Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik mag binnenkort verhuizen en wil graag zonnepanelen op het dak. Nu heb ik reeds wat offertes opgevraagd die mi alle kanten op gaan en hoor zodoende graag hier van de experts wat zij hierover denken.

Hiernaast enkele vragen:
- Is het mogelijk om diverse panelen, laten we zeggen 460 wp en 400, te plaatsen? Dit ivm de dakdeel 3 waar meer ruimte is waardoor in theorie grotere panelen geplaatst kunnen worden.
- In hoeverre is een thuisbatterij interessant? Uiteraard met dit budget niet haalbaar, maar mocht het interessant zijn dan kan mogelijk het budget omhoog
- Vanwege de schaduw op dakdeel 1 en 2 snap ik de logica van optimisers, maar dien je dan automatisch ook alle andere panelen op bijv. dakdeel 3 te voorzien van optimisers of voldoet het om enkel de panelen van dakdeel 1 en 2 te voorzien?
- op de schuur (nr 4) kunnen mogelijk ook 2 a 3 panelen, is het zinvol om die mee te nemen? Of zouden de extra kosten voor aanleggen van kabels ed het niet waard zijn?
- Tot slot.. Zijn er nog leverancier te adviseren die ik kan benaderen?

1. Foto's
Zie hieronder.

2. Beschikbare (dak)ruimte
In de nabij omgeving zijn er geen obstakels als hoge bomen of hoge gebouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDGr4ycUa0c-chTo_7b8qYnnvTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pcUoTeATCPMX6Hvpj22x41iG.png?f=fotoalbum_large

3. Schaduw
Schaduw zal in de loop van de dag zitten op dak deel 1 en 2.

4. Jaarverbruik
~ 3500 kwh
Woning bevat reeds een warmtepomp (woning van 2016)

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase met genoeg ruimte lijkt :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H__OEepBueWclYsljJ0Q6cP8xHY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/goAFymoHhVICWONf1cvmtU3M.jpg?f=user_large

6. Budget en doel
Budget is zo rond de 5.000 ex btw

7. Wie gaat het project uitvoeren
Laten uitvoeren.

8. Bijhouden van data
Geen voorkeur.

9. Reeds verkregen offertes
Partij: 1 € 1,46 incl. btw
Met 19 panelen is deze partij behoorlijk creatief geweest denk ik, want 19 van die joekels zullen mi niet passen.
Partij: 2 € 1,58 incl. btw (micro omvormers)
In de basis een prima set-up, echter is het duur. Ik heb zelf via solar-outlet eea bijelkaar geklikt met montage ed en kom uit op ~6.500
Partij: 3 € 1,23 incl. btw
Dit lijkt tot nu toe de beste offerte die ik heb ontvangen..?
Partij: 4 € 1,27 incl. btw
Ook deze partij denkt 13 joekels op dak deel 3 te kunnen plaatsen.. Geen idee overigens hoe.. Ik schat dat van deze panelen er max. 6 op passen

Zie plaatje voor (on)volledige gegevens per offerte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMoGG4cFiPTTydx8vl9j3UhlPHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D43afVD6nNALG4i8NkzCd3SN.png?f=fotoalbum_large

Wanneer ik zelf in SolarEdge Designer eea inteken, kom ik uit op ~13 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDqZajB6hC6DnQVlMa6Uw3Cj09s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0q1wb7E8Rb9usnLu0upUoC35.png?f=user_large

10. Regio
Haaglanden (Zuid-Holland)

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:28
beyazz06 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:36:

- In hoeverre is een thuisbatterij interessant? Uiteraard met dit budget niet haalbaar, maar mocht het interessant zijn dan kan mogelijk het budget omhoog
In Nederland niet. komt over een jaar of 5 wel

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:20

DukeBox

loves wheat smoothies

alwind schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:53:
In Nederland niet. komt over een jaar of 5 wel
Toch kan je dat niet 100% zo stellen. Er zijn zeldzame situaties waar een accu wel degelijk interessant is in NL.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• alwind
DukeBox schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:56:
[...]

