Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Brack
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 12:18
Hallo allemaal, na veel lezen op het forum denk ik een aardig idee te hebben wat er nodig is voor het plaatsen van een monoblock warmtepomp. De situatie is als volgt, we hebben een jaren 30 woning, volledig nageisoleerd, voorzien van vloerverwarming in de woonkamer en LTV verwarming met ventilatoren in de rest van het huis. Wij kunnen het huis nu prima warm krijgen met de cv op 35 graden celcius, met een gasverbruik van 900 kuub per jaar waarvan ongeveer 100 kuub voor warm water.

Nou is mijn idee om een LG monoblock S van 7kw te plaatsen voor alleen het CV gedeelte en de combiketel
(Nefit, 2020) voorlopig te laten hangen voor het warme water. Omdat dit mijns inziens de hele installatie een stuk eenvoudiger maakt. Ik zou dan over een paar jaar een warmtepomp boiler kunnen plaatsen voor het warme water.

Is dit een logische gedachtengang of mis ik hier nog wat belangrijks, alvast bedankt voor het meedenken

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:50
Met je monoblock ga je natuurlijk erg veel besparen op je gaskosten. Verwarmen is het overgrote deel van je verbruik.

Als je zo'n aanpassing doet en er geld voor uit trekt,waarom dan niet nog even 2000,- bij leggen voor een WP boiler om helemaal van het gas af te gaan?
Je hoeft dan je vastrecht niet meer te betalen en bespaart ook het laatste beetje gas.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Brack
Bedankt voor je antwoord, daar heb je een goed punt. Ik heb zelf een beter gevoel bij een warmtepomp boiler, maar in welke situatie is het beter om de monoblock ook het warmwater te laten opwarmen in een 200 liter vat of is het altijd beter om hiervoor een losse warmtepompboiler te gebruiken.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
Als je dit huis kan verwarmen op 35 graden is het een no-brainer om direct gasloos te gaan. Daar vang je de grootste klappen mee. Een 7kW model lijkt me wat fors, gezien het gasverbuik. Maar wat is nu prima warm? Hier staat de verwarming al 3 maanden uit … In de winter bij -10 overdag nog op 35 graden?

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Brack
Zou je dan aanraden gasloos te gaan dmv. Een monoblock voor verwarming en een warmtepomp boiler voor warm water? Afgelopen winter was het huis comfortabel warm en inderdaad de cv temp op 35c (thermostaat op 19c met het genoemde gasverbruik).

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 22:36
7kW lijkt me overkill. Mijn gasverbruik is ongeveer even hoog als dat van jou en ik zoek een warmtepomp van ca. 5kW. Kijk even op welke dagen je het meeste gasverbruik hebt gehad. Zou me verbazen als dat meer dan 10m³ is. 10m³ is equivalent aan 100kWh, wat neerkomt op een continu vermogen van (100 / 24 =) 4,2kW.

• Brack
Het gasverbruik komt inderdaad niet boven de 10m3 in de wintermaanden, ik ga naar een 5kW op zoek.

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:47
Ik haak even aan in dit topic, zeer vergelijkbare situatie. Echter wel een jaren 80 woning die nageisleerd moet gaan worden maar sta ook voor de keuze voor een nieuwe ketel of een monoblock o.i.d. en dan meteen kijken naar en warmtepomp boiler.

Als je iets gevonden hebt zou je het hier dan willen vermelden? Ik merk dat het lastig is om te zien wat wel en niet nog mogelijk is deze tijd.

__/`\__/`\__

Pagina: 1