Systeemgegevens neemt zeer veel ruimte in beslag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-02 11:16
Goedenavond!

Ik heb een MacBook Pro mid 2012. Deze heb ik via OpenPatch geüpgrade naar MacOS 12.6. Op de Macintosh HD is nu nog maar 50 GB van de 119 GB beschikbaar.

In de MacBook is een extra SSD-schijf van 500gb ingebouwd. Nu wilde ik de nieuwe MacOS eigenlijk installeren op de SSD-schijf, maar dit kon blijkbaar niet. Ik kon in elk geval deze schijf niet kiezen om de MacOS op te installeren.

wanneer ik naar Systeemgegevens ga zie ik naam bij de schijf staan: ‘500 GB SATA-schijf’.
Nu begin ik te twijfelen of het wel een SSD-schijf is door de naam…?

De MacBook start nu een stuk trager op. Het werkgeheugen is 4gb en ik kan me voorstellen dat de nieuwe MacOS meer van het werkgeheugen vraagt, maar kun je dit ook uitbreiden? Zo ja, hoe doe ik dat?

Misschien stel ik heel suffe vragen, maar ben dus echt niet technisch onderlegd. De praktische kant ervan zeer zeker niet, haha.

Kan iemand van jullie mij op weg helpen?

Alle reacties

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:28
wanneer je linksboven het appeltje aanklikt zie je bovenin "over deze mac/about this mac"
dit selecteren en dan systemreport kiezen, onder storage fysical drive staat wat voor hdisk/ssd er in zit met fabrikant en type nummer.

met een ssd moet deze mac binnen 20sec het aanlogscherm tonen, inloggen kost nog 10sec

het geheugen kun je simpel uitbreiden. onderkant losschroeven (00 kruis) je ziet dan de geheugen modules.
waarschijnlijk zit er 2x 2Gb in. het max volgens apple is 2x 4GB, maar 2x 8Gb werkt ook.https://azerty.nl/product/corsair-mac-memory-geheugen/469864

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:24

3DDude

I void warranty's

voor zo'n 40 euro heb je 16GB, zou het gewoon proberen als ik jou was :)

Wel so dimm en ddr3 uitzoeken he liefst apple verified to be sure.. ;) (hoeft niet maar je weet het dan zeker..)

Wat zegt disk utility dan ?

[ Voor 7% gewijzigd door 3DDude op 14-09-2022 00:13 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
Goedemorgen,

Excuses voor de late reactie.

Destijds heb ik de laptop bij Leapp gekocht. Er zit van origine een cd-rom in, maar deze is er uitgehaald en er is een SSD-schijf van 500gb in de laptop gezet. Dit alles is gedaan door Leapp, want ik heb daar geen kaas van gegeten :)

Uiteindelijk ben ik overgestapt naar de Pro van 2020, maar die van 2012 werkte nog perfect en om eerlijk te zijn… geen énkel toetsenbord kan tippen aan die van de Pro 2012. Dus voor veel typewerk gebruik ik nog steeds de Pro 2012.

Mijn idee was om de laptops naast elkaar te gaan gebruiken met één (Apple) muis en één toetsenbord. Om dit te kunnen doen, heb ik begrepen dat dit met de nieuwste functie Stage Manager zou kunnen, maar hier is MacOS 13 (Ventura) voor nodig. Deze is nog niet uit, dus op de Pro 2012 heb ik eerst Montery erop gezet. Wat een werk was dat 😓

Om Ventura later hierop te kunnen draaien, zou de laptop meer werkgeheugen moeten hebben. Tenminste, hier ga ik vanuit, omdat met Montery de laptop al langzamer opstart dan hiervoor. Voor Montery startte de laptop inderdaad binnen 20 seconden op. Dus dan ga ik er vanuit dat er wel een SSD in zit.

Een laptop losschroeven durf ik niet zo goed eigenlijk. Ben echt niet technisch en ik vrees dat ik dan iets kapot maak.
Mijn man zou dit wel kunnen; hij is hier veel beter in dan ik 😬

Wat voor geheugenkaart moet ik dan aanschaffen om hem naar 16gb RAM te krijgen?
Kan dit overigens ook met de MacBook Pro 2020?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is die tweede schijf wel juist geformatteerd? Dit kun je doen tijdens het installatieproces door Schijfhulpprogramma te openen en de schijf te formatteren. Daarna kun je verder met het installatieproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

nelizmastr

Goed wies kapot

De 2020 kun je niet upgraden, alles daarin is vastgesoldeerd.
Die moet je kopen voor de specificaties die je over een paar jaar nodig hebt, want achteraf kun je niks.

Ik zou overigens niet aannemen dat Ventura zomaar gaat draaien, bijna alle Intel Macs van voor 2017 zijn eruit qua support dus zullen ook veel drivers zijn verwijderd.

De meerwaarde van een extern toetsenbord en muis delen tussen twee computers ontgaat me ook een beetje, je was toch zo blij met het ingebouwde tobo van de 2012?
Kun je beter dat ding apart houden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:28
volgens mij is voor een MBPro 2012 High Sierra de laatste MacOS (10.13.6)
deze neemt (bij mij) aan systeem nog geen 40Gb opslag in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
Jemig, blijkbaar komen de meldingen van nieuwe reacties in mijn spam ofzo 🫣
Nogmaals excuses.

Ik had in iCreate een artikel gelezen hoe je de nieuwste macOS toch kunt laten draaien op een oude mac. Dit wilde ik graag vanwege Stage Manager en dat ik de schermen naast elkaar kan gebruiken. Ik bedoel dus niet ‘het scherm delen’, maar dat je muis aanwijzer van het ene scherm naar het andere scherm kan gaan. Hoop dat ik duidelijk omschrijf wat ik bedoel.

Ik wilde de nieuwe macOS op mijn SSD-schijf installeren, omdat hier het meeste opslag geheugen beschikbaar is. Dit lukt op een of andere manier niet. Het besturingssysteem wordt ‘automatisch’ op de HD geplaatst.

Ik denk dat ik meer werkgeheugen op de MacBook Pro 2012 zou moeten hebben om het systeem goed te laten draaien. Het heeft nu een werkgeheugen van, zo uit mijn hoofd, 4GB.

Kun je zelf het werkgeheugen van de MacBook 2012 uitbreiden?
Pagina: 1