We zijn bezig met de planning van een verbouwing. Hierbij komt er ook een WP (7kW Panasonic monobloc). Mijn vraag gaat niet over de Warmtepomp zelf, maar puur over de plaatsing.
We twijfelen tussen plaatsen tegen de stenen buitenmuur of op het (nieuw te bouwen) platte dak opgetrokken uit houten balken + PIR isolatie. Ik lees echter over beide veel (mogelijke) issues in diverse fora...
Hieronder wat plaatjes
WP = momenteel geplande plek WP staand of hangend
B = plek boilervat (natuurlijk onder het dak)
VVW = plek verdeler vloerverwarming (idem)
? = mogelijk alternatief.
Blauwe lijn = omtrek na verbouwing
Ik twijfel om als alternatief de WP in de tuin te zetten bij het ?. Echter zit ik dan direct naast de erfgrens - wel gericht op onze en hun tuin en niet naar slaapvertrekken.
Is dit handiger? Lost mogelijk issue van resonantie in muur of plafond op, maar staat dan dichter bij de buren en geeft wellicht overlast in onze en hun tuin? Hoe wordt de WAF voor deze optie (ik maak me druk over geluid tijdens koelen wanneer we zelf buiten zittenin de zomer?
Zou een muurtje optrekken op de erfgrens het geluid richting buren verhelpen? Staan nu wat struikjes en klimop...
:fill(white):strip_exif()/f/image/S5WJEQMVkfMzAfdTblmncdfZ.png?f=user_large)
We twijfelen tussen plaatsen tegen de stenen buitenmuur of op het (nieuw te bouwen) platte dak opgetrokken uit houten balken + PIR isolatie. Ik lees echter over beide veel (mogelijke) issues in diverse fora...
Hieronder wat plaatjes
WP = momenteel geplande plek WP staand of hangend
B = plek boilervat (natuurlijk onder het dak)
VVW = plek verdeler vloerverwarming (idem)
? = mogelijk alternatief.
Blauwe lijn = omtrek na verbouwing
Ik twijfel om als alternatief de WP in de tuin te zetten bij het ?. Echter zit ik dan direct naast de erfgrens - wel gericht op onze en hun tuin en niet naar slaapvertrekken.
Is dit handiger? Lost mogelijk issue van resonantie in muur of plafond op, maar staat dan dichter bij de buren en geeft wellicht overlast in onze en hun tuin? Hoe wordt de WAF voor deze optie (ik maak me druk over geluid tijdens koelen wanneer we zelf buiten zittenin de zomer?
Zou een muurtje optrekken op de erfgrens het geluid richting buren verhelpen? Staan nu wat struikjes en klimop...
:fill(white):strip_exif()/f/image/S5WJEQMVkfMzAfdTblmncdfZ.png?f=user_large)
/f/image/JEEgCpHSrFwdM7LLq1VJXXGt.png?f=fotoalbum_large)