Vraag

• jm68
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09-2022
Hallo allemaal,

afgelopen zomer heb ik 2 Sonoff Basics gekocht om in de vakantie als veredelde tijdschakelaars te gebruiken voor de lampen in de keuken en de zithoek. Werkt allemaal prima, maar ik wil er nu iets meer mee doen.

Het idee is om nog een paar Basics er bij te kopen om 3 lampen in de woonkamer, en 1 in de slaapkamer individueel aan te kunnen sturen. Inmiddels heb ik er een van de Basics verbouwd door er een schakelaar aan vast te maken (zie bv YT-1 en YT-2, en dan toegepast in de voetschakelaar (Gamma-voetschakelaar) voor de staande lampen in de zithoek. NB Ja het zijn 'momentary switches' geworden: Ik heb het mechanisme van een deurbelschakelaar in de bestaande behuizing van de voetschakelaar weten te krijgen, en Ja ik weet dat er een risico is als zoonlief de schakelaar langer ingedrukt houdt of 5 maal snel achter elkaar schakelt)). Dat de schakelaars blijven is om practische redenen, maar vooral voor de 'wife approval factor' O-)

Daarbij komt dan een Sonoff ZBBridge (Wifi-Zigbee Bridge) en als laatste een Zigbee Switch (ZNZB-01) om rond bedtijd alle geschakelde lampen UIT te zetten, en de lamp in de slaapkamer alvast AAN te zetten. Aangezien mijn bedtijden flexibel zijn wil ik dit handmatig en niet via een schema op vaste tijden.

Het verbouwen van nog een paar Basics gaat wel lukken, en aangezien alles van de Sonoff-lijn is denk ik dat ik alles wel aan de praat ga krijgen. Toch wat vraagjes/sanity-check:

*Ik hoop dat ik het doel helder heb uitgelegd: Is dit de beste en/of goedkoopste manier?
*Kan ik straks eventueel ook Zigbee sensors/switches van een ander merk met de Basics laten praten, of heb ik dan toch een hub nodig? Ik krijg dat niet helemaal helder...
*In eerste instantie wil alles doen zonder andere firmware te flashen, maar stel dat ik dat (zeg over een jaar ofzo) zou willen doen: Wat zouden jullie dan aanraden? Ik neig zelf nu naar Home Assistant, maar ik merk ook dat de meningen daarover nogal verdeeld zijn :'(

Ben benieuwd naar jullie reacties,
groetjes,
Jeroen

Alle reacties

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 13:07
De sonof basics lijken mij wifi modellen?
Ik zou nu eerst eens gaan bedenken wat je eigenlijk allemaal wil gaan doen, voordat je met een hoop meuk zit wat niet met elkaar gaat praten.

Gaan voor de goedkoopste oplossingen is niet altijd de beste keus.

Mocht je wel wifi/zigbee/zwave willen aansturen via 1 hub, zal je moeten kijken naar iets wat dit allemaal ondersteund.