Modem plaatsen in de meterkast. Antennedoos in de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xlvg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-06 16:59
Hallo!

Ik ben net bezig in mn nieuwe huis.
Nu wil ik graaf veel ruimtes voorzien van een internet toegang en de modem in de meterkast hebben.

Nu komt de groene Coax kabel (van Delta) uit in de woonkamer en deze is aangesloten op een antennedoos 1 weg.

Is het mogelijk dat ik een kabel aansluit op de antennedoos en deze kabel naar de meterkast leidt en deze vervolgens aansluit op de modem?

Zo ja wat voor kabel heb ik voor nodig dan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:34
Heel simpel wil je dus gewoon je inkomende Coax kabel verlengen naar de meterkast en daar je modem plaatsen.

Antwoord: Coax kabel

Het meeste signaalverlies en storing door instraling komt bij de connectoren, dus kijk wel even naar deftige connectoren zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xlvg
pickboy schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:59:
Heel simpel wil je dus gewoon je inkomende Coax kabel verlengen naar de meterkast en daar je modem plaatsen.

Antwoord: Coax kabel

Het meeste signaalverlies en storing door instraling komt bij de connectoren, dus kijk wel even naar deftige connectoren zou ik zeggen.
Bedankt voor je bericht

Ik zou dus zoiets ( https://www.allekabels.nl...9giNZgWiftURoCLJ8QAvD_BwE ) nodig hebben?

En dan de female in de antennedoos en de male gaat dan in de modem?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wat je het beste kan doen als je het in één keer goed wil doen is een wijziging aanvragen via https://www.mijnaansluiting.nl/. Natuurlijk kan je altijd verlengen maar dan mis je wel de garantie op een goed signaal. De monteur verplaatst de aansluiting dan in zijn geheel naar de meterkast en zorgt ervoor dat het signaal voldoet aan de normen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:10

silverball

De wagen voor moderne mensen

Waarom niet je modem ergens verstoppen bij het huidige AOP en vanaf daar met UTP naar de meterkast? Dat is ook wat toekomstbestendiger mocht er ooit glasvezel komen en hoef je je in principe geen zorgen te maken over signaaldegradatie.

[ Voor 17% gewijzigd door silverball op 13-09-2022 16:01 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Het modem mag met maximaal zo'n anderhalve meter coax kabel op het AOP aangesloten worden anders krijg je geen support van je provider meer.
En je hebt een goede kans dat het niet meer (goed) werkt als je het wel doet.

Dus je zult het modem gewoon in de woonkamer moeten plaatsen en dan doorgaan met UTP naar je meterkast en daar een switch plaatsen.

Of zoals al genoemt door @Jay-B een verplaatsing van het AOP aanvragen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 13-09-2022 20:33 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 19:59
Dat kan in principe prima met een coaxkabel. Zelf ook gehad. Kabel getrokken vanuit de woonkamer 15m verderop naar de meterkast, en toen een connector er op gezet.

Dat gezegd: je bent absoluut storingsgevoeliger. Ik heb van de ene op de andere dag signaal problemen gehad, die vervolgens ook weer weg waren. Na een hoop ergernis gewoon het modem vlakbij de wandcontactdoos opgeborgen en gewoon een een netwerkkabel getrokken naar de meterkast (vanaf waar het in mijn huis verdeeld wordt) Dat werkte bij mij veel beter.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 20:30
Lekker handig advies.
Eerst zeg je dat het prima kan en vervolgens komt er een verhaal waarom het shit is om te doen.

Gewoon aan de specificaties houden en geen lange coaxkabel naar een modem is een beter advies.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
komt die groene coax kabel niet uberhaupt vanuit de meterkast naar de woonkamer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:53
Kan wel, Mooiste is wat Ziggo ook doet is van die PPC coax koppelingen gebruiken, Dan verlengen met Nieuwe hirschmann c9 coax kabel onder andere.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

popie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:06:
Kan wel, Mooiste is wat Ziggo ook doet is van die PPC coax koppelingen gebruiken, Dan verlengen met Nieuwe hirschmann c9 coax kabel onder andere.
Hou er wel rekening mee dat de AOP eigendom is van je provider, en dat ze alleen support kunnen verlenen bij een originele AOP.

Als je zelf gaat rommelen riskeer je lastige discussies als er ooit iets mis gaat (al is dat bij Delta zelf), waarbij eerst de AOP hersteld moet worden door monteur voor je geholpen wordt.

Komt bij dat een langere coax mogelijk je signaalwaardes onder acceptabel niveau kan doen zakken (of erger bij prutswerk).

