• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 08:56
Hoi medetweakers, ik wou dit eerst posten in het grote IT wat verdien jij topic, maar het leek me niet helemaal te passen volgens de regels dus maar even een eigen draadje gemaakt.

Momenteel ben ik 30 jaar oud, en over 2 maanden verwachten we ons eerste kleintje.
De afgelopen 5+ jaar heb ik bij een werkgever gewerkt in de IT als support medewerker, hier zat ik vastgeroest door MT die mij gewoon niet kon missen. Te weinig goed personeel en ik deed het dubbele werk wat de eerst volgende collega deed op technisch diep gebied (2e/3e lijn)

Iets meer dan een halfjaar geleden kreeg ik een baan aangeboden via via op 20km van m'n huis vandaan, (ik woon 130 km+ bij de werkgever hierboven vandaan, lang verhaal). Het aanbod was goed, ik ging er zo'n 400 euro bruto bij.

Wel een jaar contract, en of het bedrijf echt levensvatbaar is is echt nog een grote vraag. Lage werkdruk, minder groei helaas. Geen extra voorwaarden zoals Auto van de zaak of iets.

Nu ben ik vorige week door de directeur van m'n vorige werkgever gebeld. Omdat ik het probeer in te korten kwam daar eigenlijk het volgende voorstel zwart op wit uit.

+ 300 euro m'n huidige baan (gaan we nog onderhalen of dit beter kan)
+ auto van de zaak (lease dus gewoon bijtelling en prive gebruik)

Voordeel ? Ik mag grotendeels zelf kiezen wat ik wil gaan doen, ik kan redelijk in de buurt projecten gaan uitvoeren vanuit hun (dus eigenlijk gewoon ICT engineer op project basis)

Ook kan ik kiezen voor een IT coordinator rol met groei naar IT management, iets waar echt m'n ambities liggen, echter zal ik dan wel iedere dag 2+ uur moeten reizen zo ongeveer.

Ben ik nu echt zo knotsgek om dit alsnog te overwegen?
De arbeidsvoorwaarden zitten vast ongeacht welke richting ik op ga, alleen de langere groei mogelijkheden zijn heel divers.

Ook voelt het ronduit lullig naar m'n nieuwe werkgever toe waar ik bijna een halfjaar werk, maar die kunnen nooit deze kant op komen de komende jaren. Wel is het zo dat m'n oude werkgever helemaal niet slecht is en ik dus weet waar ik terecht kom. Hier staat tegenover dat m'n huidige werkgever wellicht de werkzaamheden echt wel iets verbloemd heeft aan het begin. (onder aan de streep echt heel rustig, en groei mogelijkheden zijn er niet direct. Ook is het de vraag of ze hun hoofd boven water houden de komende jaren. Iets wat ik niet direct zag aan het begin)

Graag hoor ik jullie meningen hierover, want momenteel ben ik echt alleen maar aan het malen in m'n hoofd en voelt het lastig om een juiste keuze te maken. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 10:57
Rationeel gezien is met een kleintje opkomst het natuurlijk slim om te blijven waar je zit, ff cruisen in de tropenjaren.
Maarja, mensen zijn niet rationeel...
Ik ben 2x gewisseld van baan, in beide gevallen toen mijn vrouw zwanger was :+ . De 2e keer zelfs heel bewust van een rustige baan naar een drukke baan. Argument voor mij (en mijn vrouw) was dat ik vrolijker ben als ik het druk heb, dus voor iedereen beter als ik de drukke baan zou nemen.

Ik zou dus vooral met je vriendin/vrouw/partner/etc bespreken wat de voor en nadelen zijn. Geld is daarbij eigenlijk helemaal nog niet zo interessant (je bent pas 30), je kan altijd over 3-4 jaar alsnog een stap maken. Ik zou vooral kijken naar werkplezier, voldoening, etc.
Daarnaast zou ik gaan voor een 4 daagse werkweek (32 of 36 uur), dan mis je ook het opgroeien van je kind niet ;)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:48
Staat er in je huidige contract een mogelijkheid om tussentijds op te zeggen? Anders kun je daar niet zomaar weg, je hebt een contract voor bepaalde tijd. Mocht de werkgever er mee instemmen is er natuurlijk wel meer mogelijk...

Maar in principe hoor je dit uit te zitten. Mocht je daarna weer willen vertrekken lijkt me dat helemaal niet lullig voor de werkgever, die kiest er toch zelf voor om je een contract voor de duur van 1 jaar te bieden? Daarna zijn jullie elkaar niets verplicht, het is voor jou ook geen zekerheid dat dit verlengd wordt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rw1994
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 11:55
300 bruto, even makkelijk rekenend 150 netto, 1.5 uur per dag extra reistijd, 30 uur extra Peru maand.
Lijkt mij een no-brainer, er moet echt een grotere stap gemaakt worden om het financieel interessant te maken.
De extra kosten vanwege de bijtelling nog niet eens meegenomen (je krijgt er uiteraard iets voor terug), je gaat er netto op achteruit.
Grote kans dat er dichtbij vergelijkbare aanbiedingen op tafel kunnen komen te liggen, het is nog steeds een goede markt voor werknemers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:56

EiT

Jezelf afvragen waarom ze dit niet konden aanbieden toen je er nog zat. Lonen zijn de afgelopen periode ook weer gestegen, als hij een ander voor die functie moet zoeken is hij meer kwijt. Dus staar je niet blind op het bedrag wat ze bieden.

