Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:51
Via deze weg ben ik op zoek naar feedback en daarmee hopelijk wat nieuwe inzichten over de verduurzaming van onze woning. Het uiteindelijke doel is uiteraard stap voor stap van het gas af te komen. Dat begint uiteraard met isoleren maar hoe, wat en wanneer ervaar ik wel als een probleem. Van energie, cv ketels en warmtepompen heb ik gewoon te weinig kaas gegeten en vakmensen spreken elkaar vaak tegen. Tips voor goede bureaus in de omgeving Haarlem/Amsterdam die hierin iets zouden kunnen betekenen zijn uiteraard ook welkom.

Wat informatie over het huis:
- Rijtjeswoning uit 1910.
- Gemetselde fundatie op staal.
- Ongeïsoleerde houten vloer (daar hebben we qua comfort overigens geen last van).
- Steens muren zonder spouw.
- Overal HR++ glas in kunststof kozijnen (m.u.v. bovenlicht in de keuken en boven de voordeur).
- Matige wandisolatie.
- Dak hoofddak is ongeïsoleerd, de dakbedekking (van 2009) is nog voldoende in orde.
- Dak keukenuitbouw is ongeïsoleerd, dakbedekking van 2006.
- Geen voortuin, voordeur komt uit op de stoep.
- Geen achterom.

Verdere info:
- Remeha HR cv-ketel uit 2006.
- Keuken met gasfornuis en elektrische oven. En een airfryer ;)
- Plaatradiatoren in elke ruimte (geen LTV dus). Afmeting radiatoren woonkamer: 50x270cm (2 stuks).
- Kleine plafond airco in de slaapkamer (kan niet verwarmen).
- Huishouden van twee, beide werkend.
- Wij zijn beide onhandig. Schilderen e.d. lukt prima maar installaties of bouwkundige ingrepen besteden we compleet uit.
- Toevoeging: we wonen er gewoon (al 9 jaar) dus er staat verder niks leeg ofzo :)

Zie de afbeelding voor een overzicht wat er wel en niet zit.

Lange tijd hadden we het idee om in plaats van de (slecht geïsoleerde) keukenuitbouw een geheel nieuwe uitbouw te laten plaatsen over de volle breedte van de woning. Dan hadden we dat stuk in één keer goed geïsoleerd en als bonus zouden we wat extra ruimte krijgen. Dat plan hebben we inmiddels opzij geschoven want voor een vrij simpele uitbouw praat je anno 2022 al over prijzen van ver over de 60K. Dat is wat boven het budget, mede omdat je dan ook geen geld meer hebt voor de rest van het huis. Met het slecht geïsoleerde deel moeten we desondanks nog steeds wat natuurlijk.

Even punt voor punt alles wat we zouden kunnen doen. Alles in één keer zal hem nu niet worden:
- CV-ketel vervangen: ondanks dat deze nog prima functioneert zal dat gezien de ouderdom een keer moeten gebeuren. Bijkomende reden: hij hangt in een oude berging die eigenlijk een keer plat moet. In de ideale situatie plaatsen we een nieuwe ketel meer in de woning zelf (keuken of overloop op de verdieping) zodat de berging vervangen kan worden door een simpel opberghok voor tuinspullen, verf etc...
- Vervanging dakbedekking hoofddak naar voren halen en dakisolatie laten plaatsen (warm dak).
- Vervangen van de houten balklaag op de begane grond door een geïsoleerde vloer (de meest heftige ingreep).
- Radiatoren vervangen door LTV radiatoren.
- Bij een nieuwe vloer: eventueel vloerverwarming laten aanleggen (qua comfort voor ons geen wens maar wellicht praktisch bij een warmtepomp).
- Het isoleren van de voorgevel, langs de binnenkant i.v.m. geen voortuin (complex vanwege koudebrug door tussenmuren).
- Isoleren van de achtergevel/borstwering op de begane grond. Dit kan langs binnen en langs buiten (beide complex door mogelijke koudebruggen).
- Isoleren van de bestaande keukenuitbouw: dak en buitenmuur.
- Vervangen van de betonvloer van de keukenuitbouw. Alternatief: dun laagje isolatie onder laminaat o.i.d.
- Zonnepanelen laten plaatsen (vanwege het houten dak zitten er nog wel wat haken en ogen aan). Logischerwijs pas na het isoleren van het dak.

