Router in AP Mode crasht regelmatig bij meerdere tabbladen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 21:19
Ik heb een opstelling thuis van een ziggo modem met een Asus Router RT AX55 op de zolder.
Vanuit het modem loopt er een kabel naar de router en vanuit de router ook een kabel naar mijn pc.

Het probleem is dat ik regelmatig een router crash ondervindt, die niet in de logs te vinden is.
Opeens valt het internet uit, meestal als ik meerdere YouTube tabs open (meer dan 10). Het probleem kan ik via Windows oplossen bij Netwerken door te troubleshooten. Er wordt dan een reset van de router gedaan en het werkt weer daarna.

Ik heb Asus een tijd geleden om hulp gevraagd en eerst kwamen ze erachter dat er een probleem was met de NTP update. Dit hebben ze opgeloste maar dit heeft niet geholpen. Vervolgens zeiden ze dat het een hardware probleem was. Ik heb braaf een nieuwe router gekocht en nu heeft deze exact hetzelfde probleem! Het probleem van de NTP die niet wil updaten is zelfs ook terug.

Mijn Asus router heb ik in AP mode staan en zijn er andere apparaten die draadloos gebruik van de router maken. Apart genoeg heb ik nooit een crash mogen meemaken via draadloos verkeer. De crash komt altijd vanuit de pc die als enige via de kabel is verbonden.

Heeft dit misschien iets met Windows 11 te maken? Met Windows 10 heb ik hier nooit last van gehad.

Ook wil ik graag weten hoe ik de ntp kan updaten? De normale google oplossingen werken niet. Dit heeft Asus de vorige keer gedaan maar ik ben het vertrouwen kwijt dus wil ze liever niets vragen.

Daarnaast de belangrijkste vraag, hoe kom ik af van deze regelmatige crashes? Het vreemde is dat ik bij grote downloads nooit problemen heb, alleen bij het openen van meerdere YouTube filmpjes kan ik er vaak vanuit gaan dat het fout gaat.

EDIT:

Extra info van de 2 bestanden die voortkomen uit de herstart via windows:

Bestand 1 - ipconfig.all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : beast
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 18-C0-4D-EA-EE-6F
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:1c00:1813:2a00:44c5:ba68:3deb:28f1(Preferred)
Temporary IPv6 Address. . . . . . : 2001:1c00:1813:2a00:9034:75dd:a31c:e382(Preferred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::44c5:ba68:3deb:28f1%12(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.178.51(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : Tuesday, 13 September 2022 20:34:33
Lease Expires . . . . . . . . . . : Wednesday, 14 September 2022 00:02:57
Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::e657:40ff:fec4:3015%12
192.168.178.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.178.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 102285389
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-29-1D-56-C4-18-C0-4D-EA-EE-6F
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 2001:b88:1002::10
2001:b88:1202::10
2001:730:3e42:1000::53
84.116.46.21
84.116.46.20
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Bestand 2 - route.print

===========================================================================
Interface List
12...18 c0 4d ea ee 6f ......Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller
1...........................Software Loopback Interface 1

IPv4 Route Table
Active Routes:
Network Destination Netmask Gateway Interface Metric
0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.178.1 192.168.178.51 25
127.0.0.0 255.0.0.0 On-link 127.0.0.1 331
127.0.0.1 255.255.255.255 On-link 127.0.0.1 331
127.255.255.255 255.255.255.255 On-link 127.0.0.1 331
192.168.178.0 255.255.255.0 On-link 192.168.178.51 281
192.168.178.51 255.255.255.255 On-link 192.168.178.51 281
192.168.178.255 255.255.255.255 On-link 192.168.178.51 281
224.0.0.0 240.0.0.0 On-link 127.0.0.1 331
224.0.0.0 240.0.0.0 On-link 192.168.178.51 281
255.255.255.255 255.255.255.255 On-link 127.0.0.1 331
255.255.255.255 255.255.255.255 On-link 192.168.178.51 281
Persistent Routes:
None

IPv6 Route Table
Active Routes:
If Metric Network Destination Gateway
12 281 ::/0 fe80::e657:40ff:fec4:3015
1 331 ::1/128 On-link
12 281 2001:1c00:1813:2a00::/64 On-link
12 281 2001:1c00:1813:2a00:44c5:ba68:3deb:28f1/128
On-link
12 281 2001:1c00:1813:2a00:9034:75dd:a31c:e382/128
On-link
12 281 fe80::/64 On-link
12 281 fe80::44c5:ba68:3deb:28f1/128
On-link
1 331 ff00::/8 On-link
12 281 ff00::/8 On-link
Persistent Routes:
None

EDIT: OS verbeterd

[ Voor 54% gewijzigd door GF187um op 14-09-2022 14:50 . Reden: Fout verbeterd van OS ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GF187um schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:20:
[...]