Ik zou nog even blijven zitten waar je zit en dan verder zoeken. Waarschijnlijk beter voor je carrière en groei van je loon. Zoek uiteindelijk een bedrijf waar groeimogelijkheden zijn. 5+ jaar op IT support is vrij veel als je je zelf wilt doorontwikkelen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00

RedFox

Heb je een OV ofzo?

thetakman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:41:
over 2 maanden verwachten we ons eerste kleintje.
ik dan wel iedere dag 2+ uur moeten reizen zo ongeveer.
Ben ik nu echt zo knotsgek om dit alsnog te overwegen?
Wat mij betreft ben je dan wel een beetje gek ja ;)
Zal voor iedereen anders zijn, maar met 2 kleintjes in huis is mijn tijd een stuk kostbaarder geworden.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 12:01

Releases

Ja maar!

Wellicht handig even de totaal bedragen te vermelden zodat wij kunnen helpen inschatten of het het überhaupt waard is qua werkzaamheden etc vergeleken met het salaris.
+300 zegt nu vrij weinig en kan zo niet in context geplaatst worden.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:58
niet doen, er is een reden dat je weg bent gegaan bij die werkgever en dat is dezelfde reden waarom het ook nu weer fout gaat.

(spreek uit ervaring helaas, ze paaien je met mooie woorden en bedragen maar uiteindelijk ben je 4 maand verder en zit je in je hoofd weer met 'owja, dat was de reden om toen weg te gaan er is niks veranderd'

A wise man's life is based around fuck you

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-05 16:47
Ik zou met oog op de reistijd sowieso alsnog de switch maken. Verder is het helemaal niet erg om op je 30e na 5 jaar eens bij een andere werkgever te kijken. Daarmee zie je het bedrijfsleven ook weer eens vanuit een andere hoek, en het voorkomt dat je helemaal vastroest bij je huidige werkgever.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• thetakman
Xander schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:49:
Staat er in je huidige contract een mogelijkheid om tussentijds op te zeggen? Anders kun je daar niet zomaar weg, je hebt een contract voor bepaalde tijd. Mocht de werkgever er mee instemmen is er natuurlijk wel meer mogelijk...

Maar in principe hoor je dit uit te zitten. Mocht je daarna weer willen vertrekken lijkt me dat helemaal niet lullig voor de werkgever, die kiest er toch zelf voor om je een contract voor de duur van 1 jaar te bieden? Daarna zijn jullie elkaar niets verplicht, het is voor jou ook geen zekerheid dat dit verlengd wordt.
Nee dit is mogelijk, opzegtermijn van 1 maand voor beiden partijen.
Deze zekerheid heb ik nu dus niet, bij switchen wel want de oude werkgever kent mij al jaren en is een vast contract niet eens een onderhandeling waard. Die zit er al in.

• thetakman
Smobbo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:49:
Rationeel gezien is met een kleintje opkomst het natuurlijk slim om te blijven waar je zit, ff cruisen in de tropenjaren.
Maarja, mensen zijn niet rationeel...
Ik ben 2x gewisseld van baan, in beide gevallen toen mijn vrouw zwanger was :+ . De 2e keer zelfs heel bewust van een rustige baan naar een drukke baan. Argument voor mij (en mijn vrouw) was dat ik vrolijker ben als ik het druk heb, dus voor iedereen beter als ik de drukke baan zou nemen.

Ik zou dus vooral met je vriendin/vrouw/partner/etc bespreken wat de voor en nadelen zijn. Geld is daarbij eigenlijk helemaal nog niet zo interessant (je bent pas 30), je kan altijd over 3-4 jaar alsnog een stap maken. Ik zou vooral kijken naar werkplezier, voldoening, etc.
Daarnaast zou ik gaan voor een 4 daagse werkweek (32 of 36 uur), dan mis je ook het opgroeien van je kind niet ;)
Ja naja dat heb ik dus ook, de vrouw steunt me volledig in alles wat ik kies.
Ik stap nu juist weer terug naar een direct vast contract, iets wat met het oog op een kleintje natuurlijk wel een bonus is.

• thetakman
Releases schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:06:
Wellicht handig even de totaal bedragen te vermelden zodat wij kunnen helpen inschatten of het het überhaupt waard is qua werkzaamheden etc vergeleken met het salaris.
+300 zegt nu vrij weinig en kan zo niet in context geplaatst worden.
Ben van 2500 met de eerste switch naar 2900 gegaan en eerste voorstel is nu 3200 maar hier kan nog in onderhandeld worden + een lease auto als je die mee mag bereken in het bruto loon.

• thetakman
EiT schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:54:
Jezelf afvragen waarom ze dit niet konden aanbieden toen je er nog zat. Lonen zijn de afgelopen periode ook weer gestegen, als hij een ander voor die functie moet zoeken is hij meer kwijt. Dus staar je niet blind op het bedrag wat ze bieden.

Ik zou nog even blijven zitten waar je zit en dan verder zoeken. Waarschijnlijk beter voor je carrière en groei van je loon. Zoek uiteindelijk een bedrijf waar groeimogelijkheden zijn. 5+ jaar op IT support is vrij veel als je je zelf wilt doorontwikkelen.
Omdat de manager er toen nog tussen zat, hij kon mij simpel gezegd gewoon niet kwijt.
Dat is ook de reden dat de directeur er nu persoonlijk tussenin gesprongen is om te kijken of ze terug kunnen komen.

Deze manager zit er niet meer tussen en komt er ook niet meer tussen voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
Zwelgje schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:08:
niet doen, er is een reden dat je weg bent gegaan bij die werkgever en dat is dezelfde reden waarom het ook nu weer fout gaat.

