Windows Xp met een Windows 10 computer bestanden delen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesperjesper201
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-09-2022
Hi,

Wat zou de beste/snelste manier zijn om bestanden te delen van een windows 10 computer naar een windows Xp computer.
Kan ik dit bijvoorbeeld via een vaste USB verbinding doen? Internet op de windows XP computer werkt namelijk erg traag om van het netwerk de bestanden op te halen.
Of heeft iemand een betere ervaring met een harde schijf ertussen etc?

Voor meer context:
De windows XP computer zit vast aan een CNC machine, deze machine werkt met .prg programmas die ik maak op de Windows 10 computer. Dit omdat de CNC machine uit 2006 komt. Ik werk nu door middel van programma's op een USB stick zetten, en deze USB stick in de Windows XP computer te doen om de programma's zo in te laden.
Ik zou het echter heel fijn vinden als ik dit niet meer hoef te doen en als het ware de bestanden gelijk op een schijf ergens zet waar de Windows XP computer ze snel op kan halen.

Ik hoop dat dit duidelijk is en dat iemand een goed idee heeft.
Alvast bedankt

Beste antwoord (via jesperjesper201 op 14-09-2022 08:19)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 13:57

DataGhost

iPL dev

Het zou via een netwerkshare kunnen ja, of FTP of whatever. Dat zou ik dan wel op een apart stukje netwerk doen (bijv. met enkel die 10-machine), die XP-bak wil je niet aan internet hebben hangen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesperjesper201
Hi,

Wat zou de beste/snelste manier zijn om bestanden te delen van een windows 10 computer naar een windows Xp computer.
Kan ik dit bijvoorbeeld via een vaste USB verbinding doen? Internet op de windows XP computer werkt namelijk erg traag om van het netwerk de bestanden op te halen.
Of heeft iemand een betere ervaring met een harde schijf ertussen etc?

Voor meer context:
De windows XP computer zit vast aan een CNC machine, deze machine werkt met .prg programmas die ik maak op de Windows 10 computer. Dit omdat de CNC machine uit 2006 komt. Ik werk nu door middel van programma's op een USB stick zetten, en deze USB stick in de Windows XP computer te doen om de programma's zo in te laden.
Ik zou het echter heel fijn vinden als ik dit niet meer hoef te doen en als het ware de bestanden gelijk op een schijf ergens zet waar de Windows XP computer ze snel op kan halen.

Ik hoop dat dit duidelijk is en dat iemand een goed idee heeft.
Alvast bedankt

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Het zou via een netwerkshare kunnen ja, of FTP of whatever. Dat zou ik dan wel op een apart stukje netwerk doen (bijv. met enkel die 10-machine), die XP-bak wil je niet aan internet hebben hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

Tazzios

..

Belangrijkste stap:De XP computer NIET op internet aansluiten.

voor uitwisseling een aparte netwerkkabel tussen de 2 machines, windows 10 pc zal dan een 2e netwerkkaart nodig hebben. En dan een netwerkshare aanmaken op de xp machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Via USB: ja dat kan, met een speciale kabel met wat actieve electronica.
Iets als dit: https://www.kabel-mania.n...1ZlgcSEAQYAiABEgKFhPD_BwE

Reken wel, we weten niet welke smaak USB die XP-PC heeft. Best kans dat er b.v. USB 1.1 op zit. Dat is gruwelijk traag.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Een NASje mischien met de 1 aan het netwerk van de W10 bak, en de andere (indien mogelijk) met USB?

Of een USB switch: https://www.bol.com/nl/nl...-switch/9200000104749685/

[ Voor 26% gewijzigd door Illegal_Alien op 13-09-2022 11:30 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

USB bridge is een optie: https://nl.wikihow.com/Tw...-elkaar-verbinden-via-USB
Maar of dat de gewenste snelheid gaat geven?
En daarbij, wat is de afstand tussen de systemen? USB kabels zijn gelimiteerd qua lengte en overdracht.
UTP is meer geschikt voor grotere fysieke afstand (100m).

