Plaatsing WP op plat dak, tegen muur of naast de buren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 10:12
We zijn bezig met de planning van een verbouwing. Hierbij komt er ook een WP (7kW Panasonic monobloc). Mijn vraag gaat niet over de Warmtepomp zelf, maar puur over de plaatsing.

We twijfelen tussen plaatsen tegen de stenen buitenmuur of op het (nieuw te bouwen) platte dak opgetrokken uit houten balken + PIR isolatie. Ik lees echter over beide veel (mogelijke) issues in diverse fora...

Hieronder wat plaatjes
WP = momenteel geplande plek WP staand of hangend
B = plek boilervat (natuurlijk onder het dak)
VVW = plek verdeler vloerverwarming (idem)
? = mogelijk alternatief.
Blauwe lijn = omtrek na verbouwing

Ik twijfel om als alternatief de WP in de tuin te zetten bij het ?. Echter zit ik dan direct naast de erfgrens - wel gericht op onze en hun tuin en niet naar slaapvertrekken.

Is dit handiger? Lost mogelijk issue van resonantie in muur of plafond op, maar staat dan dichter bij de buren en geeft wellicht overlast in onze en hun tuin? Hoe wordt de WAF voor deze optie (ik maak me druk over geluid tijdens koelen wanneer we zelf buiten zittenin de zomer?
Zou een muurtje optrekken op de erfgrens het geluid richting buren verhelpen? Staan nu wat struikjes en klimop...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7p3Nf26M3OPTThVXhgHPFAtV6I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S5WJEQMVkfMzAfdTblmncdfZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGWz-Ws95RfAiUl0DraZYaS-KyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JEEgCpHSrFwdM7LLq1VJXXGt.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
Iemand advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:01

ericplan

5180 Wp PV

Zet ‘m lekker op de grond in de tuin. Minder kans op trillen, makkelijker schoonmaken. Wat betreft die zomers, als de warmtepomp aan ‘t koelen is, dan is het waarschijnlijk ook te warm om in de tuin te zitten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
ericplan schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:47:
Zet ‘m lekker op de grond in de tuin. Minder kans op trillen, makkelijker schoonmaken. Wat betreft die zomers, als de warmtepomp aan ‘t koelen is, dan is het waarschijnlijk ook te warm om in de tuin te zitten.
Thanks voor je reactie. Betekent wel dat ik waarschijnlijk een muur langs mijn erfgrens zal moeten optrekken als scherm aan de kant waar de WP staat, omdat ik anders nooit kan voldoen aan de 40/45dB eis.

Meen iets gelezen te hebben dat er ook nog een eis dat je niet teveel geluid mag hebben richting eigen deuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 08:44
ericplan schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:47:
Dat is lekker kortzichtig.
Bedenk je dat een constante brom een enorme bron van ergernis kan zijn en voor serieuze problemen kan zorgen - voor zowel jezelf als de buren. Ik zou heel goed nadenken over de plaatsing en wellicht ook even met de buren in overleg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:43
Op een houten balkendak moet je echt geen monoblock willen plaatsen, dat ga je gegarandeerd horen bij bepaalde frequenties. Of je zou de balkenconstructie er speciaal voor moeten verzwaren/verstevigen maar of dat gaat werken blijft een gok totdat je het in de praktijk meemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:01

ericplan

5180 Wp PV

Pannencouque schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:08:
[...]
Dat is lekker kortzichtig.
Bedenk je dat een constante brom een enorme bron van ergernis kan zijn en voor serieuze problemen kan zorgen - voor zowel jezelf als de buren. Ik zou heel goed nadenken over de plaatsing en wellicht ook even met de buren in overleg gaan.
Je hebt natuurlijk de wettelijke eisen: Wetgeving plaatsen warmtepomp
Maar simpel gezegd, hoe hoger de geluidsbron is geplaatst, des te meer mensen last hebben van het geluid.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Geluid dempt bij een puntbron 6dB voor elke verdubbeling van afstand. Stel je WP maakt 54dB op 1m afstand:

1m - 54dB
2m - 48dB
4m - 42dB

4 meter van de erfgrens zit je dus sowieso wel goed dan. Daarnaast moet je je indenken dat door de ventilator een WP enigszins een dipool is, en voor/achter de ventilator de geluidsdruk ~2dB hoger is dan aan de zijkanten.
Dan kun je ook nog werken met suskasten.

Tweede waar je rekening mee moet houden is dan 1-2m voor de ventilator uitgang je eigenlijk niet echt planten kan plaatsen, hier komt een langdurige stroom van ijskoude lucht uit in de winter wat de meeste planten / struiken niet overleven.

Ik zou zelf voor grondplaatsing gaan met een suskast.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:19
Het lijkt me prioriteit dat je niet.met.jouw beslissing het woongenot van je buren gaat beinvloeden. Zoek eens op 'warmtepomp omkasting' en je ziet wat goede opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
Ik snap dat grondplaatsing de voorkeur heeft. Echter is mijn enige logische optie dan direct naast de erfgrens (zeg max 1m afstand). Momenteel wordt de erfgrens gevormd door klimop (onderop) en hoge coniferen.

Voor grondplaatsing zou ik dus hoe dan ook een scherm moeten plaatsen naar de buren (ik denk aan enkelsteens muur) om aan de geluidseis op de erfgrens te kunnen voldoen. Dat scherm zou dan over de hele erfgrens moeten gaan (paarse lijntje toegevoegd). Suskast is zeker ook nog iets om naar te kijken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYhWMxY2dpwKB75IBxbtDaJSvq8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vJm4zlTAxRsBt0gGbMrawk1V.png?f=user_large.