Het probleem kan ik via Windows oplossen bij Netwerken door te troubleshooten. Er wordt dan een reset van de router gedaan en het werkt weer daarna.
Dit is een opvallende. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat iets wat je in Windows doet de router zelf reset. Ik vermoed dat Windows je netwerkverbinding reset. Kun je de exacte meldingen die je daar ziet aangeven?

Als mijn vermoeden klopt heeft het probleem niets met de AP (hij routeert immers niet) te maken, maar puur iets in Windows zelf.
Ik heb Asus een tijd geleden om hulp gevraagd en eerst kwamen ze erachter dat er een probleem was met de NTP update. Dit hebben ze opgeloste maar dit heeft niet geholpen. Vervolgens zeiden ze dat het een hardware probleem was. Ik heb braaf een nieuwe router gekocht en nu heeft deze exact hetzelfde probleem! Het probleem van de NTP die niet wil updaten is zelfs ook terug.
Dit klinkt als geval van alle problemen als spijkers zien als je enige gereedschap een hamer is. NTP regelt tijd. Dat zou niets te maken moeten hebben met of jouw ene PC verbinding heeft of niet. Sowieso denk ik dus niet dat je werkelijke probleem iets met je AP te maken heeft. Ben bang dat je met verkeerde probleemomschrijving verkeerd advies gekregen hebt en daardoor onnodig geld uitgegeven hebt.
Mijn Asus router heb ik in AP mode staan en zijn er andere apparaten die draadloos gebruik van de router maken. Apart genoeg heb ik nooit een crash mogen meemaken via draadloos verkeer. De crash komt altijd vanuit de pc die als enige via de kabel is verbonden.
Eerste wat in me opkomt: speelt dit alleen als je bedraad verbonden bent met AP, of ook als je verbonden bent met modemrouter? Ik zou om te testen eens rechtstreeks daarmee verbinden (UTP die in AP gaat in PC steken, of tijdelijk lange UTP naar beneden vanuit PC, of PC verplaatsen). Ik vermoed dat het gedrag exact hetzelfde gaat zijn. Daarmee sluit je je AP uit.
Heeft dit misschien iets met Windows 10 te maken? Met Windows 7 heb ik hier nooit last van gehad.
Windows 10 zelf kan prima netwerken, maar het zou zeker met je netwerkdrivers onder Windows 10 te maken kunnen hebben.

Dit klinkt een stuk aannemelijker dan iets met je AP - immers, rest van apparaten achter je AP hebben nul problemen en dit apparaat wat problemen geeft, is blijkbaar recent een verandering ondergaan.
Ook wil ik graag weten hoe ik de ntp kan updaten? De normale google oplossingen werken niet. Dit heeft Asus de vorige keer gedaan maar ik ben het vertrouwen kwijt dus wil ze liever niets vragen.
Als jij Asus vertelt dat hun apparaat reboot terwijl dat niet zo is, gaan zij ervan uit dat wat je zegt klopt en geven ze op basis daarvan advies. Dat advies klopt niet voor je situatie, maar wel met wat je gezegd hebt. Ik zou voorzichtig zijn met vingerwijzen, zij zijn volledig afhankelijk van wat jij hen vertelt.
Daarnaast de belangrijkste vraag, hoe kom ik af van deze regelmatige crashes? Het vreemde is dat ik bij grote downloads nooit problemen heb, alleen bij het openen van meerdere YouTube filmpjes kan ik er vaak vanuit gaan dat het fout gaat.
Dit klinkt bijna meer als browserprobleem...
[...]
Begin eens bij het begin, er ontbreekt veel informatie:

- welke modemrouter van Ziggo heb je (niet allen "Connectbox", geef merk + model, te vinden op sticker onderop)?
- welke browser gebruik je? En wat gebeurt er als je een andere browser gebruikt?
- je uitdraai geeft aan dat je een Realtek 2.5GbE NIC hebt. Welke driverversie draai je? Heb je (na installatie Win10 bijvoorbeeld) een andere geinstalleerd? Zo nee, probeer dat eens.
- wederom, exacte melding bij wat jij omschrijft als "reset van de router" is sleutel tot begrijpen wat hier gebeurt.