Echter, wat maakt die XP computer zo traag?
Kun je dat mitigeren? Nog wat hardware te upgraden wellicht? SSD erin? Meer RAM?
Wat zijn je eisen qua snelheid?
Wat voor bestanden gaat het om? 80.000 bestanden van 10kb? Of 3 bestanden van 1GB per stuk?
Dat maakt nogal wat uit voor de overdracht.

Als beide systemen al aan het netwerk hangen, dan zou een gedeelde map op de Windows 10 PC een optie kunnen zijn.
Zou het XP systeem wel isoleren, want echt secure is het niet meer.
Bijv. door in zowel de XP als de Win10 pc een aparte netwerkkaart met een Crossover UTP kabel er tussen.

Houdt er ook rekening mee dat XP geen SMB3 ondersteund, dus je zal op die Windows 10 machine SMBv1 nog moeten inregelen voor een gedeelde map.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 13-09-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Heeft de CNC-aanstuur-machine één netwerkkaart en verder geen internet nodig? Vanaf hoeveel apparaten moet je er bestanden heen kunnen sturen?

Als het één-op-één is, is de eenvoudigste oplossing om een eigen IP-range te bedenken, de machine daar hard op te configureren, dan middels een netwerkkabel (of bij meerdere schrijvers: een netwerkswitch) aan de modernere machines te koppelen, en in XP een public-writable netwerkshare te configureren.

Dan stel je een XP-account in dat mag schrijven naar die map, maak een netwerkschijf aan op de 10-machine gebruikmakend van die accountgegevens en schrijven maar.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-06 17:41
Wat je wilt voorkomen is dat de Windows XP computer nog in het algemene netwerk zit, dus in principe is de methode van de USB stick het veiligst. Zo doen wij het ook. Kan ook niemand per ongeluk de computer toch in aan netwerk koppelen want er zit geen werkende ethernet meer op.

Je kunt een tweede (USB) netwerkaart in de windows 10 computer stoppen en daar FileZila FTP server of een Webserver op draaien. Die kun je dan direct benaderen.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 13-09-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Dubbel topic, merge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 11:32

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Kan die XP omgeving niet in een VM draaien op je W10 ? Dan is het een kwestie van kopieren in W10, en plakken op een plek in je VM met Xp. Gaat bijzonder snel moet ik zeggen. En je kan ook poorten koppelen met aangesloten devices.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-06 17:58
Best wel ingewikkelde antwoorden voor 2022.

Anyways:
Ik zou, denk ik, als eerste iets als onedrive of google drive proberen, en daar de bestanden op zetten.
(en natuurlijk zorgen dat beide computers op die drive kunnen komen)
Ik kan me niet voorstellen dat die .prg bestanden erg groot zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-06 10:49

silverball

De wagen voor moderne mensen

zetje01 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:37:

Anyways:
Ik zou, denk ik, als eerste iets als onedrive of google drive proberen, en daar de bestanden op zetten.
Neem jij verantwoording voor een Windows XP computer aangesloten op het internet? Ik niet.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
silverball schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:39:
[...]

Neem jij verantwoording voor een Windows XP computer aangesloten op het internet? Ik niet.
Ik dacht gelezen te hebben dat die XP-bak al op het internet zat?

Edit: ik heb verkeerd gelezen: die XP-bak heeft een trage netwerk-verbinding.
Je hebt gelijk: niet op het internet aansluiten, dat ding.

[ Voor 20% gewijzigd door zetje01 op 13-09-2022 14:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

zetje01 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:37:

Anyways:
Er is weinig ingewikkelds aan. Wat wel ingewikkeld is, is een online-dienst gebruiken voor iets wat het lokale netwerk niet hoeft te verlaten, in combinatie met een machine/OS die al 13 jaar geen updates meer heeft gezien. XP heeft niks meer op internet te zoeken en ook dikke kans dat onedrive en google drive niet eens werken op XP. Netwerkshares wel (al dan niet met wat getweak), intern FTP ook, dus dat lijken de primaire keuzes.

