Ineens ruis uit speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-10 21:44
Ik heb al een geruime tijd mijn home cinema 'set' in gebruik. Deze deed het altijd perfect, maar echter sinds vanochtend is er ineens iets mis. En hij heeft ineens extreme ruis over het audio signaal, dus dat het geluid wat erachter zit maar amper te verstaan is, en het aantal dB is ineens flink versprongen (eerst zat ik ongeveer op -40dB qua geluidsinstelling, en nu ineens op -75dB.

Het gaat om de volgende opstelling:
- Yamaha receiver/versterker
- alle input apparaten zitten aangesloten op de receiver, en dan 1 hdmi kabel naar de TV toe
- 2 staande teufel speakers (Teufel 40 mk2)
- Teufel center speaker
- SVS subwoofer
- LG tv
Waarbij alles circa 6.5 jaar oud is

Ik heb al het volgende gecheckt:
- Geluid uit TV zelf klinkt wel goed
- Via BlueTooth iets afspelen op receiver klinkt ook niet goed

Daarom zou het volgens mij in de receiver zelf moeten zitten, of de bekabeling naar de speakers. Dat laatste lijkt me echter sterk, want dan zou dit toevallig naar alle speakers tegelijk mis zijn gegaan. En zover ik zo snel kan zien lijkt ook alles prima aangesloten.

Heeft iemand tips over wat ik nog zou kunnen checken? Of is de receiver gewoon dood?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat is het typenr van je receiver, zoek daar dan eens op icm met "static noise", misschien is het een bekend euvel.
Met een Marantz receiver hetzelfde gehad, bleek te liggen aan slecht contact tussen interne connectors en printplaten. Nadat ik hem had opengehaald en dingen had aandrukt was de ruis ineens verdwenen.
Maar kan uiteraard heel veel verschillende oorzaken hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:29:
Wat is het typenr van je receiver, zoek daar dan eens op icm met "static noise", misschien is het een bekend euvel.
Met een Marantz receiver hetzelfde gehad, bleek te liggen aan slecht contact tussen interne connectors en printplaten. Nadat ik hem had opengehaald en dingen had aandrukt was de ruis ineens verdwenen.
Maar kan uiteraard heel veel verschillende oorzaken hebben..
Het gaat om de Yamaha RX-V379. Ik heb even gegoogled, en kan zo niks vinden als bekend probleem helaas. Heb een vermoeden dat hij na 6.5 jaar trouwe dienst gewoon overleden is, maar wil uiteraard even kijken of er toch nog mogelijk iets te doen valt.

Zou wel erg toevallig zijn overigens, want was net aan het kijken om mijn set te vervangen met een soundbar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:49
Heb je de ruis ook als je de versterker op mute zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
BernardV schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:41:
Heb je de ruis ook als je de versterker op mute zet?
Nope, alleen bij een actief signaal en met geluid aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:17

BCC

Openmaken en de condensatoren even voorzichtig bekijken. Yamaha had destijds een serie waarbij een specifieke condensator ging hemelen. Ik weet niet of dat bij deze ook zo is, zie o.a. YouTube: EEVBlog #379 - Yamaha RX-V557 Receiver Fix

[ Voor 67% gewijzigd door BCC op 13-09-2022 16:45 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
BCC schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:44:
Openmaken en de condensatoren even voorzichtig bekijken. Yamaha had destijds een serie waarbij een specifieke condensator ging hemelen. Ik weet niet of dat bij deze ook zo is, zie o.a. YouTube: EEVBlog #379 - Yamaha RX-V557 Receiver Fix
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet kan solderen (qua gereedschap en skills) en geen multimeter heb O-) , dus als ik dat filmpje zo zie, heb ik sowieso pech gok ik. :X Dat wordt gewoon vervangen.

Maar kan sowieso niet kwaad om hem even open te schroeven om te kijken of ik iets raars zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
@BCC die kon ik me ook herinneren, alleen die is voor het niet aangaan (power issue).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@rolandmegens Wat @BCC zei over de condensatoren, hier een linkje over hoe je die kunt herkennen:
https://kapottespullen.nl/2021/08/22/lekkende-condensatoren/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:17

BCC

@BernardV True, maar ik kan me voorstellen dat een slecht werkende PSU naast uitvallen ook een bak ruis kan genereren. En aangezien het een RX-V is, leek het me een goede plek om te starten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
@rolandmegens Je weet zeker dat het ruis is en geen brom of ander geluid?
https://www.popschoolmaas...llege_brom_kraak_ruis.php

@BCC Ook waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Het klinkt voor mij wel echt als een ruis, door het geluid heen. Dus ik kan in principe wel het geluid (bv een gesprek) verstaan, maar dan met een flinke ruis erdoorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:49

XallaX

Meow

Toevallig huisdieren of met stofzuigen een kabel beschadigd?
Eén beschadigde kabel geeft eenzelfde effect op de RX serie van Yamaha.

Speaker voor speaker afkoppelen van de receiver en testen of de ruis weg is dan weet je of het in de bekabeling of een speaker zit.

Let op, nooit de speakerbekabeling loshalen/aansluiten als de versterker aan of op standby staat, altijd spanningsloos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
XallaX schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:12:
Toevallig huisdieren of met stofzuigen een kabel beschadigd?
Eén beschadigde kabel geeft eenzelfde effect op de RX serie van Yamaha.

