Scherm / PC valt uit tijdens gamen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royvh
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-11-2022
Hallo,

Ik ben op zoek naar advies / hulp i.v.m. een probleem op de onderstaande build. De PC heeft 1,5 jaar zonder problemen gewerkt. Sinds 2 maanden valt op random momenten het scherm uit tijdens het gamen. Meestal kan ik zo'n 30 tot 60 minuten gamen voordat dit gebeurd.

Het scherm valt uit maar ik hoor nog steeds game geluid en mijn vrienden op de voicechat. De ventilatoren van de pc beginnen harder te draaien en er is een hard reset nodig om de pc opnieuw op te starten. (Alleen nadat ik de stekker uit de voeding heb gehaald en de DisplayPort kabel eruit en erin heb gedaan, start de pc normaal op)

Hardware:
* AMD Ryzen 5800X
* Kraken Z73
* Gigabyte B550 AORUS PRO (laatste Bios update)
* 2x Crucial Ballistix 8GB DDR4 Ram 3600mhz (BL2K8G36C16U4BL)
* Be quiet! Straight Power 11 750W PSU
* RTX 3060 (laatste drivers)
...

Wat ik al geprobeerd heb:
- Moederboard BIOS update
- Videokaart drivers geupdate
- Windows 10 geupdate
- Kast stofvrij gemaakt
- Diverse componenten gechecked in de kast.
- CPU stresstest (Cinebench)
- GPU stresstest (Heaven benchmark) (PC viel uit na de test)
- HDMI kabel gebruikt i.p.v. DisplayPort.

Via Google kom ik niet verder meer dus vandaar dit bericht. Het zou enorm mooi zijn als jullie mij zouden kunnen helpen! Ben een beetje ten einde raad...

Alvast bedankt voor de moeite. _/-\o_

Beste antwoord (via Royvh op 29-09-2022 19:40)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 21:30

D4NG3R

kiwi

:)

Royvh schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:25:
[...]
Ik kan de kaart sowieso retour sturen naar de winkel. Heb even gevraagd wat de procedure dan is. Zelf onderzoek, de fabrikant of meteen vervangen etc..
Weinig winkels (misschien de lokale computerboer) welke geen onderzoekskosten in rekening brengen wanneer het ingestuurde product niet kapot blijkt te zijn. Zonde als je dat meerdere keren zou moeten doen voordat je de boosdoener hebt gevonden. ;)

Probeer zelf zo veel mogelijk uit te sluiten, crashende benchmarks zijn een leuke indicatie - maar leggen de vinger nog niet op de zere plek. Individuele componenten stressen geeft een veel helderder beeld.

Systeem crashed bij games/benchmarks > Specifieker kijken naar de CPU/GPU, vervolgens test je de boel individueel:

Systeem crashed bij GPU stresstests > Verder zoeken rondom de GPU (drivers, temperaturen etc)
Systeem crashed bij CPU stresstests > Verder zoeken rondom de CPU (slechte overklok, temperaturen etc)
Systeem crashed alleen wanneer beide worden belast > Duid doorgaans op voedingsproblemen

Uiteindelijk blijft het natuurlijk wel een spelletje met gigantisch veel spelregels, de enige manier om hard te maken dat iets hardwarematig stuk is blijft het uitwisselen van hardware.

Temperaturen alleen zorgen overigens zelden voor harde crashes. De boel klokt zich de grond in voordat het signaal wordt gegeven om af te sluiten, wat merkbaar voor vertraging zorgt voordat de boel uitvalt.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 14-09-2022 14:24 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 22:30
Wat zijn de temperaturen van cpu en gpu idle en load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royvh
Uszka schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:26:
Wat zijn de temperaturen van cpu en gpu idle en load
Bedankt voor je reactie.

- CPU onder load gaat nooit boven de 75 graden. Meestal schommelt die rond de 68-70. Idle zit die rond de 45-50 graden

- GPU onder load zit rond de 65-70. Idle rond de 35-38.

Vandaag tijdens een potje Fortnite viel de boel weer uit. CPU stond toen op 58 graden en GPU 45.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 10:59
Ik denk echt dat je GPU het is, 45 onder load kan ook bijna niet..
of hij is stuk.

• Royvh
Eskimoo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:49:
of hij is stuk.
Bedankt voor je reactie.

Is er een manier waarop je dit kan testen? Of praten we dan over een nieuwe kopen en deze omwisselen om te kijken of het dan opgelost is?

Tijdens Valorant is de load van de GPU wat hoger en gaat deze naar de 68.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 10:59
Zoals je zelf al had getest met heaven, dan zul je ook de temps moeten zien.
dan weet je op welk punt hij uitvalt.

