Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-12-2023
Goedemiddag,

het onderhoud van mijn cv is net gedaan en de monteur merkte op dat mijn pomp niet afslaat, nu twee uur later draait deze nog steeds. Volgens mijn monteur is de pomp niet kapot omdat de hele installatie nog werkt.

Kan dit eventueel liggen aan een instelling of kan er ergens een sensor kapot zijn?

Volgens mij maakt het type cv niet per se uit anders zoek ik dat straks nog even op, bouwjaar is 2011.

Ik hoor graag jullie ideeen

Groet

bonus vraag: wat gebruikt zo'n pomp? mijn dagelijkse standaard stroomverbruik zit op 4/5 kwh per dag, ik ben benieuwd hoeveel hiervan door de pomp komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:40
Je hebt onderhoud laten doen aan je CV en de monteur ontdekt een defect.
Het blijven draaien van je pomp is een defect, hij moet immers uitgaan.

Heb je een onderhoudscontract ?
Zo ja, dan moet je dit op het contract verhalen, het is immers een defect aan je CV.

Het defect zal in de elektronica zitten.
Sensor of het aansturing circuit.

Hoeveel stroom dit verbruikt kan je uitrekenen.
Pomp zal gemiddeld 25 Watt verbruiken. Pompen hebben vaak een verbruik van 5 t/m 45 Watt wat de CV zelf instelt op vraag.
0.025*24*365=219 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Kan een instelling zijn, welk merk en type is het?

Please state the nature of the technical emergency

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Dit is wel heel erg weinig informatie. Als het de pomp van bv de vloerverwarming is, die zal altijd draaien als je geen regelaar ertussen zet.

Gaat over installatie dus, tikje naar DEI.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• lsnoeren
edsandje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:32:
Kan een instelling zijn, welk merk en type is het?
Bosch 28 HRC Compact 4! Hopelijk heb je gelijk, dank voor je reactie

• lsnoeren
SpiriTNL schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:59:
Je hebt onderhoud laten doen aan je CV en de monteur ontdekt een defect.
Het blijven draaien van je pomp is een defect, hij moet immers uitgaan.

Heb je een onderhoudscontract ?
Zo ja, dan moet je dit op het contract verhalen, het is immers een defect aan je CV.

Het defect zal in de elektronica zitten.
Sensor of het aansturing circuit.

Hoeveel stroom dit verbruikt kan je uitrekenen.
Pomp zal gemiddeld 25 Watt verbruiken. Pompen hebben vaak een verbruik van 5 t/m 45 Watt wat de CV zelf instelt op vraag.
0.025*24*365=219 kWh per jaar.
Ik heb een contract inderdaad, ik zal weer contact opnemen maar was zelf ook nieuwsgierig! bedankt voor je bericht

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 16:12
lsnoeren schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:32:
[...]

Bosch 28 HRC Compact 4! Hopelijk heb je gelijk, dank voor je reactie
Op pagina 16 van de gebruikershandleiding staat uitgelegd hoe je de pompnadraaitijd kunt aanpassen. Controleer of die niet op 24 uur staat op dit moment.

https://www.gebruikershan...iding-729418.html?page=16

• lsnoeren
cohn schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:46:
[...]

Op pagina 16 van de gebruikershandleiding staat uitgelegd hoe je de pompnadraaitijd kunt aanpassen. Controleer of die niet op 24 uur staat op dit moment.

heel erg bedankt! ik ga het proberen

• lsnoeren
cohn schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:46:
[...]

Kan ik deze zo maar op 1 minuut zetten? ik snap niet waarom er uberhaupt voor 24 uur gekozen kan worden

alvast bedankt

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 16:12
lsnoeren schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:49:
[...]

Kan ik deze zo maar op 1 minuut zetten? ik snap niet waarom er uberhaupt voor 24 uur gekozen kan worden

alvast bedankt
Een pomp moet na het uitschakelen van de brander altijd nog even doordraaien om er voor te zorgen dat de warmte uit het CV toestel wordt weggepompt. 1 minuut zou in principe voldoende moeten zijn.

Wat is dan de reden voor een instelling van 24 uur? Dat heeft te maken met vorstbeveiliging. Als een deel van een installatie zich in een ruimte bevind waar 's winters onder het vriespunt kan komen, dan wordt vanuit de fabrikant aanbevolen om de nadraaitijd op 24 uur te zetten. De CV ketel heeft namelijk een voorziening waarbij deze aanspringt zodra het water onder een bepaalde temperatuur komt om op die manier bevriezing te voorkomen. Maar dit kan de ketel alleen doen op basis van een sensor die in de ketel zelf zit. Als de ketel dus op een plek hangt waar het niet vriest, maar een ander deel van de installatie kan wel bevriezen, dan heeft deze beveiliging geen zin. Door de pomp continue te laten draaien komt het koude water uit de ruimte met bevriezingsgevaar uiteindelijk wel bij het CV toestel terecht.

• lsnoeren
heel erg bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1