Veel beter idee: laat Delta's AOP zoals het is. Als je per se de modem op een (voor AOP-in-woonkamer-situatie) afwijkende plek wilt hebben, gewoon coax in AOP prikken die naar je voorkeursplek leidt. Als het goed werkt - prima. Werkt het niet? Dan is je huidige situatie nog steeds beschikbaar.

Maar beste is gewoon AOP laten staan, modem laten staan en met UTP-kabel richting meterkast gaan. Als je dit doet om vanuit meterkast UTP naar verschillende plekken in huis te trekken, kan dat alsnog: gewoon een switch in de meterkast plaatsen.
Gaat het om de WiFi? Grote kans dat je sowieso meerdere AP's nodig hebt om alles te dekken als het met enkele (je modem) in de woonkamer niet goed gaat. Sowieso is meterkast in meeste woningen slechtste plek voor een AP. Beter laat je modem in woonkamer en sluit je (bedraad, via UTP) een tweede aan op plek in huis met slechtste dekking.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Goede coax kabel, met geknepen F-Connectors en strak aandraaien!
De opbouwdoos van Ziggo zet je in de meterkast, als er ooit een monteur komt "Het zat al zo toen ik het huis kocht"

Kabels liefst door een pvc pijp natuurlijk ;)

Mocht je deze week een Ziggo monteur in de straat zien, grote kans dat die de koppeling ook nog wel wil knijpen voor je ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 30722 op 14-09-2022 08:56 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:22
@xlvg Mijn Ziggo aansluiting zit ook in de woonkamer, maar komt in de meterkast binnen. Bij mijn buurman hebben ze daar laatst de aansluiting geplaatst. Voor een monteur is dat 5 minuten werk.

Dus voordat we je goed advies kunnen geven moeten we wel meer info hebben van hoe alles loopt. Vaak lopen er ook nog loze leidingen naar je meterkast. Beste is om die te gebruiken om een UTP kabel naar je meterkast te leggen vanaf je modem op de huidige plek.

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:34
Bij mij komt de telefoonlijn en kabelaansluiting ook in de woonkamer binnen. De kabelbundel loopt onder woningen aan de tuinkant. De kabels zijn daarom niet makkelijk te verplaatsen naar de meter kast die aan de straatkant zit. Wat ik gedaan heb is een kastje gemaakt waar de modem van de ISP in zit zodat die niet meer zichtbaar is. Ik heb daarna ethernet door de kruipruimte naar de meterkast getrokken waar dan mijn thuisnetwerk het verkeer verder verdeeld.

• xlvg
Dank alle voor de reactie. Het zal dus gewoon in de woonkamer worden.

Is een switch perse nodig of kan dit zonder als de modem genoeg internetaansluitingen heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xlvg schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:37:
Dank alle voor de reactie. Het zal dus gewoon in de woonkamer worden.

Is een switch perse nodig of kan dit zonder als de modem genoeg internetaansluitingen heeft?
In dit geval gaat het niet zozeer om hoeveel Ethernetpoorten ("internetaansluiting" klinkt meer als de coax WAN-poort ervan) het heeft, maar om waar je netwerkkabels samenkomen. Als ze in de meterkast samenkomen, maar je modem in de woonkamer staat, dan is een switch in de meterkast al snel handiger dan meerdere Ethernetkabels van meterkast naar woonkamer trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
silverball schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:00:
… mocht er ooit glasvezel komen…
Dan kun je waarschijnlijk aangeven waar die afgemonteerd moet worden. Bij mij zitten de oorspronkelijke telefoon en coax aansluitingen in de woonkamer aan de voorgevel. De telefoonkabel heb ik destijds zelf verlegd en flink ingekort (er lag 10 meter overlengte in mijn kruipruimte). Die netjes aangesloten op een nieuw doosje in de meterkast. Glasvezel werd me gevraagd waar ik die wilde hebben. Dus ook maar in de meterkast. Ik hoef geen disco in mijn woonkamer en het modem doet z'n werk ook wel in het donker.

• xlvg
dion_b schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:45:
[...]

In dit geval gaat het niet zozeer om hoeveel Ethernetpoorten ("internetaansluiting" klinkt meer als de coax WAN-poort ervan) het heeft, maar om waar je netwerkkabels samenkomen. Als ze in de meterkast samenkomen, maar je modem in de woonkamer staat, dan is een switch in de meterkast al snel handiger dan meerdere Ethernetkabels van meterkast naar woonkamer trekken.
Ik dacht erover na om naast de antennedoos ( waar de coax kabel op aan zit) ook een aantal utp wandcontactdozen te plaatsen. En vervolgens de utp kabel ervan naar de computer, tv, playstation te brengen.

