Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-05 13:21
Hallo iedereen,

Ff korte toelichting. In januari heb ik een management switch aangeschaft (tp-link sg3428)
Nu heb ik hem wegens een verbouwing aan de kant gelegd en twee weken geleden willen installeren. Toe wou de switch niet opstarten, het sys lampje hoort regelmatig te pulseren voor een goede start en uiteraard de gui website hoort online te komen.

Terug gestuurd , Rma aangemaakt en werd netjes gerepareerd. Vervolgens weer geïnstalleerd alles werkte naar behoren. Omdat ik nog bezig ben met bepaalde aansluitingen in de kast moest de stroom er af. Zoals ook in de handleiding aangeven staat mag de stroom worden los genomen.

Nu nadat ik hem opnieuw heb willen komt de switch weer niet online en geeft het apparaat weer totaal geen teken van leven.

Om hem te proberen te benaderen via serial krijg ik alleen rare tekens naar voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VA1Ex_57VZlbaaLZ7C_dgaSJj9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0D0HayjLfg6muTPD4XQ4ebi.jpg?f=fotoalbum_large

normaal gesproken hoor je hier het bootutil menu te krijgen als je pijl omhoog drukt.

Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/upload/faq/image_20210902030055m.png

Zou iemand mij kunnen helpen. Ik wil graag m’n project afmaken maar nu is het weer een dikke kans dat ik 5 dagen moet wachten tot ik weer verder kan.

post update: bootutil toegevoegd

[ Voor 6% gewijzigd door chris1508 op 13-09-2022 17:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
Staan je settings goed, met name de baud rate? :)
Baud rate: 38400 bps
Data bits: 8
Parity: none
Stop bits: 1
Flow control: none

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
fijn dat je reageert!
loop echt vast namelijk.

ik log zelf in via een Mac book en daar gebruik ik een link voor van tp-link (https://www.tp-link.com/nl/support/faq/3177/)

Daar word wel aangeven dat ik de baud rate moet specificeren maar de andere dingen die je opnoemt niet.

zou dit nodig zijn? en zo ja hoe kan ik dit een command plaatsen of specificeren

als aanvulling op mijn eerste bericht ik heb ook een ping test gedaan maar daar kwam 100% loss uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:46
Waarom lopen prutsen met een serial interface?
Je kunt die switch gewoon bereiken via een netwerkpoort op http://192.168.0.1
Zet even een fixed ipadres in je mac in hetzelfde subnet en sluit hem aan met een netwerkabel.
Dan kun je hem bereiken met de browser

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Omada dockertje installeren. Management van de switch doen vanuit Omada. Doe ik hier ook met mijn tplink access point.

*knip*. Offtopic en niet relevant.

[ Voor 53% gewijzigd door rens-br op 14-09-2022 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

gysman11 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:50:
Omada dockertje installeren. Management van de switch doen vanuit Omada. Doe ik hier ook met mijn tplink access point.
chris1508 in "Nieuwe netwerk bouwen"

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
Ben(V) schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:45:
Waarom lopen prutsen met een serial interface?
Je kunt die switch gewoon bereiken via een netwerkpoort op http://192.168.0.1
Zet even een fixed ipadres in je mac in hetzelfde subnet en sluit hem aan met een netwerkabel.
Dan kun je hem bereiken met de browser
heb ik geprobeerd maar de laptop heeft helemaal geen verbinding met de router en geeft aan kabel "losgekoppeld"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
gysman11 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:50:

*knip*
*knip*

omada docker heb ik geleend, ingesteld zoals tp-link voorschrijft maar de switch komt er niet tussen te staan als apparaat.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 14-09-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
Die rare tekens zien er wel uit als verkeerde serial settings...

nogmaals de instellingen van je seriële poort gecontroleerd?
of waarschijnlijk de usb-serieel converter die in de switch zit? (ja, zag het in je link)

heb je seriële verbinding terwijl de switch boot? vaak zie je dan wel een boot sequence

factory reset van de switch?

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:48

nelizmastr

Goed wies kapot

*knip*

Vreemde tekens in een seriële console is eigenlijk altijd een foute instelling.
Baud rate is stap 1. Zorgen dat dat klopt. Hoe je e.e.a. instelt is op ‘t internet te vinden. Mogelijk is er andere software die dit beter kan voor de Mac dan de terminal.
Daarna kun je zien of er wat gebeurt bij het opstarten.

Alternatief is de webinterface. Netwerkkaart van je Mac statisch instellen in de 192.168.0.x/24 reeks, bijv. 192.168.0.10. en dan met je browser naar 192.168.0.1 gaan.
Moet je Mac wel een ethernetpoort hebben, maar dat is eigenlijk altijd wel nodig als je met een netwerk gaat troubleshooten. Desnoods een USB of TB naar ethernet adapter scoren die Mac compatibel is.

Als je daar eens mee begint :)

*knip*

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 14-09-2022 10:30 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

*knip*

Dus, nogmaals, om mee te denken: @Ben(V) geeft je een IP-adres; wat is nou jouw IP van je "beheer-machine"? Hoe kwam je vorige week bij Omada en/of wat heb je daar nu 5 dagen mee gedaan? @Puch-Maxi geeft je tips over de baudrate en die staat (bijna) letterlijk genoemd in je eigen linkje https://www.tp-link.com/nl/support/faq/3177/ (in dit geval 38400).