Ons gasverbruik is ongeveer 1650m3 per jaar. Een groot deel daarvan komt uiteraard door de verwarming want waar we in januari op 250m3 zitten zitten we in augustus op 20m3. Dat laatste betreft dan warm water en koken op gas.

Stroomverbruik is 1650kWh. Dat is inclusief de kleine plafond airco in onze slaapkamer (achterzijde) maar die gebruiken we echt alleen als doorluchten niet meer helpt. De hoeveelheid gebruikte stroom wisselt gedurende het jaar ook niet veel.

De dillema's:
- Is het verstandig om ons eerst te richten op een hybride oplossing of is een all electric ook al bereikbaar met (een deel van) de genoemde isolatie oplossingen?
- Wat is dan de grootste klap? De vloer of het dak?
- Waar plaatsen we alles? Zowel binnen als buiten is niet veel ruimte. Daken zijn van hout dus bijvoorbeeld een buitenunit op het dak ligt niet voor de hand. Maar de achtertuin is ook niet zodanig groot dat je een buitenunit onopvallend en stil plaatst.
- Hoeveel profijt heb je nog van zonnepanelen op een plat dak als minimaal één van de buren een opbouw op hun woning hebben? (zelf geen plannen in die richting)
- In hoeverre is warmteverlies bij kleine niet geïsoleerde delen van de woning een probleem bij het van het gas af komen? Ik denk aan een stuk ongeïsoleerde gevel of de vloer van de keukenuitbouw. Juist kleine stukjes kunnen relatief veel geld en moeite kosten.

Hebben jullie vragen en/of ben ik wat vergeten? Ik hoor het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZKQQBVRTroAxXNldQ_8YwVyR_M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAx7MOtDxhL3d1jJZMsRuUFa.jpg?f=fotoalbum_medium

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het wel of niet kunnen plaatsen van een warmtepomp is afhnakelijk van de verhouding tussen warmteverlies en afgifte, het heeft dus niets te maken met isolatie. uiteraard is het warmteverlies met isolatie wel lager dan zonder isolatie en heeft dat invloed op de "grote" van de warmtepomp. maar in basis gaat het dus om afgifte en zolang je dat op orde hebt maakt het niet uit dat je minder geisoleerde delen hebt. zelfs zonder isolatie kan je dus een huis verwarmen met een warmtepomp. Het is alleen wat minder efficient.

Ik zou mij richten op de bgvloer en de mogelijkheden hier isolatie en vloerverwarming toe te passen. Dan ben je 2 grote stappen in isolatie en transitie. dakisolatie is altijd een grote klapper in energie besparing.
Voordeel van eerst het dak +zonnepanelen is uiteraard dat je direct gaat beginnen met besparen, hoe eerder die panelen liggen hoe beter.

in dit topic zijn in de TS een aantal voorbeelden hoe je best een wp in de tuin kan plaatsen. ja hij neemt wat plek in, maar hij hoeft niet lelijk te zijn en hij staat niet aan als je buiten zit, dus je merkt nieteens dat hij er staat. Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

• D-e-n
twain4me schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:27:
zelfs zonder isolatie kan je dus een huis verwarmen met een warmtepomp. Het is alleen wat minder efficient.
Tnx. Dat snap ik maar het lijkt me dus niet wijs een supergrote warmtepomp met die reden in een slecht geïsoleerd huis te plaatsen? Vandaar dat ik dan eerst dacht aan hybride (dan heb je gelijk het warm water geregeld)
Voordeel van eerst het dak +zonnepanelen is uiteraard dat je direct gaat beginnen met besparen, hoe eerder die panelen liggen hoe beter.
Klopt. Dat is ook een beetje het dillema, ook omdat het dak niet ideaal is als je naar de zon kijkt.
in dit topic zijn in de TS een aantal voorbeelden hoe je best een wp in de tuin kan plaatsen. ja hij neemt wat plek in, maar hij hoeft niet lelijk te zijn en hij staat niet aan als je buiten zit, dus je merkt nieteens dat hij er staat. Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Dat huisje in de achtertuin ziet er op zich prima uit. Dat zou goed kunnen passen achter de uitbouw en een eventueel nieuw berghok. Hij staat dan wel tegen de erfgrens. Is dat dan nog een issue vraag ik me af?