(spreek uit ervaring helaas, ze paaien je met mooie woorden en bedragen maar uiteindelijk ben je 4 maand verder en zit je in je hoofd weer met 'owja, dat was de reden om toen weg te gaan er is niks veranderd'
Niet helemaal, zie de reden hierboven. Ik vast door een manager die mij niet kon missen, deze is er tussen uit en de eigenaar heeft deze manager uit de loop gelaten hierin en zal er ook niet meer tussen komen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Uiteindelijk moet je kiezen waarbij jij je het prettigste voelt, wat jou de meeste energie geeft.
Ook de kleine in gedachten houden; is een twee uur reistijd (enkele reis, neem ik aan?) wel de moeite waard, ook wanneer de kleine er is?

• thetakman
CH4OS schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:21:
Uiteindelijk moet je kiezen waarbij jij je het prettigste voelt, wat jou de meeste energie geeft.
Ook de kleine in gedachten houden; is een twee uur reistijd (enkele reis, neem ik aan?) wel de moeite waard, ook wanneer de kleine er is?
Nee totale reistijd per dag. (1 uur enkele reistijd, soms 15-20 minuten langer maar niet altijd)

De kleine is er al over een maand of 3. Dit weet de oude en ook m'n huidige werkgever, ansich is de switch naar een bekende toe met een vast contract dus is dat niet direct zo spannend.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

thetakman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:23:
Nee totale reistijd per dag. (1 uur enkele reistijd, soms 15-20 minuten langer maar niet altijd)

De kleine is er al over een maand of 3. Dit weet de oude en ook m'n huidige werkgever, ansich is de switch naar een bekende toe met een vast contract dus is dat niet direct zo spannend.
Vroeger werkte ik ook altijd met een uur reistijd. Was voor toen wel fijn, had ik ook wat meer tijd om mijn gedachten opzij te zetten en was ik thuis lekker relaxed. Maar de laatste jaren (5+ denk ik) werk ik voornamelijk redelijk in de buurt, sinds ik dat doe, merk ik eigenlijk dat ik dat veel fijner vind. Ik kan mij daarom voorstellen als de kleine er is, dat je dan ook graag snel thuis wilt kunnen zijn, vandaar de opmerking. :) Een uur reistijd kan dan immers ook nog best veel zijn.

Maar nogmaals, uiteindelijk zal jij een keuze moeten maken. Kies dan dus voor de optie die jou het beste ligt, waar jij het meeste energie van krijgt / het meest enthousiast van wordt.

• thetakman
CH4OS schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:28:
[...]
Vroeger werkte ik ook altijd met een uur reistijd. Was voor toen wel fijn, had ik ook wat meer tijd om mijn gedachten opzij te zetten en was ik thuis lekker relaxed. Maar de laatste jaren (5+ denk ik) werk ik voornamelijk redelijk in de buurt, sinds ik dat doe, merk ik eigenlijk dat ik dat veel fijner vind. Ik kan mij daarom voorstellen als de kleine er is, dat je dan ook graag snel thuis wilt kunnen zijn, vandaar de opmerking. :) Een uur reistijd kan dan immers ook nog best veel zijn.

Maar nogmaals, uiteindelijk zal jij een keuze moeten maken. Kies dan dus voor de optie die jou het beste ligt, waar jij het meeste energie van krijgt / het meest enthousiast van wordt.
Misschien heb je hier wel een goed punt te pakken, en alle Pro en Cons een soort van laten liggen en kijken naar, Wat wil je gewoon.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

thetakman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:08:
Misschien heb je hier wel een goed punt te pakken, en alle Pro en Cons een soort van laten liggen en kijken naar, Wat wil je gewoon.
Uiteindelijk is een werkgever ook erbij gebaad dat jij goed in je vel zit wanneer je naar kantoor gaat, maar ook thuis komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vind het eigenlijk wel bijzonder dat je ineens bij je oude werkgever 800euro erbij zou kunnen krijgen (plus auto, of had je die daarvoor ook?). Ben je dan niet al die jaren daarvoor flink genaaid ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• thetakman
ZeRoC00L schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:49:
Vind het eigenlijk wel bijzonder dat je ineens bij je oude werkgever 800euro erbij zou kunnen krijgen (plus auto, of had je die daarvoor ook?). Ben je dan niet al die jaren daarvoor flink genaaid ?
Nee je hebt redelijk gelijk, dat komt omdat ik al op afstand vanuit de support rol teveel deed en al een verkapt coordinator was voor 2 grote klanten. Echter kon m'n manager me niet missen in mijn rol dus zat ik vast met een verkapt salaris / functie omschrijving.

Dit is nu overruled door de eigenaar en zodoende kan ineens alles wel.
Kort door de bocht, de manager heeft me dwars gezeten en ik ben uiteindelijk gaan lopen, en dat proberen ze nu hogerop te fixen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 19:01
Uiteindelijk is het uiteraard eigen keuze, maar ik kan in ieder geval mijn ervaring delen. Reistijd wordt vaak onderschat en is iets dat ik (nu) als een van de belangrijkste zaken meeweeg. Mijn vorige werkgever zat op 500 meter lopen van onze woning. Toen mijn zoontje een jaar was kreeg ik een werkgever die op 1.5 uur enkele reis zat. Jonge kinderen slapen veel en na enkele maanden krijgen ze al een redelijk vast slaapritme. In plaats van om 08:30 na een gezamelijk ontbijt naar het werk te wandelen, zat ik opeens om 07:00 in de auto. Mijn zoontje sliep nog. In plaats van dat ik om 17:30 aan het eten kon beginnen, was ik nu pas tegen 19:00 thuis. Had ik een bus of trein gemist, of was het extra druk op de weg, dan wist ik tijdens de terugreis al: ik ga mijn zoontje vandaag niet wakker zien of meemaken. Na een jaar zat ik er compleet doorheen. De tijd gaat zo hard en je mist zoveel. Ik zeg wel eens gekscherend tegen collega's en vrienden: Corona was mijn redding. Ik wilde eigenlijk (enkele jaren) stoppen met werken. Door het thuiswerken was ik er opeens iedere ochtend en avond weer. We spelen, bouwen met de Duplo/Lego, voetballen, spelen samen op de Switch. In de ochtend breng ik hem rustig naar school toe. In de avond liepen we nog langs de speeltuin. Of fietste we naar de lokale ijssalon.

