• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik heb een telefoon besteld bij amazon.de
Dit vanwege de lagere prijs daar, en een promo actie. Enige voorwaarde: bezorgen in DLD. Geen probleem, heb daar een kennis.

Nu krijg ik ineens een mail van Amazon dat bij ontvangst een wachtwoord moet worden doorgegeven aan de bezorger. Wat een gedoe, nu moet ik eerst mijn kennis het wachtwoord doorgeven.

Iemand hier ervaring mee? Hier in NL moet je bij spullen van waarde je gewoon legitimeren. Zal wel goedkomen, maar was benieuwd van ervaringen van mensen hiermee, zodat ik me een beetje kan voorbereiden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lijkt me dit?
https://www.amazon.com/gp...l?nodeId=GXHYX22CS752PLE3

Al schijnt er ook onvrede over te zijn:
https://www.forbes.com/si...ds-backfire-on-customers/

Op zich niet heel slecht lijkt me, zo weet je zeker dat het niet per ongeluk bij een vreemde aankomt.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier in Nederland maak ik ook best vaak mee dat je een code (wachtwoord) krijgt, maar daar vraagt de bezorger nooit naar. Is iets wat tijdens corona bedacht is, zodat het contactloos gaat.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:25
Ik kan me nog zoiets herinneren bij T-Mobile (of Ben) lang geleden, bij telefoons.
Op zich goed en ergens veiliger én flexibeler dan een ID moeten laten zien imo.

Zeker in jou geval zou ik zeggen, ben blij dat je je niet hoeft te legitimeren voor ontvangst :D dat was een stuk meer gedoe geweest dan een wachtwoord even door moeten geven in een 2s appje aan je kennis

[ Voor 39% gewijzigd door henri86 op 14-09-2022 11:50 ]

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
henri86 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:49:
Ik kan me nog zoiets herinneren bij T-Mobile (of Ben) lang geleden, bij telefoons.
Op zich goed en ergens veiliger én flexibeler dan een ID moeten laten zien imo.

Zeker in jou geval zou ik zeggen, ben blij dat je je niet hoeft te legitimeren voor ontvangst :D dat was een stuk meer gedoe geweest dan een wachtwoord even door moeten geven in een 2s appje aan je kennis
Gelukkig kun je bij Amazon wel verzendadres en factuuradres op andere namen zetten, dus dat komt allemaal goed hoor

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:59

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja, dat gaat er over dat je geen 'niet geleverd onderzoek' kunt starten als het ontvangen is met een "one time password".

Dat is op zich niet het probleem van het "one time password" systeem. Maar meer een protocol probleem bij Amazon.

Het lijkt best een goed systeem, bij iets kostbaars moet het gewoon bij de juiste persoon afgeleverd worden.

Niet bij de buren (een paar straten verderop) of voor de voordeur (in de regen).

Het systeem met 'handtekening voor ontvangst' is waardeloos, de bezorger zet daar zelfs altijd een nietszeggend krabbeltje of simpelweg jou naam (welke op het pakketje staat).
En dan moet je vervolgens gaan uitleggen dat dat krabbeltje niet die van jou is.

En als je dan niet thuis bent, bij een pakketpunt/kluis ophalen met de code.

---

Maar one-time-password lost het inderdaad niet op als je het verkeerde aantal dozen geleverd krijgt (wellicht wel als elke doos zijn eigen one time password heeft).

En ook niet dat de doos beschadigd is (je zou dan wel het one-time-password achter kunnen houden).
En ook niet als het apparaat fysiek niet in de doos zit. (Denk dat de bezorger heel lastig gaat doen als je de doos eerst open maakt en iPhone uit het doosje gaat halen voordat je 'm dat one-time-password geeft?)

[ Voor 19% gewijzigd door Accretion op 14-09-2022 12:02 ]

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Het klinkt alsof jij een wachtwoord moet verzinnen die Amazon aan de bezorger meegeeft, en die door de ontvanger gereproduceerd moet worden. Dat kan dan in mijn ogen een willekeurig door jou gekozen woord zijn, en niet gelijk aan je Amazon account wachtwoord.
Als dat wel zo is, zou ik nu je Amazon account wachtwoord veranderen, en na ontvangst van je pakje weer.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

greatgonzo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:40:
Nu krijg ik ineens een mail van Amazon dat bij ontvangst een wachtwoord moet worden doorgegeven aan de bezorger. Wat een gedoe, nu moet ik eerst mijn kennis het wachtwoord doorgeven.
Je krijgt een email met een code erin die je aan de bezorger moet geven. Die code kun je ook bij je bestelling terugvinden in je Amazon account

Het is niet zo dat je je kennis jouw wachtwoord moet geven.

En ja, het is een extra stap, maar wel fijn dat je dan zeker weet of het wel/niet afgeleverd wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Accretion op 14-09-2022 12:05 ]

Pagina: 1