Draagmuur of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Topicstarter
Hi tweakers!

Ik heb een vraag waar jullie mij wellicht mee kunnen helpen.

In onze nieuwe woning (waar we de sleutel nog niet van hebben) willen we in de hal een deur maken naar de garage. We vragen ons echter af of dit een draagmuur is. Ik heb inmiddels twee bedrijven benaderd die een constructieberekening kunnen uitvoeren maar die geven niet van de voren aan of het een draagmuur is.

De situatie is als volgt, onze woning heeft als één van de weinige een garage aan de voorzijde, de overige woningen hebben een carport en berging. De garage is vanaf de bouw aanwezig. Boven de muur waar een doorvoer in gemaakt moet worden ligt enkel nog een balkon, waarvan de vloerdelen in de breedte richting van het huis liggen.

Ik heb enkele foto's gemaakt van het technisch dossier wat ik bij de gemeente heb ingezien. Wellicht dat jullie mij hiermee kunnen helpen?

Onderstaand de plattegrond van de woning met daarop aangegeven waar ik de deur wil maken. Het lijkt erop alsof de buren op deze plek reeds een deur hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nv3JZzHLpUEAEqRZDyYFF-Zako8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63uRY7OmWPlMZbz6C8hF5s7U.jpg?f=fotoalbum_large

Zijaanzicht van de woning met de positie van de desbetreffende muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5TM3SvSodxwtjF1Lp_pV_gYGio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMsh69bb6RIhvIlWSSCRI2JL.jpg?f=fotoalbum_large

Plattegrond van de 1e verdieping met het dakteras zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-kDsXN9flR8jkvnGwFLnHyYqeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpjBOCUqcpwfW3mjb9niw2Mt.jpg?f=fotoalbum_large

Funderingsplan, geen palen onder de desbetreffende muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGiBJ6Lf74JKWW_4nICWlGQyMQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/At9g67ZYaQdz5ZUT4oWXFzy3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeelding van de vloerplaten van de 1e verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPLQMp3WvIUtSPYHUm9JAVzTnls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAyZLoyjsNnZPdMNCL7gYLN0.jpg?f=fotoalbum_large

Detail van de vloerplaten 1e verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSnBlLJpDzRiGby-qZ_0tfaJvNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDzLzNBqFCJlhJXOtVOH1v4G.jpg?f=fotoalbum_large

Informatie gebruikte materialen wanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1Jh6NG5pRjBXZoA2Z0APTAnZUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxjZk5Z8Y4KT1CRaVQ6cLqF3.jpg?f=fotoalbum_large

Constructiebrerekening van het dakterras. Wellicht van de doorvoer van de buren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iig9GpteekCx8G9dr6e129Nh0I4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1m7NoLJPYdU1g2Xd10kn9lCg.jpg?f=fotoalbum_large

Links de desbetreffende muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgh1ppgmZZHOnp4nPwbEP67C9T0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbXXy89dn0x8P10IkNrZe5Wa.jpg?f=fotoalbum_large

Alle hulp is welkom!

Alvast hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,
Dennis

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Ziet er uit als een draag muur als ik de tekening zo zie ( amateur)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Topicstarter
@Agent47 Dat zou je ook zeggen, dat ben ik met je eens. Maar ik vraag me af of de muur daadwerkelijk last draagt omdat de vloerplaten in de dwarsrichting liggen en naast de muur, of zelfs in de woonkamer, ook de volledige overspanning kunnen maken. Daarbij, boven deze muur bevind zich enkel een dakteras.

Moeilijke kwestie...

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Er staat toch dragende muren van Kalkzandsteen en niet-dragende muren van Gipsblokken (Gibo).

Dus kijk wat voor een soort materiaal het muurtje is (gaatje boren). Wit fijn slijpsel = Gibo. Grijs iets ruwer = Kalkzandsteen.

Muurtje links op de laatste foto, is een kalkzandsteenmuur en dus dragend.

Edit: ooh excuus, nieuwbouw en nog in aanbouw. Wellicht even stiekem bouwplaats oplopen en door raampje kijken ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Yellowneck op 13-09-2022 19:53 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:59
Het lijkt mij een bouwmuur en dus dragend voor de (dak)constructie. Een niet dragende muur zou je in z’n geheel weg kunnen halen zonder impact op constructie. Dat lijkt me bij een garage niet zomaar mogelijk. Je kunt er nog steeds een deur in maken, maar daar heb je dus die constructietekening voor nodig. Zo’n bedrijf berekent wat eventueel nodig is om de krachten op die muur op te vangen als je er een gat in maakt voor een deur.