Speaker voor speaker afkoppelen van de receiver en testen of de ruis weg is dan weet je of het in de bekabeling of een speaker zit.

Let op, nooit de speakerbekabeling loshalen/aansluiten als de versterker aan of op standby staat, altijd spanningsloos maken.
Kan zijn dat een jaar geleden een kabel wat beschadigd is geraakt, maar zou raar zijn dat dat nu pas tot uiting komt. Wel een goede om even te testen.
Vanavond sluit ik even vlug alles zo aan dat mijn vrouw tenminste weer tv kan kijken, en dan zal ik morgen even de speakers 1 voor 1 loskoppelen (met stroom eraf) om het te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:39
Let er ook op dat het geluid uit je TV speakers of via de headphone uitgang niet hetzelfde lijntje is als dat wat via je HDMI poort naar de reciever gaat.
Het kan in feite dus ook aan de HDMI kabel/stekker of poort aan tv/reciever liggen.

Dus dat het geluid vd tv zelf wel goed klinkt zegt niks over het geluid wat over de hdmi poort wordt verstuurd.

Sowieso is het makkelijk uit te sluiten, en heb je dat al gedaan, door even een andere bron via een hdmi poort te koppelen aan je reciever.
Als een andere audio input het gewoon doet (bv BT wat je al schreef, maar das dan weer niet via hdmi...) lijkt het mij niet logisch dat het dus aan de (psu/condensatoren/etc.. van) reciever en/of alles erna kan liggen toch?

Ik gok op een brakke hdmi kabel, of brakke hdmi out vd tv dus...

Negeer bovenstaande deels... Sorry, niet goed gelezen.
BT naar reciever is dus ook brak. Tja. Dan dus wel een probleem aan de reciever kant.

[ Voor 46% gewijzigd door GeeEs op 13-09-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Laatst online: 16:49

XallaX

Meow

rolandmegens schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:30:
[...]Kan zijn dat een jaar geleden een kabel wat beschadigd is geraakt, maar zou raar zijn dat dat nu pas tot uiting komt.
Het kan even duren voor er genoeg oxidatie op een beschadigde kabel komt, dan krijg je een hogere weerstand/slechte geleiding en een Yamaha die moeilijk kan gaan doen.

• Wardjinn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-10 12:27
Heb je toevallig onlangs iets aangesloten zoals bv een DAC? Ik had laatst hetzelfde toen ik mijn Topping DAC via RCA connectors aan m'n Denon hing en getrakteerd werd op ontzettende ruis/radio-achtige geluiden. DAC er weer af, ruis weg.
DAC was verbonden via USB aan m'n pc dus blijkbaar ging er elektrisch iets storen.

• rolandmegens
Ik heb alle speakers 1 voor 1 losgehaald, maar wat ik ook deed, elke keer had hij opnieuw de storing (Getest via bluetooth, zodat er geen ander apparaat/kabel het kan veroorzaken).

Het zal dus echt de receiver zelf zijn. Ik zal binnenkort eens alles loshalen en hem dan open schroeven (Aangezien hij toch weg mag).
Wardjinn schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:53:
Heb je toevallig onlangs iets aangesloten zoals bv een DAC? Ik had laatst hetzelfde toen ik mijn Topping DAC via RCA connectors aan m'n Denon hing en getrakteerd werd op ontzettende ruis/radio-achtige geluiden. DAC er weer af, ruis weg.
DAC was verbonden via USB aan m'n pc dus blijkbaar ging er elektrisch iets storen.
Nope, niks aan nieuwe apparatuur (helaas).

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@rolandmegens Heb je ook alle kabels van alle INPUT devices los genomen (inclusief eventuele AM/FM - DAB antennes).

Ik heb hier jaren geleden ook eens zoiets 'spontaan' aan de hand gehad waarbij de analoge AM/FM input middels COAX kabel vanuit Ziggo ineens ruis aan het veroorzaken ging. Lag bij mij destijds aan de Hirschmann Antenne Signaal Versterker voor het Ziggo signaal nádat Ziggo iets aan hún signaalkant aangepast had. Versterker er toen tussenuit gehaald en het probleem was opgelost... Versterker was daarna ook overbodig terwijl dat ding daarvoor nog écht wel noodzakelijk was.

[ Voor 28% gewijzigd door Will_M op 14-09-2022 13:51 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• rolandmegens
Will_M schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:41:
@rolandmegens Heb je ook alle kabels van alle INPUT devices los genomen (inclusief eventuele AM/FM - DAB antennes).

Ik heb hier jaren geleden ook eens zoiets 'spontaan' aan de hand gehad waarbij de analoge AM/FM input middels COAX kabel vanuit Ziggo ineens ruis aan het veroorzaken ging. Lag bij mij destijds aan de Hirschmann Antenne Signaal Versterker voor het Ziggo signaal nádat Ziggo iets aan hún signaalkant aangepast had. Versterker er toen tussenuit gehaald en het probleem was opgelost... Versterker was daarna ook overbodig terwijl dat ding daarvoor nog écht wel noodzakelijk was.
Er zat alleen nog 1 hdmi kabel in van het t-mobile tvkastje (die van de nvidia shield had ik er al uit gehaald). Helaas maakte deze eruit halen ook geen verschil.
Pagina: 1