Rioolbus sluit niet aan op mof (overmaatse buis) (fundering)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:32
Met de hevige regenval dacht ik eens het kruipluik open te gooien, toen leek het net alsof iemand de kraan open had gezet. Gutste in de kelder. Dit euvel speelt al een tijdje want we hebben over het algemeen een vrij nattige kruipkelder.

Heel de boel dichtgesnoerd, folie eromheen en gelukkig hield het water op. Nu dat ik op oude foto's bekijk van toen de boel verstopt was, zie ik dat de rioolbuis helemaal niet aansluit 8)7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqtZ_gc3Un9YPeyHlJj2Cgke5to=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KGvAVL0dTyiI3deRHQeBud0W.jpg?f=user_large

Ik wil dit goed, maar het liefst zonder vervanging van, oplossen. Het lijkt alsof een hele buis door een overmaatste buis gestopt is en dat het dus geen rioolwater was dat naar binnenliep maar grondwater? Hoe kan ik dit fatsoenlijk dichtkrijgen.

Beste antwoord (via burnoutpc op 14-09-2022 22:41)

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:16
Lijkt me juist wat @tijs000 schetst, dit lijkt me een mantelbuis te zijn ter bescherming.
Dit moet je aan de buitenzijde oplossen, alles wat je aan de binnenkant gaat doen kan voor problemen gaan zorgen doordat het water van buitenaf "drukt".

Even buiten afgraven en kijken hoe het daar zit, eventueel even met een foto hier delen zodat we mee kunnen denken.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 19:34
Is dit de buis die door de fundering naar buiten gaat??

Want dan denk ik eerder dat dit een soort mantel buis is zodat de rioolbuis zelf niet opgesloten zit in beton en dus kan werken.

Je kan dus checken door hem aan de andere kant ook vrij te maken en kijken hoe het daar zit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Lijkt me juist wat @tijs000 schetst, dit lijkt me een mantelbuis te zijn ter bescherming.
Dit moet je aan de buitenzijde oplossen, alles wat je aan de binnenkant gaat doen kan voor problemen gaan zorgen doordat het water van buitenaf "drukt".

Even buiten afgraven en kijken hoe het daar zit, eventueel even met een foto hier delen zodat we mee kunnen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Ja dat lijkt mij dus ook. Opzich is dat goed nieuws, want ik zat echt niet te wachten op het vervangen van de rioolbuis. Misschien is het ook vreemd om gedacht te hebben dat in de fundering een mof zou zitten waarop 2 buizen zit aangesloten. Dat zou ontzettend kunnen gaan werken / stressgevoelig zijn?

Ik ga vanavond eens de ruimte vrij maken buitenaf.
Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Scooter
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-12-2022
burnoutpc schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:34:
Ja dat lijkt mij dus ook. Opzich is dat goed nieuws, want ik zat echt niet te wachten op het vervangen van de rioolbuis. Misschien is het ook vreemd om gedacht te hebben dat in de fundering een mof zou zitten waarop 2 buizen zit aangesloten. Dat zou ontzettend kunnen gaan werken / stressgevoelig zijn?

Ik ga vanavond eens de ruimte vrij maken buitenaf.
Bedankt voor de reacties.
Hoi burnoutpc,

Zoals eltweako al terecht zei moet je dit van buitenaf aanpakken.

Als je de afvoerbuis hebt blootgelegd en de foto's hebt gemaakt/gepost wil ik graag met je meedenken hoe je dit het beste kunt afdichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
We kijken hier naar een funderingsbalk? (Je hebt het over een kelder, is dat Vlaams voor kruipruimte?)

Als het daadwerkelijk grondwater is dat binnenkomt, gaat dichtsmeren niet helpen. Het grondwater zal binnen immers net zo hoog gaan staan als buiten (wet van communicerende vaten).

[ Voor 12% gewijzigd door Cheesy op 13-09-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:54
van buitenaf aanpakken. gewoon de ruimte tussen de mantelbuis en de rioolbuis vol blazen met PUR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Kan ook maar zo dat je riool buiten bij de fundering is afgescheurd. Dus buiten de boel op graven en de situatie bekijken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 19:34
fvdberg schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:12:
van buitenaf aanpakken. gewoon de ruimte tussen de mantelbuis en de rioolbuis vol blazen met PUR
Doe maar kit, pur is egt het verkeerde materiaal in deze. En zoals hier boven al is genoemt: als het grondwater is schiet je niks op eventueel bij buren kijken of zij hetzelfde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
tijs000 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:33:
[...]
Doe maar kit, pur is egt het verkeerde materiaal in deze. En zoals hier boven al is genoemt: als het grondwater is schiet je niks op eventueel bij buren kijken of zij hetzelfde hebben.
Nee juist geen kit.

Kit, en zeker polymax of andere ms polymeer lijmt te veel hiervoor. De kans is daarmee dat de buis scheurt als de grond werkt.

je moet hier een pur gebruiken met een gesloten cel structuur.
En eigenlijk zal je de rand hier met geotextile moeten beplakken (griffon)

[ Voor 6% gewijzigd door fvdberg op 13-09-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Ik zat zelf te denken om rubberseal kit te gebruiken en vervolgens rubberseal tape eromheen te doen. Wat is hierin jullie advies?

Inmiddels hebben we een put, maar nog niet verder kunnen gaan dus even kijken hoe en wat. Ik verwacht niet dat de buis gebroken is eerlijk gezegd, want vooralsnog is de aarde schoon en geen geur aanwezig, terwijl de buis al voelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:58
Beetje stopaq eromheen wikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
tijs000 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:33:
[...]