Toch kan je dat niet 100% zo stellen. Er zijn zeldzame situaties waar een accu wel degelijk interessant is in NL.
Ik zie ze niet. Op papier kun je wat verzinnen met goedkoop inkopen en duur verkopen maar als je dan de laad/ontlaad verliezen meeneemt raak je met veel moeite break even als de accu op is.

Leg je voor dat geld extra zonnepanelen dan ben je veel beter uit en hoef je ook niet elke dag naar de prijzen te kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door alwind op 14-09-2022 14:08 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb een situatie gezien bij een bedrijf waar bij ook maar een beetje zonlicht in de omgeving de netspanning te hoog werd en de installatie uitging. Normaal niet zo erg als het af en toe gebeurt maar het resultaat was dat de panelen merendeel van de dag ongebruikt op het dak lagen. Door deze via een (DC) accu te plaatsen kon de energie toch gebruikt worden met daarbij ook het voordeel dat deze ook in island mode gebruikt konden worden wat de kosten (en dubbele inefficiëntie) van een UPS bespaarden.

@beyazz06 ik vind partij 2 met micros opzich wel meevallen qua prijs, de panelen alleen wat aan de dure kant. Het is jammer dat er niet 1 paneel meer kwijt kan, die is naar verhouding een stuk goedkoper (ds3 gaan per 2 panelen) dus door er een extra óf een weg te laten gaat de €/Wp omlaag.

Partij 1 lijkt mij iets te optimistisch zoals je zelf ook al aangaf en door de 2 omvormers onnodig duur. Partij 3 is denk ik wel het meest interessant qua prijs al denk ik dat optie 2 daar best in de buurt moet kunnen komen. Optimizers zijn voor die 6 op 1 vlak (en vermoedelijk ook aan 1 tracker) helemaal niet nodig (zoals optie 1 denk ik wel inziet). Voor die 2x3 zal het waarschijnlijk wel beter uitkomen.

[ Voor 50% gewijzigd door DukeBox op 14-09-2022 16:36 ]

• alwind
Ik ga het topic niet kapen.

[ Voor 95% gewijzigd door alwind op 14-09-2022 15:15 ]

• beyazz06
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:58:
[...]
...

@beyazz06 ik vind partij 2 met micros opzich wel meevallen qua prijs, de panelen alleen wat aan de dure kant. Het is jammer dat er niet 1 paneel meer kwijt kan, die is naar verhouding een stuk goedkoper (ds3 gaan per 2 panelen) dus door er een extra óf een weg te laten gaat de €/Wp omlaag.

Partij 1 lijkt mij iets te optimistisch zoals je zelf ook al aangaf en door de 2 omvormers onnodig duur. Partij 3 is denk ik wel het meest interessant qua prijs al denk ik dat optie 2 daar best in de buurt moet kunnen komen. Optimizers zijn voor die 6 op 1 vlak (en vermoedelijk ook aan 1 tracker) helemaal niet nodig (zoals optie 1 denk ik wel inziet). Voor die 2x3 zal het waarschijnlijk wel beter uitkomen.
Eens met je reactie; op zich is de set-up met de micro's niet zo gek alleen de panelen duur. Heb nog getracht in gesprek met ze te gaan, maar ze konden niets doen aan de offerte. Partij 3 lijkt tot nu toe idd de beste 'papieren' te hebben.

Indien ik het goed begrijp zijn dus optimizers niet voor alle panelen noodzakelijk, maar enkel voor de 5 panelen aan de voorkant en kunnen de overige panelen prima zonder. Dit zou overigens betekenen dat partij 3 nog eea kan aanpassen? Want ook deze partij gaat uit van 13 optimizers.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:55

Smoke

Maverick Reploid

Partij 4 heeft overduidelijk de Designer niet gebruikt als ze 500Wp panelen op S440 optimizers willen plaatsen...