Je kunt later altijd nog (meer) werken. Meer verantwoordelijkheden op je nemen. Verder reizen voor mooie projecten.
Iedere avond spelen met een klein mannetje waarvoor je de hele/halve wereld bent, dan doe je nooit meer over.

Om je toch nog wat andere punten mee te geven:
- Overleg met je partner en wat zijn/haar wensen zijn qua werk. Wij hadden op een gegeven moment allebei werk. Langere reistijd maakt het dan lastig je kindje naar de opvang/school te brengen. Dat betekent je kind langere tijd achterlaten bij een opvang, of een partner die altijd moet wegbrengen en ophalen.
- Uiteindelijk brengt een kleine ook verantwoordelijkheden. Wat is de kans dat een huidige contract niet wordt verlengd. Dat zou ik nu altijd meewegen.
- 4x9 klinkt leuk. Maar dat worden incl. reistijd wel 4 extreem lange dagen.

Succes met het ouderschap en veel geluk samen. Denk na: welke keus kan ik ook nog maken als de kleine een stuk ouder is?

• thetakman
Woodsy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:14:
Succes met het ouderschap en veel geluk samen. Denk na: welke keus kan ik ook nog maken als de kleine een stuk ouder is?
Ik ben het 100% met je eens, maar zoals ik in het topic misschien te cryptisch omschreef, ik heb de optie om ook projecten in de beurt te gaan voltooien.

Ik neig er dus naar om de reistijd en de functie die ik wil te pakken, en zwart op wit regel dat ik altijd nog de projecten in de buurt kan gaan oppakken.

Wellicht is er nog iets mogelijk met een deel reistijd als werktijd etc zodat ik gewoon om 5 /6 uur thuis ben iedere dag. Kan me voorstellen dat je niet het huis uit wilt gaan als het kindje slaapt, en terugkomt als het weer slaapt. Dan ben je wel heel erg " mama, wie is die man die het vlees op zondag snijdt "

Gelukkig werkt de vrouw op eigen in te vullen flexibele uren vanuit huis. Ze kan dus laten en doen wat ze wilt. Dit zorgt ervoor dat ik de vrijheid en ook direct de verantwoordelijkheid heb om dus wel meer carriere te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door thetakman op 14-09-2022 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
thetakman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:41:

+ 300 euro m'n huidige baan (gaan we nog onderhalen of dit beter kan)
De inflatie dit jaar is meer dan 10%, dus let goed op dat je op 1 januari wel meedoet in de salarisverhogingen. Als je de inflatiecorrectie niet krijgt omdat je er niet een vol jaar werkt, dan ga je er tov je huidige baan niets op vooruit.

Verder, met kleine kinderen is dichtbij wonen/thuiswerken echt wel heel prettig. Je gaat geheid een keer door de kinderopvang/partner gebeld worden of je je kind snel wilt ophalen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
Ben je gek om dit te overwegen? Nee, niks mis met geregeld even stilstaan bij of je op de beste plek zit (misschien niet elke week of elke maand doen, maar een keer of 2 per jaar is niks mis mee :P).

Is het lullig voor je werkgever? Mwa, het is balen voor hun als je het zou doen, maar het blijft een zakelijke overeenkomst. Je bent geen familie of vrienden met je werkgever (als in, het bedrijf).

Dat gezegd hebbende: 300 euro bruto is zoals al benoemd zo'n 150 euro netto per maand. Als je rekent met 20 werkdagen per maand (eigenlijk 4 weken, maar voor het gemak), zou je dus netto €7,50 per dag extra verdienen.

Als jij een uur meer van huis bent (half uur heen, half uur terug), is dat €7,50 waard elke dag?

The devil is in the details.

• thetakman
Hahn schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:24:
Ben je gek om dit te overwegen? Nee, niks mis met geregeld even stilstaan bij of je op de beste plek zit (misschien niet elke week of elke maand doen, maar een keer of 2 per jaar is niks mis mee :P).

Is het lullig voor je werkgever? Mwa, het is balen voor hun als je het zou doen, maar het blijft een zakelijke overeenkomst. Je bent geen familie of vrienden met je werkgever (als in, het bedrijf).

Dat gezegd hebbende: 300 euro bruto is zoals al benoemd zo'n 150 euro netto per maand. Als je rekent met 20 werkdagen per maand (eigenlijk 4 weken, maar voor het gemak), zou je dus netto €7,50 per dag extra verdienen.

Als jij een uur meer van huis bent (half uur heen, half uur terug), is dat €7,50 waard elke dag?
True als je het zo basaal bekijkt niet. Maar er zit meer bij.
Direct een vast contract, wat natuurlijk zekerheid is met een kleintje
Auto van de zaak, kost me netto 177 euro en heb ik 0 kosten.

Dat betekent dat ik m'n BMW eruit kan gooien voor 13K en aangezien ik veel rij, ook prive, bespaart me dit met de benzineprijzen een flinke duit onderaan de streep. Dit is een soort verkapt loon natuurlijk maar scheelt netto wel.