Aanvulling: zie ook jouw tweede plaatje waar je op de tekening ziet dat er funderingspalen staan op de plaats waar de muur is. Nu ondersteunen die vooral de hoeken en niet de muur, maar zou voor mij indicatie zijn dat het geen willekeurig muurtje is.

En nog een aanvulling: bij de buren is het blijkbaar bij de bouw al aangebracht (zal wel bouwoptie zijn geweest). Dat betekent mogelijk dat er aanpassingen zijn gedaan (bijv latei boven de deur) waarvan het handiger is om die bij de bouw al aan te brengen.
Misschien kun je bij de buren gaan kijken hoe het er daar uitziet?

[ Voor 41% gewijzigd door Toke_gt op 13-09-2022 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Yellowneck schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:46:
Edit: ooh excuus, nieuwbouw en nog in aanbouw. Wellicht even stiekem bouwplaats oplopen en door raampje kijken ;)
Nieuwbouw? Zo te zien was het een nieuwbouw in de jaren '80

De muurconstructie loopt door tot op de fundatie. 2x een L100x100x10 boven het te maken gat in de muur opnemen en klaar is kees. Niet te moeilijk doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Ik denk dat het GIBO is / niet dragend.
Zo te zien links onder op de foto naast de afgesloten muurplaat zijn er meerdere stukjes in gepropt, dat zou je normaal niet bij een draagmuur doen.
Kost anders veel moeite om dat op maat te slijpen in kalkzandsteen en anders is het gewoon een beetje raar opgelost :)

Kalkzandsteen is héél hard, te vergelijken met een rode baksteen.

Als je met een spatel, vork, mes, stuk metaal oid een diepe kras in de muur kunt maken dan is het zéker geen kalkzandsteen.

Ook kun je er een normale spijker in proberen te slaan, als dat relatief makkelijk gaat heb je GIBO en anders kalkzandsteen.
Ook het boren zoals gezegd is een goede manier om te kijken.
GIBO is normaal witter dan kalkzandsteen.

Echter lijkt het wel een spouw te hebben en is ie 26cm dik.
2x10cm gibo.
6cm spouw was in die tijd vrij normaal toch?

[ Voor 26% gewijzigd door Amtelode op 16-09-2022 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-04 00:07

BLN

Als je naar de verschillende lijnen kijkt op de bouwtekening, dan zie je dat dubbele dikke strepen draagmuren zijn. Dan moet je dus een constructie berekening doen.

Er is een verschil tussen een draagmuur, en een dragende muur. Een draagmuur kan een ruimte afscheidende muur zijn die wel gewicht kan dragen (en daarvoor gefundeerd is) maar nog geen gewicht draagt. Een dragende muur draagt gewicht. In beide gevallen wil je er een constructeur naar laten kijken.

Die berekening is trouwens simpel en niet waanzinnig duur. Het zal er waarschijnlijk op neerkomen dat er een stalen latei, 10, 12 of 14cm hoog (vandaar de berekening) waarna er een kozijn onder kan.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:21

paQ

Wat hij zegt ^^
Dingen waar ik 100% zeker van wilde zijn heb ik door de constructeur laten bekijken. Alle dingetjes die ik daarna nog aantrof. (latei boven een smal kozijn bijv) kwam de staalboer gewoon even voor kijken, even rolmaat: "vanmiddag kom ik het wel brengen". joejoe :)

Zou me persoonlijk hier niet te veel zorgen over maken. Kan best zijn dat het als dragende muur is gebouwd, maar het heeft net niks te lijden. ws. kun je met 1 of 2 hoekprofielen volstaan, of een I balkje erop. Is allemaal niet heel spannend.

gokje in jouw geval: 10 cm I balk, 20 cm opleg
Ga je er op bouwen, wellicht 14 cm.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 16-09-2022 17:42 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties!

Zodra we de sleutel hebben gaan we eerst eens kijken wat voor steen het daadwerkelijk is. Dan zijn we al een stap verder.

Ik ben er zeker van dat de muur geen last draagt, maar mocht het inderdaad geconstrueerd zijn als draagmuur zal er wel een staleb latei ingebouwd worden.

Spannend allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Kan ook voor stabiliteit zijn. De muur tussen de bv hal en keuken heeft de lichte scheidingswand arcering. Zou die muur er niet staan, dan staat de zijgevel van de garage gewoon los.

Er zit wel een funderingsbalk onder en de vloer is daar gesplitst om een koudebrug naar binnen te voorkomen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1