Edit: even gecontroleerd in een VM, maar naast dat geen enkele HTTPS-website meer bereikt kan worden ivm verlopen rootcertificaten, starten noch de installer van OneDrive noch Google Drive niet op een XP-machine, 32- of 64-bits maakt niet uit. Het werkt gewoon niet. Maar beter ook.

[ Voor 14% gewijzigd door DataGhost op 13-09-2022 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

zetje01 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:40:
[...]

Ook al is dat zo, moet die daar zsm af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 14:12
zetje01 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:40:
[...]

Dat staat inderdaad in de ts:
Internet op de windows XP computer werkt namelijk erg traag om van het netwerk de bestanden op te halen.
Waarschijnlijk te druk met rondsturen van spam en virussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Nielson schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:42:
[...]
Dat staat inderdaad in de ts:

[...]
Waarschijnlijk te druk met rondsturen van spam en virussen ;)
yeah, er staat internet, maar ik denk (bij nader inzien) dat hij gewoon netwerk bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Okay de mogelijke antwoorden uit dit topic:

- maak een netwerkshare op een apart stuk netwerk
- zet ergens een extra netwerkkaart in en leg een netwerkkabel tussen de 2 machines
- koop een usb-ding
- koop een NAS
- leg er een usb-kabel tussen en installeer wat software OF:
- gooi in beide machines een extra netwerkkaart en gebruik een crossover kabel
- bedenk een ip-range. Koop een netwerkkabel en een netwerk-switch
- koop een usb-netwerkkaart en draai daar een server op
- koop een nieuwe pc en draai daar XP op een virtual machine

Alleen om wat files tussen twee computers te kopiëren.
En onthoud: dit is allemaal helemaaaal niet ingewikkeld!

EDiT: effe serieuzer:

- Mijn eerste eigen suggestie is terecht afgefakkeld daarom noemde ik het ook niet
- Als je nog twijfelde: Haal die XP-bak a.u.b. NU van het internet af
- Misschien is een USB-stickie gebruiken om bestanden te kopiëren niet zo'n slecht idee

[ Voor 17% gewijzigd door zetje01 op 13-09-2022 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

zetje01 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:30:
[..]
Alleen om wat files tussen twee computers te kopiëren.
En onthoud: dit is allemaal helemaaaal niet ingewikkeld!
Je kan wel sarcastisch doen, maar wat is jouw voorstel dan om dit te fixen op een XP-bak zonder internet? Dat ding hoort niet op het internet en gaat delen van het internet ook niet noemenswaardig kunnen gebruiken, dus dat is zo ongeveer de ingewikkeldste oplossing om fatsoenlijk voor elkaar te krijgen zonder dat dat ding straks allemaal andere dingen aan het doen is. De meeste in dit topic genoemde oplossingen zijn behoorlijk triviaal, waar jij vandaan haalt dat het een en ander ingewikkeld zou zijn mag je eens wat duidelijker uitleggen.

• jesperjesper201
DataGhost schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:08:
[...]

Je kan wel sarcastisch doen, maar wat is jouw voorstel dan om dit te fixen op een XP-bak zonder internet? Dat ding hoort niet op het internet en gaat delen van het internet ook niet noemenswaardig kunnen gebruiken, dus dat is zo ongeveer de ingewikkeldste oplossing om fatsoenlijk voor elkaar te krijgen zonder dat dat ding straks allemaal andere dingen aan het doen is. De meeste in dit topic genoemde oplossingen zijn behoorlijk triviaal, waar jij vandaan haalt dat het een en ander ingewikkeld zou zijn mag je eens wat duidelijker uitleggen.
Thanks voor de reacties,
Mijn excuus wat misschien niet duidelijk was is dat de XP-PC natuurlijk niet aangesloten is op internet en ook niet verbonden is met een netwerk etc, ik heb in het verleden alleen geprobeerd of dat sneller was maar dat was in dit geval niet.

Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste een netwerkshare aanmaken en een tweede netwerkkaart in de Windows 10 computer stoppen. Ga ik dat even verder uitzoeken Thanks!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

jesperjesper201 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:19:
[...]

