Pax schuifdeuren haken aan elkaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Wanneer ik de schuifdeur open van m'n Ikea Pax kast met softclose module dan haakt ie in de deur die nog gesloten is. Wanneer ik de open deur vervolgens wil sluiten dan trekt ie automatisch de dichte deur mee.

Volgens mij een bekend euvel en ook simpel op te lossen maar kan het nergens vinden.

Iemand de gouden tip?

Alle reacties

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Deur iets optillen en netjes in de rail hangen/zetten?
Bij mijn schuifdeurkast (geen Pax, dus daar werkt het misschien anders) willen de geleidewieltjes aan de onderkant wel eens uit de geleiderail schieten.

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:08
Volgens mij zijn dat inderdaad de geleiders die niet goed in de rails zitten, bij het installeren hadden wij daar ook wat moeite mee (overigens ook met de softclose verkeerd om monteren, dat is helemaal leuk, dan gaat ie niet meer dicht).

• SX-Superfly
  • Nu online
De geleiders en de rails zitten goed. Loopt nergens tegenaan of dat ze buiten de rails zitten.

Als je de deur open schuift op de maximale stand hoor je op een gegeven moment een zachte klik en dan zit de deur 'vast'. Als je de deur dicht wil doen dan gaat de 'gesloten' deur ook mee. Je moet de gesloten deur tegenhouden om alleen de open deur te sluiten.

Hierbij een foto. Als ik de binnenste deur dicht wil doen dan gaat de buitenste deur mee als ik deze niet fysiek tegen hou. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdwXoa1TIIlNQtSIglTGeeFpMUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjaYjTlknGdE96bMm3TAoPBO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 15:05
geen gouden tip, maar bij ons doet de softclose dat ook. Heel de softclose module is eigenlijk gewoon een rampending.

[ Voor 15% gewijzigd door DaTimMan op 14-09-2022 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mahasp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05-2024
Heb je dit ooit opgelost? Ik heb hetzelfde met mijn kast die ik juni 2022 in elkaar heb gezet en het begint toch vervelend te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Nu online
Nee niet opgelost. Klacht ingediend bij ikea en een deel van de kosten uiteindelijk terug gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wel raar, de achterste deur schuift namelijk niet in je 'soft-close' mechanisme zelf, maar in zo'n plastic klemmetje wat er bovenop zit.

Het klinkt alsof je achterste deur op een of andere manier, incorrect, je voorste deur uit de soft-close trekt idd.

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2023 17:14 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahasp
SX-Superfly schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:47:
Nee niet opgelost. Klacht ingediend bij ikea en een deel van de kosten uiteindelijk terug gekregen.
In ieder geval bedankt voor je/jullie antwoord. Ik denk dat ik ook maar eens een klacht in ga dienen.

Overigens, ik was vorige week in 'onze' Ikea vestiging en daar vertelden ze dat ze meer problemen hadden met het schuifsysteem van deze Pax deuren en dat ze daarom september 2022 het oude systeem hebben vervangen door een nieuw ophangsysteem dat beter zou werken. Één verschil was onder meer dat de deuren aan de onderkant er in geklikt kunnen worden in plaats van het hangen dat ik met die van mij moet doen. Je kunt gewoon een set kopen die je aan de 'oude' deuren kunt vastmaken.

Weet jij of jij een oud systeem hebt of een nieuw? Als het dat laatste is, hoeft het bij mij ook niet tot een oplossing te leiden als er iets anders mis is (de kast hangt een graag uit het lood oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Zover ik weet hebben beide deuren een dikke en dunne lange zijde, nu heeft je achterste deur het dikke deel in het midden zitten terwijl dat aan de zijdes moet zitten ipv het midden. Die dikkere rand is voor de grip om de deur te openen.
Mocht dat niet het geval zijn dan kijken of ze goed in de geleider zitten

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahasp
The-Source schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:12:
Zover ik weet hebben beide deuren een dikke en dunne lange zijde, nu heeft je achterste deur het dikke deel in het midden zitten terwijl dat aan de zijdes moet zitten ipv het midden. Die dikkere rand is voor de grip om de deur te openen.
Mocht dat niet het geval zijn dan kijken of ze goed in de geleider zitten
Ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoelt, maar ik heb maar even gekeken op basis van wat ik denk dat je bedoelt.

De achterste deur heeft een dikte van 2,3cm aan beide kanten. De voorste deur heeft een dikte van 2,3cm aan beide kanten, maar heeft een extra toegevoegde strip om de deur netjes op de zijkant van de kast aan te laten sluiten.

Verder lopen beide prima in hun geleiderail. Het gaat alleen mis op de laatste paar centimeter als de voorste achter de achterste blijft hangen (of omgekeerd).