In zo'n situatie denk ik dan zelf aan een monoblock. In een hybride variant plaats je de cv-ketel dan wel liefst dichtbij vanwege leidingwerk? Twee waterleidingen dacht ik ergens gelezen te hebben.

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-09 10:08
Misschien een andere kijk hierop qua volgorde: kijk ook naar de termijn waarop je dingen kunt / wilt realiseren.

Als je de komende maanden al wil beginnen met maatregelen nemen, dan is isolatie van vloer in combinatie met vvw wellicht de beste eerste stap. Dan zit je in het stookseizoen en bespaar je direct gas. Die besparing kun je dan weer opsparen voor andere maatregelen.

En begin je pas volgend voorjaar/zomer, dan is dak + panelen wellicht interessanter. Bespaar je ook direct en kun je dat geld weer opsparen voor zo snel mogelijk aanvullende maatregelen

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:59
D-e-n schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:08:
- Vervangen van de houten balklaag op de begane grond door een geïsoleerde vloer (de meest heftige ingreep).
Zoek eens hier op het forum naar schuimbeton. Van mij staan er sowieso foto's. Faber heeft op de website ook een mooi filmpje staan. Eigenlijk valt het enorm mee mits je alle leidingen maar voorbereidt hebt en voldoende loze leidingen hebt liggen voor de toekomst. Denk er ook aan dat je met een dikke mantelbuis naar de tuin enorm blij kan zijn mocht je daar ooit een warmtepomp neer willen zetten. Extra leidingen voor buitekranen en oplaadpunten moet je dan ook aan denken.

Als boven nog leeg is zou ik overwegen om daar ook gelijk vloerverwarming te leggen. Qua kosten versus alle verwarmingen vervangen denk ik dat het enorm mee valt.

• D-e-n
bazzzzzz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:25:
[...]

Als boven nog leeg is zou ik overwegen om daar ook gelijk vloerverwarming te leggen. Qua kosten versus alle verwarmingen vervangen denk ik dat het enorm mee valt.
We wonen er gewoon dus er is niks leeg. Ik zal het nog even toevoegen aan de startpost :)
Boven zitten we eigenlijk maar één dag per week als ik thuiswerk dus vloerverwarming is daar niet iets waar we behoefte aan hebben. Sowieso is het voor ons geen must.

Schuimbeton is overigens één van de twee opties voor de vloer (nu of in de toekomst). De andere is een lichte renovatievloer (en dat heeft eigenlijk mijn voorkeur).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

Wuursj

want worst is al bezet

Hier een vergelijkbaar huisje uit 1913 dat (oorspronkelijk) lijkt op jouw huis inc. de maten :) Wij zijn nu exact 2 jaar geleden gasloos gegaan en dat bevalt goed en financieel uitstekend ;)

Even onze ervaringen delen om te laten zien dat het niet perse helemaal volgens het boekje hoeft te gaan.

Wij hebben bewust de verkeerde volgorde gedaan: eerst WP en dan pas het meeste isoleren. Dat had te maken met bouwvolgorde en subisdies want het hele gasloos-verhaal werd gecombineerd met een 2e verdieping. Ik wilde niet tijdelijk een oude ketel samen met gasleidingen en afvoeren moeten verplaatsen dus maar meteen all-the-way gegaan. Een tijdelijke gasvrij subsidie vanuit gemeente gaf het laatste zetje maar had invloed op de planning.