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 12:01

Releases

Ja maar!

Wellicht dan handig om gelijk door te stromen naar die IT Coordinator rol, en tevens even goed kijken wat je wilt eisen qua salaris. Ik denk dat daar zeker nog wat meer uit te halen valt als je kijkt naar de huidige markt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
thetakman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:27:
[...]

Dat betekent dat ik m'n BMW eruit kan gooien voor 13K en aangezien ik veel rij, ook prive, bespaart me dit met de benzineprijzen een flinke duit onderaan de streep. Dit is een soort verkapt loon natuurlijk maar scheelt netto wel.
Zet alle voor- en nadelen op een rijtje van beide opties (ook de wat minder harde feiten, zoals werkplezier en collega's), en dan kom je er waarschijnlijk snel genoeg achter of je het ziet zitten of niet :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
Hahn schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:29:
[...]

Zet alle voor- en nadelen op een rijtje van beide opties (ook de wat minder harde feiten, zoals werkplezier en collega's), en dan kom je er waarschijnlijk snel genoeg achter of je het ziet zitten of niet :)
Ik denk eerlijk gezegd dat ik gaandeweg door hier de antwoorden en met ideeën van jullie en mezelf te sparren er al een beetje uit bent.

Er moet een schepje geld bovenop, en kijken of we ietsjes kunnen met de reistijd en dan is het een deal die ik niet kan weigeren en ook stiekem wel niet wil weigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Reistijd is natuurlijk niet alleen de tijd die je kwijt bent in de auto, je hebt misschien straks ook dingen waarbij je halverwege de dag "even" met de kleine weg moet naar GGD of andere dingen gedurende de dag zoals het wegbrengen in de ochtend naar een kinderopvang of $kind ophalen omdat ie ziek is. Als je iedere dag om 7:15 in de auto zit en kinderopvang "pas" om 7:30 open is, kan je partner alles doen.
Hoeft geen probleem te zijn als dat voor allebei prima is.

En hoe makkelijk is het om straks bijv. part-time te werken, ouderschapsverlof te nemen of vanuit huis te werken?

• thetakman
smesjz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:46:
Reistijd is natuurlijk niet alleen de tijd die je kwijt bent in de auto, je hebt misschien straks ook dingen waarbij je halverwege de dag "even" met de kleine weg moet naar GGD of andere dingen gedurende de dag zoals het wegbrengen in de ochtend naar een kinderopvang of $kind ophalen omdat ie ziek is. Als je iedere dag om 7:15 in de auto zit en kinderopvang "pas" om 7:30 open is, kan je partner alles doen.
Hoeft geen probleem te zijn als dat voor allebei prima is.

En hoe makkelijk is het om straks bijv. part-time te werken, ouderschapsverlof te nemen of vanuit huis te werken?
Partime werken is onmogelijk net als nu, dat ligt niet aan de werkgever, maar meer aan het feit dat we dat gewoon financieel niet kunnen veroorloven.

Kan moeilijk 20-30% loon in gaan leveren, gelukkig hoeft dit ook niet want de vrouw heeft flexibele uren en werkt permanent vanuit huis.

Vanuit huis werken is wel wat mogelijk, meer als dat het nu is. Dus de afstand en tijden zijn langer / verder maar onder aan de streep zal ik wat meer dagen thuis pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 19:03
thetakman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:02:
[...]

Dit is nu overruled door de eigenaar en zodoende kan ineens alles wel.
Kort door de bocht, de manager heeft me dwars gezeten en ik ben uiteindelijk gaan lopen, en dat proberen ze nu hogerop te fixen.
zit die manager er nog en heb/krijg je daarmee te maken?

Quote by Marcus Buckingham: “People leave managers, not companies” ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• thetakman
Bockelaar schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:54:
[...]

zit die manager er nog en heb/krijg je daarmee te maken?

Quote by Marcus Buckingham: “People leave managers, not companies” ;)
Ja, en nee, behalve op een team uitje of bij het koffie zet apparaat.
Ik kan best met hem, het is een best fijne kerel om een koffie mee te drinken.

In functie heeft die er niks nada over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Laatst online: 01:38

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Let op, het hebben van een leaseauto telt bij je bruto jaarinkomen op. Daardoor krijg je ook minder kinderopvangtoeslag ;) Dit kost mij ook nog een zo'n 60 euro per maand.

[ Voor 18% gewijzigd door Lawwie op 14-09-2022 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:21
Als ik je berichten zo lees ben je er al uit.. Ik schat je in als jong en naïef nog, wat prima is, maar in 9 vd 10 gevallen is terugkeren nooit een goede keus.. Je gaat altijd weg met een reden, en als die hier worden aangedragen praat je ze vrij makkelijk weg.. Iets wat mij op overkomt dat je nog vrij junior/naïef bent en nog wat levenservaring moet opbouwen.

Met een kleine erbij is reistijd best zonde.. Het is er maar 1 maar het kan nog pittig worden en je wilt de periode liever niet missen. Aan de andere kant werk je veel thuis als het goed is, dus dat compenseert een beetje..

In deze markt is er keuze zat: je hebt zat alternatieven namelijk, kan nog neer vragen en dichtbij werken. Win-win-win maar schijnbaar kies je daar niet voor.. 1 tip: werkgevers praten altijd alsof alles mogelijk is.. als je binnen bent is t gauw vergeten en de buit is dan binnen.. als je wat langer werkt dan ga je dit inzien, maar ik gok dat jij nog in je jonge/naïeve fase zit en daarom makkelijk beïnvloedbaar bent!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05:58
thetakman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:51:
[...]

