Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-01 11:20
Goedemiddag allen,

Ik heb een vrij simpele vraag maar ik lijk nergens het antwoord te kunnen vinden. Ik zit momenteel ongeveer in de 9/10e maand van mijn 3e tijdelijke contract, mijn werkgever heeft mij aangegeven dit contract niet te willen verlengen op 1 december.

Nu is het zo dat de werkgever mij een brief wil laten tekenen dat zij mijn contract per 30 november niet verlengen. Zover naar mijn inziens geen probleem.

In verband met deze mededeling ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe baan en verwacht ik per 1 november daar in dienst te treden. Nu las ik echter dat je bij een tijdelijk contract na 24 maanden recht hebt op een transitievergoeding, geldt deze vergoeding ook in mijn geval? (Gezien ik eerder stop dan de einddatum 30 november)

Op internet kom ik alleen tegen:
"Wel als de werknemer meteen na ontslag al weer een nieuwe baan heeft. Het hebben van schade is namelijk geen voorwaarde voor de transitievergoeding. De vergoeding staat los van de gevolgen van een ontslag. De vergoeding hoeft ook in het geheel niet te worden gebruikt voor ‘transitie’ (werknemer is geheel vrij in de besteding ervan, ook al zou de naam van de vergoeding anders doen vermoeden)."

Maar daar spreken ze dus over na ontslag.

Alvast bedankt voor de hulp.

Beste antwoord (via Jurie92 op 13-09-2022 13:15)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

Weet je zeker dat het nu helder is? Gebaseerd op jouw laatste reactie snap ik zelf namelijk niet helemaal of je nu wel of geen vergoeding verwacht te krijgen. :+

Je zegt:
omdat ik niet zelf weggegaan zou zijn als mijn werkgever niet besloten had mijn contract niet te verlengen.
Ofwel jouw contract zou niet verlengd worden (= wel recht op vergoeding)

Vervolgens:
Qua opzegtermijn heb ik dat al zwart-op-wit staan dat ik tot 14 dagen voor mijn eigen gewenste einddatum kan opzeggen.
Ofwel jij zegt zelf je contract op (= geen recht op vergoeding)

Tom-Z schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:28:
Zo'n transitievergoeding is meestal wel een aardig bedrag.
Valt (meestal) tegen, 1/3e maandloon per gewerkt jaar.

Het is echt bedoeld om een onverwachte klap voor een paar weekjes op te vangen terwijl je op andere banen solliciteert.

Natuurlijk is elke euro wel leuk meegenomen als je een eventuele nieuwe baan kan aansluiten op het einde van je huidige contract. Maar zodra je zelf een vinger in de pap steekt verlies je het recht erop. Uitzondering van een verwijtbare/nalatige werkgever daarbuiten gelaten. Maar ik neem aan dat dat allang duidelijk zou moeten zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2022 12:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klor
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Klor

Zeebaard

Als je een contract hebt tot 1 december, maar je beëindigd dit zelf per 1 november lijkt mij dat je geen recht hebt op transitievergoeding. Al is het maar omdat het einde van het contract jouw keuze is en niet die van de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Je hebt geen recht op transitievergoeding als je zelf ontslag neemt.
Daarnaast: weet je zeker dat je werkgever ermee akkoord gaat dat je een maand eerder stopt? In principe heeft je huidige werkgever namelijk ook gewoon het recht om jou aan je contract te houden.

[ Voor 59% gewijzigd door toimoi op 13-09-2022 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Transitievergoeding geld alleen als de werkgever de keuze maakt om jouw contract niet te verlengen of je de deur te wijzen. Niet als jij zelf die keuze maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-01 11:20
Helder, dan was mijn eerste gedachte toch de juiste. Begon te twijfelen omdat ik niet zelf weggegaan zou zijn als mijn werkgever niet besloten had mijn contract niet te verlengen.

Edit: De eerste gedachte was geen vergoeding.
toimoi schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:18:
Je hebt geen recht op transitievergoeding als je zelf ontslag neemt.
Daarnaast: weet je zeker dat je werkgever ermee akkoord gaat dat je een maand eerder stopt? In principe heeft je huidige werkgever namelijk ook gewoon het recht om jou aan je contract te houden.
Qua opzegtermijn dat heb ik al zwart-op-wit staan dat ik tot 14 dagen voor mijn eigen gewenste einddatum kan opzeggen.

Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jurie92 op 13-09-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:52
Zo'n transitievergoeding is meestal wel een aardig bedrag. Kan je het in dienst treden bij je nieuwe werkgever niet even uitstellen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Weet je zeker dat het nu helder is? Gebaseerd op jouw laatste reactie snap ik zelf namelijk niet helemaal of je nu wel of geen vergoeding verwacht te krijgen. :+

Je zegt:
omdat ik niet zelf weggegaan zou zijn als mijn werkgever niet besloten had mijn contract niet te verlengen.
Ofwel jouw contract zou niet verlengd worden (= wel recht op vergoeding)

Vervolgens:
Qua opzegtermijn heb ik dat al zwart-op-wit staan dat ik tot 14 dagen voor mijn eigen gewenste einddatum kan opzeggen.
Ofwel jij zegt zelf je contract op (= geen recht op vergoeding)

Tom-Z schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:28:
Zo'n transitievergoeding is meestal wel een aardig bedrag.
Valt (meestal) tegen, 1/3e maandloon per gewerkt jaar.

Het is echt bedoeld om een onverwachte klap voor een paar weekjes op te vangen terwijl je op andere banen solliciteert.

Natuurlijk is elke euro wel leuk meegenomen als je een eventuele nieuwe baan kan aansluiten op het einde van je huidige contract. Maar zodra je zelf een vinger in de pap steekt verlies je het recht erop. Uitzondering van een verwijtbare/nalatige werkgever daarbuiten gelaten. Maar ik neem aan dat dat allang duidelijk zou moeten zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Je had recht op +- 1 maand salaris als je niet zelf ontslag had genomen. Alleen bij de volgende reden heb je recht op transitievergoeding.

Ook heeft de werknemer recht op een transitievergoeding als hij zelf ontslag neemt en dat doet omdat zijn werkgever ernstig verwijtbaar handelde of ernstig verwijtbaar nalatig was.

Zie hier de volledige beschrijving:
https://open.overheid.nl/...goeding%20%2019012021.pdf
Pagina: 1