Thanks voor de reacties,
Mijn excuus wat misschien niet duidelijk was is dat de XP-PC natuurlijk niet aangesloten is op internet en ook niet verbonden is met een netwerk etc, ik heb in het verleden alleen geprobeerd of dat sneller was maar dat was in dit geval niet.

Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste een netwerkshare aanmaken en een tweede netwerkkaart in de Windows 10 computer stoppen. Ga ik dat even verder uitzoeken Thanks!
Dan ga je weer tegen het issue oplopen dat de XP machine te traag is. Dat gegeven gaat niet veranderen door de XP machine op een Windows10 share aan te sluiten. Besides verwacht windows XP inderdaad SMBv1 en dat is in een moderne windows10 installatie uitgeschakeld. Kun je weer aanzetten maar niet per NIC dus je windows10 machine exposeert ook een SMBv1 share op de rest van je netwerk en dat vinden crypto ransomware makers heel fijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

(jarig!)
Brahiewahiewa schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:05:
[...]

Kun je weer aanzetten maar niet per NIC dus je windows10 machine exposeert ook een SMBv1 share op de rest van je netwerk en dat vinden crypto ransomware makers heel fijn
Nou... Als dat risico gemigiteerd moet worden en Windows 10 geen noodzaak heeft (in deze infra) om SMB naar het normale netwerk te praten, dan zou een 2e NIC en Windows Firewall en TCP/445 binding naar specific local IP's wel kunnen helpen.

Wenselijk? 99% niet...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:09

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zit er soms een oude 10/100Mbps netwerkkaart in ? Je zou die kunnen vervangen voor een snellere.

Qua veiligheid zou je ook een NAS met 2 interfaces kunnen gebruiken, het xp systeem in een eigen subnet aan de ene (en zo gescheiden van de rest) en je LAN aan de andere.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Bulkzooi
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-07-2023

Bulkzooi

Lexpert

McKaamos schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:28:
Via USB: ja dat kan, met een speciale kabel met wat actieve electronica.
Iets als dit: https://www.kabel-mania.n...1ZlgcSEAQYAiABEgKFhPD_BwE

Reken wel, we weten niet welke smaak USB die XP-PC heeft. Best kans dat er b.v. USB 1.1 op zit. Dat is gruwelijk traag.
Actief? De mijne niet maar da's een oude kabel. Die is gewoon passief maar anders gewired of zoiets, waardoor je een 1:1 verbinding maakt.

Als je met het netwerk aan de slag gaat, dan zou ik in ieder geval zorgen voor Win XP Pro of zo en dan gewoon een share maken.

MAGA :: Make Accountability Great Again ::

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:44

D4NG3R

kiwi

:)

Even over een andere boeg; Hoe vaak worden deze bestanden daadwerkelijk overgezet naar de CNC machine?

Ofwel; is er daadwerkelijk (veel) tijdswinst wanneer je dit niet langer op die manier zou doen? Zo ja; weegt die tijdswinst op tegen de afname in veiligheid van het netwerk?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

D4NG3R schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:17:
Even over een andere boeg; Hoe vaak worden deze bestanden daadwerkelijk overgezet naar de CNC machine?

Ofwel; is er daadwerkelijk (veel) tijdswinst wanneer je dit niet langer op die manier zou doen? Zo ja; weegt die tijdswinst op tegen de afname in veiligheid van het netwerk?
Nou ja, het kost @jesperjesper201 kennelijk zoveel tijd dat hij het de moeite waard vind om er een topic aan te wijden.