Partime werken is onmogelijk net als nu, dat ligt niet aan de werkgever, maar meer aan het feit dat we dat gewoon financieel niet kunnen veroorloven.

Kan moeilijk 20-30% loon in gaan leveren, gelukkig hoeft dit ook niet want de vrouw heeft flexibele uren en werkt permanent vanuit huis.

Vanuit huis werken is wel wat mogelijk, meer als dat het nu is. Dus de afstand en tijden zijn langer / verder maar onder aan de streep zal ik wat meer dagen thuis pakken.
Met de nieuwe regels voor geboorte- en ouderschapsverlof kan je een jaar lang 1 dag per week opnemen tegen 70% uwv uitkering (en dan heb je nog dagen over). Dan moet je over een jaar alsnog kiezen of inleveren maar dan zit je wellicht al in een ritme of zelfs een compleet andere situatie. Maakt dat het financieel wel haalbaar?

Edit: ik heb nu 2 kleine mannetjes thuis en ik vind een half uur enkele reis al veel te veel, dus ik zou het wel weten…

[ Voor 6% gewijzigd door BlueMotion op 14-09-2022 14:44 ]

• thetakman
ID-College schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:20:
Als ik je berichten zo lees ben je er al uit.. Ik schat je in als jong en naïef nog, wat prima is, maar in 9 vd 10 gevallen is terugkeren nooit een goede keus.. Je gaat altijd weg met een reden, en als die hier worden aangedragen praat je ze vrij makkelijk weg.. Iets wat mij op overkomt dat je nog vrij junior/naïef bent en nog wat levenservaring moet opbouwen.

Met een kleine erbij is reistijd best zonde.. Het is er maar 1 maar het kan nog pittig worden en je wilt de periode liever niet missen. Aan de andere kant werk je veel thuis als het goed is, dus dat compenseert een beetje..

In deze markt is er keuze zat: je hebt zat alternatieven namelijk, kan nog neer vragen en dichtbij werken. Win-win-win maar schijnbaar kies je daar niet voor.. 1 tip: werkgevers praten altijd alsof alles mogelijk is.. als je binnen bent is t gauw vergeten en de buit is dan binnen.. als je wat langer werkt dan ga je dit inzien, maar ik gok dat jij nog in je jonge/naïeve fase zit en daarom makkelijk beïnvloedbaar bent!
Ik hoor wat je zegt, ik denk alleen dat je dat niet helemaal goed hebt.
Mijn enige reden van vertrek was / is puur de manager van een team waar ik in zat waar ik niet kon groeien en dus door kon. Ik bleef hierdoor in een support rol zitten. Deze manager is anno nu nog steeds op zoek en heeft mijn vervanging niet gevonden. Normaal was het zo dat je vanuit daar door groeide naar een ander team. Afhankelijk wat je wilt natuurlijk, binnendienst, buitendienst engineer, vaste beheerder bij klanten, projecten etc etc.

Het team, de mensen en de klanten zijn altijd super geweest en nog steeds zo. Zelfs bovenstaande manager was een toffe peer alleen belemmerde het mijn groei proces hierin enorm. (Ik kan zelfs stellen dat ik in zijn schoenen hetzelfde had gedaan, en ik heb mezelf daarmee in de voet geschoten)

Echter heb ik nu zwart op wit een andere functie in een ander team bij een andere manager. Ik snap niet in hoe dit ineens kan veranderen aangezien het zwart op wit staat. Het hele punt wat mij dus dwars zat bestaat niet, ik heb nu zelfs de groei mogelijkheden op papier staan.

Volgens mij doe ik helemaal niet luchtig en wuif ik alle punten weg, aangezien ik bovenstaande al min of meer in de OP had gezet. Als er ook maar een kans bestond dat dit niet het geval was en of ik in deze rol terug moest komen dan had ik het zeker niet gedaan.

Uiteraard kan je zeggen, waarom heeft de directeur zich er niet eerder mee bemoeid, En ik kan niet anders dan terugkomen op bovenstaande. Dezelfde manager deed ook het exit gesprek met mij en stapt echt niet over z'n eigen trots heen.

Ik zou eerder durven te stellen dat ik nu dus met teveel mooie praatjes naar m'n huidige werkgever bent binnen gehaald, het werk is kwa dat veel te rustig, en ik heb er een heel hard hoofd in of het uberhaupt kan blijven bestaan. Laat staan dat ik kan groeien, iets met alle alarm bellen gaan al een tijdje af. Iets wat er totaal niet bestond toen ik binnen kwam.

[ Voor 6% gewijzigd door thetakman op 14-09-2022 14:51 ]

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-05 15:53
thetakman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:07:
[...]

Ja, en nee, behalve op een team uitje of bij het koffie zet apparaat.
Ik kan best met hem, het is een best fijne kerel om een koffie mee te drinken.

In functie heeft die er niks nada over te zeggen.
Old boss is always a dick 'till you meet the new one.....

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 13:35

Managelorian

“This is the workflow.”

Toen ik vader werd heb ik kort daarna een baan aangenomen waarbij ik 9 uur per dag werkte en in totaal 1 uur reistijd had. Valt opzich best mee, maar wat ik lastig vond was dat er weinig tijd over bleef waarop ik thuis was én het kind wakker was. Ik zag kind 0,5-1 uur per dag wakker en toen ik later 8 uur per dag ging werken zag ik kind 1,5-2 uur per dag wakker.

Heel logisch allemaal, maar toch was het iets wat ik vooraf niet had bedacht. Achteraf gezien zou ik hebben ingezet op meer tijd thuis zijn in die periode.