Nadeel was/is dat de capaciteit dmv van een warmteverlies berekening was gedimensioneerd met het huis na verbouwing met een warmtevraag van ~5kw. Het ding zou dus tijdens de bouwperiode (meerdere jaren) flink te kort komen. We hebben dus tijdelijk een tweedehands pelletkachel geplaatst voor de koude dagen. Maar eigenlijk gaat het verbazend genoeg prima nu, met een hoop isolatie maatregelen nog niet gedaan. Zelfs nog met (flinke) normale radiatoren.Uiteraard wel gehoplen door de matige winters. Afgelopen winter is de pelletkachel niet aan geweest, het jaar er voor was het maar 1 week nodig. Het ding is namelijk gedimensioneerd op -12 graden en dat is het niet gweest. Per seizoen heeft de wp ~2000 kwh verbruikt en was daarmee goedkoper dan de ketel in eerdere jaren.

Wat hebben we tot nu toe gedaan:
  • Split unit WP van 6wk geplaatst (een rehema mercuria in ons geval)
  • Vloerverwarming op de tweede verdieping (rest van huis volgt nog). Niet nodig voor comfort maar goedkoper en mooier dan LTV radiatoren.
  • goede isolatie voor de nieuwe verdieping (RC5,7 voor schuin dak, RC8 voor plat dak, RC4 voor wanden, tripple glas) en daarmee dus goede dakisolatie voor het hele huis. Scheelt veel!
  • Tijdelijke 50l electrische boiler opgehangen.
  • 4560 wp aan zonnepanelen in oost-west
  • WTW op ventilatie op de nieuwe verdieping, rest van huis moet nog.
Netto verbruik van dit verhaal was 5200 kwh verbruik - 3980 kwh opwekking = 1220 kwh voor het afgelopen jaar. Wat resulteerde in een energie rekening van -110 euro voor dat jaar (ook mede dankzij alle overheid hulp en het goede weer). Komend jaar verwacht ik iets boven 0 uit te komen, alsnog peanuts.

Wat moet nog:
  • VBI renovatie broodjes vloer rc5 voor BG (bewust geen schuimbeton imv behouden kruipruimte)
  • vloerverwarming op de BG en 1e verdieping.
  • voorzet wand isolatie van enkelsteens voorgevel (geen spouw) met 10cm pir. Ja koudebruggen blijven een ding.
  • achtergevel wordt een nieuwe met hout-skelet met RC5
  • slecht verzakkend keuken aanbouwtje wordt vervangen voor een nieuwe met ongeveer bovenstaande isolatie waarden
  • al het glas wordt Hr++ of Hr+++. Dat is nu alleen nog maar in de nieuwe verdieping en 1 slaapkamer, rest is oud dubbel glas.
  • WTW systeem voor ventilatie doortrekken naar de overige verdiepingen.
  • WTW voor douche
  • WP boiler in werking stellen
  • pellet kachel er weer uitn
Nog een hele lijst te doen dus maar daarmee zou volgens die warmteverlies berekening het verbruik van de WP nog grofweg moeten halveren terwijl het nu al goed te doen is. Maar toch nodig omdat anders de WP (en afgifte) te klein wordt als er toch eens een echt koud periode aankomt.

Maar je ziet: ook halverwege is het al lekker! Eerst keken de buren gefronst naar deze werkwijze maar nu klagen zij over hun energie rekening. Met de maatregelen die je van plan bent, lijkt het ook voor jou mogelijk om all-electric te gaan. Maakt het een stuk simpeler en je verliest vaste lasten voor gas en onderhoud ketel.

Aanrader: maak een warmteverlies berekening. Daarmee krijg je veel inzicht over wat nu waar te winnen valt en wat veel scheelt. Met de Ubakus tool, een meetlint en een zondagmiddag kom je een heel eind.

De buitenunit staat bij ons op het houten dak. Dat is inderdaad niet ideaal en moet ik nog iets meer zien te dempen. Voor alle techniek (en wasmachine en droger) hebben we een technische ruimte op de bovenste verdieping gemaakt. Vooral de venitilatie WTW en diens leidingen zijn groooot.