Let wel, ik weet weinig van het specifieke type switch maar je kan het linkje van TP-Link proberen of allicht de suggestie om tijdelijk je Mac even een static IP te geven en daarna het management-adres in je browser in te tikken. En allicht ten overvloede; aangezien een Mac gebaseerd is op Linux, zal je mogelijk moeten Googlen naar "mac ifconfig" in plaats van "mac ipconfig".

Hoor graag hoe ver je komt of waar je in bovenstaande stapjes vast loopt.

[ Voor 32% gewijzigd door rens-br op 14-09-2022 10:30 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
Japidoff schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:48:
Die rare tekens zien er wel uit als verkeerde serial settings...

nogmaals de instellingen van je seriële poort gecontroleerd?
of waarschijnlijk de usb-serieel converter die in de switch zit? (ja, zag het in je link)

heb je seriële verbinding terwijl de switch boot? vaak zie je dan wel een boot sequence

factory reset van de switch?
de switch geeft niet meer leven als dat het powerlampje brand. en zo gauw als dat is kan ik verbinding maken via terminal over de serial poort met de instellingen via de website die tp link op geeft alleen krijg ik dan die rare tekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
nelizmastr schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:48:
[...]

Er zijn anders al tips gegeven :)

Vreemde tekens in een seriële console is eigenlijk altijd een foute instelling.
Baud rate is stap 1. Zorgen dat dat klopt. Hoe je e.e.a. instelt is op ‘t internet te vinden. Mogelijk is er andere software die dit beter kan voor de Mac dan de terminal.
Daarna kun je zien of er wat gebeurt bij het opstarten.
ik heb gekeken maar voor de Mac OS bestaat er geen software wat werkt. ik heb het nog geprobeerd te virtualiseren via wine om die van windows aan de praat Te krijgen maar dit werkte niet.
Alternatief is de webinterface. Netwerkkaart van je Mac statisch instellen in de 192.168.0.x/24 reeks, bijv. 192.168.0.10. en dan met je browser naar 192.168.0.1 gaan.
Moet je Mac wel een ethernetpoort hebben, maar dat is eigenlijk altijd wel nodig als je met een netwerk gaat troubleshooten. Desnoods een USB of TB naar ethernet adapter scoren die Mac compatibel is.
ik heb idd een verloop van usb c naar utp maar zo deze blijft hangen in geen verbinding. ook al pas ik het aan naar de juiste instellen zoals deze staan vermeld op tp-link.

*knip*

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 14-09-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
*knip*
Dus, nogmaals, om mee te denken: @Ben(V) geeft je een IP-adres; wat is nou jouw IP van je "beheer-machine"? Hoe kwam je vorige week bij Omada en/of wat heb je daar nu 5 dagen mee gedaan? @Puch-Maxi geeft je tips over de baudrate en die staat (bijna) letterlijk genoemd in je eigen linkje https://www.tp-link.com/nl/support/faq/3177/ (in dit geval 38400).
de baudrate heb ik tot zeker 10 geprobeerd.
een andere usb c naar usb converter
anders usb naar micro usb kabel
andere usb c aansluiting op de Mac
usb c converter omgedraaid, hoe wel dit niks mag uitmaken, nogmaals getest.
omada controller geleend en er tussen gezet maar krijg geen contact
usb c naar utp verloop gebruikt en direct in geplugd en ping laten lopen tijdens opstart proces (100% loss)
naar een uur nogmaals geprobeerd (100% loss)
via utp op de router ingeplugd en contact proberen. zo ook ping test gedaan (100% loss)
daarna nogmaals gekeken of gateway goed ingesteld stond. dit was het geval maar toch voor de zekerheid nog mails verbinding proberen te maken met de GUI maar geen succes. zo ook nogmaals ping test uitgevoerd. daarna ander het zelfde gedaan op andere usb c poort maar geen succes.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 14-09-2022 10:31 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:46
Je geeft maar geen antwoordt op de vraag wat er gebeurd als je de mac een fixed ipadres in het 192.168.0.xxx geeft en met een netwerkkabel aan de switch aansluit en dan met je browser http://192.168.0.1 probeert te benaderen.
En natuurlijk die switch dan niet aan je router hangen.

En een serial poort van een switch met een usb proberen te benaderen gaat nooit werken.
Daar heb je een usb naar serial converter voor nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Ik heb even wat reacties verwijderd / aangepast. Kritisch zijn is helemaal niet erg, maar iemand afbranden of complottheorieën bedenken is helemaal nergens voor nodig.

Graag vanaf nu weer op een normale manier met elkaar omgaan.

• chris1508
Ben(V) schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:42:
Je geeft maar geen antwoordt op de vraag wat er gebeurd als je de mac een fixed ipadres in het 192.168.0.xxx geeft en met een netwerkkabel aan de switch aansluit en dan met je browser http://192.168.0.1 probeert te benaderen.
En natuurlijk die switch dan niet aan je router hangen.
Sorry dat had ik niet beschreven idd, ik heb hem idd een fixed op gegeven met de gegevens zoals ze op tp-link staan met de juiste subnet, gateway en ip adres op 192.168.0.101.

Maar de website is dan niet bereikbaar en de Mac zelf geeft ook aan geen verbinding.
En een serial poort van een switch met een usb proberen te benaderen gaat nooit werken.
Daar heb je een usb naar serial converter voor nodig.
Toch zit er bij mij een micro usb aansluiting. Toen de switch werkte kon ik ook het menu netjes naar voren halen om de reset ed. Uit te voeren
Pagina: 1