Oplossing voor overgang naar garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-02 10:12
Ha allemaal,

een vreemde vraag misschien, maar onze woning heeft een aangebouwde garage, waar je vanuit de woning via een deur naartoe kan. In de garage ligt een gietvloer, in de woonkamer is een houten vloer verwijderd en is PVC aangebracht. Hierdoor hebben we nu 2 problemen: de overgang ziet er nog niet zo mooi uit, en er zit een flinke kier onder de deur.

Wat betreft de kier heb ik momenteel een tochtborstel(?) op de deur geplakt van een paar euro die de ergste tocht wel buitenhoudt.

Maar ik zoek een meer permanente en esthetisch verantwoorde oplossing. Ik heb er 2 in gedachten en hoor graag jullie feedback!

1) In eerste instantie dacht ik aan een stenen drempel, omdat er ook eentje ligt bij de overgang naar de keuken. Maar het probleem daarmee is dat ik dan denk ik niet alleen een stuk pvc moet weghalen (dat lukt wel), maar ook de ge-egaliseerde vloer misschien moet afschuren tot op het niveau van de garagevloer, om de dorpel recht te krijgen. Is dat te doen? Is dat nodig? (er ligt vloerverwarming onder het pvc, maar ik denk niet zo dicht bij de drempel...)

2) ik kan ook een minder ingewikkelde overgang maken met een of ander profiel. En dan een valdorpel op de deur monteren voor de kier.

Wat zouden jullie doen? Zijn er andere alternatieven of producten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Stenen drempel/dorpel inderdaad.
Je kan toch in plaats van je vloer hakken, breken of schuren wellicht de drempel aan 1 kant in laten slijpen ?
Of zelf een lat maken met dezelfde breedte als je deur en die vanonder vast schroeven en de hele deur opnieuw lakken?

[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 13-09-2022 16:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-05 23:00
Of optie 2 alleen dan een lat onderop de deur schroeven, plamuren en opnieuw verven. Lijkt het net echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
Ha, die lat is inderdaad misschien wel een optie. Al blijft de overgang van de ene naar de andere vloer natuurlijk niet om aan te zien.

Het in laten slijpen van een drempel zou misschien kunnen. Durf ik niet te zeggen... Maar wel iets om naar te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
Andere afslag; een hele dunne dorpel die je op de vloer (zonder pvc) monteert?

Zoiets: https://www.hornbach.nl/s...1-cm/6068967/artikel.html

Of deze waar je een deel eraf zaagt zodat die aan de voorkant vlak is: https://www.hornbach.nl/s...3-cm/4179638/artikel.html

Eventueel icm het inkorten van de deur?

[ Voor 27% gewijzigd door Sethro op 13-09-2022 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Of je hoogt de dorpel op aan de kant van de gietvloer met iets wat de ruimte opvult (hoogteverschil gietvloer en pvc+egaline). Denk uiteindelijk minder werk dan de deur verlengen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Steinumstein
NoepZor schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:48:
Of je hoogt de dorpel op aan de kant van de gietvloer met iets wat de ruimte opvult (hoogteverschil gietvloer en pvc+egaline). Denk uiteindelijk minder werk dan de deur verlengen.
Is misschien ook wel een prima oplossing. Zou ik de pvc voor die drempel niet weg moeten snijden? Of kun je zo'n stenen dorpel er beter opplakken? Lijkt me dat een beetje verhitten met een fohn die pvc er wel af moet krijgen.Dan is het verhoginkje misschien ook wel helemaal niet zo veel meer.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een goede deur naar de garage heeft als het goed is geen kieren (want volgens bouwbesluit verplicht brandveilige deur). Ook is het waarschijnlijk handig om een geïsoleerde deur te plaatsen (of je moet je garage volledig geïsoleerd hebben en ook op huiskamertemperatuur houden)

Ik zou dus een deur plaatsen die hieraan voldoet (dan heb je je probleem ook opgelost)

Al het andere is lapwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Inderdaad beter om het op de egaline te verlijmen, lijkt me sterker dan op PVC.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Steinumstein
pagani schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:38:
Een goede deur naar de garage heeft als het goed is geen kieren (want volgens bouwbesluit verplicht brandveilige deur). Ook is het waarschijnlijk handig om een geïsoleerde deur te plaatsen (of je moet je garage volledig geïsoleerd hebben en ook op huiskamertemperatuur houden)

Ik zou dus een deur plaatsen die hieraan voldoet (dan heb je je probleem ook opgelost)

Al het andere is lapwerk.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of het een geïsoleerde deur is. Waaraan zie ik dit?

Het is een flink zware houten deur, 4cm dik. De garage is niet geïsoleerd, dus evt de deur vervangen als hij nu niet best is, is ook een optie.

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:12 ]

• Steinumstein
@FrankSpin in de kamer zouden we dat niet willen, maar aan de kant van de garage zou dat zeker een optie kunnen zijn. Al zou ik die dan in gedachten vooral tegen een drempel aan willen leggen.
Pagina: 1