Edit: delta had overigens beloofd begin 2023 glasvezel aan te gaan leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door xlvg op 14-09-2022 22:52 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xlvg schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:51:
[...]

Ik dacht erover na om naast de antennedoos ( waar de coax kabel op aan zit) ook een aantal utp wandcontactdozen te plaatsen. En vervolgens de utp kabel ervan naar de computer, tv, playstation te brengen.

Edit: delta had overigens beloofd begin 2023 glasvezel aan te gaan leggen.
Dat laatste is een argument om niet teveel tijd/moeite/geld in de huidige situatie te investeren.

Maar...

Exact waar in huis gaat Delta installeren? Bij nieuwbouw zal dat altijd in de meterkast zijn, maar bij oudbouw, zeker oudbouw dat zo oud is (voor 1980) dat coax nog niet aanwezig was en het achteraf naar binnen gefietst moest worden, zit het er dik in dat ze het op exact zelfde manier gaan doen: door de voorgevel, dus mogelijk pal naast waar de kabelmodem nu hangt...

Oslik blyat! Oslik!

• xlvg
dion_b schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:01:
[...]

Dat laatste is een argument om niet teveel tijd/moeite/geld in de huidige situatie te investeren.

Maar...

Exact waar in huis gaat Delta installeren? Bij nieuwbouw zal dat altijd in de meterkast zijn, maar bij oudbouw, zeker oudbouw dat zo oud is (voor 1980) dat coax nog niet aanwezig was en het achteraf naar binnen gefietst moest worden, zit het er dik in dat ze het op exact zelfde manier gaan doen: door de voorgevel, dus mogelijk pal naast waar de kabelmodem nu hangt...
Geen idee hoe ze die gaan aansluiten dat is me niet verteld.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xlvg schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:11:
[...]

Geen idee hoe ze die gaan aansluiten dat is me niet verteld.
Des te meer redenen om flexbel te blijven. UTP van meterkast naar woonkamer is een no-brainer, die ga je in de situatie die je schetst sowieso nodig hebben, maar zorg iig voor twee kabels zodat je - als ze de NT in de woonkamer plaatsen - naar de meterkast kunt richting router, en dan terug over tweede kabel voor apparatuur in woonkamer.
En ja, dit is ook via VLANs te doen over een enkele kabel, maar dat vereist zowel kennis als passende apparatuur, en die zijn hier niet bij voorbaat aanwezig.

Oslik blyat! Oslik!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:10

silverball

De wagen voor moderne mensen

sypie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:49:
[...]
Dan kun je waarschijnlijk aangeven waar die afgemonteerd moet worden. Bij mij zitten de oorspronkelijke telefoon en coax aansluitingen in de woonkamer aan de voorgevel. De telefoonkabel heb ik destijds zelf verlegd en flink ingekort (er lag 10 meter overlengte in mijn kruipruimte). Die netjes aangesloten op een nieuw doosje in de meterkast. Glasvezel werd me gevraagd waar ik die wilde hebben. Dus ook maar in de meterkast. Ik hoef geen disco in mijn woonkamer en het modem doet z'n werk ook wel in het donker.
Jep, fijn hè; dan heb je in ieder geval vanaf je meterkast een utp kabel naar je woonkamer lopen; die heb je immers reeds aangelegd voor de Ziggo modem.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:40

Sebazzz

3dp

Jay-B schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:58:
Wat je het beste kan doen als je het in één keer goed wil doen is een wijziging aanvragen via https://www.mijnaansluiting.nl/. Natuurlijk kan je altijd verlengen maar dan mis je wel de garantie op een goed signaal. De monteur verplaatst de aansluiting dan in zijn geheel naar de meterkast en zorgt ervoor dat het signaal voldoet aan de normen.
Dit is het enige goede antwoord, maar ook een prijzig antwoord. Dit kan je ongeveer 500 euro kosten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:03
ijske schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:09:
komt die groene coax kabel niet uberhaupt vanuit de meterkast naar de woonkamer ?
Dat hoeft niet persé. In sommige gevallen wordt er door de kabelleggers voor iets anders gekozen.

ISRA zit ook vaak in de woonkamer ipv de meterkast.
Bij ons in de woning zit de meterkast naast de voordeur, maar omdat het een oude winkelpand is, zit de (oude) ISRA (adsl/tel) en Glasvezel aansluiting in de woonkamer (en een 2e in de winkelruimte). Hierdoor heb ik ook de glasvezellijn moeten verlengen met 5 meter zodat deze naar mijn router in mijn werkkamer kon.

The S in IOT stands for security.

• xlvg
dion_b schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:01:
[...]

Maar...

Top, om even een beeld te schetsen of ik dit goed zie. is dit het best wat ik kan doen?