Bedenk maar zo: met een WP is een warmte-kwh goedkoper dan met gas. Dus juist bij een slecht geisoleerd huis, bespaar je meer met een WP dan bij een goed geisoleerd huis ;) Als je afgifte het maar aan kan.

[ Voor 13% gewijzigd door Wuursj op 14-09-2022 13:15 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• D-e-n
JeroenVerweij schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:03:
Misschien een andere kijk hierop qua volgorde: kijk ook naar de termijn waarop je dingen kunt / wilt realiseren.
Dat is nog wel een goede opmerking. Alhoewel de vraag eerst is wanneer een aannemer tijd en zin heeft.

@Wuursj
Mooi projectje. Zelfde soort huisje zou heel goed kunnen want uit een reactie uit het "wat staat er nu weer te koop" topic dacht ik te halen dat je hooguit één wijk verder woont.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

Wuursj

want worst is al bezet

D-e-n schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:49:

@Wuursj
Mooi projectje. Zelfde soort huisje zou heel goed kunnen want uit een reactie uit het "wat staat er nu weer te koop" topic dacht ik te halen dat je hooguit één wijk verder woont.
Ah mooi, welke wijk? Je kan een keer komen kijken ;)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Even bumpje. Inmiddels ben ik ook wat aan het speuren naar professioneler advies. Ik stuit daarbij onder andere op een installatie adviseur die een warmteverliesberekening wil maken gekoppeld met wat advies. Dat zou dan iets meer dan 1100 euro moeten kosten (exclusief bezoek aan huis) maar ik vind dat nogal prijzig eerlijk gezegd.

Ik begrijp dat installateurs vaak om zo'n berekening vragen als een soort garantie dat een warmtepomp gaat werken maar in eerste instantie wil ik vooral weten welke maatregelen überhaupt nodig zijn om bijvoorbeeld een hybride warmtepomp met enkel vloerverwarming te kunnen laten renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
@D-e-n
Ik denk dat gewoon zelf handen uit de mouwen en typen een goed alternatief is :)

warmteverlies is:
#m2 per soort buitenschil (dus muur, HR++, dak, vloer)
x
warmteverlies (afh. van soort)
- dak is vaak ca 1 watt per m2 per graad verschil binnen-buiten. Van dit laatste heb je er bij -10 ca. 30 en per jaar ca 3000
- HR++ glas ca. 1,1 watt per m2 per ..... (indien 15mm spouw, anders 1,2)
- steens muur: 2,5 watt per m2 per .... (even natte vinger)
- vloer 1 watt per m2 per ....
- en dan nog wat voor ventilatieverlies.

Dus even spreadsheeten
of
https://www.zuinigerverwa...esberekening--rekenmodule

alternatief: kijk naar je gasverbruik per dag versus de etmaaltemperatuur.
b.v. koude week feb 21 was het ca. -5 daggemiddeld.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
en kijk eens op polderhuis.org
(ter inspiratie)

ik zou:
1/ dak enorm isoleren naar RC 10
2/ vervolgens testen hoe warm je cv water moet zijn

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@BarryH
Dank voor de info. Wellicht als ik het zelf doe dat ik er ook wat meer mee kan "spelen" door isolatie toe te voegen.

Het idee is nu overigens om als eerste de vloer te vervangen door een lichte renovatievloer. Dat geeft ons gelegenheid gelijk de toilet te verplaatsen (riool) en het laminaat te vervangen (is nodig).