Maar mijn antwoord is: kan het sneller? Ja. Kan het veiliger? Nee.
Dus je zou de verkwisting van tijd kunnen zien als een investering in veiligheid.
Op het moment dat je e.e.a. gaat kwantificeren zou het maar zo kunnen zijn dat de procedure met de usb-stick het optimum vormt voor de veiligheid/prijs verhouding

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:16
Het is mij nog niet duidelijk om hoe grote bestanden het hier nu eigenlijk gaat die naar de XP/CNC machine moeten worden overgezet en welke procedure er nu precies eerst werd gebruikt die blijkbaar te "traag" was?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

The_Doman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:11:
Het is mij nog niet duidelijk om hoe grote bestanden het hier nu eigenlijk gaat die naar de XP/CNC machine moeten worden overgezet en welke procedure er nu precies eerst werd gebruikt die blijkbaar te "traag" was?
Topicstart:
Ik werk nu door middel van programma's op een USB stick zetten, en deze USB stick in de Windows XP computer te doen om de programma's zo in te laden.
Ik heb hetzelfde gevoel bij m'n 3D-printer, het is gewoon irritant om een stick/kaartje heen en weer te moeten pluggen tussen beide machines. Inpluggen in de werk-pc, stick/map openen, bestand kopiëren, wachten, stick eruit halen, naar de CNC-pc, stick inpluggen, stick/map openen, bestand openen. Als je het voor het openen nog niet gekopieerd hebt kan je ook het volgende bestand niet op de USB-stick zetten voordat de vorige opdracht klaar is. Het is veel makkelijker als je een share hebt die gewoon open kan blijven staan. Op je werk-pc sla je dan gewoon je bestand op en op de CNC-pc hoef je dat bestand alleen maar aan te klikken.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bulkzooi schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:15:
[...]

Actief? De mijne niet maar da's een oude kabel. Die is gewoon passief maar anders gewired of zoiets, waardoor je een 1:1 verbinding maakt.

Als je met het netwerk aan de slag gaat, dan zou ik in ieder geval zorgen voor Win XP Pro of zo en dan gewoon een share maken.
Ik denk dat jij je vergist met UTP, direct tussen twee machines.
Het ging over USB. Je kan geen host device aan een ander host device knopen zonder tussenkomende electronica, tenzij één van beide host devices in staat is om over te schakelen naar client-mode.
Er zijn bar weinig, mogelijk helemaal geen, desktop PC's danwel laptops die een USB client kunnen zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulkzooi
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-07-2023

Bulkzooi

Lexpert

McKaamos schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:59:
[...]

Ik denk dat jij je vergist met UTP, direct tussen twee machines.
correct :X

MAGA :: Make Accountability Great Again ::

• jesperjesper201
DataGhost schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:17:
[...]

Topicstart:

[...]

Ik heb hetzelfde gevoel bij m'n 3D-printer, het is gewoon irritant om een stick/kaartje heen en weer te moeten pluggen tussen beide machines. Inpluggen in de werk-pc, stick/map openen, bestand kopiëren, wachten, stick eruit halen, naar de CNC-pc, stick inpluggen, stick/map openen, bestand openen. Als je het voor het openen nog niet gekopieerd hebt kan je ook het volgende bestand niet op de USB-stick zetten voordat de vorige opdracht klaar is. Het is veel makkelijker als je een share hebt die gewoon open kan blijven staan. Op je werk-pc sla je dan gewoon je bestand op en op de CNC-pc hoef je dat bestand alleen maar aan te klikken.
Dit is inderdaad zo, ook werken er meerdere mensen aan de CNC en gaat het vaak om 150 a 200 bestanden per keer. Vandaar dat de tijdswinst wel flink sneller zal zijn aangezien ik dagelijks 200 a 300 programma's op een stick zet. De bestanden zijn echter niet groot (2kb). De veiligheid is natuurlijk wel belangrijk, maar als dit op een handige en relatief veilige manier sneller kan durf ik daar wel iets risico in te nemen. Dit omdat die CNC in kwestie het niet 10 jaar meer bij ons gaat volhouden. En dit als het ware meer een tijdelijke oplossing is voor een paar jaar maximaal.

Het bijkomende voordeel is ook als ik een programma later zou veranderen, dat het bestand op een gedeelde schijf etc gelijk vervangen wordt. Nu moet ik goed opletten dat deze wel vervangen is op de USB-Stick.
Pagina: 1