Buren aan beide kanten hebben niet hetzelfde probleem. Na de hevige regenval geen stortvloed aan water.

/dat de kruipkelder vochtig is dat kan natuurlijk wel door grondwater zijn, de kelder is ook niet altijd even droog, maar dat gebeurd in mate. Hier gutst echt het water door een smalle opening.

[ Voor 19% gewijzigd door burnoutpc op 13-09-2022 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-06 22:21

MLLL

Palm Treo 650

fvdberg schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:12:
Pur is absoluut niet waterafsluitend, zou het eerder afkitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
MLLL schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:09:
[...]
Pur is absoluut niet waterafsluitend, zou het eerder afkitten
Pur heb je in soorten. Je moet een pur soort met een gesloten cel structuur gebruiken. Dit is absoluut waterdicht en flexibel genoeg om eventuele krimp/rek door temperatuursverschillen of verzakkingen op te vangen.
Deze bijvoorbeeld: https://www.toolstation.n...rfect-elastic-foam/p16710

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 22:00
De grotere diameter buis lijkt mij een doorvoer, mogelijk zit het lek aan de andere kant van de muur en stroomt het terug naar binnen door de mantelbuis.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Ik heb het pad opengebroken en tot en rondom de buis gegraven. Vanaf de riool kant is de buis verzakt, dit heeft voor een scheur in het verloopstuk gezorgd die waarschijnlijk in de mantel ook aan de 110mm buis zit. Ik kan niet goed ondervinden hoe dat precies zit, maar feit is dat hij overal gaapt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbz8DxULw14wzjWFJfQ3D2mpemI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJVOoPKk9xwvRkTQBG4sBQEt.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenkant is de stoepkant, onderkant is richting de gevel.

Ik heb eigenlijk weinig trek om het pad helemaal open te moeten trekken om de buis iets hoger te leggen en daarna een nieuwe buis aan te sluiten op de expansiemof.

Er is ook flexibele buis/huisaansluiting leverbaar, is dat een oplossing dat ik dit van binnen aansluit en dan op de expansiemof zie te krijgen?

Expansiemof is 125mm aansluiting? daarop de flexbuis met o-ring -> dan door de mantel (gevel) -> aansluiten op de 110mm binnenbuis, met de voorgevormde mof.

https://pvcvoordeel.nl/flexibele-huisaansluiting/

[ Voor 12% gewijzigd door burnoutpc op 13-09-2022 22:51 ]

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
Hier in de wijk (Utrecht / Leidsche Rijn) zijn al onze huizen met een dergelijke flexibele aansluiting uitgevoerd.
Mofdeel schuift over de 110 mm rioolbuis welke door de fundering naar buiten steekt. (ook met een mantelbuis als doorvoer) en aan de rioolzijde schuift deze in de 125 mm buis met een schuimring als afsluiting.

Werkt op zich goed, maar na ca 15-20 jaar moeten de meeste aansluitingen hier nu vervangen worden i.v.m. opgestreden verzakking/inklinking van de grond.

Neem wel een goede (band) slangenklem voor de mofzijde. Hier zijn de meeste inmiddels nagenoeg doorgeroest en springt er nog wel eens bij een huis de mof van de huisaansluiting door de verzakkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TweakHm schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:20:

Neem wel een goede (band) slangenklem voor de mofzijde. Hier zijn de meeste inmiddels nagenoeg doorgeroest en springt er nog wel eens bij een huis de mof van de huisaansluiting door de verzakkingen.
Zit die slangklem bij jullie dan buiten of binnen de funderingsbalk?
Bij pvcvoordeel.nl leveren ze een rvs klem. Als je deze aan de binnenzijde (in kruipruimte dus) monteer is dit nog enigzins droog. Aan de pijplengte van 2 meter zal het niet liggen. (Disclaimer: ben geen installateur)

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:39
Het lijkt me dat je de flexibiliteit van de aansluiting buiten je woning wilt hebben want de grond buiten verzakt en de pijp door je fundering zit vast

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
Cheesy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:59:
[...]

Zit die slangklem bij jullie dan buiten of binnen de funderingsbalk?
Bij pvcvoordeel.nl leveren ze een rvs klem. Als je deze aan de binnenzijde (in kruipruimte dus) monteer is dit nog enigzins droog. Aan de pijplengte van 2 meter zal het niet liggen. (Disclaimer: ben geen installateur)
Wij hebben hier geen kruipruimtes, dus slangenklem zit aan de buitenzijde in ons geval.
Tegenwoordig na vervanging een rvs/rvs klem. Daarvoor een rvs klem met gegalvaniseerd stalen band.
Die was op moment van vervanging dus nagenoeg doorgeroest.

Vergeet ook niet hele slangdeel in het zand te leggen i.p.v. in de klei. (Ken jullie ondergrond niet)
Dat zorgt er voor dat de slang minder meebeweegt met het eventueel zetten.
Was hier oorspronkelijk niet gedaan waardoor er trekkracht op de aansluiting aan de funderingszijde kwam.
In combinatie met verroeste klemmen leidde dit bij meerdere huizen tot het compleet van de buis afschuiven van het mofdeel.
Al wat buren vloekend zien graven hier.

• burnoutpc
Van het weekend gaan we de boel vervangen. Hopelijk gaat het voortvarend. Bedankt iedereen voor de feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Het is wel wat werk, maar je hebt er tenminste wel wat aan.
Als je het nu goed oppakt, heb je daar nog jaren plezier van (lees: geen last meer van).

Success dit weekend!
Pagina: 1