Ik had mezelf wat ingelezen over vloerverwarming op zo'n vloer en stuitte op systemen als Warp systems. Ik zie op forums echter hele discussies over mogelijke te dunne leidingen bij dit soort systemen. Maar in hoeverre dat nu echt een probleem is is me nog niet duidelijk. Het is volgens mij een vrij gangbaar systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@D-e-n Je kan eens kijken bij polderhuis.org of familie-kleinman.nl
Bedenk je wel dat je bij vloerverwarming een kleiner deel van de warmteafgifte bij de muren/ramen zit, dus zolang die niet redelijk geisoleerd zijn heb je dan waarschijnlijk kouval.
Maar als je je radiatoren ook laat zitten is het altijd een flinke verbetering :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:08
@D-e-n Ik heb een warpsystem over de gehele bovenverdieping liggen. Houten verdiepingsvloer. Nat gelegd.
Op de bovenverdieping is bijgebouwd (met isolatiewaarden uit 2018). Dat blijft zonder meer prima warm, met een pvc-vloer overigens. De badkamer (met muren uit 1930 en oud dubbel glas) was onvoldoende warm te krijgen, de tegels voelden comfortabel warm, maar de ruimte kwam in z'n geheel onvoldoende op temperatuur. In die 2 weken met siberische wind van 2 jaar geleden kwam het niet boven de 18 graden in de badkamer.
Ik weet niet of bovenstaande je iets helpt, maar het schetst een beeld... Zou ik het aanraden? We kijken nu - na heel veel isolatiemaatregelen - naar vloerverwarming op de begane grond, en warp systems - droogbouw - heeft al met al mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
BarryH schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:01:
Maar als je je radiatoren ook laat zitten is het altijd een flinke verbetering :)
Die in de keuken sneuvelt sowieso al vanwege de doorbraak die we van plan zijn. Dan zou je hem moeten vervangen door een nieuwe verticale en dat is dan weer zonde.

Belangrijker is natuurlijk de woonkamer waar we bij de achtergevel nu al last van koudeval hebben (maar dat komt ook door de vensterbank die ver over de radiator hangt). Liefst halen we hem daar weg ivm de mogelijkheid tot openslaande deuren in het midden van het kozijn maar dan zou je dus bij het restant aan borstwering twee kleintjes moeten terugplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Jailhouse schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:59:
De badkamer (met muren uit 1930 en oud dubbel glas) was onvoldoende warm te krijgen, de tegels voelden comfortabel warm, maar de ruimte kwam in z'n geheel onvoldoende op temperatuur. In die 2 weken met siberische wind van 2 jaar geleden kwam het niet boven de 18 graden in de badkamer.
Dat is wel een belangrijke voor onze woonkamer dan. Daar zit achter een groot stuk glas met niet geisoleerde borstwering. Dan zou je moeten overwegen het HR++ glas te upgraden en natuurlijk die borstwering goed isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:33
D-e-n schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:31:
Even bumpje. Inmiddels ben ik ook wat aan het speuren naar professioneler advies. Ik stuit daarbij onder andere op een installatie adviseur die een warmteverliesberekening wil maken gekoppeld met wat advies. Dat zou dan iets meer dan 1100 euro moeten kosten (exclusief bezoek aan huis) maar ik vind dat nogal prijzig eerlijk gezegd.

Ik begrijp dat installateurs vaak om zo'n berekening vragen als een soort garantie dat een warmtepomp gaat werken maar in eerste instantie wil ik vooral weten welke maatregelen überhaupt nodig zijn om bijvoorbeeld een hybride warmtepomp met enkel vloerverwarming te kunnen laten renderen.
Ik maak ook warmteverliesberekeningen en ze zijn vaak niet in lijn met de werkelijkheid. Een huis word zo selectief bewoond dat de uitgangspunten van de berekening niet kloppen.
zelf zou ik me eerder houden aan de koeievlaas2 formule

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:08
D-e-n schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:30:
[...]

Dat is wel een belangrijke voor onze woonkamer dan. Daar zit achter een groot stuk glas met niet geisoleerde borstwering. Dan zou je moeten overwegen het HR++ glas te upgraden en natuurlijk die borstwering goed isoleren.
klopt. Glas is sinds het voorjaar HR++, borstwering heeft inmiddels een gevulde spouwmuur met maar liefst een geoffreerde Rc van 1,69. En een badkamer zijmuur (noord) heeft een Rc van 5 dankzij buitengevelisolatie. Of dat allemaal zoden aan de dijk zet, tja: ik denk het wel, want de vloerverwarming is tot nu toe eigenlijk nog niet in actie gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@technopeuter een eenvoudige berekening zelf maken is wel behulpzaam. Het laat zien wat de grote posten zijn en geeft een indicatie wat het effect van isolatie kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Wellicht is dit pdf-je handig:
https://paal39.nl/wordpre...-Thermisch-Rekenmodel.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsIkf2gU9ihtHBOXskNVtf6Y8IQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/44Km7VaHBXnEruJQQFJh21M3.png?f=user_largeDat staat in punt 5.