Oslik blyat! Oslik!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Hoeveel geheugen heb je in die PC?

Kan zomaar zijn dat bij meerdere youtube filmpje hij gaat swappen, omdat je uit je geheugen loopt en dan wordt hij zo traag dat het als een crash kan ervaren worden.

Start de taskmanger van je PC op en kijk wat er gebeurt als je meerdere filmpjes opstart.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
GF187um schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:20:
Het probleem is dat ik regelmatig een router crash ondervindt, die niet in de logs te vinden is.
Opeens valt het internet uit, meestal als ik meerdere YouTube tabs open (meer dan 10). Het probleem kan ik via Windows oplossen bij Netwerken door te troubleshooten. Er wordt dan een reset van de router gedaan en het werkt weer daarna.
Waarom kom je tot de conclusie dat je router crashed? Dat "het internet uitvalt" kan tientallen oorzaken hebben.

Valt het internet op datzelfde moment ook uit op anderen apparaten? Zo niet, dan ligt het niet aan je router (en heeft het geen nut om daarover contact met Asus te zoeken)...

• GF187um
Dit is een opvallende. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat iets wat je in Windows doet de router zelf reset. Ik vermoed dat Windows je netwerkverbinding reset. Kun je de exacte meldingen die je daar ziet aangeven?
Er zijn geen meldingen vanuit Windows, internet kapt er gewoon mee. Het icoon in de taakbalk onderaan verandert van Ethernet (Pc met kabel) naar een icoon van een globe met een verkeersbord. Wat betekent dat ik geen verbinding heb.
Als ik rechtsklik op het icoon kom ik bij Netwerk en Internet Settings. Hier is vervolgens de optie Troubleshoot.
Als ik hierop klik opent een nieuw window met de naam netwerk adapter. Die gaat vervolgens door enkele stappen.

====================
Detecting Problems
- Looking for problems
- Looking for problems in network gateway accessibility
- Looking for problems in remote host availability
- Looking for problems in network configuration
- Collecting Results

Resolving Problems
- Reset the ethernet adapter
- Verifying that the problem is resolved
- Verifying that the network configuration problem has been resolved
- Verifying that the network adapter configuration problem has been resolved

Troubleshooting has completed
====================
Eerste wat in me opkomt: speelt dit alleen als je bedraad verbonden bent met AP, of ook als je verbonden bent met modemrouter? Ik zou om te testen eens rechtstreeks daarmee verbinden (UTP die in AP gaat in PC steken, of tijdelijk lange UTP naar beneden vanuit PC, of PC verplaatsen). Ik vermoed dat het gedrag exact hetzelfde gaat zijn. Daarmee sluit je je AP uit.
Op dit moment kan ik dat niet testen. Dan heb ik een hele lange kabel nodig. Ik heb beneden wel vaak laptops via de kabel aangesloten maar nooit problemen mee gehad. De laptops hebben wel OSX ipv Windows OS.
- welke modemrouter van Ziggo heb je (niet allen "Connectbox", geef merk + model, te vinden op sticker onderop)?
- welke browser gebruik je? En wat gebeurt er als je een andere browser gebruikt?
- je uitdraai geeft aan dat je een Realtek 2.5GbE NIC hebt. Welke driverversie draai je? Heb je (na installatie Win10 bijvoorbeeld) een andere geinstalleerd? Zo nee, probeer dat eens.
- wederom, exacte melding bij wat jij omschrijft als "reset van de router" is sleutel tot begrijpen wat hier gebeurt.
- De modem van Ziggo is: de Arris Connectbox TG2492LG-ZG
- De browser die ik 99% van de tijd gebruik is: Firefox. Het is iets wat niet altijd gebeurt, maar in de avond is de kans het grootst. Ik zal het vanavond bekijken of dit in Chrome ook voorkomt.
- De driver is versie 10.039.0212.2020. Ik zal een andere driver proberen aangezien deze nooit is veranderd. De driver heeft een update gehad en is nu versie 1125.010.0720.2022.
- Ik hoop dat de Windows melding hierboven duidelijk genoeg is zo niet, dan kan ik de volgende keer het event recorden. Maar de reset van de router wordt gedaan door Troubleshooting bij Network en Settings.

Nog even iets heel belangrijks, ik gebruik Windows 11 ipv Windows 10. In de vorige post had ik aangegeven Windows 10, maar dat klopt niet.