Mocht ik het fout hebben geïnterpreteerd hoor ik het graag, ik wil alles proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
Nou de strip heeft per deur aan de voorzijde 1 kant een dikkere rand. Die dikte is meer extra diepte tussen de deur panelen of spiegels. Bij de voorste deur maakt het niet uit aan welke kant het zit ( wat je zelf het makkelijkste vind) maar voor de achterste deur moet het dus niet achter de voorste zitten.
Als je deze handleiding ziet ( pagina 10) https://www.handleidi.ng/...liilseng/handleiding?p=10
Achterste deur moet met A frame gemaakt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahasp
The-Source schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:17:
Nou de strip heeft per deur aan de voorzijde 1 kant een dikkere rand. Die dikte is meer extra diepte tussen de deur panelen of spiegels. Bij de voorste deur maakt het niet uit aan welke kant het zit ( wat je zelf het makkelijkste vind) maar voor de achterste deur moet het dus niet achter de voorste zitten.
Als je deze handleiding ziet ( pagina 10) https://www.handleidi.ng/...liilseng/handleiding?p=10
Achterste deur moet met A frame gemaakt zijn
Ik denk dat jij heel goed weet waarover je spreekt, ik kan het helaas nog niet vertalen naar iets dat ik herken in mijn kast. Ik weet niet over welke strips je spreekt. Er zijn meer dingen die een strip kunnen worden genoemd en ik zie bij mijn deuren er geen waarbij de ene kant dikker is dan de andere.

Ik heb diep na zitten denken waar de A stond (want ik kan het me herinneren, maar heb het idee dat dat nu ergens onder zit.

En dus heb ik de inhoud van mijn kast maar deels afgebroken zodat ik aan de binnenkant erbij kon om te kijken of ik aan A zag, maar helaas. Ik heb geen idee waar de letter zou kunnen zitten (ik vermoed onder één van de scharnieren (oid).

Ik ben er nu wel achter wat er gebeurt. De achterste deur blijft hangen in de softclose van de voorste (of omgekeerd, ze blijven aan elkaar hangen). De pin van de voorste deur glijdt in het mechanisme van de achterste en daar zit weerstand in. Hij zit daar dan zodanig in 'vast' dat hij niet soepel open glijdt en er kracht nodig is om de deuren uit elkaar te halen.

Ik had een filmpje gemaakt maar die kan ik niet in het bericht uploaden merk ik. DAn maar een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWBIdFrKuMhKF-Ak3QNMCf6AoYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2g4rxYWnmd6Jspoz5GUmnob6.jpg?f=fotoalbum_large.

De beide delen van de softclose komen met weerstand 'in elkaar' en dus niet meer eenvoudig uit elkaar.

Misschien verstandig om het maar eens als defect bij Ikea te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
diverse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pb5_fEqwL0isk1vvCnNiynJSrY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRb8NdcTdxta7fhgBRLlxVOQ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQEpxYGNvefIGW-zjPN1nV-bzN4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seNhJCpWqIA0mQzFHbFPATKp.jpg?f=fotoalbum_small

Links dunne zijde, rechts dikke, beide van dezelfde deur. Dit is de voorste deur, maar de achterste heeft dat dikke deel dus niet achter de voorste deur.

Maar gezien het sluit systeem welke jij hebt heb je een nieuwere serie pax schuifdeur dan welke ik heb. Mijn kast zal nu om en nabij 10 jaar zijn. Weet dus ook niet zeker of dat dik/dun randje nog wel aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:26
Euvel hebben wij ook gehad met een pax kast van 230 hoog.
Bij ons stond de kast in meerdere opzichten niet helemaal waterpas (vloer loopt scheef 2 richtingen op) waardoor de deuren achter elkaar bleven hangen, maar ook niet netjes afsloten links en rechts.
Na de kast volledig waterpas te hebben gezet (moest er een sokkel voor maken) was het euvel verholpen.
Ook met een softclose systeem van voor 2022 trouwens.

Edit: Ik herken de softclose van een eerdere foto ook niet, bij ons zijn het nog vrij korte en diepe blokken die ik moest monteren.

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticTiger op 27-11-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahasp
Ah, met een foto wordt alles duidelijker. Die van mij is ruim een jaar oud en ziet er inderdaad heel anders uit.
Dit zijn de beide zijkanten naast elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZWc8kKk5gfOpPYzGC-BeKtg6p4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mr9uvoZt3fbfBXOCSVJhnHgw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ondertussen gebeld met de helpdesk van Ikea en ze geloofden meteen dat mijn softclose defect was, maar die wordt niet meer geleverd. Sinds eind 2022 is er een nieuw frame en dat heeft een softclose er ingebouwd. Dus krijg ik vanwege de garantie een nieuw frame geleverd. Dat moet alles oplossen.

@The-Source bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1