[ Voor 8% gewijzigd door Managelorian op 14-09-2022 16:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 18:44

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Ik ben onlangs vader geworden en maak gebruik van de verschillende regelingen. Dus Aanvullend partner verlof, betaald ouderschapsverlof. Netto per maand maakt het echt niet veel uit, omdat ik die dagen dus papadagen heb, en niet de kinderopvang hoef te betalen. Voor mij is het echt fantastisch om die kleine te zien opgroeien, en daar de tijd voor heb. Vertrekken voor de kleine weg is, en aan komen zetten wanneer ie moet gaan slapen is echt gewoon klote.

Ingaand op jouw situatie; blijf lekker op 20minuten werken, hou de rust en ruimte voor jezelf, want dat heb je echt nodig de komende periode. Maak ook gebruik van de regelingen, want kinderopvang is echt wel duurder dan de 30% die je inlevert in salaris (op die dagen)

Mocht je denken: ohh, ik kan best thuiswerken en op de kleine passen. Dat is gewoon een no-go. Een kind is een dagtaak, en je moet er echt voor klaar staan. Niet even tussen meetings door een flesje, en hoppakeee weer de box in.

War is the only proper school of the surgeon.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:16

LankHoar

Langharig tuig

thetakman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:40:
Er moet een schepje geld bovenop, en kijken of we ietsjes kunnen met de reistijd en dan is het een deal die ik niet kan weigeren en ook stiekem wel niet wil weigeren.
Volgens mij kan het topic dicht :) Tenminste, wanneer je nog wat extra geld kan lospeuteren. En dan is mee rde vraag, hoeveel?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-05 15:07
Dit jaar 4 maand bij een nieuwe werkgever gewerkt en weer terug naar mijn oude werkgever. De nieuwe werkgever beviel niet, kennisniveau bij de collega's was enorm slecht, werd zelf doorverhuurd aan andere grote (opensource software) partij en intern was het een grote bende. Ook contractuele afspraken en schriftelijke toezeggingen werden niet nagekomen. Vond het al vreemd dat ik na 4/5 weken op LinkedIn door heel veel partijen werd benaderd, met de vraag of ik het wel naar mijn zin had.

Tijdens deze periode nog veel contact gehad met mijn oud manager bij de ex werkgever, ze wisten ook waarom ik weg was gegaan en het niet handig was om een goede techneut te belasten met veel proceswerk en overleggen. Had genoeg andere opties, maar daar ging ik niet op vooruit qua werk, uitdagingen en doorgroeimogelijkheden.

Kortom mijn oude team blij dat ik terug ben en de rest ook, geen kwaad woord gehoord.

• knarkworst
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-04 20:18
Ik zit zelf nu ruim 10 jaar in je vakgebied. Heb ook 7 jaar lang dagelijks 120km gereden. Afgelopen 2 jaar... 3x in de week 40km. (hybride werkplek) Afgelopen februari vader geworden van een dochtertje.

Als ik je iets kan aanraden... als je goed op je plek zit, blijf dan vooral even zitten. Je privé leven veranderd compleet na de geboorte van je eerste kind. Er komen genoeg uitdagingen op het privé front op je af.

Maar goed... De ene persoon is de andere niet. Sommige gaan daar heel makkelijk mee om. Ik had wat tijd nodig om te acclimatiseren.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
Ik ben vorig jaar van 2,5 uur per dag naar 35 minuten per dag gegaan... Heerlijk. Ik zou voor 300 euro echt niet meer teruggaan naar 2,5 uur reistijd. Überhaupt, voor 300 euro overstappen is iets waar ik heel goed over moet nadenken. Eigenlijk vind ik het te weinig om risico te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Pizza_Boom schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:43:
Ik ben vorig jaar van 2,5 uur per dag naar 35 minuten per dag gegaan... Heerlijk. Ik zou voor 300 euro echt niet meer teruggaan naar 2,5 uur reistijd. Überhaupt, voor 300 euro overstappen is iets waar ik heel goed over moet nadenken. Eigenlijk vind ik het te weinig om risico te nemen.
Maar dit is juist precies het probleem omgedraaid.
Ik krijg er meer bij, + lease auto + Vast contract zonder proeftijd (want ik heb er al jaren gewerkt)

Terwijl ik nu dus bij een werkgever zit waar allerlei rode vlagen zijn of ze hun hoofd wel boven water kunnen houden. Mensen die niet weten wat ze aan het doen zijn. Het leek heel mooi maar de schilfers beginnen nu wel op de muren los te laten. Ook zit ik hier juist met een 1 jarig contract, wat in het begin geen probleem leek. Maar nu ik zie hoe het bedrijf erbij vaart is het juist een gok om te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

Qwerty-273

Meukposter

thetakman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:48:
Ik hoor wat je zegt, ik denk alleen dat je dat niet helemaal goed hebt.
Mijn enige reden van vertrek was / is puur de manager van een team waar ik in zat waar ik niet kon groeien en dus door kon. Ik bleef hierdoor in een support rol zitten. Deze manager is anno nu nog steeds op zoek en heeft mijn vervanging niet gevonden. Normaal was het zo dat je vanuit daar door groeide naar een ander team. Afhankelijk wat je wilt natuurlijk, binnendienst, buitendienst engineer, vaste beheerder bij klanten, projecten etc etc.
Nu herken ik je standpunt, en je legt wel heel veel bij de oude manager neer. Maar wat je ook moet meenemen is dat blijkbaar de organisatie het wel mogelijk maakte voor jouw oude manager om dat te doen. Vaak zie je bij een goed georganiseerd bedrijf wel dat de meeste instromen op een junior/service desk rol en vanuit daar met HR in een redelijk vast stappenplan doorstromen naar de volgende trede waar je je meer gaat specificeren (zoals de rollen die je noemde). Daar zit dan vaak een pure tijd-in-dienst factor achter.