Met een nieuwe gpu weet je het zeker.
Maar na mijn mening kan het niet anders zijn dan je GPU. vervang die en het is opgelost.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Eskimoo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:49:
of hij is stuk.
Liggend aan de gespeelde spellen, koeler en kamertemperatuur kan dat prima. Fortnite zet weinig stress op een 3060, zeker als de TS op een wat lagere resolutie speelt.

58c met een Z73 voor de CPU vind ik interessanter, maar ook dat is niet het einde van de wereld.

Maar goed, stresstesten is de enige manier om dit uit te sluiten. Pak:

Prime95 voor de CPU (in-place large FFTs)
FurMark voor de GPU

Test deze eerst los van elkaar voor 15-30 minuten, als dat niet resulteert in uitvallers test je deze tegelijk. Valt de boel dan nog steeds niet uit moet je het probleem ergens anders gaan zoeken dan bij de temps.

• Royvh
D4NG3R schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:07:
[...]

Liggend aan de gespeelde spellen, koeler en kamertemperatuur kan dat prima. Fortnite zet weinig stress op een 3060, zeker als de TS op een wat lagere resolutie speelt.

58c met een Z73 voor de CPU vind ik interessanter, maar ook dat is niet het einde van de wereld.

Maar goed, stresstesten is de enige manier om dit uit te sluiten. Pak:

Prime95 voor de CPU (in-place large FFTs)
FurMark voor de GPU

Test deze eerst los van elkaar voor 15-30 minuten, als dat niet resulteert in uitvallers test je deze tegelijk. Valt de boel dan nog steeds niet uit moet je het probleem ergens anders gaan zoeken dan bij de temps.
Ook jij bedankt voor je suggestie.

Ik ga dit vanavond even proberen. Ik verwacht dat die dan uitvalt bij FurMark. Aangezien die Heaven Benchmark tot na het Einde ook niet trok..

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:51
Even voor de duidelijkheid: het scherm valt uit of het beeld valt weg? Het voorgenoemde zou namelijk aan het scherm liggen, maar ik vermoed niet dat je dat bedoelde.

Ik zou naast je CPU en je GPU ook nog een keer je geheugen testen. Maar het lijkt erop dat het je GPU is. Wat je zou kunnen doen als je PC wel door de CPU / Mem-testen heenkomt maar niet de GPU, is je GPU wat te downclocken met MSI afterburner. Dat zou evt wat tijd geven totdat je een nieuwe GPU hebt. Ook zou ik even nagaan of je nog garantie hebt op je GPU. Verder kan je nog een x wat oudere drivers proberen, en zou ik checken of er niks qua GPU acceleratie aanstaat in je bios (dat heeft mij in een grijs verleden een vergelijkbaar probleem bezorgd).

• Royvh
BHStar schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:13:
Even voor de duidelijkheid: het scherm valt uit of het beeld valt weg? Het voorgenoemde zou namelijk aan het scherm liggen, maar ik vermoed niet dat je dat bedoelde.

Ik zou naast je CPU en je GPU ook nog een keer je geheugen testen. Maar het lijkt erop dat het je GPU is. Wat je zou kunnen doen als je PC wel door de CPU / Mem-testen heenkomt maar niet de GPU, is je GPU wat te downclocken met MSI afterburner. Dat zou evt wat tijd geven totdat je een nieuwe GPU hebt. Ook zou ik even nagaan of je nog garantie hebt op je GPU. Verder kan je nog een x wat oudere drivers proberen, en zou ik checken of er niks qua GPU acceleratie aanstaat in je bios (dat heeft mij in een grijs verleden een vergelijkbaar probleem bezorgd).
Dank voor je reactie.

Het beeld valt inderdaad weg. Dat is een betere verwoording.

Ik kan de kaart sowieso retour sturen naar de winkel. Heb even gevraagd wat de procedure dan is. Zelf onderzoek, de fabrikant of meteen vervangen etc..

In de Bios staat er alleen een XMP profiel aan.
Een memorytest is inderaad nog een andere optie. Wil de GPU graag terugsturen maar dan moet je wel zeker weten dat het aan de GPU ligt…

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Royvh schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:25:
[...]
Weinig winkels (misschien de lokale computerboer) welke geen onderzoekskosten in rekening brengen wanneer het ingestuurde product niet kapot blijkt te zijn. Zonde als je dat meerdere keren zou moeten doen voordat je de boosdoener hebt gevonden. ;)

Probeer zelf zo veel mogelijk uit te sluiten, crashende benchmarks zijn een leuke indicatie - maar leggen de vinger nog niet op de zere plek. Individuele componenten stressen geeft een veel helderder beeld.