Als je de Qx lijst en Qtotaal hebt maak er daarnaast een kolom met 100*Qx/Qtotaal (of Excel laten weten dat het om %-en gaat, dan kan die 100 weg) en je hebt in procenten de percentuele bijdrage van de betrokken constructies in die kolom, je ziet meteen welke de >>10% types zijn waar voor het isoleren de meeste aandacht naar uit zou kunnen gaan.

Je kunt het vervolgens ook omzetten icm je huidige netto gasverbruik (zonder koken/warm water) naar hoeveel m3 gas via die constructies verloren gaat.
Met de bekende Ux en Rx kun je gaan spelen om het effect van de nieuwe Ux of Rx op het gasverbruik te bekijken.
Voor deze aanpak heb je bepaald geen ingewikkelde xlsx voor nodig.
Het is ook aantrekkelijk om zo te doen want omdat je vanuit de bijdrage factor (of in %) werkt, de verbetering met isoleren werkt ook zo. Je hoeft zo niks met graaddagen uit te zoeken om een 1e indruk te krijgen, want hoe koud het ook is, het verlies zal in principe altijd weer naar ratio zijn.
Met deze aanpak ga je wel voorbij aan het warmteverlies dat intern "omhoog" gaat, van BG naar de 1e en 2e verdieping, maar hoe erg is dat voor een eerste benadering? Je mist wel de warmte die een afzuiging uit het huis trekt als je geen WTW hebt. Dus daarmee zijn de waarden iets te hoog in ratio met het totale verlies van de afzuiging.

Imho is het naar ratio een redelijke uitkomst, die erg weinig tijd kost, behalve alles opmeten en weten wat de Ux en Rx zijn....

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 15-11-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Nogmaals dank voor de reacties. Even een update. We gaan ons dus inderdaad eerst richten op de begane grond en hebben daar inmiddels een aannemer bij gezocht.

Voor en achter worden de borstweringen onder de kozijnen geïsoleerd en de begane grondvloer zal vervangen worden door een lichte droogbouw renovatievloer (Combifor) . Tevens wordt het toilet verplaatst vanuit de berging en maken we een opening van woonkamer naar keuken. De keukenuitbouw laten we nog even zoals die is.

We hebben nog een aparte prijsopgave uitstaan voor een nieuwe voordeur en een kunststof HR+++ pui met openslaande deuren maar dat zijn nog twijfelpunten ivm de hoge prijs.

De cv ketel vertoont inmiddels kleine kuren dus die gaan we voor nu gewoon vervangen en verplaatsen zodat die berging weg kan. Een hybride oplossing toevoegen kan later nog. Wel laten we gelijk droogbouw vloerverwarming aanleggen zodat de radiatoren op de begane grond weg kunnen en we zo voorbereid zijn op die warmtepomp.

Bij de vloerverwarming zit nog het belangrijkste keuzepunt.

-De aannemer kan een Variokomp systeem aanleggen met 12mm leidingen in een voorgefreesde plaat.
-De vloerenboer waar we meestal gaan kan een systeem aanleggen op basis van 14mm buizen infrezen in Fermacel platen.
-De CV installeur kan een systeem aanleggen op basis van EPS platen met aluminium geleiders (buizen 14mm hoh 125mm).

Wij neigen naar de laatste omdat de werking van de verwarming dan bij één club ligt.

Met de vloerenboer gaan we dan vervolgens im conclaaf of we er pvc of laminaat op gaan leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 12-02-2023 19:26 ]

Pagina: 1