Bij partij 3 heb ik ook zo mijn twijfels aangezien ze maar 12 panelen met S440 op een 3-fase omvormer willen hangen. Dat mag alleen als het een RWB/Korte strings omvormer is, met een normale 3-fase moeten er minimaal 16 aangesloten zijn. Wel iets om op voorhand na te vragen, anders zit je met een installatie die niet opstart.

Even ter info: bij een SolarEdge-systeem moeten op alle panelen optimizers toegepast worden, een paneel zo in de string hangen gaat niet werken.

• beyazz06
  • Niet online
Vandaag overigens nog een offerte binnen gehad, exact dezelfde set-up als partij 3 (12 x longi 405) maar qua prijs behoorlijk erboven: ~€9.000,- incl. btw.

Ergens vind ik het wel vreemd dat de prijzen voor hetzelfde zo ver uit elkaar liggen..

Hoe zit het eigenlijk met optimizers vs micro-omvormers? Wat zou in mijn geval beter zijn? Prijstechnisch lijkt het mij namelijk niet heel veel te schelen? Een optimizer zit zo rond de €60,- per stuk (12x60=€720,-) en micro-omvormer ~€250,- voor APS (6x250=€1500,-) tel de omvormer voor de optimizers mee en het verschil lijkt mij niet heel groot?

Kent er iemand overigens nog een alternatief installateur/verkoper die ik kan benaderen?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

beyazz06 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:49:
Hoe zit het eigenlijk met optimizers vs micro-omvormers? Wat zou in mijn geval beter zijn?
Bij (te)korte strings kan het zijn dat deze niet opstart bij te weinig vermogen, dan gaat een optimizer niet veel uitmaken. Voor dezelfde prijs gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar Micro's mits je daar de juiste samenstelling gebruikt. Eventueel kan je ook naar de DS3-D kijken daar kunnen 2 panelen pér tracker op en de kosten zijn niet veel hoger, nadeel is dat je dan dus ook logging hebt per 2 panelen i.p.v. per stuk.

• beyazz06
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:28:
[...]

Bij (te)korte strings kan het zijn dat deze niet opstart bij te weinig vermogen, dan gaat een optimizer niet veel uitmaken. Voor dezelfde prijs gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar Micro's mits je daar de juiste samenstelling gebruikt. Eventueel kan je ook naar de DS3-D kijken daar kunnen 2 panelen pér tracker op en de kosten zijn niet veel hoger, nadeel is dat je dan dus ook logging hebt per 2 panelen i.p.v. per stuk.
Kan je deze wellicht toelichten: mits je daar de juiste samenstelling gebruikt.
Indien ik voor micro's zou kiezen, dan zat ik inderdaad ook te denken aan de APS. Enphase lijkt mij in deze duurder. Heb trouwens net ff zitten googlen naar de DS3-D, daarmee kan je dus 4 panelen aansluiten op 1 micro omvormer?

Heb je trouwens met micro omvormers geen last van 'niet opstarten', dat is ieder voor zich (eigenlijk 2 voor zich met APS)? Dat je hiermee logging per 2 panelen hebt, vind ik overigens niet zo erg.

[ Voor 5% gewijzigd door beyazz06 op 15-09-2022 16:38 ]

• alwind
APS is gewoon per paneel hoor. De logging ook.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

beyazz06 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:37:
Kan je deze wellicht toelichten: mits je daar de juiste samenstelling gebruikt.
Niet ieder paneel is geschikt voor APS micro's.
Heb trouwens net ff zitten googlen naar de DS3-D, daarmee kan je dus 4 panelen aansluiten op 1 micro omvormer?
Ja, echter 2 per tracker, als je 3 fasen hebt kan je ook nog voor de (aangekondigde) QT2 gaan.
Heb je trouwens met micro omvormers geen last van 'niet opstarten', dat is ieder voor zich (eigenlijk 2 voor zich met APS)?
Het is pér tracker, dus alle APS (@alwind op de DS3-D na) is dat pér paneel. En vandaar ook mijn eerste opmerking, zolang het paneel de juiste specs heeft heb je juist een hele snelle opstart (en late afloop).

Pagina: 1