Alternatief zie ik nu als toch op platte dak zetten op rubber dempers, die op betonnen liggers (opstluitbandjes) met daaronder rubber tegels. Sluit echter kans op resonantie niet helemaal uit. Ik zou hem zo kunnen positioneren dat de WP boven de stalen balk zit, zodat het extra gewicht geen probleem is. Kans dat de houten balken gaan meetrillen (die aansluiten op de stalen balk) blijft aanwezig lijkt me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 09:45
_eLMo_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:03:
Tweede waar je rekening mee moet houden is dan 1-2m voor de ventilator uitgang je eigenlijk niet echt planten kan plaatsen, hier komt een langdurige stroom van ijskoude lucht uit in de winter wat de meeste planten / struiken niet overleven.
Ter info: Mijn vrouw vond onze warmtepomp lelijk dus ik heb voor/rond mijn Daikin warmtepomp een aantal taxussen staan die aan de ventilator kant ik denk zo'n 40-50cm er voor staan. Zijn gesnoeid zodat er 10cm vrije ruimte is tussen de ventilator en de struik en dat gaat al sinds 2019 zonder problemen. In de zomer moet ik ze wel extra water geven want die extra warmte is ze dan wel even te veel. Bij mij heb ik dus de indruk dat de zomer moeilijker is dan de winter. Ze staat in de winter wel niet continue aan want hier zijn enkel de slaapkamers op aangesloten. Dus dagelijks maar een viertal uur als de dochter op haar kamer zit. In de zomer staat ze wel dikwijls een hele dag op. Als je wilt, maak ik wel eens een foto.

[ Voor 3% gewijzigd door Horla op 20-09-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

wtu schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:02:
Ik snap dat grondplaatsing de voorkeur heeft. Echter is mijn enige logische optie dan direct naast de erfgrens (zeg max 1m afstand). Momenteel wordt de erfgrens gevormd door klimop (onderop) en hoge coniferen.

Voor grondplaatsing zou ik dus hoe dan ook een scherm moeten plaatsen naar de buren (ik denk aan enkelsteens muur) om aan de geluidseis op de erfgrens te kunnen voldoen. Dat scherm zou dan over de hele erfgrens moeten gaan (paarse lijntje toegevoegd). Suskast is zeker ook nog iets om naar te kijken.[Afbeelding].

Alternatief zie ik nu als toch op platte dak zetten op rubber dempers, die op betonnen liggers (opstluitbandjes) met daaronder rubber tegels. Sluit echter kans op resonantie niet helemaal uit. Ik zou hem zo kunnen positioneren dat de WP boven de stalen balk zit, zodat het extra gewicht geen probleem is. Kans dat de houten balken gaan meetrillen (die aansluiten op de stalen balk) blijft aanwezig lijkt me...
Mijn lucht/lucht buiten unit hangt (fatsoenlijk met rubbers) aan de buitenmuur met beugel, en als de compressor opspoelt kan ik dat binnen horen. Het is echt minimaal, maar als je gevoelig bent en/of die houten balken resoneren meer dan mijn 1983 betonnen binnenblad + gemetselde buitenblad combinatie, dan zou ik het er niet op wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
_eLMo_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:03:
Geluid dempt bij een puntbron 6dB voor elke verdubbeling van afstand. Stel je WP maakt 54dB op 1m afstand:

1m - 54dB
2m - 48dB
4m - 42dB

4 meter van de erfgrens zit je dus sowieso wel goed dan. Daarnaast moet je je indenken dat door de ventilator een WP enigszins een dipool is, en voor/achter de ventilator de geluidsdruk ~2dB hoger is dan aan de zijkanten.
Dan kun je ook nog werken met suskasten.

Ik zou zelf voor grondplaatsing gaan met een suskast.
Bedankt voor je duidelijke antwoord. Jij zou dus geen muur zetten maar alleen een suskast?
Geloof dat de geluidsdruk van de Panasonic 7kW monoblock 57dB is.
Heb even zitten googlen en zie dat een suskast 14dB dempt en rond de 2300 kost.
Muurtje van meter of 4 gaat me waarschijnlijk meer kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Zo’n suskast is ook veel goedkoper te vinden. Misschien dempen ze iets minder, maar daar kun je mee spelen.
2300 is bijna even duur als een hele lucht/lucht warmtepomp 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
_eLMo_ schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:34:
Zo’n suskast is ook veel goedkoper te vinden. Misschien dempen ze iets minder, maar daar kun je mee spelen.
Ik zal s wat verder zoeken naar goedkopere opties. Zie echter dat het geluidsvermogen van mijn WP max. 68dB is. Dus dan voldoe ik met 14dB verlaging van een suskast nog steeds niet aan de wettelijke eis en zal er een muurtje moeten komen.
Voor onszelf is een suskast echter ook wel handig. Dus wellicht een combi van klein stuk muur en goedkopere suskast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
_eLMo_ schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:34:
Als je een hint hebt graag, ik heb er een hoop naar zitten zoeken, maar weinig kant en klaar voor redelijk geld, eerder allemaal richting die 2k 7(8)7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-04 08:25
Heb je achterburen? Dan kun je hem ook achter de schuur plaatsen in de tuin.
Moet je wel een tunnel bouwen in de tuin en heb je beetje meer verlies, maar je kunt dat redelijk goed isoleren.
Geen Suskast nodig.
Pagina: 1