EDIT: Driver Update versie: 1125.010.0720.2022

[ Voor 1% gewijzigd door GF187um op 14-09-2022 15:11 . Reden: Update driver ]

• GF187um
Ben(V) schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:36:
Hoeveel geheugen heb je in die PC?
Ik heb 2 modules van 16GB, totaal 32GB. Ik zal gaan monitoren wat daarmee gebeurt. Maar in het geval van te weinig geheugen zou dan niet de pc vastlopen of trager worden ipv dat het internet ermee kapt?

• GF187um
Cpt.Morgan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:48:
[...]

Waarom kom je tot de conclusie dat je router crashed? Dat "het internet uitvalt" kan tientallen oorzaken hebben.

Valt het internet op datzelfde moment ook uit op anderen apparaten? Zo niet, dan ligt het niet aan je router (en heeft het geen nut om daarover contact met Asus te zoeken)...
Ik denk dat de router uitvalt aangezien mijn telefoon ook de verbinding verliest met de router op dat moment.

• Ben(V)
Misschien handiger als je het over een AP hebt en niet over router, dat voorkomt verwarring.
Je hebt die Asus toch in AP mode staan, als router gebruik je de Ziggo Connectbox.

Ik zou in je PC de link speed van de netwerkkaart eens op fixed 1Gpbs zetten en niet op auto.
Dis Asus snapt namelijk helemaal niets van 2,5Gbps wat die kaart aan kan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• GF187um
Ben(V) schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:48:
Misschien handiger als je het over een AP hebt en niet over router, dat voorkomt verwarring.
Je hebt die Asus toch in AP mode staan, als router gebruik je de Ziggo Connectbox.
Ja, klopt. Ik zag het altijd als het Ziggo Modem en de Asus Router. Ik zal vanaf nu AP en router/modem gebruiken.
Ik zou in je PC de link speed van de netwerkkaart eens op fixed 1Gpbs zetten en niet op auto.
Dis Asus snapt namelijk helemaal niets van 2,5Gbps wat die kaart aan kan.
Ik heb de snelheid aangepast naar 1GB full duplex.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GF187um schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:49:
[...]

Er zijn geen meldingen vanuit Windows, internet kapt er gewoon mee. Het icoon in de taakbalk onderaan verandert van Ethernet (Pc met kabel) naar een icoon van een globe met een verkeersbord. Wat betekent dat ik geen verbinding heb.
Als ik rechtsklik op het icoon kom ik bij Netwerk en Internet Settings. Hier is vervolgens de optie Troubleshoot.
Als ik hierop klik opent een nieuw window met de naam netwerk adapter. Die gaat vervolgens door enkele stappen.

====================
Detecting Problems
- Looking for problems
- Looking for problems in remote host availability
- Looking for problems in network configuration
- Collecting Results

Resolving Problems
- Reset the ethernet adapter
- Verifying that the problem is resolved
- Verifying that the network configuration problem has been resolved
- Verifying that the network adapter configuration problem has been resolved

Troubleshooting has completed
====================
OK. Zoals ik verwachtte wordt de Ethernetadapter gereset. Ik lees hier niets over de router. Waaruit maak je op dat dit iets met de "router" (lees: Asus RT AX55) te maken zou hebben?
[...]

Op dit moment kan ik dat niet testen. Dan heb ik een hele lange kabel nodig. Ik heb beneden wel vaak laptops via de kabel aangesloten maar nooit problemen mee gehad. De laptops hebben wel OSX ipv Windows OS.
Kun je niet gewoon tijdelijk de kabel die naar de AX55 gaat vanuit de TG2492LG in je PC stoppen?
[...]

- De modem van Ziggo is: de Arris Connectbox TG2492LG-ZG
- De browser die ik 99% van de tijd gebruik is: Firefox. Het is iets wat niet altijd gebeurt, maar in de avond is de kans het grootst. Ik zal het vanavond bekijken of dit in Chrome ook voorkomt.
- De driver is versie 10.039.0212.2020. Ik zal een andere driver proberen aangezien deze nooit is veranderd. De driver heeft een update gehad en is nu versie 1125.010.0720.2022.
- Ik hoop dat de Windows melding hierboven duidelijk genoeg is zo niet, dan kan ik de volgende keer het event recorden. Maar de reset van de router wordt gedaan door Troubleshooting bij Network en Settings.
Wederom, je post niets waar het woord "router" of andere dingen die wijzen richting iets buiten je PC in voorkomt. Kun je verduidelijken waar je dat vandaan haalt?
Nog even iets heel belangrijks, ik gebruik Windows 11 ipv Windows 10. In de vorige post had ik aangegeven Windows 10, maar dat klopt niet.