Coax Kabel --> Modem --> UTP kabel --> UTP Wandcontactdoos --> Netwerk Switch --> UTP Kabel naar TV, Interactive TV ontvanger, PS5, Computer, meterkast voor glasvezel toekomst.

Internetsnelheid is mijn top prio, zo zal mijn internet abbo 1000mbit beschikken, maar zorg ik hiervoor voor verlies of storing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xlvg schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:11:
[...]

Top, om even een beeld te schetsen of ik dit goed zie. is dit het best wat ik kan doen?

Coax Kabel --> Modem --> UTP kabel --> UTP Wandcontactdoos --> Netwerk Switch --> UTP Kabel naar TV, Interactive TV ontvanger, PS5, Computer, meterkast voor glasvezel toekomst.

Internetsnelheid is mijn top prio, zo zal mijn internet abbo 1000mbit beschikken, maar zorg ik hiervoor voor verlies of storing?
Als je geen eigen router in de meterkast gaat plaatsen is die tweede UTP voor nu overbodig, het biedt geen voordeel (maar ook geen nadeel) tov direct de apparaten in de woonkamer op de modem router aan te sluiten. Installeer het wel alvast als je bezig bent, maar sluit er nog niets op aan.

Ethernet is digitaal, je hebt als het werkt geen verlies of storingen, gaat het fout dan valt verbinding weg. Dat gebeurt hier alleen bij ondeugdelijk materiaal of installatie.

Anno 2022 wil je voor normale woning (zonder draaistroommotoren of kabellengtes >55m) gewone stugge kern Cat6 U/UTP met passende aansluitmateriaal (geschikt voor cat6 stug), dus wcd in verblijfsruimten en Patchpanel in meterkast. Zorg wel voor zuiver koperen aders (CU), vooral geen CCA.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 15-09-2022 18:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

• xlvg
dion_b schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:05:
[...]

Als je geen eigen router in de meterkast gaat plaatsen is die tweede UTP voor nu overbodig, het biedt geen voordeel (maar ook geen nadeel) tov direct de apparaten in de woonkamer op de modem router aan te sluiten. Installeer het wel alvast als je bezig bent, maar sluit er nog niets op aan.
Dus Modem -> 4x UTP kabels -> PC, Interactive TV, Ps5, TV is het beste? Gelijk direct met de kabel aan de modem aansluiten zonder wcd ?

en is Cat 6a niet beter als ik binnekort glasvezel krijg?

[ Voor 5% gewijzigd door xlvg op 15-09-2022 18:27 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xlvg schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:26:
[...]

Dus Modem -> 4x UTP kabels -> PC, Interactive TV, Ps5, TV is het beste? Gelijk direct met de kabel aan de modem aansluiten zonder wcd ?
Als het allemaal in de woonkamer staat: ja.
en is Cat 6a niet beter als ik binnekort glasvezel krijg?
Toegevoegde waarde van Cat6A is bij kabels >55m. Daaronder: nihil.

Eerstvolgende standaard dat wel iets toevoegt is Cat8, en dat is enkel voor 25Gbase-T en 40Gbase-T. Die gaan voor thuisgebruik nooit ingezet worden want veel te hoge stroomverbruik.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xlvg
dion_b schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:58:
[...]

Als het allemaal in de woonkamer staat: ja.

[...]

Toegevoegde waarde van Cat6A is bij kabels >55m. Daaronder: nihil.

Eerstvolgende standaard dat wel iets toevoegt is Cat8, en dat is enkel voor 25Gbase-T en 40Gbase-T. Die gaan voor thuisgebruik nooit ingezet worden want veel te hoge stroomverbruik.
Dankje voor alle info! Misschien weet u dit ook. Is het mogelijk van 1 utp 2 aansluitingen te maken. Helaas was het iets te ambiteus om 3 UTP's in 1 leiding te krijgen plus de stroom kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xlvg schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:51:
[...]

Dankje voor alle info! Misschien weet u dit ook. Is het mogelijk van 1 utp 2 aansluitingen te maken. Helaas was het iets te ambiteus om 3 UTP's in 1 leiding te krijgen plus de stroom kabels.
Nee *

* je kunt 4 ipv 8 aders aansluiten op een connector, dan heb je wel twee aansluitingen op dezelfde kabel, maar je bent dan beperkt tot 100Mbps. Afrader.

Als je meer aansluitingen nodig hebt dan kabels is een switch de oplossing.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Bij mij kabel over lengte van 12 meter verlengd vanaf de groene kabel. Nu 7 jaar geleden.

Nul problemen gehad en altijd support gekregen bij (schaarse) modemproblemen.
Pagina: 1