Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertsche
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-02 20:44
Ik heb onlangs zonnepanelen laten plaatsen van het merk Solarwatt.
Met de enlighten-app kan ik de opbrengst per paneeel zien. 1 paneel brengt elke dag minder op dan de rest. Er is geen sprake van schaduw of bomen.
Ik heb het paneel vergeleken met de panelen naast en direct boven dit paneel. Elke dag is het minder.
Mijn vraag hoeveel procent verschil mag er zijn? Kan het zijn dat het verschil langzaam terugloopt, dat het paneel moet “wennen”?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En over hoeveel verschil hebben we het? Geef eens wat meer info. Hoeveel wekt elk paneel op? Welke panelen zijn het?
En aangezien je het hebt laten plaatsen, heb je deze vraag al bij de installateur neergelegd?

[ Voor 29% gewijzigd door Microkid op 13-09-2022 21:28 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:34
of, dat ene paneel doet exact wat ie moet doen en de rest is wat overenthousiast en doet nòg meer!
Kun je een screenshot van je monitoring portal plaatsen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertsche
Er is een verschil van ongeveer 3% met de panelen naast en onm. boven. Vandaag bijv. 1.63 Kw. tegenover 1.58 Kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

bertsche schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:30:
Er is een verschil van ongeveer 3% met de panelen naast en onm. boven. Vandaag bijv. 1.63 Kw. tegenover 1.58 Kw.
Daarmee beantwoord je nog steeds niet onze vragen... We hebben meer informatie nodig.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertsche
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnQl7dbAe3T3ePd8jCzbMEwU9E8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGGCs2OvYpAMxEwsJqcMHd2C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 100% gewijzigd door bertsche op 13-09-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

En welk merk/type paneel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:47
Solarwatt hanteert een meettolerantie van +/-5%. Als de gemiddelde opbrengst van je panelen 1,64 is dan vallen zowel de 1,58 als 1,70 binnen de 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertsche
Solarwatt style H3.0 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 17:08
Dat paneel gaat echt niet beter presteren hoor. Ze worden doorgaans allemaal gemeten, en vervolgens in een opbrengstcategorie geplaatst. En aan elke opbrengstcategorie hangt een ander prijskaartje. Net als dat met processoren gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertsche
Hoe komt het dan dat de andere panelen allemaal rond dezelfde opbrengst zitten? Dan is er toch iets aan de hand met dit paneel/micro-omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:56
bertsche schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:03:
Hoe komt het dan dat de andere panelen allemaal rond dezelfde opbrengst zitten? Dan is er toch iets aan de hand met dit paneel/micro-omvormer?
Er zijn eenmaal toleranties in het leven, niets is precies hetzelfde. Ik zie ook 1 paneel dat duidelijk meer levert dan de rest, over die 1.70 kWh. Solarwatt gaat je ook niet meer vragen, omdat dat paneel wat te goed presteert.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:03

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Het zijn geen bijzondere verschillen. Ik heb zelf 34 Panasonic panelen met Enphase micro-omvormers en zie dit soort verschillen regelmatig. Opbrengsttolerantie van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:31
Wanneer de cellen geproduceerd worden spreiden ze zich met de prestaties over een bell-curve. Daaruit pakken ze een hoeveelheid om tot de gewenste watt-piek te komen. Het is onmogelijk om 120 identieke cellen te krijgen. (Bij betere productie is die curve gewoon smaller)
Resultaat, de geproduceerde panelen hebben ook weer zo’n distributie curve.

Is dat erg? Nee. Straks komt er vuil, sahara-zand en vogelpoep op en worden de verschillen nog groter.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 13-09-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertsche
Ik snap de antwoorden, maar waardoor is het steeds hetzelfde paneel dat minder presteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:47
bertsche schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:21:
Ik snap de antwoorden, maar waardoor is het steeds hetzelfde paneel dat minder presteert?
Die heeft de silicon lotery verloren. En het paneel rechtsboven presteert steeds het beste?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-07 12:37
bertsche schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:21:
Omdat die net onder aan de kwaliteit curve zit en een andere zit boven in. Allemaal binnen de marge.
Pagina: 1