Windows installeren geen partitie aanwezig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:19
Mijn vraag
Hoe installeer ik windows 11, als deze geen partitie zie?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11
Het was een schijf met een bit locker encryptie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de bios heb ik al secure boot uitgezet.
De schijf wordt wel herkend in de bios maar op moment dat ik Windows wil installeren niet.
De fabrikant Asus zegt dat dit alleen opgelost kan worden door de laptop op te sturen. Maar dat lijkt mij niet nodig ik denk dat ik iets over het hoofd zie.

How are you doing?

Beste antwoord (via stftweaker op 14-09-2022 14:40)

• dennisje7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:31
Er zijn 2 opties mogelijk:
Zoals @zetje01 aangaf dien je de driver te installeren, dit is de Intel Rapid Storage Technology (IRST) driver.
Ook is het mogelijk om Intel Volume Management Device (VMD) technology uit te schakelen in de BIOS.

Zie voor meer info:
https://www.asus.com/support/FAQ/1044458/

Alle reacties

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:46
Het kan zijn dat je drivers voor je 'harddisk'controller op je stick moet zetten, en aan het begin van de windows installatie even moet installeren.
En pas daarna zijn je 'harddisks' zichtbaar.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

stftweaker schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:02:
Mijn vraag
Hoe installeer ik windows 11, als deze geen partitie zie?...
Het probleem is meestal niet dat windows geen partitie ziet. Het probleem is meestal dat windows geen vrije partitie ziet om te gebruiken voor een nieuwe windows installatie. In de setup is dat op te lossen door eventjes op "advanced" te klikken en van beneden naar boven alle partities te verwijderen. Wel FF uitkijken als er nog data op die schijven staat die je wilt bewaren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dennisje7
Zoals @zetje01 aangaf dien je de driver te installeren, dit is de Intel Rapid Storage Technology (IRST) driver.
Ook is het mogelijk om Intel Volume Management Device (VMD) technology uit te schakelen in de BIOS.

Zie voor meer info:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stftweaker
dennisje7 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:26:

Zie voor meer info:
Het was de vmd. Nog nooit van gehoord thanks weer wat geleerd :)

How are you doing?

• dennisje7
Houdt er rekening mee dat wanneer de BIOS terug wordt gezet naar default, deze instelling ook weer aangepast moet worden anders start Windows niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
Helaas nichtje nu met een hp laptop met dezelfde fout na die windows update problemen met de bitlocker.

secureboot al uitgezet maar ziet nog steeds geen disks.

gezocht op vdm die zie ik niet. Ik denk dat dit komt vanwege een hp laptop. Welke optie zie ik nu over het hoofd?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisje7
Bitlocker heeft niks met VDM, Secure Boot of een driver te maken.

Blijkbaar is de schijf versleuteld in Windows. Na de update wordt de schijf niet automatisch ontsleuteld.

Soms helpt het om de laptop helemaal uit te zetten, adapter loskoppelen en de aan/uit knop 30 seconden in te drukken. En hierna de laptop weer aan te zetten. Mocht dit niet werken dan heb je de herstelsleutel nodig.

Hebben jullie de herstelsleutel? Deze is als het goed is opgeslagen, afgedrukt en/of opgeslagen in het Microsoft account. Dit wordt altijd aangegeven zodra Bitlocker wordt ingeschakeld.

[ Voor 3% gewijzigd door dennisje7 op 09-10-2022 14:54 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
dennisje7 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:53:
Bitlocker heeft niks met VDM, Secure Boot of een driver te maken.

Blijkbaar is de schijf versleuteld in Windows. Na de update wordt de schijf niet automatisch ontsleuteld.

Soms helpt het om de laptop helemaal uit te zetten, adapter loskoppelen en de aan/uit knop 30 seconden in te drukken. En hierna de laptop weer aan te zetten. Mocht dit niet werken dan heb je de herstelsleutel nodig.

Hebben jullie de herstelsleutel? Deze is als het goed is opgeslagen, afgedrukt en/of opgeslagen in het Microsoft account. Dit wordt altijd aangegeven zodra Bitlocker wordt ingeschakeld.
Nee helaas geen sleutel, gelukkig wel een backup. het gaat er nu echt puur om dat ik windows opnieuw kan installeren

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisje7
Jammer van de herstelsleutel, goed dat er een backup is!

In dit geval dient dezelfde driver geïnstalleerd te worden, de Intel RST. Je kunt deze downloaden via de support website van HP na het invoeren van het serienummer: https://support.hp.com/nl-nl
Pagina: 1