Overigens heb ik 2 keer bij dezelfde werkgever gewerkt, beide keren (elke keer ongeveer 3 jaar) naar volle tevredenheid. Echter liep ik de tweede keer eigenlijk tegen dezelfde "visie / starheid" aan als de eerste keer, wel in een andere hoek en op een ander niveau. Al sta ik nog steeds wel open voor een 3de keer, op het juiste moment en in de juiste rol :P

Maar het punt is, zoals al velen aanhaalden, kies waar jij jezelf het beste bij voelt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
thetakman schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:37:
[...]

Maar dit is juist precies het probleem omgedraaid.
Ik krijg er meer bij, + lease auto + Vast contract zonder proeftijd (want ik heb er al jaren gewerkt)

Terwijl ik nu dus bij een werkgever zit waar allerlei rode vlagen zijn of ze hun hoofd wel boven water kunnen houden. Mensen die niet weten wat ze aan het doen zijn. Het leek heel mooi maar de schilfers beginnen nu wel op de muren los te laten. Ook zit ik hier juist met een 1 jarig contract, wat in het begin geen probleem leek. Maar nu ik zie hoe het bedrijf erbij vaart is het juist een gok om te blijven.
Je kan uiteraard ook verder kijken in de buurt. De één kijkt heel anders tegen reistijd aan, voor mij ben je gek voor zo'n verhoging twee uur per dag in de auto te gaan zitten. Effectief kom je dan gewoon op zes dagen werken uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thetakman
Sissors schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:10:
[...]

Je kan uiteraard ook verder kijken in de buurt. De één kijkt heel anders tegen reistijd aan, voor mij ben je gek voor zo'n verhoging twee uur per dag in de auto te gaan zitten. Effectief kom je dan gewoon op zes dagen werken uit.
Ik heb de reistijd gisteravond besproken, oude werkgever wilt hierin faciliteren door per week standaard 2 dagen thuiswerken in te plannen en te kijken of we met de overige dagen iets kunnen doen als halve reistijd is werktijd ofzo.

Dit maakt het nu een redelijk te doen, iets wat ik in het begin niet voor mogelijk hield.

Ook heb ik nog de optie als de reistijd me echt tegen gaat zitten om projecten in de buurt te gaan doen, dit is dan wel echt meer een vaste beheerders rol ipv project leiders rol, maar het is wel fijn die stok achter de deur te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door thetakman op 16-09-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:58
Managelorian schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:29:
Toen ik vader werd heb ik kort daarna een baan aangenomen waarbij ik 9 uur per dag werkte en in totaal 1 uur reistijd had. Valt opzich best mee, maar wat ik lastig vond was dat er weinig tijd over bleef waarop ik thuis was én het kind wakker was. Ik zag kind 0,5-1 uur per dag wakker en toen ik later 8 uur per dag ging werken zag ik kind 1,5-2 uur per dag wakker.

Heel logisch allemaal, maar toch was het iets wat ik vooraf niet had bedacht. Achteraf gezien zou ik hebben ingezet op meer tijd thuis zijn in die periode.
van de top 10 dingen waar mensen spijt van hebben als ze op hun leven terugkijken op hun sterfbed is dit punt nummer 1

"had ik maar wat minder gewerkt en wat meer tijd met dierbaren doorgebracht"

... tja maar we willen zo graag die dure leasebak, iPhone 14 en topjob voor veel geld.

zeg maar, wat gaan we doen? de rest van je nog jonge leven jagen op het grote geld en carrière of wil je wat meer tijd met je nakomelingen doorbrengen? (en vrouw)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:04
thetakman schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:21:
[...]

Ik heb de reistijd gisteravond besproken, oude werkgever wilt hierin faciliteren door per week standaard 2 dagen thuiswerken in te plannen en te kijken of we met de overige dagen iets kunnen doen als halve reistijd is werktijd ofzo.

Dit maakt het nu een redelijk te doen, iets wat ik in het begin niet voor mogelijk hield.

Ook heb ik nog de optie als de reistijd me echt tegen gaat zitten om projecten in de buurt te gaan doen, dit is dan wel echt meer een vaste beheerders rol ipv project leiders rol, maar het is wel fijn die stok achter de deur te hebben.
Dat klinkt goed en probeer die thuiswerkdagen schriftelijk vast te leggen. Ik zou enkel nog even willen aanstippen dat je de eerste 3 maanden dat de kleine er is, je niet veel gaat slapen. Het zal een uitdaging worden om dat te combineren met een nieuw project/klant op te pakken. Bedenk ook dat een uur autorijden wanneer je nauwelijks geslapen hebt ook de nodige risico's met zich meebrengt. Kijk dus ook even goed wat de verlofregelingen zijn bij je oude-nieuwe werkgever en hoeveel je vrij gaat nemen in de eerste weken/maanden (het juiste antwoord is: zoveel als je financiëel aan kunt ;) ).

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:44
thetakman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:27:
[...]

Ik denk dat je er al lang uit bent voor jezelf, probeer nog even het onderste uit de kan te halen en veel plezier bij je oude werkgever.

Let wel even goed op de leaseconstructie, gisteren kwam nog een topic voorbij waarbij het contract moest worden overgenomen/afgekocht bij het veranderen van baan. In zo'n gouden kooi wil je niet zitten, ook al lijkt het nu allemaal perfect. Zorg ervoor dat je de auto terug in kan leveren zodra je daar weggaat, zonder boetes of andere constructies.
Pagina: 1