Systeem crashed bij games/benchmarks > Specifieker kijken naar de CPU/GPU, vervolgens test je de boel individueel:

Systeem crashed bij GPU stresstests > Verder zoeken rondom de GPU (drivers, temperaturen etc)
Systeem crashed bij CPU stresstests > Verder zoeken rondom de CPU (slechte overklok, temperaturen etc)
Systeem crashed alleen wanneer beide worden belast > Duid doorgaans op voedingsproblemen

Uiteindelijk blijft het natuurlijk wel een spelletje met gigantisch veel spelregels, de enige manier om hard te maken dat iets hardwarematig stuk is blijft het uitwisselen van hardware.

Temperaturen alleen zorgen overigens zelden voor harde crashes. De boel klokt zich de grond in voordat het signaal wordt gegeven om af te sluiten, wat merkbaar voor vertraging zorgt voordat de boel uitvalt.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 14-09-2022 14:24 ]

• sno
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-05 16:42

sno

In het verleden een vergelijkbare klacht gehad.

Na heel veel zoeken bleek uit eindelijk dat de overlay functie van discord in combinatie met de overlay functie van mijn beeldscherm er voor zorgde dat mijn beeld uit viel en ik de pc opnieuw moest opstarten (geluid etc bleef op de achtergrond gewoon werken). Daarna werkte het weer even.

De overlay van discord en monitor uit gezet daarna nooit meer last van gehad.

Vergelijkbare pc specs.

Hopelijk is het voor jou ook zoiets simpels.

succes.

• Royvh
sno schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:22:
In het verleden een vergelijkbare klacht gehad.

Na heel veel zoeken bleek uit eindelijk dat de overlay functie van discord in combinatie met de overlay functie van mijn beeldscherm er voor zorgde dat mijn beeld uit viel en ik de pc opnieuw moest opstarten (geluid etc bleef op de achtergrond gewoon werken). Daarna werkte het weer even.

De overlay van discord en monitor uit gezet daarna nooit meer last van gehad.

Vergelijkbare pc specs.

Hopelijk is het voor jou ook zoiets simpels.

succes.
Hoe ben je daar in hemelsnaam achtergekomen dan? Hoe onderzoek je zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kairee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-05 13:11
Ik heb een soortgelijk probleem gehad in het verleden.

In de Event Viewer kreeg ik de volgende berichten:
Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld. EventID: 4101
Toepassing Wow-64.exe is geblokkeerd voor toegang tot grafische hardware. EventID 4109
Toepassing Battle.net.exe is geblokkeerd voor toegang tot grafische hardware. EventID: 4109

De hele computer bleef werken, ik had muziek en ik kon nog steeds op voice chat praten met m'n vrienden, maar ik had geen beeld.

Uiteindelijk heb ik mijn GPU ge-underclocked en dat heeft 5 maanden geen problemen opgeleverd. Dat leek me eigenlijk niet de juiste oplossing, dus ik heb contact opgenomen met het bedrijf en zij hebben mijn kaart omgeruild voor een nieuwe. Daar geen problemen mee gehad.

Check dus even je Event Viewer of er meer informatie beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sno
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-05 16:42

sno

Royvh schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:29:
[...]

Hoe ben je daar in hemelsnaam achtergekomen dan? Hoe onderzoek je zoiets?
Ik had toen het gevoel dat het iets softwarematig moest zijn omdat het daarvoor een tijd lang zonder problemen had gewerkt.

Drivers geprobeerd en toen alles wat op de achtergrond draaide zoveel mogelijk uitschakelen en weer een voor een in schakelen om te kijken of er effect was.

Event viewer kan daarbij helpen.

• Royvh
Kairee schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:43:
Ik heb een soortgelijk probleem gehad in het verleden.

In de Event Viewer kreeg ik de volgende berichten:
Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld. EventID: 4101
Toepassing Wow-64.exe is geblokkeerd voor toegang tot grafische hardware. EventID 4109
Toepassing Battle.net.exe is geblokkeerd voor toegang tot grafische hardware. EventID: 4109

De hele computer bleef werken, ik had muziek en ik kon nog steeds op voice chat praten met m'n vrienden, maar ik had geen beeld.

Uiteindelijk heb ik mijn GPU ge-underclocked en dat heeft 5 maanden geen problemen opgeleverd. Dat leek me eigenlijk niet de juiste oplossing, dus ik heb contact opgenomen met het bedrijf en zij hebben mijn kaart omgeruild voor een nieuwe. Daar geen problemen mee gehad.