EDIT: Driver Update versie: 1125.010.0720.2022
De oude driver was van voor de release van Windows 11, de nieuwe van erna. Dat kan uitmaken. Is het probleem nogmaals voorgekomen sinds die update?

Oslik blyat! Oslik!

• GF187um
dion_b schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:42:

OK. Zoals ik verwachtte wordt de Ethernetadapter gereset. Ik lees hier niets over de router. Waaruit maak je op dat dit iets met de "router" (lees: Asus RT AX55) te maken zou hebben?
De draadloze verbindingen werken ook niet, bijvoorbeeld mijn telefoon schakelt over op 4G.
Kun je niet gewoon tijdelijk de kabel die naar de AX55 gaat vanuit de TG2492LG in je PC stoppen?
Ik heb nog geen kabel besteld maar ik heb er een nodig van minstens 20meter, die heb ik thuis niet liggen.
De oude driver was van voor de release van Windows 11, de nieuwe van erna. Dat kan uitmaken. Is het probleem nogmaals voorgekomen sinds die update?
Ik heb het gisteravond niet meegemaakt, ik zal het vanavond nog eens testen en dan laten weten hoe dat gegaan is.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GF187um schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:19:
[...]

De draadloze verbindingen werken ook niet, bijvoorbeeld mijn telefoon schakelt over op 4G.
Wacht even.. eerder schreef je:
Mijn Asus router heb ik in AP mode staan en zijn er andere apparaten die draadloos gebruik van de router maken. Apart genoeg heb ik nooit een crash mogen meemaken via draadloos verkeer.
Wat gebeurt er nu exact?

Als draadloos verkeer ook wegvalt, maar een reset van de netwerkadapter in je PC het verhelpt, klinkt het meer als een IP-conflict, namelijk dat je PC op een of andere manier zelfde IP-adres krijgt als de RT-AX55 in AP mode. Totaal ander probleem dus :o
[...]

Ik heb nog geen kabel besteld maar ik heb er een nodig van minstens 20meter, die heb ik thuis niet liggen.
Volgens mij begrijp je niet wat ik voorstel. Die Asus RT-AX55 is al bedraad aangesloten op de Ziggo modemrouter. Er loopt dus al een kabel. Trek de RT-AX55 los van die kabel, steek die kabel tijdelijk in je PC om te testen.
[...]

Ik heb het gisteravond niet meegemaakt, ik zal het vanavond nog eens testen en dan laten weten hoe dat gegaan is.
Klinkt alvast positief.

Oslik blyat! Oslik!

• GF187um
dion_b schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:27:

Wat gebeurt er nu exact?

Als draadloos verkeer ook wegvalt, maar een reset van de netwerkadapter in je PC het verhelpt, klinkt het meer als een IP-conflict, namelijk dat je PC op een of andere manier zelfde IP-adres krijgt als de RT-AX55 in AP mode. Totaal ander probleem dus :o
Het probleem ontstaat alleen via de pc die met draad is aangesloten. Maar het heeft wel effect op draadloos verkeer ook.

Het zou zomaar kunnen dat ik totaal verkeerde instelling in AP Mode gezet heb. Ik heb toen wel een tijdje moeten zoeken naar de juiste ip adressen zodat er geen conflict tussen de Ziggo router/modem en de AP was. Misschien heb ik dit niet correct gedaan.
Volgens mij begrijp je niet wat ik voorstel. Die Asus RT-AX55 is al bedraad aangesloten op de Ziggo modemrouter. Er loopt dus al een kabel. Trek de RT-AX55 los van die kabel, steek die kabel tijdelijk in je PC om te testen.
Ja, stom, niet aan gedacht...
Vanavond een test met Firefox, daarna Chrome en daarna kijken of het rechtstreeks aangesloten op de Ziggo modem/router ook voorkomt.

• Ben(V)
Zoeken naar de juiste ipadressen?

Als je die Asus in AP mode hebt staan zet je die toch in DHCP mode zodat hij een ipadres van de dhcp server van je Connectbox krijgt?
Dat voorkomt potentiële conflicten.

En als je toch wilt dat die Asus altijd hetzelfde ipadres krijgt zorg je in de Connectbox ervoor dat het macadres van die Asus altijd hetzelfde ipadres krijgt.

[ Voor 28% gewijzigd door Ben(V) op 15-09-2022 12:02 ]

Pagina: 1