Ik mag binnenkort verhuizen en wil graag zonnepanelen op het dak. Nu heb ik reeds wat offertes opgevraagd die mi alle kanten op gaan en hoor zodoende graag hier van de experts wat zij hierover denken.
Hiernaast enkele vragen:
- Is het mogelijk om diverse panelen, laten we zeggen 460 wp en 400, te plaatsen? Dit ivm de dakdeel 3 waar meer ruimte is waardoor in theorie grotere panelen geplaatst kunnen worden.
- In hoeverre is een thuisbatterij interessant? Uiteraard met dit budget niet haalbaar, maar mocht het interessant zijn dan kan mogelijk het budget omhoog
- Vanwege de schaduw op dakdeel 1 en 2 snap ik de logica van optimisers, maar dien je dan automatisch ook alle andere panelen op bijv. dakdeel 3 te voorzien van optimisers of voldoet het om enkel de panelen van dakdeel 1 en 2 te voorzien?
- op de schuur (nr 4) kunnen mogelijk ook 2 a 3 panelen, is het zinvol om die mee te nemen? Of zouden de extra kosten voor aanleggen van kabels ed het niet waard zijn?
- Tot slot.. Zijn er nog leverancier te adviseren die ik kan benaderen?
1. Foto's
Zie hieronder.
2. Beschikbare (dak)ruimte
In de nabij omgeving zijn er geen obstakels als hoge bomen of hoge gebouwen.
/f/image/pcUoTeATCPMX6Hvpj22x41iG.png?f=fotoalbum_large)
3. Schaduw
Schaduw zal in de loop van de dag zitten op dak deel 1 en 2.
4. Jaarverbruik
~ 3500 kwh
Woning bevat reeds een warmtepomp (woning van 2016)
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase met genoeg ruimte lijkt
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/goAFymoHhVICWONf1cvmtU3M.jpg?f=user_large)
6. Budget en doel
Budget is zo rond de 5.000 ex btw
7. Wie gaat het project uitvoeren
Laten uitvoeren.
8. Bijhouden van data
Geen voorkeur.
9. Reeds verkregen offertes
Partij: 1 € 1,46 incl. btw
Met 19 panelen is deze partij behoorlijk creatief geweest denk ik, want 19 van die joekels zullen mi niet passen.
Partij: 2 € 1,58 incl. btw (micro omvormers)
In de basis een prima set-up, echter is het duur. Ik heb zelf via solar-outlet eea bijelkaar geklikt met montage ed en kom uit op ~6.500
Partij: 3 € 1,23 incl. btw
Dit lijkt tot nu toe de beste offerte die ik heb ontvangen..?
Partij: 4 € 1,27 incl. btw
Ook deze partij denkt 13 joekels op dak deel 3 te kunnen plaatsen.. Geen idee overigens hoe.. Ik schat dat van deze panelen er max. 6 op passen
Zie plaatje voor (on)volledige gegevens per offerte.
/f/image/D43afVD6nNALG4i8NkzCd3SN.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer ik zelf in SolarEdge Designer eea inteken, kom ik uit op ~13 panelen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/0q1wb7E8Rb9usnLu0upUoC35.png?f=user_large)
10. Regio
Haaglanden (Zuid-Holland)
Hiernaast enkele vragen:
- Is het mogelijk om diverse panelen, laten we zeggen 460 wp en 400, te plaatsen? Dit ivm de dakdeel 3 waar meer ruimte is waardoor in theorie grotere panelen geplaatst kunnen worden.
- In hoeverre is een thuisbatterij interessant? Uiteraard met dit budget niet haalbaar, maar mocht het interessant zijn dan kan mogelijk het budget omhoog
- Vanwege de schaduw op dakdeel 1 en 2 snap ik de logica van optimisers, maar dien je dan automatisch ook alle andere panelen op bijv. dakdeel 3 te voorzien van optimisers of voldoet het om enkel de panelen van dakdeel 1 en 2 te voorzien?
- op de schuur (nr 4) kunnen mogelijk ook 2 a 3 panelen, is het zinvol om die mee te nemen? Of zouden de extra kosten voor aanleggen van kabels ed het niet waard zijn?
- Tot slot.. Zijn er nog leverancier te adviseren die ik kan benaderen?
1. Foto's
Zie hieronder.
2. Beschikbare (dak)ruimte
In de nabij omgeving zijn er geen obstakels als hoge bomen of hoge gebouwen.
/f/image/pcUoTeATCPMX6Hvpj22x41iG.png?f=fotoalbum_large)
3. Schaduw
Schaduw zal in de loop van de dag zitten op dak deel 1 en 2.
4. Jaarverbruik
~ 3500 kwh
Woning bevat reeds een warmtepomp (woning van 2016)
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase met genoeg ruimte lijkt
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/goAFymoHhVICWONf1cvmtU3M.jpg?f=user_large)
6. Budget en doel
Budget is zo rond de 5.000 ex btw
7. Wie gaat het project uitvoeren
Laten uitvoeren.
8. Bijhouden van data
Geen voorkeur.
9. Reeds verkregen offertes
Partij: 1 € 1,46 incl. btw
Met 19 panelen is deze partij behoorlijk creatief geweest denk ik, want 19 van die joekels zullen mi niet passen.
Partij: 2 € 1,58 incl. btw (micro omvormers)
In de basis een prima set-up, echter is het duur. Ik heb zelf via solar-outlet eea bijelkaar geklikt met montage ed en kom uit op ~6.500
Partij: 3 € 1,23 incl. btw
Dit lijkt tot nu toe de beste offerte die ik heb ontvangen..?
Partij: 4 € 1,27 incl. btw
Ook deze partij denkt 13 joekels op dak deel 3 te kunnen plaatsen.. Geen idee overigens hoe.. Ik schat dat van deze panelen er max. 6 op passen
Zie plaatje voor (on)volledige gegevens per offerte.
/f/image/D43afVD6nNALG4i8NkzCd3SN.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer ik zelf in SolarEdge Designer eea inteken, kom ik uit op ~13 panelen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/0q1wb7E8Rb9usnLu0upUoC35.png?f=user_large)
10. Regio
Haaglanden (Zuid-Holland)