de zoveel maanden, mocht zich toch wat voordoen konden we dit wellicht nog tackelen.

als er brand uitbreekt in de 2 verschillende serverruimtes en in de kast aan de andere kant van het pand, tja..

Maar ik kan me een volledig cloud-abbo nu nog niet echt voorstellen. Hoe doe ik dat praktisch en betaalbaar? Ik heb wel is de qnap server gesynced met de google drive via zo'n app, maar dat liep gewoon helemaal dicht, kon de snelheid niet aan.

Had nog even een discussie met m'n collega, heel jip en janneke gezegd, zouden dit soort schijven: klik
"veiliger" zijn voor dit soort doeleinden, gewoon puur doordat je niet aan de sata aansluitingen gaat zitten wringen? Ik sta opzich ook best open voor geweldige andere ideeen.

Maar wat aan me vreet is gewoon dat die archief-HDD's echt exponentieel sneller "stuk" lijken te gaan nu, snap er niks van. lijkt me toch niet de bedoeling. Ik behandel ze altijd met veel liefde zegmaar.

[ Voor 4% gewijzigd door rickvdvulkaan op 14-09-2022 22:01 ]

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 14:54
rickvdvulkaan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:53:
Met "tot leven wekken" bedoel ik dat hij niet word herkend in de windows verkenner, maar zodra ik een recoverprogramma (zoals wondershare) gebruik, het allemaal te herstellen is na een lange scan.
Wat geeft die lange scan dan aan als probleem?

Zie je de schijf wel in schijfbeheer?

Is na het herstel je data zelf nog wel intact?
Maak voordat je de schijf weglegt een index van de bestanden die er op staan inclusief md5 hash.
Die bewaar je dan apart zodat je deze later weer met de bestanden op de schijf kan vergelijken.

En ga eens SMART data van de schijven loggen telkens als je ze aansluit.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:25
rickvdvulkaan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:53:
Als schijf als apparaat wel herkend wordt (USB detectie geluid) en zonder fouten kan worden gelezen met recovery tools is het geen hardware probleem van de schijf maar lijkt het een probleem van Windows die de schijf niet netjes heeft afgesloten waardoor de het bestandssysteem beschadigd raakt.
Staat de optie quick/safe removal wel aan voor de externe schijven?
TenForums: How to Enable or Disable Disk Write Caching in Windows 10
Ook altijd de schijf netjes uitwerpen via Windows veilig verwijderen natuurlijk.
Ook de optie snel opstarten uitzetten is misschien wel verstandig in dit geval?
How To Geek: The Pros and Cons of Windows 10’s “Fast Startup” Mode

Zelf gebruik ik hier ook diverse merken USB docking stations met stapels 2,5/3,5 schijven.
Ik heb geen ervaring dat deze hierdoor defect raken.
Let er wel altijd op dat de schijven goed stevig in het docking station zitten.
Pagina: 1