Op woensdag 29 augustus 2001 12:34 schreef hetisik het volgende:
De boxen zelfbouwen is echt niet moeilijk.
Zelf bouwen niet, zelf GOED bouwen wel
De oppervlakte van je conus bepaald de inhoud die je nodig hebt.
Ja.. ok... en nu weer 'back to reality'
Ook heb je soms een baspoort nodig, dat is om het laag goed te krijgen voor de woofers, anders kan het geluid bol gaan klinken, Ook is de grote van de basspoort afhankleijk van de kastinhoud.
Heb jij eigenlijk wel eens een boek over luidsprekerbouw gelezen?
Het beste is ook om de woofers zo ver mogelijk van de baspoort vandaan te zetten.
Onzin
Het mooiste is om het geluid goed te krijgen, als je bijvoorbeeld 2 woofers hebt per box dat je de tweeter tussen die 2 inzet zodat het hoog zich goed menkt met het laag, buiten de kast.
'Dappolito (sp) heet dat, en dat is lang niet altijd goed.
En de geluids issolatie. Het beste is als je gewoon glaswol gebruikt.
Dat heet dempingsmateriaal, en dat is geen gewone glaswol
de diepte van je kast bepaald overigens ook de dikte van de geluids isolatie.
nee, de klank bepaald hoeveel erin moet.
Je krijgt ook de beste isolatie door de stukken glaswol met hun zijkant er in te plaatsen, dus met de stoffige kant, niet met de vlakke kant naar de luisprekers toe.
mijn god, je wilt er echt van dat isolatie materiaal van de gamnma inzetten?
Na verloop van tijd zakt glaswol altijd een beetje inelkaar dus zul je na een tijdje even een paar stukken extra glaswol er in moeten stoppen.
Je bedoelt dat je de 'glaswol' vervangt door vers materiaal.
Ik weet niet hoe dat spul precies heet, maar je moet wel its nog voor de baspooten plaatsen zodat niet als die glaswol deeltjes in de luchtkomen en in je longen, dat is niet goed voor je longblaasjes.
Ja hoor, gewoon isolatie glaswol van de gamma.
Snap je al waarom ze de professionelene geen glaswol gebruiken?
Het spul dat je daarvoor gebruikt moet niet al teveel de luchtbeweging tegen houden, Het liefst zo min mogelijk.
x.
Nog iets belangrijks. het houd moet niet te dun zijn, anders krijg je dat bij een bepaalde geluidssterkte de hele kast mee gate doeen, in plaats van een normale bas krijg je dat je zoies als booeeeeeem inplaats vanvan een strakke boem hoort, het is best wel vervelend. ik had eerst ook die fout gemaakt.
Verbaasd me niets. 'Echte' speakers zijn minimaal 28mm dik, en hebben overal 'dwarslatjes' en andere verstevigingen.
Of ze zijn opgebouwd uit gefreesde lagen zoals Avalon dat doet.
De 'dure professionals' weten namelijk wel degelijk hoe je een goede luispreker bouwt
Het mooiste voor een kast is als je kunstof gebruikt, MDF is ook wel mooi als kast, als je het niet te duur wil hebben en het makkelijk af wil kunnen werken.
Kunststof??
Gebruik hout! MDF als je snel en eenvoudig wilt bouwen, of steen als je het echt goed wilt doen.
Las kastvorm is een Cylinder vormige kast het mooist, dat heeft met grondtrillingen te maken. als je een gewone rechthoekige kast gebruikt is niet erg. door een ronde kast te bebruiken perfectioneer je het geluid zeg maar.
En dat baseer je op het feit dat bijna geen enkele professioneel bedrijf een ronde kast maakt?
maarja, een ronde kast is wel veel duuder dan een rechoekige kast, dat snap je wel.
Maar als je het zelf maakt is het toch goedkoop?
Het mooiste is als je voor elke luidspreker afdeling een aparte kast bouwd. een akst voor de woofers, een kast voor de de mid luidsprekers en een kast voor e tweeters, de hoge tonen luisprekers zijn dat.
wow, toch nog een wijs woord er tussendoor
Als je de spullen koopt voor je boxen, koop dan alle luidsprekers teglijk, en niet naar een tijdje weer een setje, dat had ik wel gedaan, na 2 jaar heb ik nog steeds best wel grote hoorbare verschillen in mijn tweeters, ook bij mijn woofers, maar die heb ik allemaal netjes ieder een oude en ieder een nieuwe gegeven dus dat speelt geen rol.
Getver. Waarom niet meteen alle woofers nieuw?
Als er iets iritant is is het wel dat twee woofers per kast een verschillend geluid geven.
Het is ook belangrijk dat je de luidsprekers niet in tegenface aansluit.
Joh je meent het
Straks ga je nog vertellen dat er dikke kabels in moeten...
Ook belkangrijk is dat je alles op elkaar moet atstemmen, niet te gveel hoog en niet te veel laag, het moet allemaal gelijk zijn. Ik heb zelf 2 woofers per luidspreker omdat de tweeter veelte hard gaat en heb dat dus op kunnen lossen door 2 woofers te gebruiken.
Een beetje luisprekerbouwer weet voordat hij begint al of de komponenten in balans zijn.
Zoeits heet research, en daar betaal je voor bij professionele luisprekers.
Zij hoeven geen extra woofer toe te passen omdat achteraf de tweeter te fel bleek te zijn.
Voor optimale geluids kwaliteit het liefst geen potmeters gebruiken en of schakelaars.
In luidsprekers??
Je hoeft overigens niet altijd een midluidspreker te hebben,dat is afhankleijk van hoe groot je kamer is in vernband met de frequenties die hoorbaar zijn in jou kamer.
en het is natuurlijk ook afhankleijk van hoe groot de de frequetie bereik van een afzonderlijke luidspreker is.
Nee, dat hangt uitsluitend af van het frequentie bereik van je woofer en je tweeter.
Hoe je speakers klinken in je kamer hangt af van hoe je ze plaatst, filtert en aanstuurd.
als je met 2 luidsprekeers al het hele infrasone gebied kan bestrijken, waarom dan nog een 3e soort er bij kopen.
Het infrasoon gebied is het hoorbare frequentie gebied van 20-20000Hertz.
5 tot 40000 eigenlijk, maar das mierenne*ken
oh en over het glaswol, je hoeft het allemaar tegen de achterkant te doen van je box niet aan de zijkanten.
Zie eerdere opmerkingen
Overigens door veel dingen die ik heb gegeven te overdijven en of te verminderen, kan je veel commercieele truukjes maken voor leken die dat dan sneller gaan kopen, omdat het dan LIJKT alsof het goed klinkt.
Doorbijvoorbeeld een te kleine baspport te gebruiken, krijg je een soort boost in dlaag tussen de 100-300Hertz, maar het gaat natuurlijk om de muziek te horen zolas ie werkelijk bedioelt is.
Nee een extra woofer erbij om de tweeter te compenseren is een goed idee...
dat was het volgens mij, een korte les van hoe je luidsprekers bouwd.
Oftewel van hoe je het niet moet doen.