Check dus even je Event Viewer of er meer informatie beschikbaar is.
Thanks voor de tip. Ik ga ook even kijken wat Evenviewer zegt dan. Ben blij met al jullie reacties erg bedankt!

• Royvh
Nou om terug te komen op al jullie tips...

Zoals @D4NG3R voorstelde heb ik 45 min de CPU stresstest van Prime95 gedraaid. Zonder problemen.. Vervolgens FurMark aangezet voor de GPU stresstest. Na ongeveer 2-3 minuten viel het beeld weg en kreeg ik het wel bekende probleem.

Zoals @sno en @Kairee aangaven vervolgens in de logboeken gekeken (Ben geen IT talent) en die gaf het volgende aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgZmdk2HulaCuvMzWydnpx1c8PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMjh7XkYuGEb0NlzBihh0Szh.jpg?f=fotoalbum_large

Heb wat liggen google maar de termen zeggen mij vrij weinig.. Bij "Fout" zegt het logboek het volgende:
Het apparaatstuurprogramma voor TPM (Trusted Platform Module) heeft een onherstelbare fout in de TPM-hardware aangetroffen, waardoor er geen TPM-services (zoals gegevensversleuteling) kunnen worden gebruikt. Neem voor aanvullende ondersteuning contact op met de computerfabrikant.

De resultaten als ik dit opzoek zijn erg breed van onderwerp.

Wellicht zien jullie een verband in de logboeken?

Thanks tot zover! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Doorgaans kan je beter even een kijkje nemen bij "Aangepaste weergaven" > "Beheergebeurtenissen"

• Royvh
D4NG3R schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:37:
Doorgaans kan je beter even een kijkje nemen bij "Aangepaste weergaven" > "Beheergebeurtenissen"
Bedankt. Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E__9FjvQwsF9tKdHCswy-9SCYJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWwZCIGLGNqyG0xzl8bPif49.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Royvh op 14-09-2022 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Goed, het feit dat er een crash plaatsvind enkel en alleen bij het belasten van de GPU, met een ton foutmeldingen omtrent de Nvidia kernel drivers geeft wel aan dat dat de hoek is waar gezocht moet worden.

Heb je de videodriver al eens in z'n geheel opnieuw geïnstalleerd met DDU?

DDU Downloaden > booten in veilige modus > Nvidia drivers eraf gooien met DDU > PC weer starten > nieuwste drivers vers vanaf de Nvidia website downloaden en installeren > Herstarten > Opnieuw FurMark testen

Als het daarna nog steeds gebeurt wordt het waarschijnlijk tijd om contact op te nemen met de (web)winkel en je bevindingen door te geven samen met een aanspraak op garantie. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royvh
D4NG3R schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:42:
Goed, het feit dat er een crash plaatsvind enkel en alleen bij het belasten van de GPU, met een ton foutmeldingen omtrent de Nvidia kernel drivers geeft wel aan dat dat de hoek is waar gezocht moet worden.

Heb je de videodriver al eens in z'n geheel opnieuw geïnstalleerd met DDU?

DDU Downloaden > booten in veilige modus > Nvidia drivers eraf gooien met DDU > PC weer starten > nieuwste drivers vers vanaf de Nvidia website downloaden en installeren > Herstarten > Opnieuw FurMark testen

Als het daarna nog steeds gebeurt wordt het waarschijnlijk tijd om contact op te nemen met de (web)winkel en je bevindingen door te geven samen met een aanspraak op garantie. ;)
Na wat google werk deze stap inderdaad gister uitgevoerd. Zonder succes helaas.
Het lijkt er ook op alsof de pc het steeds minder lang volhoud. Na korte tijd kapt het beeld er al mee.

Heb contact opgenomen met Azerty om de kaart te retourneren en beroep te doen op de garantie. To be continued..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royvh
Een kleine update..

Na contact met Azerty de videokaart opgestuurd. Naast de beschrijving van het probleem ook dit topic meegestuurd.

Ze durven met 99% zekerheid te zeggen dat de GPU inderdaad stuk is. Na ontvangst / check van de kaart worden de vervolgstappen besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Azerty is een tijdje ook actief geweest hier op Tweakers (@Azerty.nl) geen idee of ze dat nog steeds zijn, maar dat moet wel goed gaan komen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royvh
Ondertussen dat ik aan het wachten om mijn videokaart terug te krijgen van de fabrikant heb ik via via een vision RTX 3080 kunnen scoren. Afgelopen 3 dagen ruim kunnen gamen zonder enkel probleem.
Wellicht bevestigd dit dus inderdaad dat de videokaart stuk was..

Bij deze wil ik iedereen bedanken die de moeite nam om mee te denken over de oplossing van mijn probleem! Many thanks!
Pagina: 1